MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 16-06-2007 19:52

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Re: Welke taal te kiezen

Heb er maar eens kort in gewerkt, en vond niet direct mijn weg. Maar normaal zal ik me er wel nog eens meer in verdiepen ...

#27 17-06-2007 00:44

Julian

Het is natuurlijk maar net wat je prettig vind. Ik werk zelf graag met de terminal (daarvoor zijn trouwens erg veel tools beschikbaar), maar een programma als Xcode maakt het werk wel een stuk lichter als je een GUI app wilt maken.

Ervaring met ontwikkelen onder Windows heb ik niet. Ik weet wel dat Microsoft het systeem van een uitgebreid scala aan eigen API's heeft voorzien, zoals .Net en DirectX; en ik heb me laten vertellen dat devC++ een goede gratis C++-editor/compiler is voor Windows, maar Bourne C++ is ook zeker goed en schijnt tegenwoordig ook gratis te zijn. Visual C++ van Microsoft moet je vermijden, volgens Danny Kalev (zie aanbevelenswaardige bronnen), omdat de ontwikkelaars hun eigen draai aan C++ proberen te geven en daarbij soms regelrecht tegen de standaard in gaan.
Maar nu ben ik weer erg eenzijdig aan het vertellen over C++. smile

#28 17-06-2007 17:52

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Op mijn werk ontwikkel ik in windows (bah wassat), echter thuis gebruik ik voor een aantal projecten xcode, omdat ik een aantal functionaliteiten van xcode zelf nodig heb.
Echter voor het minder grote werk, en hobby projecten gebruik ik TextMate (commercieel stukje software, ooit aangeschaft via de macheist bundel) , en dat is naar mijn mening onderhand de meest fijne editor wink

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#29 25-06-2007 06:46

Jodocus

En stel dat ik van programmeren meer dan een hobby wil maken, is dat een beetje te doen? Ik weet niet of mensen daar hier ervaring mee hebben. Moet je dan richting shareware apps gaan, of zijn er andere manieren? Wordt het al snel een dienstverband, of zijn die er vrijwel alleen voor Windows programmeurs?

'Twas brillig, and the slithy toves / Did gyre and gimble in the wabe (Lewis Caroll)

#30 25-06-2007 07:58

Buzz
@ Delft

Wil Shipley van Delicious Monster heeft een paar jaar geleden op de WWDC een presentatie gegeven voor beginnende Mac programmeurs. Misschien moet je zijn slides eens bekijken om inspiratie op te doen:
http://wilshipley.com/blog/2005/07/stud … dcast.html

#31 25-06-2007 16:48

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Als hobby is het zeker te doen, ik heb gewoon van mijn hobby mijn werk gemaakt. Moet wel zeggen dat ik het meeste op mijn werk heb geleerd, en het laatste jaar enorm meer ben gaan programmeren. Alhoewel mijn hobby was om webapplicaties te bouwen, bouw ik nu applicaties in o.a. flash, binnenkort over naar flex, omdat dit uiteraard veel geschikter is voor applicaties dan flash.

#32 28-06-2007 07:17

Jodocus

@Buzz: Leerzame slides! Wel behoorlijke powertalk, maar dat is niet erg... Het lijkt me al met al toch best een gok om shareware te maken, maar het kan wel erg leuk zijn.

@Sexybiggetje: Ik wil het wel meer laten worden dan een hobby, maar ik ben de mogelijkheden wat aan het aftasten. Werk jij voor jezelf, trouwens?

'Twas brillig, and the slithy toves / Did gyre and gimble in the wabe (Lewis Caroll)

#33 28-06-2007 09:45

kluivers
@ Amsterdam

@jodocus, idd leuke slides en wellicht een powertalk maar wat er staat klopt wel. Use your own mind en doe het gewoon. Ga ervoor. Ik ben 2 jaar geleden van scratch af aan gestart met een idee voor een webapplicatie. Heb voor apache, php en mysql gekozen gekozen om kosten te besparen, op de mac draait en voor webapps behapbaar en beheersbaar is en ben gewoon gestart. Kende geen van drie.

Gisteren heb ik twee debian linux webservers ingericht, mijn zo goed als afgeronde app erop gezet en gaan we midden volgende maand testen. De eerste twee klanten gaan proefdraaien en na twee maanden gaan ze betalen per maand. Mijn eerste paar euro's maar wel ruimte voor vele meer.

met programmeren is het zoals zoveel, ga 't gewoon doen! Een idee is het enige dat je nodig hebt.

wellicht off topic wink

Ha ! Gezellig.

#34 28-06-2007 13:22

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Nee hoor, de taal van de zelfstandig ondernemer lijkt me hier prima passen wink

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#35 28-06-2007 19:35

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

@Jodocus, nee ik ben dienst voor een bedrijf in groningen (tevens een vestiging in adam) op hun softwareafdeling als multimedia developer.

#36 29-06-2007 09:06

Jodocus

idd: gewoon een kwestie van doen. Petje af overigens Kluivers, best een stap om vanaf 0 te beginnen.

Ik heb wel het idee dat er in shareware-land maar een paar jongens zijn die er goed aan verdienen (panic-software bijvoorbeeld) en ook heel veel lui die het misschien een paar duizend euri per jaar oplevert...

#37 29-06-2007 09:46

kluivers
@ Amsterdam

Dank, het klinkt suf maar ik dacht if, then else. How hard can it be? Internet (macminds wink ) is your best friend. Er zitten hier een aantal echt goede gasten die weten waar het over gaat.

Als het op geld verdienen aankomt, en het beste model daarvoor, heb ik nog wel een mening. Imho is er / komt er, een steeds grotere markt voor webapps. Er zijn veel applicaties aanzienlijk te verbeteren als er een klant interactie kan plaatsvinden. Als je van je hobby je werk wilt maken of als je geld wilt verdienen met programmeren dan denk ik dat het verdiepen in dergelijke architecturen zeker toekomst bied. Al was het alleen maar om beheersbaarheid en toegankelijkheid van de apps.

Er zijn stapels bedrijven die allerhande simpele web app's kunnen gebruiken. Als jij die kan maken, waar mogelijk met een gemene deler, dan is dat zeker een markt waar geld zit. Denk aan bedrijven als ebay, maar ook salesforce.com and the like.

Om in mijn eigen straatje te blijven. Ik heb een web applicatie ontwikkeld die het mogelijk maakt voor kleine ondernemers hun afspraken agenda online te zetten. Hierdoor kunnen ze 24-7 afspraken door hun klanten laten maken. Handig, vooral omdat het ze heel veel tijd scheelt. Voor een prettig maandelijks bedrag is daar mi voldoende potentie voor om een droge boterham van te eten. Tuurlijk zijn er andere bedrijven die iets gelijks doen, maar ik heb net weer dit of dat en in the end is sales een kwestie van gunnen.

mits het natuurlijk wel goed en prettig in elkaar steekt smile.

Laatst bewerkt door kluivers (29-06-2007 09:49)

Ha ! Gezellig.

#38 29-06-2007 09:57

kluivers
@ Amsterdam

Ha ! Gezellig.

#39 12-03-2008 22:12

kluivers
@ Amsterdam

@judocus. En, gekozen voor cocoa? Nu met de nieuwe mogelijkheden voor de iphone en de manier waarop het in de markt gezet wordt is het wellicht een leuk begin om voor jezelf te starten.

iemand van jullie al de sdk gedownload en in gebruik genomen?

Ha ! Gezellig.

#40 12-03-2008 22:46

Jodocus

Leuk dat je erop terugkomt!

Ik ben mijn studie aan het afronden en ga daarna (zoals het er nu uit ziet) parttime voor mezelf beginnen. In oktober ofzo. De SDK geeft me leuke idee├źn ja.

#41 15-04-2008 13:47

kluivers
@ Amsterdam

voor als je nog wilt kiezen om voor jezelf te starten. Dit is wellicht handig om ook nog eens "goedkoop" je app's te hosten.

google app engine

wel vraag ik me af hoe afhankelijk je wilt zijn van dit soort dingen. De vrijheid om bijv met php te werken neemt wel aanzienlijk af. Maar uptime zal 't probleem niet zijn wink

Laatst bewerkt door kluivers (15-04-2008 13:48)

Ha ! Gezellig.

#42 03-09-2008 07:47

Jodocus

@kluivers: Om nog even op je vraag terug te komen, ik heb inderdaad gekozen voor cocoa. Ik heb wat zitten oefenen met het boek van Aaron Hillegass. Echt een aanrader. Verschillende hoofdstukken over pointers en memory management meerdere keren doorgelezen, maar op een gegeven moment viel het kwartje.
Op een gegeven moment wilde ik ik in RealBasic een app maken, maar ik kwam erachter dat dat daarin niet goed zou kunnen. Dus de stoute schoenen aangetrokken en vanuit mijn eigen idee een Code project opgezet en dat ging best goed.
Ik ben me nu verder aan het verdiepen in ObjC / cocoa en wil rustig aan een kleine iPhone app uitbrengen. Vooreerst meer als pilot voor mezelf dan om van mijn eerste app 'rijk' te worden.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB