MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-02-2009 10:58

Roelof Roos
Website

This Happened: een evenement 2.0

http://images.macminds.net/artikel_icons/happened.pngDankzij internet is het makkelijker dan ooit een evenement te organiseren, voor ieder aspect (registratie, mailing list, documentatie, foto's, enzovoort) is wel ergens een 'tool' op het web. Traditionele uitgevers hebben daardoor aanzienlijk meer concurrentie bij het organiseren van conferenties, lezingen cycli en andere 'events'. En dat niet alleen, er is een breed scala aan evenementen met een eigen vernieuwde stijl ontstaan. 'This Happened' is daar een voorbeeld van.

This Happened, in mei 2007 voor het eerst georganiseerd in Londen, is een serie lezingen over interaction design en wordt door mensen uit dat vak georganiseerd volgens een strict 'format'. Degene die een lezing geeft bij This Happened moet zich aan een aantal regels houden en het sociale aspect is erg belangrijk. Ianus Keller een van de drie organisatoren van de Nederlandse versie van This Happened, legt uit:

"In de laatste jaren is er, mede door de Steve Jobs' keynotes en het (gebrek aan) charisma van sommige politieke figuren, veel aandacht voor de kwaliteit van presentaties. Presentationzen.com is daar met een blog en een boek een voorbeeld van. In de creatieve wereld, denk aan architectuur, web, interactie en kunst, zijn mensen dan gelijk op zoek naar nieuwe 'formats' voor presentatie. Als eerste kwam zo Pecha Kucha uit Japan overwaaien: de presentator mag 20 slides laten zien die elk maar 20 seconden zichtbaar zijn omdat dan automatisch volgende slide verschijnt. Pecha Kucha kwam oorspronkelijk uit de hoek van de architectuur, bekend om de lange, saaie en met jargon gevulde presentaties waar niemand iets van begrijpt. Inmiddels is Pecha Kucha op meer plaatsen zeer populair, het formaat is leuk en de randvoorwaarden bij het presenteren worden juist als bevrijdend ervaren. Nadeel is dat er weinig feedback komt, de presentatie is op die manier nogal vluchtig. In het formaat van This Happened leggen we de spreker twee beperkingen op: hij of zij mag maar 10 minuten presenteren over slechts een project. Direct daarna is er ook 10 minuten voor vragen en discussie. De aanwezigen krijgen zo een uniek kijkje achter de schermen bij hun vakgenoten."

Uit ervaring kan ik u vertellen dat het erg goed werkt. Het vak interaction design is vrij multidiciplinair: grafische vormgevers, industrieel ontwerpers, webdesigners, enzovoort, allemaal doen ze iets met interaction design. This Happened brengt zowel bij de sprekers als in het publiek verschillende diciplines bij elkaar en faciliteert, mede met het strikte format, de uitwisseling van ervaringen en kennis tussen die verschillende vakgebieden.

De eerst volgende This Happened vindt plaats op maandagavond 23 februari in Theater Kikker in Utrecht.  Inschrijvenkan vanaf 9 februari 12.00 uur. U moet er snel bij zijn, het gratis event is waarschijnlijk in een paar uur 'uitverkocht'.

Dit artikel verscheen eerder op Het  Nieuwe Uitgeven.

Roelof Roos is mede-oprichter van The Dutch Republic en houdt zich de laatste jaren vooral bezig met het ontwikkelen van software voor de Mac en de iPhone.

#2 06-02-2009 23:37

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: This Happened: een evenement 2.0

Lijkt me erg leuk, een presentatie met vaart. Dat zal die 'uuuuhm, en dan , uuuuhm, zie je dat, uuuuuhm'-zeggers wellicht op het idee brengen dat het zinnig is om niet alleen te zorgen dat je ergens kennis van hebt maar ook in staat bent het over te dragen.

Eens kijken of ik er bij kan zijn...

#3 08-02-2009 12:11

Chuck
Ex-Crew

Ik heb het geluk gehad ooit bij een live-Keynote van Steve Jobs geweest te zijn. In Parijs. En ook nog op een geweldige plek in de zaal. 'Vaart' in een presentatie is een mooi middel om het tempo erin te houden,.. maar de grootste mindshift zit hem wat mij betreft in de kunde vanuit de aanschouwer te kunnen denken en  hen te enthousiasmeren. Jobs heeft wat dat betreft een makkie. Zijn enige probleem is dat hij 'one more thing'ed' wat de verwachtingen van het publiek overstijgt. De zaal zit al vol met merkadepten. Dan is het al een thuiswedstrijd.

Ik heb menig geniale ontwerper/designer onderuit zien gaan met fantastische voorstellen omdat ze dat laatste stukje van het complete traject niet beheersen.

#4 09-02-2009 08:23

inberlin
Pro
@ alway here
Website

om nog maar te zwijgen van de boring handouts (wij zouden zeggen schermafbeeldingen) die de merendeels saaie 3 delig grijsgestreepte powerpointpresentators menen te moeten uitdelen ter onderstreping van hun vaak niet tot de verbeelding sprekende tekstbordjes.

#5 09-02-2009 12:01

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

De registratie is nu open,..

Ik ga, wie nog meer?

#6 09-02-2009 15:12

momono
Moderator
@ Haarlem
Website

Helaas, er zijn geen plaatsen meer beschikbaar. In geval van annuleringen opent de registratie nog eenmaal op vrijdag 20 februari om 12:00 uur.

Jammer... was ook wel graag aanwezig geweest.

#7 09-02-2009 17:26

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

't was echt in een klein half uur vol,.. volgende keer maar in een grotere zaal?

#8 17-02-2009 09:13

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ga in ieder geval ook. We zullen jullie wel trakteren op een nabeschouwing...

#9 24-02-2009 09:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Was de moeite van de marteling in het OV wel waard.

Interessant aan de vorm van presenteren is dat er eigenlijk alleen maar tijd is om op het ontwerp-proces in te gaan en niet zo heel erg op het resultaat. Wat duidelijk te merken was dat de afstudeerprojecten duidelijk in een academisch onderzoeksniveau werkten en in grote lijnen de ontwikkelingsweg als doel hadden en niet eens zozeer het eindproduct. (Dit waren de projecten)

Anders was dat bij de twee sprekers na de pauze (Irene van Peer en het architectenduo Naomi Schiphorst en Mieke Vullings) die veel meer vanuit een werkelijke probleemstelling tot een uitontwikkeld produkt gekomen zijn. Irene heeft een op een pet-fles gebaseerd handenwassysteem voor naast de 3de-wereld-latrine bedacht. De ontwikkeling heeft slechts twee weken gekost met veel betrokkenheid van de uiteindelijke gebruikers.
Naomi en Mieke hebben met hun website http://www.mimoa.eu in eerste instantie vooral hun eigen probleem aangepakt: waar vind ik informatie over interessante architectuur als ik op reis ga. De site maakt inmiddels gebruik van een community die voortvarend de database van de site vult.

Interessant aan het hele idee van het betrekken van de doelgroep bij het oplossen van de probleemstelling voor interaction design is dat als je het goed aanpakt al snel een draagvlak hebt om een product te verbeteren en door te laten groeien.

Achteraf is er nog flink doorgediscussieerd over de presentaties.

De presentaties zullen binnenkort op vimeo te zien zijn maar live is ongetwijfeld interessanter. De 10-minuten-limiet zorgt in ieder geval voor zeer to the point presenteren en voorkomt uitweidingen en zijpaden.

Volgende keer een groter zaaltje misschien...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB