MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 08-08-2014 11:59

DeepFreez

Vallen coated en uncoated gelijk uit?

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner op gebied van grafisch vormgeving en stel misschien een domme vraag, maar hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Stel: ik maak een sticker (coated) en briefpapier (uncoated): kies ik dan dezelfde kleurcode maar de één U en de ander C? Op het beeldscherm is het namelijk een enorm verschil. Ik weet dat ik nooit van de kleur op mijn beeldscherm uit kan gaan,  maar heb hier helaas geen waaier.

Zijn de c en u versies zo bedacht, dat ze uiteindelijk juist wel het meest op elkaar lijken?

#2 08-08-2014 20:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Vallen coated en uncoated gelijk uit?

De inkt is hetzelfde maar de ondergrond is anders en dus de kleurbeleving ook. Uncoated si de weergave zoals op mat papier en coated zoals de weergave op glanzend papier. En omdat daar wel degelijk verschil in zit, bij gelijkblijvende receptuur is er voor op het beeldscherm een soort weergave-simulatie gemaakt. Coated is intenser.

Er is lang geleden al eens een artikeltje over geschreven. http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=1076

#3 08-08-2014 21:01

DeepFreez

Aaha. Dus het is een soort weergave simulatie.

Ik ben niet tevreden met de uncoated weergave van de kleur, veel te donker en dof. Dus als ik het goed begrijp, kan ik dan beter voor het uncoated drukwerk een andere kleurcode kiezen dan het coated drukwerk?
Zodat het uiteindelijk allebei (zo goed als) hetzelfde uitziet.

#4 08-08-2014 22:21

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ja, dat zou ik wel doen ja, de U en de C versie zien er op de waaiers ook enorm anders uit.

Als je echt een goede keuze wil maken dan zou ik een waaier kopen. Heb je als het goed is een hoop plezier van. :-)

#5 08-08-2014 22:30

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Een waaier is de referentie, niet je beeldscherm. Je moet de dingen dus niet omdraaien. Als je het zeker wil weten loop je bij je/de/een drukker binnen en maakt eens een praatje. Dat is veel beter dan zomaar wat kiezen, zomaar wat doen en zomaar wat aanleveren in de hoop dat het allemaal wel goed gaat komen.

Bovendien krijg je dan wellicht nog wat gevoel voor het vakmanschap dat bij de doorsnee internet-drukker ontbreekt.

#6 08-08-2014 23:34

DeepFreez

Ik wil ook graag een waaier kopen. Helaas zijn ze behoorlijk prijzig. Maar zodra ik aan mijn eerste echte opdracht begin zorg ik zeker dat ik er één heb (ik werk nu nog aan de eindopdracht van een cursus).
Een bezoekje aan een drukker lijkt me voor het echte werk ook een goed idee. Al is het alleen al omdat je elkaar dan even écht gesproken hebt en je wensen duidelijk zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

#7 09-08-2014 22:28

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Die prijzigheid zit 'm in het feit dat het een correcte weergave is van de inktkleur.
De coated kleuren zijn op glanspapier gedrukt, de uncoated op mat papier. Het hangt dus niet af van hoe het er op je mooie beeldscherm uitziet maar op je drukwerk. En mat papier verstrooit meer licht en heeft een veel minder verzadigde kleurweergave en minder contrast dan dezelfde inkt op glanzend papier.

Overigens ziet het een en ander er op je beeldscherm uitsluitend en alleen zo uit als je kunt verwachten van het drukwerk als je de boel netjes gekalibreerd hebt. Gewoon standaard sRGB weergave met 100% helderheid is best fris voor websites, plaatjes en films kijken maar niet om een indruk te geven van je drukwerk...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB