MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 30-01-2009 20:39

tonijn

zaken doen met (nabije) vrienden

Vaak hoor je dat de beste vriendschappen kunnen barsten zodra er iets misgaat op zakelijk gebied. Met name waar het aankomt op geld.

Er zij bij mij een aantal opgekomen omdat ik (ook omdat ik pas onlangs als zzp gestart ben) de zaakjes ontwerp voor goede vrienden van mij. Zonder in details te treden moet ik zeggen dat dit nog wel eens leidt tot lastige situaties. Ik heb soms het idee dat kritiek op mijn werk niet direct wordt uitgesproken, doorborrelt en later dubbel en dwars met lichtelijk opgeblazen andere "irritaties" toch op mijn bord komen te liggen.

Wat betekent het om zaken te doen met vrienden?
Geef je hen korting en zo ja: hoeveel en hoevaak?
Hoe zorg je ervoor dat je zaken en prive goed kunt scheiden?
Is het uberhaupt wel verstandig om zaken te doen met vrienden?
etc.

Graag zou ik jullie gedachten en adviezen over dit onderwerp horen.

#2 30-01-2009 21:04

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: zaken doen met (nabije) vrienden

rule 21. Never place friendship before profit.
rule 84. A friend is not a friend if he asks for a discount.

Een van de meest lastige dingen van werken voor vrienden en kennissen (en vrienden van vrienden, kennissen van kennissen) is dat het ze altijd alleen maar gaat om de prijs. Niet om je kennis, niet om je kwaliteiten, nee, gewoon makkelijk een beetje korting vragen. Vaak ook nog met de mededeling 'wel gewoon een rekening sturen hoor'.

Meestal reken ik voor echte 'vriendendiensten' gewoon niks. Zoals er ook wel eens iemand mij voor niks helpt verhuizen, een muurtje komt stucen of zijn auto aan me uitleent. En als een vriend een bedrijf heeft en mij het werk gunt, mijn werk aantrekkelijk vindt, mijn kennis wil gebruiken dan stuur ik hem een heel gewone rekening.

Laatst bewerkt door deskman (30-01-2009 21:05)

#3 30-01-2009 21:48

Chuck
Ex-Crew

Klanten kunnen wel vrienden worden. Maar dan waren ze wel eerst klant.

#4 30-01-2009 22:50

Wim Wenner
Pro

Ik kan een roman schrijven over dit onderwerp. Maar tot die verschijnt het volgende advies: ga nooit werken voor goede vrienden. Zeker niet als je ze wilt houden.

Laatst bewerkt door Wim Wenner (30-01-2009 22:52)

#5 31-01-2009 09:28

Chartreuse
@ Luilekkerland

Kijk, zo'n roman lijkt me dan weer interessant leesvoer. wink

Wat betreft gratis of korting: iets kleins als pure vriendendienst vind ik nooit een bezwaar, maar zodra een klusje langer dan een half uur dreigt te gaan duren, trek ik ook mijn professionele pakje aan. Dan kost het me namelijk tijd die ik ook aan een betalende klant kan besteden.

Het gaat inderdaad vaak om de prijs, om de onuitgesproken verwachting dat een familie- of vriendschapsband overeenkomt met korting. Niet doen. En anders gewoon zeggen: 'Ik heb nu zelf geen tijd, maar ik ken nog een collega die net zo goed werk als ik, tegen een vergelijkbaar tarief van  xxx €.' Dan merk je aan de reactie wel of het echt om je talent of om een eventuele korting gaat.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#6 31-01-2009 09:45

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Wanneer er financiën bij komen kijken verandert de vriendschap. Altijd. Ik onderstreep dan ook het advies om niet te werken voor mensen die je nog graag als vrienden bij je wil hebben.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#7 31-01-2009 10:22

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Aan de andere kant leer je je vrienden (niet alleen op vakantie maar ook) met zakendoen pas echt kennen:
Na 2 jaar zit ik nog steeds op de fles whisky te wachten die een 'vriendin' als tegenprestatie had beloofd!

Verder heb ik via een netwerkclub een aantal ondernemers leren kennen die inmiddels ook vrienden zijn en waarvoor ik regelmatig een opdracht doe. Allemaal professionals, zakelijk en wetend dat je zaken en prive gewoon gescheiden moet houden........als je ze dan het idee geeft dat je ze 'matst' met de prijs is iedereen blij. Zij vanwege de prijs en ik omdat ik werk heb.

Laatst bewerkt door mekkie (31-01-2009 10:26)

#8 31-01-2009 18:09

Marked
@ Amersfoort
Website

Moeilijk thema. Ik werk af en toe voor vrienden en familie of vrienden daarvan en ik ben af en toe best nerveus daarin, omdat familie en vriendschap bij voor alles gaat. Als ik ook maar één twijfel heb over de inhoud en haalbaarheid van de opdracht, doe ik het niet en leg ik ook helder uit waarom niet. Als ik er een goed gevoel bij heb, maak ik ook gedetailleerde en heldere afspraken. Eén daarvan is altijd dat we het werk en privé STRIKT gescheiden houden. Ik stel ook contracten op die getekend moeten worden net als elke andere klant. Niet tekenen is geen levering. Aan matsprijsjes doe ik in ieder geval niet, wel kijk ik hoe e.e.a. zo scherp mogelijk gedaan kan worden zonder dat de kwaliteit daarvoor moet inboeten, maar dat geldt voor al mijn klanten. Elk misverstand moet voorkomen zien te worden en ALLES wordt schriftelijk bevestigd.

Ik werk bijvoorbeeld voor een neef en hij is gelukkig ook heel erg zakelijk hierin. Als we in privé-tijd bij elkaar zijn, hebben we het weleens over onze bedrijven, waar we tegenaan lopen, etc., maar nooit over de (lopende) opdrachten die ik voor hem doe. Dat doen we alleen op kantoor. Deze scheiding, de heldere afspraken en het feit dat ik mijn klanten altijd goed van dienst ben voorkomt ellende.

Andersom doe ik het ook. Ik vraag weleens een bekende om een offerte, maar zeg er altijd bij dat ik gewoon een marktconform tarief wil, geen vriendenprijs. Sterker nog, ik heb weleens de factuur van een kennis teruggestuurd met de mededeling "gaarne met nog EUR 250,- verhogen en reiskosten erbij". Ik wil bij niemand in het krijt staan en vice versa. Zaken zijn zaken.

Ergo: wees voorzichtig hierin, bij twijfel niet doen.

Laatst bewerkt door Marked (31-01-2009 18:11)

"A little greed can get you a lot of stuff."

#9 01-02-2009 18:16

Allard
@ Amsterdam
Website

Een oude wijsheid die ik van mijn vader heb meegekregen.

Met familie en vrienden moet je wandelen, niet handelen.

#10 01-02-2009 19:33

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik zie het allemaal niet als een echt probleem hoor.

Ooit is er ergens handel ontstaan. Vooral tussen mensen die allemaal bij elkaar in een kleine gemeenschap wonen. Stel je voor, een dorpje in de lus van een meanderende rivier met een molen, een paar boerderijen, een bakker, een smid, een herberg... Die mensen waren of familie, of vrienden en anders wel bekenden. Die deden van alles voor elkaar en kregen daar geld (of brood, vlees, meel of een nieuw rieten dak) voor.

Het gaat pas mis als de marskramers langskomen die knollen voor citroenen gaat leveren. En het loopt uit de hand als de molenaar dat ook gaat doen. Die eindigt dan al snel aan een van zijn eigen wieken.

Eerlijk zakendoen kan prima, ook voor vrienden en kennissen.
Het zeer zit hem in de marskramers. Of het neefje van de marskramer die je graag voor een appel en een ei oplicht.

Het is eigenlijk wat raar dat je vanwege de relatie minder zou hoeven te betalen. Misschien als je een heel grote klant wordt, maar dan zijn we in mijn voorbeeld alweer een generatie verder.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB