MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 03-07-2009 09:47

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

We vieren de Comic Sans dag

http://images.macminds.net/artikel_icons/comicsans.jpgDe oplettende MacMinds bezoeker heeft wellicht gemerkt dat er iets niet klopt. De site voelt op de een of andere manier niet meer zo vertrouwd. Wel, dat kan kloppen want ter ere van Nationale Comic Sans dag hebben we vandaag dit lettertype een 'iets' prominentere plaats gegeven op MacMinds. Wees gerust, morgen zal MacMinds weer zijn oude vertrouwde uiterlijk hebben. De Comic Sans zorgt namelijk bij een groot aantal ontwerpers voor vrij ernstige allergische reacties. Het is een beetje de Milli Vanilli onder de lettertypes.

De Comic Sans is ontworpen door Vincent Connare in opdracht van Microsoft. Volgens Connare is de Comic Sans ontworpen voor een beta-versie van Bob, een grappig programmaatje van Microsoft. Het hondje Rover werd in dit programma gebruikt om via tekstballonnetjes met de gebruiker te communiceren. Het font in deze tekstballonnen was de Times Roman, en dat werkte niet echt. Connare zag dat de ontwerpers van het programma zich lieten inspireren door comics bij het ontwerpen van de characters en de interface. Maar als font kozen ze voor de Times en dat klopte volgens Connare niet.
Het is ook nooit de bedoeling geweest dat de Comic Sans in andere programma's dan MS Bob werd gebruikt. Maar Microsoft gebruikte het font vervolgens ook voor Windows Movie Maker en nadat enkele Product Managers van Microsoft het font hadden gezien besloot men het als standaard systeemfont te leveren bij Windows 95.
Connare werkt op dit moment bij Dalton Maag, een ontwerpstudio in Londen. Zijn vrouw introduceert hem op feestjes altijd als 'de vader van de Comic Sans'. Aan zijn muur hangt een gesigneerde foto van Mickey Mouse die hem werd toegestuurd door Disney als bedankje omdat zijn Comic Sans door het bedrijf in een campagne werd gebruikt. En een vriend van Connare beweert iemand te kennen die zijn relatie verbrak per brief en deze in de Comic Sans zette om zo het leed wat te verzachten.

Het verzet tegen de Comic Sans begon pas echt in 1999 toen de designstudente Holly Sliger door het management van een museum waar ze op dat moment voor werkte werd gedwongen om de Comic Sans te gebruiken. Ondanks haar voorstel om andere fonts te gebruiken stonden ze erop dat de Comic Sans gebruikt werd. Samen met haar man David Combs die als grafisch vormgever ook niet bepaald gecharmeerd was van de Comic Sans richtte ze de actiegroep 'Ban Comic Sans' op.

Vincent Connare zegt over zijn creatie: 'If you love it, you don't know much about typography and if you hate it, you really don't know much about typography'.
Een perfecte afsluiter voor dit artikel lijkt mij.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#2 03-07-2009 10:46

Kortschot

Re: We vieren de Comic Sans dag

hahaha!

Bijdeze nomineer ik tevens de Tekton! Gezien het praktisch een kloon is! smile

Oh en IE6, op de brandstapel!

#3 03-07-2009 11:07

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Tekton? Chalkboard! Overigens is hier een leuke docu over de CS te zien.

#4 03-07-2009 12:24

REDCASE
@ Hilversum
Website

Hehe, ik moest eerst de comic sans aan zetten in font explorer voor ik het zag.. whistling

#5 03-07-2009 13:03

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Dat had ik ook... de CS mag bij mij gewoon niet meedoen grin

#6 03-07-2009 13:03

Kortschot

MacMickey schreef:

Tekton? Chalkboard! Overigens is hier een leuke docu over de CS te zien.

ah ja je hebt gelijk, maar Tekton is net zo erg... smile

#7 03-07-2009 13:45

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

gadverdamme! crying wat een lelijk font. En daar ook nog aandacht aan besteden...
BLARGH!

Zoekt de CSS instellingen van Safari om font af te dwingen...

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#8 03-07-2009 14:41

Chartreuse
@ Luilekkerland

"MacBeer schreef:

Het is een beetje de Milli Vanilli onder de lettertypes.

Nu heb ik dit in mijn hoofd! Dank je, Beer. Het is onmogelijk een opsomming te maken van wat hier allemaal fout aan is, dus ja, net als CS.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#9 03-07-2009 16:30

3dGuy

Kortschot schreef:

Het is denk ik anders om! 
Comic Sans  werd pas in 1995 ontworpen terwijl Tekton dat al in 1989 is!

Bovendien is Tekton gebaseerd op de handgeschreven tekst die architect Francis D.K. Ching op tekeningen gebruikte. En het ontwerp zit volgens mij beter in elkaar. Bij Comic Sans danst alles in alle richtingen terwijl bij Tekton de verticale lijnen allemaal de zelfde richting hebben.

Comic Sans zal wel bedacht zijn omdat Microsoft geen geen rechten wilde betalen voor Tekton of een vergelijkbaar font.

#10 03-07-2009 17:18

joeri hendriks
Website

Kunnen we het niet zo houden? het is echt VET COOL
eindelijk een super font

#11 03-07-2009 18:08

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

De ontwerpert heeft alleen maar een fontje gemaakt voor in een spelletje, dat stripachtige tekeningetjes gebruikte. En waar times nogal uit de toon viel. Het is dus een nauwelijks doordachte kloon van de geschreven tekst in tekstballonnen in de Amerikaanse comics. Hence the name. Geen kloon van tekton, dus.

Hij heeft ook met lede ogen aan moeten zien dat zijn (incomplete) font werd verheven tot een van de weinige systeemfonts van Win95. En dat het dus als een van de standaard dingetjes op vrijwel alle computers in de wereld te vinden is. Arme man. Geeft wel aan welk oog voor kwaliteit MS heeft. wassat

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#12 03-07-2009 20:05

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

CS wordt door hele volksstammen gezien als 'leuk en speels'. Perfect dus voor schooltoernooiposters, voor geboortekaartjes, voor menukaarten, voor speelgoedwinkels en voor uitnodigingen. En natuurlijk voor (alle) websites die niet zakelijk zijn.

En daar valt dan ook gelijk de goede smaak en inzicht in typografie door de mand. Want het heeft een afgrijselijke spatiëring meegekregen en als het groter dan 16pt gebruikt wordt valt op hoe het haastwerk zich verraadt.

Het is dus NIET een lelijk lettertje omdat MS het omarmd heeft maar omdat MS het omarmd heeft kent en gebruikt iedereen het. Lelijk is het van zichzelf en door MS worden we dagelijks met de wansmaak van de gebruikers geconfronteerd.

#13 03-07-2009 21:00

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De CS is ontworpen voor maar 1 bepaald doel: de interface van MS Bob. en daar werkte het prima bij. Executives van MS besloten buiten de ontwerper om de CS op te nemen in Windows 95. De ontwerper valt niets te verwijten.

#14 03-07-2009 21:14

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De ontwerper valt wel degelijk iets te verwijten maar iedereen heeft recht op zijn jeugdzonden. En zoals wel vaker is een ander er mee aan de haal gegaan.

Overigens is Tekton allerminst een lelijke letter. Hooguit een beetje gedateerd en uitgekauwd maar menigeen mocht willen dat 'ie zo kon schrijven.

#15 03-07-2009 22:20

3dGuy

Dat MS Bob was dat het help systeem van MS office?

Als bouwkundig tekenaar heb ik nog eens een soortgelijk handschrift als Tekton moeten leren whistling

#16 03-07-2009 22:33

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Zullen we dan onze mede MacMinder Pille (Jos B.) maar even om zijn professionele mening vragen over de CS?

#17 03-07-2009 22:52

pille
@ Arnhem
Website

D'is voor de eerste keer dat ik iets in cs zit te typen, dus ik maak t niet te lang smile Eerlijk gezegd heb ik er geen uitgesproken mening over en probeer ik altijd zover mogelijk van cs vandaan te blijven. In de 15 jaar dat ik bij buro's heb gewerkt, heb ik het gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken Ik schrok trouwens wel toen ik het zag op MM.

"A font is never finished, merely abandoned.“ — Matthew Carter

#18 04-07-2009 22:35

Fabio
Website

rijsberman schreef:

...Het is dus een nauwelijks doordachte kloon van de geschreven tekst in tekstballonnen in de Amerikaanse comics. Hence the name...

Toevallig kwam ik via Typophile een filmpje tegen, hij heeft zich laten 'inspireren' door de strip Watchmen:
http://www.youtube.com/watch?v=qefD5YHPeEM

#19 06-07-2009 09:21

Kortschot

3dGuy schreef:

Kortschot schreef:

Het is denk ik anders om! 
Comic Sans  werd pas in 1995 ontworpen terwijl Tekton dat al in 1989 is!

Bovendien is Tekton gebaseerd op de handgeschreven tekst die architect Francis D.K. Ching op tekeningen gebruikte. En het ontwerp zit volgens mij beter in elkaar. Bij Comic Sans danst alles in alle richtingen terwijl bij Tekton de verticale lijnen allemaal de zelfde richting hebben.

Comic Sans zal wel bedacht zijn omdat Microsoft geen geen rechten wilde betalen voor Tekton of een vergelijkbaar font.

Ok! Nice input.. dat van Ching wist ik niet. Al ik wel wist dat hij zich in de "arti' business bezig hield. Comic Sans is komt echter uit '94 dacht ik.

Maakt ook niet uit, sommige fonts zijn gewoon no-go in mijn boekje. smile

We kunnen wel een lijstje maken, maar dat wordt deze thread te lang! smile

#20 07-07-2009 15:29

Peter Villevoye

De feestdag is alweer voorbij, maar ik ben net terug van vakantie
en kan me niet inhouden om toch nog even een reactie te geven.

Mijn ergste Comic Sans-beleving: ga je naar 't Museum Vaticana,
alwaar vele grootse kunstschatten en geschriften uit de oudheid
te vinden zijn; sta je in de architectonisch strak ontworpen entree,
alles is keurig vorm gegeven: de bewegwijzering, boeken, tickets.
Maar op LCD-displays bij de kassa's zie je dan een afschuwelijke
multimediale presentatie, met de Comic Sans als broodletter...

Mijn feestelijke bijdrage: via deze link vind je de tekst van een
artikel dat ik destijds geschreven heb over de lelijke Comic Sans.
De in de tekst vermelde website is er overigens niet (meer).

En als je wil weten waarom de dame in het recente Microsoft-
reclamefilmpje moet overgeven: de website was in Comic Sans!

Lees ze !

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB