MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Video
  •  » Effecten kunnen niet realtime bekeken worden

#1 17-11-2009 18:24

whity

Effecten kunnen niet realtime bekeken worden

Hoi,

Ik ben net overgestapt naar Macpro met FCP6 en ben nu bezig met mijn eerste video- project in FCP.
Het probleem waar ik nu tegen aanloop is, dat als ik een effect wil toepassen, ik niet real-time kan bekijken wat het effect doet, als ik een slider beweeg. Het lukt wel om het ingestelde effect op de time-line toe te passen, maar als het niet goed is kun je weer opnieuw beginnen en dat werkt veel te omslachtig. Ik vermoed dat het misschien iets te maken zal hebben met een of andere instelling in FCP (ik gebruik videomateriaal van een Canon HF100, avchd formaat: .m2ts files. Dit kon ik niet in FCP importeren, ook niet via log and capture. Dit heb ik opgelost door eerst te importeren in Imovie in het formaat van het materiaal [1920x1080 pixels] en dan exporteren als een .xml bestand, wat wel weer door FCP geimporteerd kon worden) . Ik heb in het RT-menu, RT op unlimited staan en heb Dynamic aangevinkt staan bij Playback Video Quality en Playback Frame Rate, ook gebruik ik het Quickview- venster om de effecten te kunnen beoordelen.

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen met een suggestie in welke richting ik het zou moeten zoeken.
Alvast bedankt!

Whity

#2 17-11-2009 19:24

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Re: Effecten kunnen niet realtime bekeken worden

Die workflow via imovie gaat nooit goed werken denk ik. Ik ken ook niet alle formaten uit mijn hoofd, wel even gegoogled voor je. Dit zou de oplossing moeten zijn.

Er is een trail, dus kan jet het even proberen. De orginele bestanden rewaren naar quiktime en dan opnieuw importeren in FCP.

Succes,

Ronald

#3 18-11-2009 16:00

whity

Bedankt voor je snelle reactie in deze.
Ik heb gedaan wat je gezegd hebt en twee korte clips (max 1 min wordt er door de trial Clipwrap bewerkt en heb gekozen voor Apple Prores 422 HQ codec) in een nieuw project geimporteerd om te proberen.
Helaas veranderde er niet veel aan mijn situatie, ik kan nog steeds niet realtime filters toepassen en beoordelen.
Wat door deze werkwijze wel beter is geworden, is dat de clips nu niet een rode lijn hebben, als ze op de timeline geplaatst zijn, maar grijs, zodat ik nu niet meer elke clip eerst behoef te renderen.
Ook heb ik nog met behulp van FCP rescue de .plist- en de trash-files verwijderd, voordat ik met het nieuwe project ben gestart om zo weer met een schone lij te kunnen beginnen.

Ik hoop dat je nog een suggestie hebt, waar het eventueel aan zou kunnen liggen.

Groet,

Whity

#4 18-11-2009 16:05

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

In menu boven bij sequense bij render selection alleen bij het rode streepje een vinkje zetten en bij render all bij alles een vinkje zetten behalve bij Full.

Grtz,

Ronald

#5 18-11-2009 18:22

whity

Hoi Ronald,

Heb gekeken bij " sequence"  en had bijna alles staan, zoals jij aangegeven hebt, allen bij "render all" heb ik vinkjes moeten zetten bij "audio".
Helaas bleef nu ook nog alles bij hetzelfde, dus geen real-time edit.javascript:insert_text('sad',%20'');
Is er nog iets van belang dat verkeerd zou kunnen staan?

Groeten,

Whity

#6 18-11-2009 19:33

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ik weet niet bij welke effecten je de problemen hebt. Maar probeer het eens met een ander stukje video, iets was dv of prores is of zo. Kijk als deze codec een longgop codec is, wat ik denk ik wel is. Dan kan ik me voorstellen dat je bij elke wijziging moet renderen. Misschien wil je dit antwoord niet horen, maar alles wat geen I-frame codec is kan lastig zijn in de montage.

Omzetten met compressor of mpeg steramclip naar pro-res kan de oplossing zijn.

Dus rest de vraag, heb je problemen alleen bij dit matteriaal of heb je met alles?

Laatst bewerkt door digilux (18-11-2009 19:38)

#7 18-11-2009 21:53

whity

Ik heb nu met Clipwrap andere .m2ts clips gerewrapt naar:
- Prores 422HQ (1920x1080), geeft licht grijze lijn> geen render nodig
- H.264 (1920x1080), geeft rode lijn> moet renderen
- Apple Intermediate Codec (AIC) (1920x1080), geeft rode lijn> moet renderen
- DVCPRO HD (1440x1080), geeft licht groene lijn> geen render nodig
- DV (720x576),geeft licht groene lijn> geen render nodig
Alle clips in een nieuw project op de timeline gezet en er diverse effecten op geprobeerd.
Alles met als resultaat, dat ik op geen van de clips real-time effecten kon toepassen.
Heel vreemd dus, je zou verwachten dat real-time edit in DV-formaat altijd wel zal lukken.

Verder weet ik niet wat je met een "longgop codec" en een "I-frame codec" bedoeld.
Misschien kun je aangeven welke codecs dat zijn.

Ik hoop dat je nog iets weet om deze misere te doorbreken.

Gr. Whity

#8 19-11-2009 10:48

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Alles wat je noemt is long gop behalve PRO-RES en dv. Maar via rewrap verander je alleen de extensie, maar niet de codec. Je zal dit dus alleen kunnen testen met een ander stukje video, bijvoorbeeld dv.

Sorry meer kan ik niet voor je doen......

#9 20-11-2009 10:06

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

wat ik later nog even bedacht, als je een nieuwe seq aanmaakt als je dan het eerste clipje erin sleept krijg je wellicht de waarschuwing: Attention- This clips does not match this seq settings.........

Als je hier yes aan klikt weet je iniedergeval dat je seq in dezelfde coded staat als je source matteriaal. Dit is zeer belangrijk voor realtime.

Heb je al een testje kunnen maken met DV op pro-res? Anders hen ik wel een stukje test matteriaal voor je.

Groetjes,

Ronald

#10 21-11-2009 17:19

whity

Hallo Ronald,

Ik heb van mijn oude DV-camera (tape) een klein stukje video (720x576) in FCP geimporteerd en in het project geladen. Het gaf een grijze lijn, dus geen noodzaak tot renderen. Ook nu kon ik niet real-time editen.
Een nieuwe sequence openen helpt ook niets, de files met prores gaven geen melding, alleen de nieuwe file van mijn DVcamera gaf de melding waarvan je sprak in je laatse reactie. Ik heb toen Yes gezegd, maar er veranderde niets, geen realtime edit.
Ik denk dat ik FCP maar eens opnieuw ga installeren in de hoop dat het dan misschien wel goed komt.
Afgezien van het niet realtime kunnen editen heb ik binnen FCP geen enkel probleem alles lijkt gladjes te verlopen.
Je hoort nog van me wat het geworden is met de herinstallatie.
Tot zo ver in ieder geval hardstikke bedankt voor je moeite en snelle reacties.javascript:insert_text('smile',%20'');

Groet,  Whity

#11 27-11-2009 18:45

whity

Hoi Ronald,

Het heeft wel wat lang geduurd, maar nu ben ik toch in de gelegenheid geweest om FCP6 opnieuw te installeren.
Na opstarten bleek ik nu wel real-time te kunnen editen, geen idee waarom eerst niet en nu wel. Ogenschijnlijk ziet FCP er hetzelfde uit als de vorige keer en meldingen heb ik ook niet gehad.
Wat me nu wel is opgevallen tijdens het editen, dat als er in het canvas scherm een kruisje staat tussen de pijltjes omhoog van de knop " playhead sync"  ik nu ook niet real-time kan editen (kwam een enkele keer voor, en ik weet niet waardoor dit komt. Na kiezen voor " open" in popup van de " playhead sync" -knop was het probleem weer voorbij)
Ik ben toch hardstikke blij dat dit probleem nu uit de wereld is en ik wat relaxter mijn project kan afmaken.smile

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Groetjes Whity

#12 28-11-2009 00:06

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Dat kruisje is normaal goed, dat is de functie off. Dat is de functie die je normaal wilt hebben, niet open. Tenzij je met een soort sync montage bezig bent.

The playhead sync options are:
-Sync Off:  Disables playhead sync. This is the default behavior.
-Open:  Automatically opens the sequence clip beneath the Canvas/Timeline playhead
in the Viewer. The Viewer playhead is set to the same frame as the Canvas/
Timeline playhead.
-Gang:  You can sync the clip in the Viewer with the sequence in the Canvas and
Timeline arbitrarily, regardless of what clips or sequences are open. You set a new
sync relationship between the Canvas/Timeline and Viewer playheads each time you
choose the Gang option from the Playhead Sync pop-up menu.

Ik hoop voor je dat het blijft werken. Doet je video kaart alles verder wel normaal?

Grtz

#13 28-11-2009 16:41

whity

Geen idee of mijn videokaart niet goed werkt, kun je dat ergens aan zien?
Het project heb ik nu gereed om te exporteren (naar .mov), alleen lukt dat niet erg. Ik krijg elke keer bij ca. 20% voortgang een melding van " out of memory " en dan wordt alles afgesloten.
Ik heb binnen het project ook nog geprobeerd om b.v. de helft te selecteren en dat dan eerst te renderen vooruitlopend aan het export, ook nu krijg ik die melding.
Dus wat er nu niet goed is weet ik niet. Schijf ruimte op de Macintosh HD heb ik nog ruim de helft over en de scratch folders staan op een tweede interne HD van 1 TB en daar ook nog meer als de helft vrij.

Misschien weet je raad?

Groeten, Whity

#14 28-11-2009 17:27

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Misschien een gemene vraag, maar is jouw versie wel een echte zo gezegd?

#15 02-12-2009 16:31

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Blijft opeens angstvallig stil in dit voorheen levendige draadje. Misschien had ik bovengestelde vraag al eerder moeten stellen innocentdevil

#16 02-12-2009 17:28

whity

Hoi Ronald,

Had gekund, was ik misschien eerder bij de oplossing geweest.
Ik moet zeggen, dat je toch wel een goede kijk hebt op de dingen, tenslotte moet je van een afstand bepaalde zaken beoordelen aan de hand van misschien vaak vage omschrijvingen.
Ik heb jouw suggestie van misschien problemen met de videokaart opgepakt en ben met de gehele handel naar mijn iMac-receller gegaan en hun het gehele geval voorgelegd. Na onderzoek is gebleken dat de videokaart goed functioneerde, maar dat er wel wat anders aan de hand was, n.l. een module van het interne geheugen was stuk. Vandaar de meldingen out of memory en het niet real-time toe kunnen passen van effecten. Vanmiddag heb ik de iMac weer opgehaald( vandaar dat het van mijn kant even stil was) en direct thuis geprobeerd. Zo te zien werkt nu alles wel, ook onder de settings, zoals jij die hebt doorgegeven. Bij de reseller hebben ze ook nog even naar mijn fcp-progje gekeken en gelijk uitgelegd hoe ik het beste kon beginnen, met mijn progje was niets mis, dus daar lag het niet aan.smile

Dus wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden, nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp en moeite.

Groet,  Whity

#17 02-12-2009 17:54

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ok beter, vervelend voor je dat je zo'n tijd heb zitten klooien. Gelukkig dat mijn vraag niet terecht was, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit met een te grote regelmaat voorkomt.

Als je echt nog moet starten met FCP en anders trouwens ook dan zijn deze whitepages heilig, allemaal lezen! Echt waar, super artikelen. : kenstone

Ook zullen er FCP meetings komen daar de usergroup langzaam van start komt, info kan je hier vinden

Verder lekker op macminds blijven posten, leuke club hier.

Ben je ervaren editor of startend?

Succes,

Ronald

#18 02-12-2009 21:23

whity

Bedankt voor de link, heb ik nog niet gezien, lijkt mij inderdaad zeer waardevol.
Ik ben zo'n 5 jaar geleden met editen begonnen, eerst in een windows omgeving met Magix VDL plus en later met Premiere Pro. Nu sinds eind sept j.l. op een iMac met FCP. Het is wel even wennen aan de andere werk omgeving, maar in principe weet ik natuurlijk wel waar je iets moet zoeken en hoe het werkt. Als de hardware het af laat weten als het er op aan komt en je weet dat niet, dan wordt je onzeker of je het wel goed doet met de instellingen enzo. Vandaar  mijn vraag om raad op het forum.

Groet, Whity

#19 02-12-2009 21:44

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

duidelijk,

fcp heeft een niet zo een stijle leercurve, dus je zal snel al de dingen maken die je wilt.
En anders horen we het wel.

Succes,
Ronald

• Forum
  •  » Video
  •  » Effecten kunnen niet realtime bekeken worden

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB