MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-07-2009 01:06

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Toekomst van het internet volgens W3

http://images.macminds.net/artikel_icons/w3c_logo.jpgHet internet bestaat uit documenten gebaseerd op standaarden van het World Wide Web Consortium, bij velen bekend als W3 of het W3C. Het W3 is in beheer van de standaard omtrent html en XHTML. XHTML is als opvolger ontwikkeld op html om een strictere rendering binnen de diverse browsers toe te staan. Om hier op voort te borduren richtte men een werkgroep op om XHTML 2 te gaan specificeren. Dit alles werd gedaan naast de ontwikkeling van een echte opvolger van html, namelijk HTML 5 welke ontwikkeld werd door een groep van browser fabrikanten en geïnteresseerde bedrijven.

Omdat XHTML 2 nooit echt voeten aan de grond kreeg bij de browser bouwers, vanwege het controversiële gezicht dat bij de specificatie hoorde, heeft men afgelopen week besloten om per 2010 niet verder te gaan met de ontwikkeling van XHTML 2 en zich te gaan richten op XHTML 5.

De toekomst van het internet word hierdoor iets eenduidiger, waardoor webbouwers zich meer kunnen gaan richten op een enkele standaard. De meest vooraanstaande browsers hebben reeds al delen van de, nog in ontwikkeling zijnde, standaard al geïmplementeerd. Zowel Safari als Opera zijn druk bezig deze standaard snel naar voren te drukken. Ook bij Mozilla zijn ze wakker geworden en hebben een klein deel van XHTML 5 geïntroduceerd in de pas uitgebrachte Firefox 3.5. Hoewel de diverse browser fabrikanten het nog niet eens zijn over kleinigheden, begint de standaard zich goed te ontwikkelen. De XHTML 2 werkgroep zal enkele onderdelen van hun specificatie overdragen aan de XHTML 5 werkgroep. XHTML 5 zal echter ook gaan gelden als opvolger van XHTML omdat de specificatie in twee varianten word ontwikkeld, namelijk de klassieke HTML en XHTML 5.

HTML 5 biedt veel nieuwe mogelijkheden, waarvan momenteel een handje vol van zijn geïmplementeerd. Omdat Microsoft nog niet mee speelt met de implementatie zal de adoptie van HTML 5 nog even op zich laten wachten, maar als ontwikkelaar kun je natuurlijk altijd gaan spelen met de specificatie en zorgen voor compatibiliteit met niet ondersteunde browsers.

Voor meer informatie over deze specificaties en hun implementaties kun je terecht op de wikipedia pagina's voor HTML 5 en XHTML 2.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#2 05-07-2009 09:26

Pieterr
@ Eindhoven

Re: Toekomst van het internet volgens W3

#3 05-07-2009 09:29

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

De belangrijkste consequentie is dat het internet een semantische beschrijving (of mark-up) van platte tekst blijft en dat XML, wat meer een definitietaal is, niet de  belangrijkste taal van het internet gaat worden. XHTML2 was nogal rigide en ging juist richting XML specs, iets wat je niet meer even in Kladblok in elkaar rammelt, maar waar je professionele editors voor nodig hebt.

Ik ben persoonlijk blij met deze ontwikkeling, het houdt de toegang tot het internet laagdrempeling.

Het probleem van semantiek -- bijvoorbeeld de zoekterm 'Jaguar' kan zowel betrekking hebben op een automerk als op een dier als op een besturingssyteem van Apple -- zou toch niet opgelost gaan worden met XHTML2.

XHTML heeft zijn waarde bewezen, er is een veel groter bewustzijn over correcte mark-up ontstaan, ook bij de makers van editors zoals Macromedia, en in XHTML5 blijven we de mogelijkheden van XHTML1 houden, namelijk de mogelijkheid om het objectmodel van een pagina zelf uit te breiden.

Nu Microsoft aan boord zien te krijgen, maar gezien het feit dat Google meedoet zal Microsoft wel gaan bijdraaien.

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#4 05-07-2009 10:28

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Microsoft zal wel moeten, hun browser aandeel (IE6,7 en 8 samen) is al onder de 50% gedaalt.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#5 05-07-2009 11:27

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Volgens mij klopt dat voor geen meter. Ik heb vrij recentelijk compleet andere statistieken voorbij zien komen, en ook wikipedia claimt anders. In de link die jij geeft is het aandeel Safari wel erg laag vergeleken met de nieuwsberichten die ik voorbij heb zien komen o.a. op osnews en consorten.
Ook wikipedia ziet het net even anders: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_shar … b_browsers
Uiteindelijk is het maar waar je sample group vandaan komt natuurlijk, wie zou er gelijk hebben.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#6 05-07-2009 19:42

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Het internet bestaat uit documenten gebaseerd op standaarden van het World Wide Web Consortium, bij velen bekend als W3 of het W3

Het internet bestaat uit documenten ?
Het lijkt mij eerder dat het internet bestaat uit computernetwerken die met elkaar verbonden zijn wink

#7 24-08-2009 10:52

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

EagerBob schreef:

Het internet bestaat uit documenten gebaseerd op standaarden van het World Wide Web Consortium, bij velen bekend als W3 of het W3

Het internet bestaat uit documenten ?
Het lijkt mij eerder dat het internet bestaat uit computernetwerken die met elkaar verbonden zijn wink

Da's net zo'n discussie of een stad uit huizen bestaat die met elkaar via de weg verbonden zijn of uit bewoners. Niet vreselijk zinvol.

Als iemand het WWW wil beschrijven als verbonden documenten, lijkt me dat persoonlijk een prima beschrijving. Net als die van de verbonden computernetwerken. De vraag is natuurlijk welke beschrijving op welk moment het handigst is. In bovenstaand verhaal heb je meer aan de verbonden bestanden dan aan de verbonden computers...

(sorry, ik ben in een serieuze stemming, geloof ik wink)

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#8 24-08-2009 11:09

Merkava
@ Vught

Misschien wel leuk om even te bekijken, TED Talk, Kevin Kelly on the next 5.000 days of the web

De waarheid verzin je niet.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB