MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-09-2010 16:09

ApplePeer
Pro

Goedkope websites om aan ontwerpen te komen

Ja ik wist even geen onderwerp in juiste termen te melden.

Waar het mij omgaat, is dat ik tot nu toe merk dat de klanten bij onwerpenvoorgeld.nl hun logo, huisstijl en websites vandaan halen voor weinig geld. Ze vragen voor een vast bedrag een website, logo of whatever. Er zijn meer van zulke websites. En dan doen 20 mensen mee in poging dat hun logootje of andere werk het 'winnen'. Ik heb het 1x geprobeerd om mee te doen, maar dan verdoe ik mijn tijd om te concurreren tegen 20 andere 'ontwerpers'. Toch is het heel populair eigenlijk, als ik naar aantal 'wedstrijden' kijk. Ik heb het idee dat er vooral studenten daar werken die tijd teveel hebben en centje willen verdienen.

Freelance.nl is bijv. beter, dan bied je je bedrag aan en dan is het afwachten of men met je in zee wilt. Maar dan heb je geen uren verloren aan het ontwerpen van dingen waarvoor je er uiteindelijk niet doorheen kwam. Aan de andere kant is het ook weer concurrerend, hoe laag biedt je concurrentie aan? En zo laag wil je dan niet gaan, want je bent een designer.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening van de echte vormgevers/ontwerpers over zulke websites. Kapen die websites de klanten aan je neus voorbij?

#2 27-09-2010 18:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Goedkope websites om aan ontwerpen te komen

Het is een concurrent extra en ik heb wel eens gekeken wie de 'klanten' zijn. Dat zijn beginnende bedrijfjes die niks te besteden hebben maar ok serieuze bedrijven die voor 750 euro een wedstrijd uitschrijven.

Als je je vak serieus neemt dan vermijd je dergelijke 'klanten'. Maar heel veel mense hebben tegenwoordig een Mac, een illegaal kopietje CS5 master-edition en een hoop tijd. Een logootje is zo gemaakt, zeker als je zwaar kunt leunen op het web voor de inspiratie.

Studenten en beginnend vormgevers (het enorme moeras met zzp-ers die een eigen bedrijf starten) woelen op deze manier het drijfzand van hun firma flink om want eenmaal voor 200 euro een website gemaakt, dan kun je moeilijk voor een beetje onderhoud of het inbouwen in WordPress 1500 euro op de factuur zetten. Dus je zaagt alvast aan je eigen poten.

Als het bedrijf dat meedoet aan dit soort crowdsourcing van mening is dat het middelmatigste al goed genoeg voor ze is en dat het er alleen maar een beetje lollig uit hoeft te zien dan vrees ik dat je dat bedrijf ook niet voor een hoger bedrag aan een beter resultaat zou kunnen helpen.

En dan nog ten slotte: helaas is de markt in het algemeen al niet meer bereid om ergens voor te betalen en is zitten we ook nog eens in een periode waarin het werk waar nog wel serieus geld voor gevraagd wordt vaak ook nog maar middelmatig van kwaliteit is.

Tel uit je winst...

#3 27-09-2010 22:06

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Tja, die websites hebben bestaansrecht omdat er een markt voor is. Een markt waar ik mij niet in begeef. Ik zie deze sites dan ook niet als een bedreiging voor mijn beroepspraktijk. Oger zal de C&A ook niet als bedreiging zien terwijl je bij de C&A ook pakken kan krijgen.
Als je een logo wil dat maar 50 euro kost dan krijg je ook een logo dat eruit ziet alsof het maar 50 euro heeft gekost. De mensen die intekenen op die websites om voor zulke belachelijke tarieven ontwerpwerk te doen zijn géén professionele ontwerpers. Allemaal amateurs zonder uitzondering. Prima, is een markt voor maar getalenteerde ontwerpers hoeven zich naar mijn mening geen zorgen te maken over die sites.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 28-09-2010 14:59

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb me er laatst eens op geabonneerd om eens te kijken. Prijzen van €75,- tot €250,- voor logo, webdesign of huisstijl. Of, als je van rekenen houdt:

1080 designers
15 actieve wedstrijden
458 actieve inzendingen
90 wedstrijden totaal
4434 inzendingen
totaal € 2695 nu te verdienen

Er is dus een flinke pot te verdelen onder 1080 designers...

#5 28-09-2010 16:29

Yachtbrochure
@ France
Website

Websites als dit zijn een uitkomst!

Vervelend php klusje, gefixet voor $60 in wit-rusland
Lokaal bouwbedrijf zonder mening, 200 logo voorstellen voor €175
150 woningen in een database zetten, Lieve vrouw in India voor $100

maar .....

Op de een of andere manier lukt het maar niet om gehele projecten klakkeloos uit te besteden en hier op het terras in de zon van mijn rosé te genieten van het verschil tussen inkoop en verkoop crying

Dus ik zie het gewoon als een ander kanaal om een stuk specifieke kennis of arbeid in te kopen voor kleinere deelprojecten of om dingen te fixen die mij teveel tijd kosten of waar het mij aan specifieke kennis ontbreekt.

KISS - Keep It Simple, Stupid

#6 28-09-2010 16:33

forum romanum
Pro
@ home/work

Er is tenminste iemand die er aan verdient: devil

5. KOSTEN
Een lidmaatschap bij Brandsupply is kosteloos. Opdrachtgevers (cliënten) betalen een projectfee aan Brandsupply van 15% over de zelf vastgestelde beloning plus 29,95e administratiekosten. We behouden
ons het recht voor om evtentueel tijdelijke, bijvoorbeeld in het kader van promoties, of permanente prijswijzigingen door te voeren. Alle beloningen en andere bedragen op de site zijn genoteerd in euro’s. Bij
gebruik van onze diensten gaat de cliënt akkoord met de kosten en methoden om deze te voldoen.

(uit de leveringsvoorwaarden inclusief typfouten)

#7 29-09-2010 13:02

forum romanum
Pro
@ home/work

Even nieuw postje en niet edit van de vorige:

deze is fantastisch!

via @jonnoti @twitter

#8 29-09-2010 14:09

blocc82
@ Groningen
Website

Geen probleem.

#9 29-09-2010 14:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

@blocc82 de vraag was niet of het een probleem is of was

ApplePeer schreef:

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening van de echte vormgevers/ontwerpers over zulke websites. Kapen die websites de klanten aan je neus voorbij?

#10 29-09-2010 15:07

Norbertje
@ Italie

forum romanum schreef:

Even nieuw postje en niet edit van de vorige:

deze is fantastisch!

smile

#11 29-09-2010 17:26

blocc82
@ Groningen
Website

@deskman & @ApplePeer.

Excuus.

Ze kapen precies weg wat ze weg moeten kapen. De potentiële klanten die de onderkant van de markt afschrapen, moet je als fullservice internetbureau / web-ontwerper / developer niet willen hebben. Ik ga liever een keer niet uit eten dan dat ik voor iemand werk die alles wil voor € 250 euro. Maar dat is geen probleem wink

Laatst bewerkt door blocc82 (29-09-2010 17:26)

#12 29-09-2010 18:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ja, daar heb je dus helemaal gelijk in: die klanten wil je niet hebben.

Maar wat ik wel merk is dat het algemene idee van wat je werk zou mogen kosten gaandeweg door iedereen naar beneden toe wordt bijgesteld. Er lijkt een soort trend te zijn ingezet waar je 'toegevoegde waarde' tot op het bot is afgeschraapt. Vooral voor starters die niet kunnen zwaaien met een mooie lijst gemaakt werk en ervaring betekent dat, dat ze hun eigen kuilen moeten graven door onder de prijs te gaan zitten rommelen. Werk is werk.

Of denk je dat dat wel meevalt?

#13 30-09-2010 17:01

blocc82
@ Groningen
Website

Toen ik net van school kwam heb ik als zelfstandige 10+ sites opgeleverd. Ik merkte toen al dat het aardig aanpoten is om je uren te halen aangezien alles goedkoper en goedkoper moet.

Ik werk zelf tegenwoordig in loondienst en we krijgen regelmatig klanten die ergens een website voor € 500 op internet gezien hebben inclusief logo. Als we dan uitleggen dat het om 5 statische pagina's gaat plus een prefab logo, snappen ze het vaak wel. Of het welbekende neefje die Wordpress kan installeren, maar zodra er bepaalde koppelingen tussen producten, verzendwijzen, aanbiedingen en een cadeauservice moet worden gelegd, bellen ze vaak wel terug. Als je 80 uur moet werken voor 40 euro per uur kan je ook 40 uur werken voor 80 euro per uur. Gelukkig kost kwaliteit nog steeds geld. Ook al is dat aan corrosie onderheving.

Ik zie deze trend niet alleen in dit vakgebied, maar maatschappelijk breed. Zorg moet goedkoper, minder personeel op meer zorgbehoevenden. Politie moet meer voor minder. Op scholing wordt nu overal bezuinigd aangezien dat een makkelijk weg te schrijven kostenpost is. Datzelfde geldt voor personeel.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB