MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 08-08-2014 11:59

DeepFreez

Vallen coated en uncoated gelijk uit?

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner op gebied van grafisch vormgeving en stel misschien een domme vraag, maar hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Stel: ik maak een sticker (coated) en briefpapier (uncoated): kies ik dan dezelfde kleurcode maar de één U en de ander C? Op het beeldscherm is het namelijk een enorm verschil. Ik weet dat ik nooit van de kleur op mijn beeldscherm uit kan gaan,  maar heb hier helaas geen waaier.

Zijn de c en u versies zo bedacht, dat ze uiteindelijk juist wel het meest op elkaar lijken?

#2 08-08-2014 20:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Vallen coated en uncoated gelijk uit?

De inkt is hetzelfde maar de ondergrond is anders en dus de kleurbeleving ook. Uncoated si de weergave zoals op mat papier en coated zoals de weergave op glanzend papier. En omdat daar wel degelijk verschil in zit, bij gelijkblijvende receptuur is er voor op het beeldscherm een soort weergave-simulatie gemaakt. Coated is intenser.

Er is lang geleden al eens een artikeltje over geschreven. http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=1076

#3 08-08-2014 21:01

DeepFreez

Aaha. Dus het is een soort weergave simulatie.

Ik ben niet tevreden met de uncoated weergave van de kleur, veel te donker en dof. Dus als ik het goed begrijp, kan ik dan beter voor het uncoated drukwerk een andere kleurcode kiezen dan het coated drukwerk?
Zodat het uiteindelijk allebei (zo goed als) hetzelfde uitziet.

#4 08-08-2014 22:21

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ja, dat zou ik wel doen ja, de U en de C versie zien er op de waaiers ook enorm anders uit.

Als je echt een goede keuze wil maken dan zou ik een waaier kopen. Heb je als het goed is een hoop plezier van. :-)

#5 08-08-2014 22:30

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website