MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 27-10-2006 09:48

dappere_vormgever

Eenvoudig Administratie/boekhoud pakket

Ik weet niet of het hier op zijn plek staat, het valt namelijk ook onder Geld verdienen. Maar als het verkeerd staat moet een mod het maar even verplaatsen.

Op dit moment houd ik mijn administratie/boekhouding in Excel bij. Het is allemaal nog vrij eenvoudig. Ik wil bijhouden wat en wanneer er geld binnenkomt en wanneer ik iets uitgeef. Ik heb het per kwartaal en Excel rekent de BTW uit en geeft dat aan het eind van de sheet aan. Dit is best te doen.

Mijn facturen maak ik op in Indesign waar ik een template voor mijn factuurpapier in heb. Dit is drama, ik reken alles met de hand uit en type het in. Dit geld ook voor mijn offertes.

Ik wil een simpel, liefst nederlandstalig programma waarin ik de volgende dingen kan bijhouden:
- Inkomsten
- Uitgaven
- Offertes en facturen maken
- Een soort van alarm functie die aangeeft dat de betaaltermijn van een factuur is verlopen en de klant nog niet betaald heeft.
- Uren registratie (is geen must)
- Aan het eind van een kwartaal moet er een overzicht uitrollen waarop ik kan zien hoeveel BTW ik moet afdragen.

Ik heb al wel wat gegoogled en wat op download.com gevonden. Maar het aanbod is zo gigantisch dat ik geen keuze kan maken. Ik heb al wel eens een gratis pakket geprobeerd maar dat was zeer gebuikers onvriendelijk.

Heeft iemand een goede tip?

#2 27-10-2006 10:24

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Re: Eenvoudig Administratie/boekhoud pakket

Een beetje boekhoudprogramma is nooit echt goedkoop of echt simpel, maar ik ben tevreden over iProfit, te krijgen op www.iProfit.nl
Er is een probeerversie van. Doet ook relatiebeheer, met bijbetaling ook uren, kan ook facturen maken, uit je geregistreerde uren als je wilt.

Je kan ook kijken of je niet gewoon met een excel spreadsheet uit de voeten kunt.

Ik maak mijn facturen zelf trouwens in pages (eerst in word, maar pages vind ik prettiger).

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#3 27-10-2006 10:28

EHRD

Heb je Studiometry al eens bekeken ?

http://www.oranged.net/

Death is just nature's way of telling you to watch your airspeed.

#4 27-10-2006 10:35

dappere_vormgever

i-Profit en Studiometry ga ik eens bekijken. Volgens mij zijn dat paketten die niet gigantisch ingewikkeld zijn. Ben benieuwd! Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.

#5 27-10-2006 12:19

Digideon
@ tussen DB en EH
Website

Het voldoet niet helemaal aan je eisen, maar iBiz heeft mij een hoop zorgen ontnomen.
Plannen, offertes, factureren, urenregistratie, heel eenvoudig maar het geeft je geweldig veel overzicht op je projecten. Een link zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden:

http://www.iggsoftware.com/ibiz/

Het enige nadeel is dat je je financiele gegevens nog niet zodanig kan exporteren dat je er direct je BTW aangifte mee kunt verwerken.

past niet in sig

#6 27-10-2006 12:30

Torz
Ex-Crew
Website

Gebruik iProfit.  Voor een boekhouder misschien soms wat simpel, maar voor niet boekhoudkundig aangelegde creatieven zeker gebruiksvriendelijk.

" A Macmind is a joy for ever "

#7 27-10-2006 14:30

sambo

Studiometry heeft een collega van mij heel veel ellende bezorgd. Dagen werk en gedoe over het netwerk.
De reden zou zijn dat het geen database gebaseerd programma is maar een gewoon XML file.
Zeer onbetrouwbaar dus, ondanks dat het er gelikt uitziet.

Ik ben zelf youmehub aan het testen. Is nog Beta en schijnt december klaar te zijn. Ik hoop het wat ik ben er hard aan toe. Ziet er zeer verzorgt uit. Ben reeds aan het vertalen geslagen.

Kan tevens als 'open bestand' worden aangeschaft, wat in Filemaker is te openen.
Kosten omgerekend ±350 Euri

http://www.youmehub.com

Een andere optie die ik nog overweeg is iProfit MKB, maar dat is een stuk kostbaarder.
Overigens hebben ze tot 1 november de aanbieding om de MKB versie voor de huidige prijs aan te schaffen. Daarna wordt hij 2x!! zo duur.

#8 27-10-2006 15:29

HansenOFFLine

je zou het ook in filemaker kunnen doen. je kan filemaker koppelen aan een acrobat/indesign file voor je facturen. verder kan je je bankzaken ook inlezen in filemaker en natuurlijk je klanten. het enige dat je moet kunnen is zlef met filemaker kunnen werken om de database te maken/aanpassen naar jouw wensen.
er zijn ook een boel templates beschikbaar, dus grote kans dat die doen wat jij wil.

ps ik heb niets met filemaker anders dan dat ik het me nu aan het leren ben.

#9 28-10-2006 15:09

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Na een jaar lang iedere eurocent netjes in Filemaker gezet te hebben zei de accountant: "Oh, je hebt lijstjes gemaakt, dat is geen boekhouding, mevrouw!" En vervolgens een heel verhaal over grootboekrekening-abacadabra-blabla

Zijn oplossing was om een Excact online abonnement af te sluiten ( voor ik geloof € 65,- per maand). Wat alleen onder IE draait en dus geen oplossing is. Als het wel zou werken zou ik dus € 65,- en ongeveer 10 uur werk per maand kwijt zijn om al die cijfertjes in te kloppen. Nu vind ik cijfertjes inkloppen niet leuk, kan ik in die tijd niets nuttigers doen en doe ik er ook nog eens 3 x langer over dan iemand die het wel leuk en nuttig vindt.

Ik berg nu (1 x in de 3 maanden) netjes alle inkomende bonnetjes en facturen op chronologische volgorde op, ik schrijf er netjes op wat het is en wanneer het betaald is. Vervolgens reken ik op mijn rekenmachine uit wat ik terugkrijg aan BTW. Dit kost mij een ochtendje in het kwartaal en ongeveer € 200 aan kosten voor de boekhouder. De uitgaande facturen maak ik nog wel in Filemaker, met daaraan een template in gekoppeld. De BTW die ik moet betalen kan ik hier ook in bij houden. Al heb ik daar sinds vandaag geen vertrouwen meer in omdat ik volgens mijn eigen berekening € 5000,- minder BTW hoef betalen dan volgens Filemaker.

Waar het voor ons op neer komt, is dat wij "zo weinig" boekhouding hebben, dat het goedkoper is om het grotendeels uit te besteden en zelf in die tijd iets leukers te gaan doen. Filemaker hadden we al, vandaar dat we er voor de inkomende facturen mee doorgaan, maar excel en facturen samenvoegen naar word werkt volgens mij net zo goed, zoniet beter.

#10 28-10-2006 15:52

HansenOFFLine

heb je ook eens naar dboek gekeken dat je bij macfan kan downloaden en vaak bij het blad op de cd zit?

#11 29-10-2006 18:07

pepe
Pro
@ Amersfoort
Website

Ik gebruik iProfit en ben daar zeer tevreden over. Toen ik hiermee begon was mijn boekhoudkennis werkelijk nul, maar het was vrij eenvoudig om een goede basis neer te zetten dmv de bijgeleverde demo's. Facturen maken, BTW berekenen, bankrekeningen bijhouden, relatiebeheer, alles is werkelijk een fluitje van een cent. Ik heb nu al 4 jaar lang alle cijfers aan kunnen leveren aan mijn (register)accountant voor de jaarcijfers en die had geen enkel commentaar.

weten, wist, gewist...

#12 29-10-2006 18:13

onem
@ Kaatsheuvel
Website

Ik gebruik www.kleisteen.nl je betaald maandelijks een klein bedrag, maar het werkt echt perfect ook in safari of firefox. Er zijn tegenwoordig veel online  boekhoud programma's die zeker goed werken, mijn accountant heeft toegang tot mijn pakket en kan zo alles goed bijhouden

#13 19-04-2007 16:24

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Digideon schreef:

Het voldoet niet helemaal aan je eisen, maar iBiz heeft mij een hoop zorgen ontnomen.
Plannen, offertes, factureren, urenregistratie, heel eenvoudig maar het geeft je geweldig veel overzicht op je projecten. Een link zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden:

Het enige nadeel is dat je je financiele gegevens nog niet zodanig kan exporteren dat je er direct je BTW aangifte mee kunt verwerken.

Voor de liefhebbers, bij http://maczot.com kost het programma vandaag "maar" 35 dollar.

#14 19-04-2007 16:51

LvS-Foto

#15 28-04-2007 19:57

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

omdat niets echt aan mijn eisen voldeed of te knullig inelkaar zat heb ik er voor gekozen om zelf iets te maken, dus ik ben al vergevorderd met een behoorlijk uitgebreid en uitbreidbaar systeem dat ook zelf een factuur als pdf naar de klant kan mailen en die gelijk naar een backupschijf op mijn server kopieerd en naar mijn printer thuis stuurt.

Het duurt nog even voor het af is, maar het is nu al een kickass systeem en zodra het af is zal ik een demo online zetten.

#16 28-04-2007 20:03

F e r o x
@ West-Vlaanderen

Met 'wat' is het gemaakt?

#17 28-04-2007 20:06

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

php en mysql

het draait dus in een webinterface. en als het systeem goed bevalt kan ik ook gelijk een klant login systeem maken dat ze kunnen zien welke facturen nog open staan e.d.

smile

#18 28-04-2007 20:18

JJmac
@ Noorden

http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/t … 1171462780

Je zou hier eens kunnen kijken, Leon van Macfreak heeft ook een programma ontwikkeld.

#19 28-04-2007 21:53

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Is dat niet hetzelfde als hij een paar postjes hierboven heeft gelinkt ? whistling

Yeo, i know
[nevermind]

#20 29-04-2007 23:18

JJmac
@ Noorden

Freek. schreef:

Is dat niet hetzelfde als hij een paar postjes hierboven heeft gelinkt ? whistling

Aahh, niet goed opgelet, freek bedankt.

#21 29-04-2007 23:25

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Pas des problem smile

Yeo, i know
[nevermind]

#22 14-07-2007 17:06

David-Andrew
Pro
@ Den Haag
Website

wefact.nl is echt een aanrader voor alleen facturatie (vooral voor hosting)

Good Hosting and Fast Webdevelopment

Boredom; everyone's enemy.

#23 19-08-2007 12:13

Kees
@ Antwerpen
Website

David-Andrew schreef:

wefact.nl is echt een aanrader voor alleen facturatie (vooral voor hosting)

Ik gebruik ook WeFact pro en is inderdaad een hele goede aanrader voor webhosting. Maar met wat creatief inzicht kun je hierin ook uren, opdrachten, producten factureren. Inclusief inkomende facturen verwerken zodat je in een overzicht ook resultaten kunt gaan bekijken.

NILMEDIA - Joomla! dienstverlener
www.joomlaservices.eu

#24 16-09-2007 12:07

Dicespark
@ Eindhoven
Website

Hmm, ik dacht dat ik het gevonden had met iBiz, maar nu kwam ik Billings 2 tegen. Ook handig.

http://www.billings2.com/
http://img206.imageshack.us/img206/6355/tourmainqk4.gif

http://img206.imageshack.us/img206/9127/mainnw3.jpg

Zoals je ziet lijken ze aardig op elkaar. Waar ik het voor wil gebruiken is werktijd-timen, offertes maken, facturen versturen. Daarnaast heb ik een soort van overzicht 'boekhouding' in excel...

Heeft even specifieke pro's of con's voor iBiz of Billings2?

** The Royal Institute **
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy
* personal creative design portfolio *
* Twitter *

#25 16-09-2007 14:26

EdMac

Je zou ook eens naar Checkout kunnen kijken, te vinden op deze site.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB