MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 07-03-2009 20:46

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Nieuwe Macs: meer dan een speedbump

http://images.macminds.net/artikel_icons/MacPro05-03-09.jpg
Afgelopen dinsdag heeft Apple weer een paar hardware-updates doorgevoerd. En niet zomaar wat updates, nee de gehele desktoplijn is voorzien van nieuwe componenten. En alsof dat niet genoeg was zijn ook de Airport Extreme en de Time Capsule vernieuwd. De iMacs worden standaard voorzien van een nieuw mini toetsenbord en voor wie het nog niet was opgevallen: de 15" MacBook Pro 2.53 Ghz heeft een processorupgrade gekregen naar een 2.66 Ghz CPU.

We focussen ons in dit artikel op de computers. Want in welke opzichten zijn de recente vernieuwingen van de desktoplijn van belang voor de professionele gebruikers? MacMinds zet het allemaal op een rijtje, en we beginnen met de;

http://images.macminds.net/artikelen/hardwareupdate_03-09/macpro.jpg
Mac Pro
De Mac Pro is het beest uit de familie. Geprezen om zijn uitbreidbaarheid en brute kracht. Een grote groep Mac Pro bezitters zal deze machine niet eronder kunnen krijgen, zo krachtig is de Mac Pro. En toch kan het volgens Apple sneller en beter. De grootste verandering vinden we terug in de CPU. Want daar bevinden zich nu Nehalem-EP processoren. Apple is vooralsnog de enige computerfabrikant die deze splinternieuwe CPU's van Intel in haar systemen aanbiedt. De Nehalem-EP processoren zijn efficiënter en sneller dan de processoren in het vorige model omdat de chips hun eigen powermanagement hebben. De geïntregeerde memory controller biedt ondersteuning voor twee of drie DDR3 SDRAM of vier FB-DIMM modules. Ook zouden deze nieuwe processoren tot 30% minder energie verbruiken zonder daarbij aan prestaties in te boeten.
De standaard videokaart in de Mac Pro is de NVIDIA GeForce GT 120. En voor wie dat nog niet genoeg is heeft Apple ervoor gezorgd dat je een ATI Radeon HD 4870 met 512MB aan GDDR5 geheugen in je Mac Pro kan stoppen. Because it can...

Ook nieuw aan de Mac Pro is dat er nu 2 basismodellen zijn. Het instapmodel mag je meenemen voor €2.299,-. Daarvoor krijg je een Mac Pro met 1 Quad-Core Intel Xeon Processor van 2,66 Ghz, 3 GB aan RAM geheugen (maximaal uitbreidbaar naar 8 GB, een HD van 640 GB en een NVIDIA GeForce GT 120 met 512 MB aan videogeheugen. Heb je € 2.999,- te besteden dan kan je gaan voor het topmodel met 2 maal een 2,26 Ghz Quad Core Intel Xeon CPU's, 6 GB aan RAM geheugen (maximaal uitbreidbaar tot 32 GB), een 640 GB harde schijf en een NVIDIA GeForce GT 120 met 512 MB aan videogeheugen. Liefhebbers van de nieuwe LED Cinema Display kunnen deze nu ook op de Mac Pro gebruiken via de Mini Displayport. De DVI aansluiting voor andere schermen is ook aanwezig. Voor elk wat wils dus!
De Mac Pro valt natuurlijk met nog veel meer opties te 'customizen'. Neem voor meer maatwerkopties een kijkje in de online Apple Store.

http://images.macminds.net/artikelen/hardwareupdate_03-09/imac.jpg
iMac
De iMac is officieel een consumentenmachine, maar door zijn aantrekkelijke prijs en stevige performance is de iMac al een tijdje een voordelig alternatief voor een Mac Pro. Vooral het 24 inch model is zeer populair bij DTP-studios en fotografen vanwege het grote IPS-scherm dat voor deze beroepsgroepen significant betere resultaten geeft op het gebied van kleurweergave- en beoordeling. En ook in de studio bespaar je veel ruimte met dit alles-in-één ontwerp.
Daar waar je de vorige week nog kon kiezen tussen twee 20" basismodellen en twee 24" basismodellen, heb je nu de keuze tussen één 20" model en drie 24" modellen. Dat zegt wat over de populariteit van het grotere model. Het processortype van de iMac is niet veranderd. De kloksnelheid wel, hoewel de top blijft steken op een 3.06 Ghz.
Een van de grootste verbeteringen is dat alle iMac's nu maximaal uitbreidbaar zijn tot 8GB aan RAM, plus het feit dat ieder 24" model nu standaard is uitgerust met 4GB aan RAM. De iMacs maken allen gebruik van het 1066 Mhz DDR3 geheugen.
Het 20" model en het 24" instapmodel zijn voorzien van de NVIDIA GeForce 9400M GPU die altijd 256MB van je RAM geheugen snoept. De twee duurdere 24" modellen zijn uitgerust met óf een NVIDIA GeForce GT 120 grafische kaart met 256 MB GDDR3-geheugen, óf een NVIDIA GeForce GT 130 grafische kaart met 512 MB GDDR3-geheugen. Voor deze twee modellen is de ATI Radeon HD 4850 512 MB GDDR3 als maatwerk-optie aanwezig.

Tevens heeft Apple een nieuw toetsenbord als standaard letterplank aan de iMac toegevoegd. Het betreft hier een veel compacter model zonder numerieke toetsen dat identiek is aan het BlueTooth toetsenbord van Apple, alleen dan met een snoertje. Het full-size toetsenbord is als optie zonder bijkomende kosten te verkrijgen bij een nieuwe iMac. En ondergetekende voorspelt dat hier massaal gebruik van gemaakt worden.

http://images.macminds.net/artikelen/hardwareupdate_03-09/macmini.jpg
Mac mini
De Benjamin van de desktopfamilie kon natuurlijk niet achterblijven. Het is geen Pro machine maar voldoet prima als mediacenter of kleine server. De Mac mini heeft van Apple een set 2.0 Ghz Core 2 Duo CPU's aangemeten gekregen. Het instapmodel is voorzien van 1GB 1066 Mhz DDR3 RAM en het topmodel is standaard voorzien van 2GB 1066 Mhz DDR3 geheugen. Ook de Mac mini's zijn nu maximaal uit te bouwen met 4GB RAM geheugen.
De Intel GPU is vervangen door de Nvidia GeForce 9400M, en dat is waar de Mini een enorme inhaalslag gaat slaan. De prestaties van deze chip zijn een stuk krachtiger dan zijn Intel voorganger. En dat klinkt als muziek in de oren van mensen die de Mac mini graag willen inzetten als mediacenter. HD content zal vloeiender weergegeven worden door deze Nvidia GeForce 9400M grafische kaart. Doordat de grote DVI poort is weggelaten komt er veel meer ruimte vrij aan de achterkant. Apple heeft hier goed gebruik van gemaakt door zowel een Mini DisplayPort als een Mini DVI aansluiting in te bouwen. Dat betekend dus dat de Mac mini vanaf nu twee monitoren kan aansturen.

De verkoop van desktopmodellen zat een beetje in een dip terwijl de laptops als zoete broodjes over de toonbank gingen. Deze refresh komt dus geen dag te laat. De wijzigingen in de Mac Pro zullen vooral gebruikers aanspreken die dit soort machines tot de absolute max willen belasten. Denk aan zware video- en audiobewerking of andere rekenintensieve processen. De opvolger van OS 10.5 (Snow Leopard) zal maximaal kunnen profiteren van de nieuwe Nehalem CPU's. Maar de grootste groep gebruikers zal toch profiteren van de nieuwe iMacs. De mogelijkheid om de machine uit te rusten met 8GB RAM geheugen maakt deze machine al een stuk geschikter voor 64bit werk. En de Mac Mini. Het blijft een schatje, maar nu wel eentje met behoorlijk wat pit!

Zijn er dan helemaal geen kritische opmerkingen te plaatsen bij de nieuwe machines? Zeker wel. Het meegeleverde nieuwe compacte toetsenbord bij de iMac veroorzaakte een verzameling grote rimpels op mijn voorhoofd. Het bedrade full-size toetsenbord is zeer geliefd en veruit de meeste mensen verkiezen dit toetsenbord boven het kleinere draadloze model vanwege de aanwezigheid van een numeriek gedeelte. De form-factor van het draadloze model is wel erg geslaagd. Praktisch is dit model voor veel mensen echter niet. Bij de iMac valt eigenlijk alleen op aan te merken dat de beeldschermen nog steeds gebruik maken van CCFL verlichting en geen LED verlichting en dat is teleurstellend.

En als laatste kritische noot de Mac Pro. Om precies te zijn het instapmodel. Al sinds de introductie van de Mac Pro 2x Quadcore wordt er door een grote groep professionele gebruikers gevraagd om een 'slimmed down' Mac Pro. Een Mac Pro-light voor bijvoorbeeld DTP-ers voor wie een 8-Core model in veel gevallen overkill is. Nu kan je de instap Mac Pro die afgelopen dinsdag werd voorgesteld zien als zo'n lichtere versie speciaal voor de groep voor wie acht CPU kernen teveel van het goede zijn. Maar die prijs! Apple waarom kost dat model geen € 1999,-? Komt dat door de Nehalem processoren die behoorlijk aan de prijs zijn omdat ze op dit moment alleen door Apple worden afgenomen? Hoe dan ook, mijn bescheiden mening is dat de prijs van een 'kleine' € 2.300,- niet in verhouding staat tot hardware. Vergeet niet dat dit model maximaal 8GB aan RAM aankan.
De prijs van het topmodel is een stuk beter te rechtvaardigen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#2 07-03-2009 21:02

speedy

Re: Nieuwe Macs: meer dan een speedbump

Misschien dat de iMac update spectaculair is wat betreft de goedkopere modellen. Maar ik heb in januari toch maar de knoop doorgehakt en de duurste 24" inch gekocht met als extra 4 gig geheugen. Behalve natuurlijk de grotere harde schijf, is het enige verschil de videokaart. De mijne heeft een GeForce 8800 GS. 8 gig geheugen is voor mij echt overkill. Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb door niet te wachten.

#3 07-03-2009 21:16

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zeker niet Speedy. Die machine van jou is echt heel pittig. De verschillen in prestaties tussen deze nieuwe en die van jou zullen er zeker zijn, maar grote sprongen aan snelheidswinst merk je pas bij de zwaardere bewerkingen.

#4 07-03-2009 22:00

Merkava
@ Vught

Nieuwtjes van de zijlijn, De Airport Extreme en de Time Capsule hebben ook een update ondergaan. Zijn nu ook bereikbaar via Mobile Me.
Donderdag is er een software update uitgebracht die de oudere N-modellen dezelfde functionaliteit geeft.

De waarheid verzin je niet.

#5 08-03-2009 22:55

Buzz
@ Delft

De CPU in de low end Mac Pro is er een van 2.66 GHz, en die is een stuk duurder dan de langzamere 2.26 GHz, die twee keer in de standaard high-end 8-core zit. Dat scheelt in kloksnelheid 15%. Dus als je voor de goedkoopste 8-core gaat kan je er maar beter zeker van zijn dat je software meer dan vier cores gebruikt of meer dan 8 GB geheugen nodig heeft, anders is de 4-core zeer zeker een betere keuze.

Die high-end upgraden naar 2.66 GHz kost  bij Apple 1260 Euro, dus in de quad-core zit een CPU die per stuk 630 Euro (=1260/2)  duurder is dan die CPU in de goedkoopste 8 core. Als je die twee standaard modellen met elkaar vergelijkt kan ik nog niet zo snel zeggen bij welke van de twee de hoge prijs het meest te rechtvaardigen is. Het lijkt me eerder dat de 4 core door Apple bedoeld is voor Photoshoppers en de 8 core voor 3D renderaars en wetenschappers. Voor filmbewerkers, muziekstudios en programmeurs kan de optimale keuze denk ik in beide richtingen uitvallen, afhankelijk van wat ze precies met hun films, muziek en software-ontwikkelomgeving uithalen op de computer.

Wat mij vooral tegenvalt is dat het standaard instapmodel van de Mac Pro qua hoeveelheid geheugen, capaciteit van de harde schijf en prestaties van de grafische kaart achter blijft bij het topmodel van de iMac. Die Nehalem CPU maakt hopelijk een hoop goed in de benchmarks, maar als je een machine wil hebben die in alle opzichten betere hardware in zich heeft dan die iMac, dan moet je een aantal upgrades meenemen en daardoor nog wel wat dieper in de buidel tasten dan die 2300 Euro!

Laatst bewerkt door Buzz (08-03-2009 23:06)

#6 09-03-2009 08:05

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Daarentegen kan je een MacPro natuurlijk zelf makkelijker en zwaarder upgraden dan de iMac. Veel gehoorde "klacht" is dat men liever geen all-in-one computer wil hebben. Wat blijft is de vraag wat je doel is met zo'n machine. Ik heb de laatste paar jaar ervaringen (hetzelfde DTP werk) op diverse machines, dat varieërde van Mac mini (PPC en Intel), iMac en nu Mac Pro. Om even bij de laatste te blijven, voor het werk dat ik nu uitvoer is de machine waar ik nu mee werk (de oude 2x 2.66 Ghz Xeon) eigenlijk overkill. De instap MacPro is eigenlijk een "gunst" van Apple aan de echte "doe-het-zelvert" (en misschien iets in de concurrentie met de PC klonen die verschijnen met OS X erop (Pystar?). Of misschien om de huidige bezitters van een G5 makkelijker te laten overstappen?

#7 09-03-2009 08:25

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Als Apple met die machine een antwoord heeft willen geven op de (illegale) klonen dan hebben ze de plank volledig misgeslagen. Want voor een instap/basismodel is dat ding veel te duur. Maar ik geloof niet dat dit iets te maken heeft met die klonen.

#8 09-03-2009 08:43

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Yoda Jobs schreef:

Much you have to learn of the Apple Force, my young Padawan

whistling

#9 09-03-2009 09:31

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Tot de tijd dat de "real world" benchmarks van de Mac Pro uitkomen blijft het voor mij vrij onduidelijk in hoeverre deze upgrade nou een echte verbetering is en welke van de modellen (een of twee keer quad core) nou de betere keuze is.

Sommige programma's zullen snelller draaien als gevolg van het betere geheugenmanagement, andere minder, of de betere efficiency wordt weer gedeeltelijk teniet gedaan door de lagere kloksnelheden. Hoe precies is nog niet duidelijk.

De prijs van een upgrade naar een processor met hogere kloksnelheid is totaal niet evenredig met de snelheidstoename. Hoe sneller, hoe duurder uiteraard maar je krijgt  in dit geval wel érg weinig extra snelheid voor je geld. De 2.66 Ghz kost €1269 meer, de 2,93 versie maar liefst € 2340 meer. Ofwel 78% hogere prijs voor een 30% snelheidstoename.

Geheugen van het instapmodel is beperkt tot 8 Gb.
Waarom ? Klinkt als crippleware.
En waarom 8 Gb als het nieuwe DDR3 geheugen voor de Nehalem het beste werkt in setjes van 3 ? Niet voor niets worden de machines standaard geleverd met 3 of 6 Gb geheugen. 6 geheugenslots (voor totaal 12Gb geheugen) is, vanuit de gebruiker gezien een veel logischer keus dan de 4 geheugenslots die de 1x quad nu heeft.

#10 09-03-2009 10:12

Buzz
@ Delft

MacMickey schreef:

Daarentegen kan je een MacPro natuurlijk zelf makkelijker en zwaarder upgraden dan de iMac.

Ja, makkelijker in de handelingen die je moet verrichten, maar zeker niet makkelijker voor je portemonnee!

En ja, de benchmarks van de nieuwe Mac Pros worden erg interessant, zowel in vergelijking met de oude modellen, als in vergelijking met de top van de iMacs. Ik verwacht dat de nieuwe geheugenarchitectuur van de Mac Pro heel veel snelheidswinst gaat opleveren. Maar het lijkt mij dat deze architectuur binnen niet al te lange tijd (later dit jaar of volgend jaar?) ook wel in de iMacs zal zijn te vinden.

Misschien zijn deze updates een tijdelijk zoethoudertje en komt er nog wel een mooie upgrade rond de tijd van de release van Snow Leopard? Maar voor hetzelfde geld duurt het weer meer dan een jaar voordat er aan deze line-up iets veranderd.

Het is ook al interessant om alvast even naar de benchmarks van vorig jaar terug te kijken, bijvoorbeeld de SpeedMark 5 scores van MacWorld magazine:

Datum, model: SpeedMark 5 score
5 Feb 2008, Mac Pro quad core 2.66 GHz: 258
5 Feb 2008, Mac Pro 8 core 2.8 GHz: 318
7 Mei 2008, iMac 24" Core 2 Duo 2.8 GHz: 268
7 Mei 2008, iMac 24" Core 2 Duo 3.06 GHz: 279

Je ziet hier al dat de vorige quad core Mac Pro het in de benchmark aflegt tegen de 24" iMac. Feit is dat de nieuwe 24" iMac er weer een aantal Pro features heeft bijgekregen, in de uitbreidbaarheid van het geheugen naar 8 GB en opties voor de grafische kaart die gelijk zijn aan die van de Mac Pro. De 4 core Mac Pro lijkt er in dit soort features juist op achteruit gegaan vergeleken met het vorige model Mac Pro.

Laatst bewerkt door Buzz (09-03-2009 11:43)

#11 09-03-2009 12:49

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Maar dan is het dus net de keuze of je een losse kast+beeldscherm wil of een all-in-one. Ik zou zelf persoonlijk voor het laatste kiezen (ik stoot nu regelmatig mijn knie aan de MacPro onder het bureau..) Benchmarks zijn voor mij niet zo interessant. Ik snap ook wel dat een 2,9 Ghz iMac sneller is dan de oude 2,8 Ghz maar weer langzamer dan de "oude" 3,02 Ghz. Dat verschil in processor snelheid is in mijn DTP werk te verwaarlozen. De mogelijkheid tot meer RAM is dan interessanter. Nog steeds van toepassing dus? wink

Laatst bewerkt door MacMickey (09-03-2009 12:52)

#12 09-03-2009 12:57

Chuck
Ex-Crew

De Mac Pro begint zo langzamerhand inderdaad een basismodel te worden voor een echt snelle Mac.
Om echt voordeel te hebben van het kunnen plaatsen van meer Ram moet je dat vervolgens ook echt doen,.. Nog meer snelheid haal je uit een snellere opstartschijf van >10.000 rpm en een software- of hardware matige interne RAID. Die laatste is nu wel een stuk minder duur geworden.

#13 09-03-2009 13:41

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Meer en meer van toepassing denk ik.

Yeo, i know
[nevermind]

#14 09-03-2009 22:07

Buzz
@ Delft

MacMickey schreef:

Benchmarks zijn voor mij niet zo interessant. Ik snap ook wel dat een 2,9 Ghz iMac sneller is dan de oude 2,8 Ghz maar weer langzamer dan de "oude" 3,02 Ghz.

Ja dat is makkelijk inderdaad. Maar dan deze: Je hebt een 2.26 GHz 8-core Mac Pro, een 2.66 GHz 4-core Mac Pro of een 3.06 GHz 2-core iMac. Welke is sneller?

Apple heeft het er met de nieuwe line-up beslist niet makkelijker op gemaakt voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de performance en performance/prijs verhouding. En dat gaat nogal tegen het oude Apple principe in van een heldere line-up voor een duidelijke keuze.

#15 09-03-2009 22:21

Chuck
Ex-Crew

Who gives a Core als nog altijd een te groot deel van de belangrijkste Software helemaal niet geschreven is voor deze hardware? het is eigenlijk te idioot dat PS CS4 nog steeds niet (slechts fractioneel) meer geheugen dan 4GB aanspreekt? Was het alleen Apple's eigen Aperture en QuickTime die 8-cores laten werken?

#16 09-03-2009 22:27

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

performance en performance/prijsverhoudign blijft ook een beetje subjectief. Wat heb je aan een rappe processor als je er niet genoeg RAM instopt of het een complete overkill is omdat je de cores nooit tegelijk aan zal spreken??

#17 10-03-2009 09:51

Buzz
@ Delft

Dat is voor iedere toepassing verschillend. Dat performance en performance/prijs verhoudingen afhangen van de toepassing maakt nog niet dat het subjectieve begrippen zijn. Je kan juist heel objectief zeggen dat als je alleen met Photoshop werkt, de performance/prijs verhouding voor zo'n nieuwe 8-core machine met meer dan 4 GB geheugen heel laag zal zijn. De 4-core Mac Pro met een hogere kloksnelheid voor dezelfde prijs, of met het prijsverschil uitgegeven aan snellere schijven, zal wat dat betreft beter scoren. En de iMac wellicht nog beter, maar dat zou je met benchmarks moeten meten.

Maar voor andere toepassingen ligt dat weer anders inderdaad.

CS4 hoort trouwens voor mij en vele anderen niet tot de "Belangrijke Toepassingen".

Laatst bewerkt door Buzz (10-03-2009 09:53)

#18 10-03-2009 10:58

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De eisen komen steeds verder uit elkaar te liggen. Voor een beetje internetten, downloaden en fillumpies kijken heb je geen beest van een machine nodig. Dat kan nog met een clamshell... Maar gamen en video's editen of RAW foto's bewerken is iets waar je niet genoeg power voor kunt hebben. En daarnaast zijn er steeds specifiekere eisen die bepaalde programma's stellen: stevige videokaarten, harddiskruimte of hoeveelheid geheugen. Afgezien van de mensen die gewoon het grootste kopen dat ze kunnen betalen moet je je behoorlijk in de materie verdiepen om een afgewogen keuze te maken.

Er zijn mensen die gaan hyperventileren bij het idee dat er een 16core Mac komt terwijl dat maar weinig winst zou betekenen zolang de software er niets mee doet.

What is Apple smoking...

Laatst bewerkt door deskman (10-03-2009 11:04)

#19 10-03-2009 11:46

Buzz
@ Delft

De eerste benchmarks van de nieuwe Mac Pros zijn verzameld op MacRumors.

Voor 3D rendering en andere multi-threaded applicaties (zoals sommige wetenschappelijke software) ziet het er erg indrukwekkend uit.

#20 10-03-2009 23:53

jaco
@ Utrecht
Website

Buzz schreef:

De CPU in de low end Mac Pro is er een van 2.66 GHz, en die is een stuk duurder dan de langzamere 2.26 GHz, die twee keer in de standaard high-end 8-core zit. Dat scheelt in kloksnelheid 15%. Dus als je voor de goedkoopste 8-core gaat kan je er maar beter zeker van zijn dat je software meer dan vier cores gebruikt of meer dan 8 GB geheugen nodig heeft, anders is de 4-core zeer zeker een betere keuze.

Misschien kon dat nog wel eens meevallen. Deze processoren kunnen hardwarematig een aantal ongebruikte cores uitschakelen en met de vrijgekomen power de overige cores automatisch overclocken (TurboBoost noemt Apple dat).
Dus mocht je een applicatie hebben die maar 1 of 2 cores gebruikt, dan kan die 2,26Ghz in de praktijk misschien aardig in de buurt komen van de 2,66. Het voordeel van meer geheugen-bankjes in de 8-core versie lijkt me een belangrijk punt.

Ik heb zelf een 1e generatie MacPro dual 2,66, maar sinds ik het geheugen onlangs naar (van 3) naar 10GB ge-upgrade heb is het alsof ik weer een nieuwe machine heb.

#21 11-03-2009 08:14

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zijn er overigens applicaties (van Apple?) die nu al 8 cores gebruiken?

#22 11-03-2009 09:29

Buzz
@ Delft

Ik denk dat dat een te simpele vraag is MacBeer.

Programma's worden niet geprogrammeerd om een bepaald aantal cores te gebruiken. Ze worden geprogrammeerd om over meerdere cores verdeeld te kunnen worden (multi-threaded). En dat is voor zover ik weet voor de meeste Pro apps al het geval. Van Apple en van Adobe. Het geld ook voor Photoshop bijvoorbeeld.

Toch zie je bij veel Pro apps dat er bij intensieve bewerkingen maar een beperkt aantal CPU cores wordt ingezet. Dat komt meestal omdat het probleem van die bewerking zich simpelweg niet goed leent voor multi-core berekening. Vaak is bijvoorbeeld de snelheid van de toegang tot het geheugen een bottleneck, of kost het opzetten van de data om over meerdere CPUs verdeeld te worden al meer rekentijd dan de winst die behaald wordt uit het paralel rekenen. De software wordt dan trager in plaats van sneller bij gebruik van meerdere cores.

Een wat uitgebreider verhaal daarover staat op de blog van John Nack, van een paar jaar terug.

Jammergenoeg zullen er, vooral in de grafische pro apps (Photoshop, Illustrator, etc.), veel bewerkingen blijven die waarschijnlijk nooit goed met meerdere cores tegelijk kunnen worden opgelost. Een simpel gaussian blur filter is daar al een voorbeeld van, dat in dat artikel wordt genoemd. Ook Snow Leopard, met de Grand Central technologie, zal daarvoor geen oplossing bieden.

Andere toepassingen, zoals gedetailleerde 3D rendering, lenen zich juist uitstekend voor parallel processing.

Het goede nieuws van de nieuwe Mac Pros is dat de bandbreedte van het geheugen met de Nehalem CPUs aanzienlijk is vergroot. Dat maakt dat de geheugentoegang wat minder snel een bottleneck zal zijn. Als die ontwikkeling doorzet dan kunnen de programmeurs daar nog beter gebruik van maken, ook in combinatie met multi-threaded programmeren.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB