MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-01-2015 22:11

trabant
@ Luilekkerland

Snellere disk in Late 2012 mini: wat kiezen?

Hoewel er in het fotografieforum al over gesproken is verdient dit imho wel een eigen draadje.

Bij het uitkomen van de Late 2014 mini heb ik nog snel even een late 2012quadcore gescoord omdat je daar tenminste nog het geheugen kunt wijzigen. Wat ik niet had verwacht was dat deze nieuwe machine (2,3GHz i7 quadcore, 4GB RAM en 5400rpm schijf, OSX10.9 Maverix) merkbaar trager is dan de late 2009 met een 2,53GHz Core2duo 8GB RAM, 7200rpm en 10.6 snow leopard.
ik kan hem meer geheugen geven, de geheugendruk zit vrijwel altijd boven in het groen, een enkele keer net in het geel. Een andere overweging is een downgrade door de backup van een andere Late 2012 Mini in huis ( een i5 met 10.8 ) op deze terug te zetten.

Maar meer heil verwacht ik van een SSD, al ben ik er nog niet uit of ik een dual drive kit met een SSD naast de bestaande 5400rpm 1TB schijf zet, of die schijf vervang door een hybride.
Schijfgrootte is gelukkig niet zo belangrijk omdat alles toch op de NAS eindigt. Dus ik ben ook met een 500GB meer dan riant bediend.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over wat er momenteel aan SSD op de markt is? Ik ben van plan deze machine helemaal op te gebruiken totdat hij het begeeft of de rekenkracht echt niet meer meekan. Dus een lange termijnoplossing in plaats van snel pieken.

Laatst bewerkt door trabant (09-01-2015 22:14)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#2 09-01-2015 22:50

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Re: Snellere disk in Late 2012 mini: wat kiezen?

Hybrides ben ik niet zo van onder de indruk qua snelheid.. Als je hem van een SSD wilt voorzien kan ik de Crucial MX100 serie aanbevelen, erg nette schijven. Je kunt eventueel voor de dual oplossing gaan en een kleinere SSD nemen van ongeveer 128 GB, en de 500 voor data. Of een grote SSD voor alles, de 500 GB kost 200 euro. Of de data baat heeft bij een SSD hangt er van af wat je er op zet. Bij muziek en films maakt het uiteraard weinig uit.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#3 10-01-2015 00:29

trabant
@ Luilekkerland

Dat is een lekker concreet antwoord. Ik heb nu in totaal net een goede 75 GB in gebruik, dus met een kleintje (128) of eventueel het middenmodel (256) moet 't wel lukken.
Met zeventig euro voor de 128 en dertig voor het iFixit-setje kan ik de schade nog net binnen de honderd euro houden en dan heb ik meteen een nuttig beugeltje voor geknutsel aan de andere unibody mini's hier in huis.

Hoe gaat het machientje eigenlijk met die schijven om? Zie ik er straks twee op het bureaublad of wordt het als één station behandeld? Ik vraag dit omdat ik erover denk om met Disk Utility de 10.8 installatie van een andere Late2012mini hierop terug te zetten (zodat mijn teerbeminde Chartreuse indien nodig meteen op deze machine verder kan werken) en dan met de hand de dingen van mijn eigen account over te zetten; direct naar deze i7 of eerst alles op de oude core2duo terug en van daaruit verder met de migratie-assistent op deze machine.

En als er aan het eind van het jaar nog wat geld over is*, kan er 16GB ram ingeprikt worden voor de racerij... oops

*na onderhoud aan lichaam & geest, huis & tuin en een aftands wagenpark

Laatst bewerkt door trabant (10-01-2015 00:55)

#4 10-01-2015 10:09

Pieterr
@ Eindhoven

trabant schreef:

Bij het uitkomen van de Late 2014 mini heb ik nog snel even een late 2012quadcore gescoord omdat je daar tenminste nog het geheugen kunt wijzigen.

Wat ik niet had verwacht was dat deze nieuwe machine (2,3GHz i7 quadcore, 4GB RAM en 5400rpm schijf, OSX10.9 Maverix) merkbaar trager is dan de late 2009 met een 2,53GHz Core2duo 8GB RAM, 7200rpm en 10.6 snow leopard.  Ik kan hem meer geheugen geven....

Dat zou ik ook eerst doen (ipv een SSD). Dat kost je circa €140. (Zie links hieronder)
http://tweakers.net/pricewatch/325625/c … bmceu.html
http://tweakers.net/pricewatch/321638/c … 00c11.html

Wat bedoel je trouwens als je zegt "merkbaar trager". Wat gaat er trager?

#5 10-01-2015 13:13

trabant
@ Luilekkerland

Unison is bij het binnenhalen van de headers niet vooruit te branden. Verder moet ik bij het openen van een map, bestand of snelkoppeling net dat beetje te lang wachten. En ik hoor de nieuwe schijf soms nu al ratelen. Wacht even: dat duidt op swappen.
De andere twee unibody mini's (2011 en 2012, beide i5) redden het prima met 4GB, de oudste doet dienst als TV.

Idealiter versnel ik de schijf èn vergroot ik het geheugen. Dat wordt dan wel een beetje erg begrotelijk. De grap is dat ik eigenlijk helemaal niet van plan was deze quadcore te kopen, maar met die verzegelde late 2014 kan ik geen vrienden worden, dus het was de laatste kans op iets fatsoenlijks met een bonnetje voor de zaak.

Die volledig opgetuigde late 2009 heb ik tegen het zoemen op vilt en kurkjes gezet en van losse voedingen ben ik nooit zo'n fan geweest, maar qua rekenkracht heeft die me altijd riant bediend.
Vooralsnog is die quadcore een mooie meid die niet kan koken. lol

#6 10-01-2015 13:47

Pieterr
@ Eindhoven

Unison. Hm. Daar heb je geen SSD voor nodig. Waarom niet voor zes tientjes een sneller schijfje erin gezet, en de eerder genoemde reepjes? Dan ben je voor €200 totaal de komende jaren weer ruimschoots onder de pannen.

#7 10-01-2015 14:33

trabant
@ Luilekkerland

Op moment van schrijven is de keukentafel voor etenswaren taboe omdat de boekhouding wordt gedaan en de jaarbegroting wordt opgesteld. Als dat gedaan is, heb ik beter zicht op de (on)mogelijkheden. Als Chef Financiën is mijn teerbeminde echter vrij ongevoelig voor bevlogen pleidooien aangaande jongensspeelgoed. oops

Maar we weten nu wel wàt een geschikte SSD of reepjescombinatie voor deze Late 2012 Mini is en het leuke is dat die investeringen niet perse tegelijk gedaan hoeven.

#8 13-01-2015 04:53

trabant
@ Luilekkerland

Omdat die Late 2012 i7 met zijn €719,- al genoeg aderlating was, eerst maar eens zien of ik de boel softwarematig kan versnellen.

Eerst een 10.8.2 installatie-dmg op een stickje gezet. Ik moet immers 10.8.1 of hoger hebben omdat de Late 2012 mini daar oorspronkelijk mee is uitgeleverd.
Maar als ik met de doelcomputer daarvan wil opstarten krijg ik een verbodsbord.

Dan de boel maar even omgeprikt en het installatiestickje en een externe doelschijf in de Late 2009 mini gestoken. Opstarten vanaf het stickje gaat nu wel, maar installeren op de doelschijf kan niet omdat daar nog een kale 10.6.0 op staat. Even denk ik dat dit komt omdat die 10.6 installatie op een macbookje is gemaakt ten bate van een manke iMac, beide met 10.7 als de max.
Elders (Die bergleeuw vertelt me dit niet) leer ik dat de 10.6.0 eerst moet worden bijgewerkt naar 10.6.8. In dit geval is wissen sneller, en op een lege schijf wil het stickje wel 10.8.2 installeren.
Wat me wel opvalt is dat die bergleeuw meteen weet welke taal ik spreek...
Storender is dat bij het bestanden kopiëren er aan het eind van de blauwe voortgangsbalk telkens 10, 9, 8, 7 en dan weer 10, 9, 8, 7, 10, 11 etc minuten resterend zijn.
Een typisch bestandsoverdrachtskwaaltje van Apple, ik heb dat vroeger wel eens met een voortploegende migratieassistent gehad, die tot twee keer toe op 99% bleef steken terwijl alles al was overgezet, alleen had de laatste verzuimd de pompjongen toe te schreeuwen dat ze er al waren, dus bleef die arme stakker maar doorgaan. Dat kan je zo een dag kosten. Enfin, een tweede poging gaat wel goed.

Met 10.8.2 wil de Late 2012 vreemd genoeg niet opstarten, maar met 10.8.5 wel. Een eerste poging met Unison is veelbelovend. Als alles naar wens blijft, kan ik dat externe schijfje naar de interne terugzetten. Het geheugengebruikschijfje van Activiteitenweergave loopt wel een stuk sneller vol dan op de 8GB machine, maar er blijft altijd een (soms Haagse) taartpunt groen over.

#9 13-01-2015 07:05

Pieterr
@ Eindhoven

trabant schreef:

Eerst een 10.8.2 installatie-dmg op een stickje gezet. Ik moet immers 10.8.1 of hoger hebben omdat de Late 2012 mini daar oorspronkelijk mee is uitgeleverd. ... Met 10.8.2 wil de Late 2012 vreemd genoeg niet opstarten, maar met 10.8.5 wel.

Dat is inderdaad vreemd.

#10 13-01-2015 13:35

trabant
@ Luilekkerland

En wat je ook niet moet vergeten is de interne schijf uitsluiten van de back-up. Ik was aanvankelijk verbaasd hoe Time Machine 120GB van een 80GB schijfje af kon halen.

#11 17-01-2015 12:07

trabant
@ Luilekkerland

Na een paar dagen kan ik concluderen dat de machine met 10.8 iets sneller reageert dan met 10.9. Maar echt overhouden doet 't niet. En daar betaal je dan afgeprijsd zevenhonderd piek voor. Wil ik echt mee in de vaart der fruitschalen, zal ik eerst zo'n MX100 inbouwen.

Laatst bewerkt door trabant (17-01-2015 14:56)

#12 18-01-2015 10:44

Pieterr
@ Eindhoven

https://discussions.apple.com/thread/5470580?start=276

EagerBob writes:

Despite all the stories that Maverick should be more RAM efficient since it runs its Magic Memory Compression and that "free Ram is wasted RAM", my own experience says the exact opposite. My MBP medio 2011 with 4GB of RAM was running fine until I upgraded to Mavericks. Ever since it has been painfully slow, to a point that it became almost impossible to work with.  I read all the topics on "Mac with Mavericks running slow", there seems to be quite a few people having this problems.

I followed all the advices to speed up my Mac, even the ones that I knew were rubbish (like fix permissions) cause you never know. But the problem persisted. Yesterday I replaced the 2x2GB of RAM with 2x4GB of RAM. Now eveything is working smoothly again. No more beachballs, long delays in the finder or fans blowing trying to cool down the mac.

Should have done this much earlier. It costs me only €73,- and five minutes of work. Well worth it.

#13 23-01-2015 19:52

Oortjes
@ Drenthe
Website

Om mijn traag werkende mini wat op te peppen heb ik zojuist een bestelling de deur uit gedaan.
http://tweakers.net/pricewatch/325625/c … ificaties/

En nu maar wachten, en wachten, en wachten, en we wachten........cool

#14 24-01-2015 02:48

trabant
@ Luilekkerland

Die zijn Low Voltage en CL-11. Ik vraag me af of de hogere prijs van CL-9 reepjes merkbaar gerechtvaardigd is.
Doet Crucial ook aan speciale Apple-series zoals Kingston KTA heeft?

Laatst bewerkt door trabant (24-01-2015 02:49)

#15 24-01-2015 07:54

Oortjes
@ Drenthe
Website

De opbouw van deze geheugenmodules is volledig identiek. Beide zijn voorzien van geheugenchips uit eenzelfde productie-serie, wat uiteraard een betere compatibiliteit oplevert dan twee losse modules. De capaciteit bedraagt in totaal 16 GB (twee modules van 8 GB) en ze zijn geschikt voor notebooks met een DDR3 geheugenbus van 1600 MHz. Deze geheugenmodule is bedoelt voor iMac, MacBook/Pro, Mini.

De reepjes zijn besteld bij Azerty, Top leverancier waar ik vaker heb besteld.

@Trabant: Nu ik mijn eigen verhaal nalees kom ik er achter dat ik jou vraag niet heb beantwoord sad

Laatst bewerkt door Oortjes (24-01-2015 08:04)

#16 24-01-2015 12:36

Pieterr
@ Eindhoven

trabant schreef:

Doet Crucial ook aan speciale Apple-series zoals Kingston KTA heeft?

Ja die heeft Oortjes ook besteld.
http://crucialproducts.com/?products=memory-for-mac

http://www.orderingmemory.com/selector/ … ALSTANDARD

Laatst bewerkt door Pieterr (24-01-2015 12:38)

#17 24-01-2015 14:10

trabant
@ Luilekkerland

Oortjes schreef:

De reepjes zijn besteld bij Azerty

Die heeft een ezelsoor, want ik ga niet alles tegelijk kopen.
Als ik nu de trend volg, dan is minder bier beter voor het geheugen. oops

Laatst bewerkt door trabant (24-01-2015 14:11)

#18 28-01-2015 18:09

Oortjes
@ Drenthe
Website

Wat kan 16 Gb een verademing zijn. Waar ik vroeger moest wachten gaat het nu zoveel sneller. Nu maar sparen voor een SSD. grin

#19 29-01-2015 14:33

3dGuy

Leuk te zien dat er nog meer MacMinders zijn die een i7 Mac mini hebben aangeschaft.

Wat ik met die van mij heb gedaan staat hier > http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=8325&p=1

het geheugen opgraden naar 16GB is het eerste en direct het meest effectieve wat je kunt doen.
Daarna een SSD. Die kun je als extra HD inbouwen omdat de behuizing ook geschikt is voor de MacMini server versie die 2 HD's heeft. Bij de gewone versie moet je dan wel een setje kopen met platte kabel enz. om die 2e HD aan te kunnen sluiten.

Ik heb de ombouw nog niet gedaan maar heb wel al de SSD via USB 3 aangesloten op de Mac Mini en er Mavericks op geïnstalleerd en ook al vaker aangesloten via USB opgestart. En dat is dam echt veel sneller dan via de ingebouwde HD. Voor het inbouwen had ik de moed nog niet verzameld wat het is toch een hele "ingreep" bovendien was Mavericks toen ik de installatie deed nog niet betrouwbaar genoeg dat ik over wilde stappen en van de voorganger was de download nergens meer te vinden!

Binnenkort toch maar eens met de "operatie" beginnen want opstarten vanaf een SSD die via een USB snoertje verbonden is vind ik toch een beetje griezelig.

Ik heb trouwens een Samsung 840 EVO van 250GB gekocht en daar zat ook een USB3 snoer met sata connector bij.

#20 31-01-2015 17:45

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het is toch al vanaf 10.1 zo dat meer geheugen de goedkoopste speedbump is voor je Mac?

#21 05-02-2015 17:27

trabant
@ Luilekkerland

Tijdens het laden van de groepen in Unison wordt er op de deur geklopt. Gewatteerde envelop van Azerty.
Ik heb het laden maar afgebroken, de computer afgesloten en het ding meteen ondersteboven gelegd.
Er is inderdaad verschil tussen >3,5 GB of 0 GB moeten swappen...

Morgen mag ik ruziën met een monteur van xs4all over waar ik in mijn eigen huis de router wil hebben (De monteur van Reggefiber heeft het glasvezelmodem in een voor de Wifi ongunstige hoek van de kelder gemonteerd omdat de graver die de kabel naar het huis heeft geschoten de kabel te zuinig heeft afgeknipt, en blijkbaar staat Xs4all erop dat de Fritzbox pal naast het modem moet.
Als ik daarmee uitgestoeid ben, is de SSD aan de beurt.

#22 11-02-2015 14:54

trabant
@ Luilekkerland

http://liefdesplaatjes.nl/liefde-is/liefde-is4/liefde-is-324.jpg
Dus ook het geheugen; we hebben nu allebei 2+8=10 GB.

Het herpagineren en andere ongemakken van MS-Word waren al getackeld door in Scrivener te werken.
Met een tekstdocument van een paar honderd bladzijden en ernaast een even omvangrijk pdf in Adobe Reader als brontekst open, en dan een browservenster en zo nu en dan de mail en een woordenboek erbij: Dan heb je bij het geheugengebruik van de activiteitenweergave nog maar heel weinig groen over. En als je die geniale ingeving hebt, wil je geen strandbal.

Op de andere machine is de stap terug van 16 naar 10 GB veel minder te merken.

Overigens is in het venster van "Over deze Mac > Geheugen" het linker geheugenbalkje de achterste wanneer de machine ondersteboven openligt.

#23 11-02-2015 15:28

Chartreuse
@ Luilekkerland

En dat scheelt inderdaad stukken. kiss

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#24 11-02-2015 20:23

Oortjes
@ Drenthe
Website

Leuke dat er nog echte liefde bestaat. Maar zit die SSD er nu al is? Dat is toch veel belangrijker dan shared memory. lol

#25 11-02-2015 22:15

trabant
@ Luilekkerland

Die 256GB MX100 zit nog steeds verzegeld in zijn doosje.
Ik moet nog even uitdokteren wat het zinnigst is: De originele harddisk laten zitten en de SSD erbij zetten (iFixit setje) òf de SSD op de plaats van de harddisk en de harddisk op de nieuwe positie.
Vroeger met een master/slave aan een IDE-kabel en jumpers prikken was zoiets relevant, maar sinds de introductie van SATA heb ik er eigenlijk nooit meer iemand over gehoord.
Hebben beide aansluitingen elk een eigen controller en wordt de voorrang automatisch geregeld?

En hoe zet ik de data van de externe FireWireschijf waarvan ik nu werk op de SSD?
Ik heb een Thunderbolt>FiWi-kabeltje, dan kan ik de andere mini daaraan prikken en diens Disk Utility de boel van de FiWischijf in de FiWipoort naar de interne SSD laten zetten.

Hoe gaat OSX de combinatie straks zien? Als twee aparte stations op het bureaublad of als een hybride-station?

Laatst bewerkt door trabant (12-02-2015 02:04)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB