MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 28-03-2014 04:10

trabant
@ Luilekkerland

Opstarten te traag, Finder blijft hangen

Late 2009 mini, 8GB, OSX 10.6.8.

Eigenlijk deed de mini het prima, maar ik dacht: laat ik hem eens herstarten. Dat pakte slecht uit. Hij bleef al hangen in het afsluiten, dat heb ik met de knop achterop moeten forceren en daarna duurde het opstarten ook eeuwen; inloggen is ook een avontuur maar gelukt. De Dock verschijnt en verdwijnt at random, de elementen op het bureaublad dito. Als ik op een map klik, opent die uiteindelijk wel, maar ik kan er niets in doen, en dock-iconen reageren ook niet op aanklikken. Dingen in de menu balk rollen wel uit, maar gruwelijk laat. En strandballen. Alsof ik er niet op uitgekeken kan raken...
Over het netwerk kan ik dezelfde dingen remote (niet) doen, dus daar zit 't niet.

Ik duik zo dadelijk toch maar eens mijn nest in en schuif het kreng morgenvroeg eens zijn grijze systeemschijf in z'n bakkes, mocht het nog steeds in dit stadium blijft hangen.

Maar mocht iemand een beter idee hebben, klim in je toetsenbord... crying

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#2 28-03-2014 10:51

trabant
@ Luilekkerland

Re: Opstarten te traag, Finder blijft hangen

Zes, zeven uur verder en de machine lijkt normaal te reageren. Ze krijgt geen systeemschijf te eten.
Toch baart dat langzame opstarten & afsluiten me wel zorgen. Deze mini was daar nooit een snelheidsmonster in, maar het vannacht vertoonde kunstje is wel erg extreem. Voor het overige heeft het doosje voor mij ruim voldoende rekenkracht. Alleen de Finder blijft wel eens hangen, die forceer ik dan tot een herstart.

#3 28-03-2014 13:11

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Voor zover ik begrijp loopt de machine niet helemaal vast bij een strandbal dus?

Ik zit nu te denken aan de harde schijf die niet helemaal top is. Hoewel grafische elementen die hij niet goed weergeeft, kan ook de schuld zijn van de 'grafische kaart'.

Ik heb een vreemde ervaring met mijn 2006 MBP gehad. Ook die HDD was niet meer goed. Na die vervangen te hebben, dacht ik dat het wel opgelost was. Maar nog steeds vaak strandballen waardoor ie echt niets meer kon ook, soms al bij het inloggen. Soms valt het scherm ook uit, maar ik vermoed dat echt de verlichting is.
Maar die random strandbal vastlopers heb ik opgelost door de accu te verwijderen. Vreemd genoeg helpt dat. Nu had dit MBP model altijd al bekende koelingsproblemen en ik denk dat het daarmee te maken heeft en door de accu te verwijderen kan ie beter zijn warmte kwijt.

Maar goed. Een accu heeft de mac mini niet en de voeding is extern, dus lijkt mij niet het issue.

Ook al draait ie nu goed, zou ik toch eens disk utility draaien om te kijken wat die te melden heeft. Het zou in de HDD kunnen zitten dit probleem en kan je beter snel vervangen, ook al loopt ie nu goed.

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#4 28-03-2014 13:24

trabant
@ Luilekkerland

Blij dat ik een tijdje terug preventief een FiWi 400>800-kabeltje heb gekocht. Ben nu daarmee de usermappen aan het kopiëren (dat zou sneller moeten gaan dan door de lucht naar de synology)  en ik denk dat ik maar met een ijsje in de zon ga liggen, want hij waant zich weer aan zee.

#5 29-03-2014 11:52

trabant
@ Luilekkerland

Nadat ik een nachtje heb moeten wachten om bij disk utility te kunnen komen, vertelt die me inderdaad binnen een paar minuten dat ik maar eens van een ander medium moet opstarten. "Ongeldige nodestructuur. Het volume is beschadigd en moet worden hersteld."
Nu heb ik ondanks dat mijn teerbeminde de kelder heeft opgeruimd toch de doos met de grijze schijfjes kunnen vinden, dus we gaan weer op een digitaal avontuur.
Lang niet nodig geweest. Opstarten met option was het toch? oops

#6 29-03-2014 11:54

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Option is opstartschijf keuze ja, maar de c is opstarten vanaf cd.

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#7 29-03-2014 14:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

DiskWarrior...

En het lange opstarten kan ook komen door de crash zelf: OS X doet dan een hele systeemcheck. En als er nodes verkeerd liggen dan heb je al snel wat tijd nodig om de weg te vinden.

#8 29-03-2014 18:54

trabant
@ Luilekkerland

Kan ik dat samenvatten als: Ik heb een soort nucleaire top in mijn computer die alle capaciteit opvreet en er zijn bij de afgesloten wegen geen omleidingsbordjes geplaatst, zodat er een bitinfarct plaatsvindt?

DiskWarrior, daar heb ik een schijfje met versie 3 van. Hopelijk bootable. We zullen zien. Het schijfje stamt nog uit de PPC-tijd...
Herstarten is gelukt, inloggen ook, met de dock weerom in de draaideur. DW heeft zich naar het bureaublad laten verslepen en even kreeg ik een startscherm ervan te zien, maar nu is het ook weer uit de Dock verdwenen. Ik doe nog een poging, en blijf er maar even met mijn tengels van af.
-even later- "DW encountered an unexpected error 2 2016" en presenteert een quit-knop. Wie had dat nou verwacht? oops

Intussen ben ik via een 2012mini en de 400/800fiwikabel die externe schijf op de Synology aan het lozen (waarbij ik meldingen krijg dat allerlei bestanden van software die ik nooit gebruik in gebruik zijn...)
Ik heb maar één zo'n kabel, anders had ik op een andere externe schijf (een 80GB laptopschijfje uit Waalwijker bron) alvast aan een verse installatie kunnen beginnen en dan met de hand dat wat er toe doet uit de mini kunnen vissen.

Waarom er geen deugdelijke kant-en-klare back-up voorhanden is?
Time Machine en de Synology bijten elkaar nogal eens (Als HSL hier op MM meldt dat het bij hem niet lukt, ga ik het niet eens proberen) en bij andere methoden beloofde de initiële back-up meer tijd te consumeren dan mijn geduld op dat moment kon serveren. Bovendien slingeren er al genoeg kabels en blokken achter die mini, ik wilde juist van al die schijvenmeuk op het bureau af. (al komt het nu wel goed uit dat ik nog iets heb liggen.)
Ik wil op zich wel dingen met elkaar synchroniseren, maar niet via een Cloud.
En Apple moet eens afleren om tegen de tijd dat ik hun producten eindelijk begrijp de boel weer helemaal om te gooien. Het is wellicht een moeilijk concept voor Cupertinianen, maar sommige mensen hebben nog een leven buiten hun Apple-gear.
Zo, dat is er ook weer uit.

Heeft OSX 10.6 voldoende boordgereedschap om de schijfstructuur al dan niet vanuit een ander bootmedium bij een formattering weer op orde te krijgen? Zijn er alternatieven voor DW? Of is dit een signaal dat de fysieke disk zijn beste tijd heeft gehad?

#9 29-03-2014 22:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nee, Apple heeft dat niet aan boord.

Die node structuur is meestal wel te fixen zonder een complete re-install. Booten vanaf een andere schijf of de Mac als Target-disk aansluiten heeft geen DW op bootable CD nodig. Maar je mag van de te repareren schijf niet je systeem draaien. Net zo min als je kunt zagen aan de tak waar je op zit.

#10 30-03-2014 06:09

trabant
@ Luilekkerland

"Even" vanaf een andere machine met de schijvenridder gestoeid, maar die kan niet alles rechttrekken. Disk Utility kreeg wel wat in het groen, maar niet voldoende. Het lijkt er wel op dat de HDD fysiek nog in orde is. Wat niet verhoede dat elke handeling aan de mini een aanslag op het geduld is; je klikt ergens op hoop van zegen op, gaat iets anders doen en even later kijk je dan maar of er iets is gebeurd...

Edit: Of het aan de zomertijd ligt? Machientje gedraagt zich vooralsnog werkbaar en staat mij vooralsnog toe grote hoeveelheden achterstallige meuk naar de Synology over te hevelen. Dan maak ik de accounts zo klein mogelijk voor een just-in-case time-machine image en dan een schone installatie proberen en meteen eens zien wat de tooltjes dan over de schijf kunnen vertellen.

Laatst bewerkt door trabant (30-03-2014 14:43)

#11 31-03-2014 09:21

3dGuy

Hoe ver zit de HD van de mini eigenlijk vol?

En als je al lang zonder schone installatie op de zelfde HD draait dan zal de hd ook wel behoorlijk gefragmenteerd zijn. Zeker als je er niet heel veel geheugen in hebt zitten. En als de schijf dan bijna helemaal vol zit kan het ook goed mis gaan…

Mijn MBP werd een stuk sneller toen ik hem leeg had gemaakt, geformatteerd en daarna alles terug had gezet.

#12 31-03-2014 12:27

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Mac Daddy schreef:

Een accu heeft de mac mini niet en de voeding is extern, dus lijkt mij niet het issue.

Sinds de Unibody modellen is de voeding intern verwerkt. wink

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#13 31-03-2014 23:50

trabant
@ Luilekkerland

Op zich zou ik wel oren hebben naar zo'n 2010 unibody. Wel  de voeding intern, maar toch nog een optische drive. En 10.6.3 zodat ik nog Rise of Nations (PPC-game uit 2003) kan spelen. Niet dat dat zo'n halszaak is. En een èxterne (BR)drive kan ik meteen aan alle machines in huis hangen. Ik heb door de jaren wat te stellen gehad met die superdrives, vind ze eigenlijk helemaal niet zo super...

@3dGuy: De vorige eigenaar heeft er een 750Gb schijf in gezet, die is bij mij nooit meer dan halfvol geweest, want inmiddels Synology. En het dingetje zit met 8 GB maximaal vol met RAM. DiskWarrior gaf wel een behoorlijk versplinterd geheel in de 'graph'weergave; grappig genoeg wijken de andere computers in procenten (±30%) niet eens zoveel af, al laten die wel een veel rustiger beeld zien.

Intussen is alles dat er toe doet gekopieerd en ik hoop er morgen aan toe te komen een schone format & install te doen. Hoop, want het analoge leven gaat voor.

#14 05-04-2014 22:50

trabant
@ Luilekkerland

Ik heb me de tijd genomen, maar na een schone herinstallatie, waarbij ik de harde schijf eenmaal met nullen (of enen, wat maakt 't uit) heb overschreven geeft Disk Utility een groene melding en zijn er vooralsnog geen problemen waargenomen.
Dat ik nu met de hand allerlei color syncs, preferences en application supports uit gebackupte bibliotheken aan het vissen ben, is een ander verhaal.

#15 01-06-2014 22:27

trabant
@ Luilekkerland

Afgelopen week kwam het probleem weer terug. Dat wil zeggen: de bediening weigerde, hetgeen op een Finder die niets kon uitvoeren leek terug te voeren.
Uiteindelijk werd het zo erg dat je een Dock-icoon aanklikte en vervolgens een kamer kon gaan behangen of vrede in het midden oosten kon stichten, zoveel tijd nam de machine met het presenteren van het eerste programmavenster, even los van de vraag of er daarna iets in gedaan kon worden. Activity Monitor gaf intussen een uiterst lage belasting van de hardware aan. Vooropgesteld dat ik die aan het lopen kreeg...

Het diagnosetool ASD 3s135 EFI constateerde een onmiskenbare harddiskerror en de vorige baas van de computer ziet een mogelijkheid om garantie te kunnen claimen bij Western Digital. Data van de schijf naar elders kopiëren eindigt op elke manier vruchteloos en in foutmeldingen, maar gelukkig heb ik de Time Machine back-up* van 35 GB op de Synology op een Firewireschijfje kunnen zetten waarna de 'installatie' op een gezonde harddisk als vanzelf ging.

Heel verraderlijk geeft de oude defecte schijf in Disk Utility nu weer geen fouten.

*Die zich vanaf een andere machine aanvankelijk niet liet kopiëren, maar wel pardoes mounten en toen wilde het kopiëren ineens wèl.oops

#16 02-06-2014 13:00

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Wat een gedoe zeg,.. is de computer niet een beetje aan het einde van zijn leven aangekomen?

#17 02-06-2014 15:12

trabant
@ Luilekkerland

De herfst is het kleurrijkste seizoen. whistling
Ik heb nog wel een paar andere kosten in de pijplijn zitten, de mini moet netjes achter aansluiten. Of de roadmap van Apple dat nou wil of niet.

Vergeet niet dat ik drie jaar geleden nog bittere krokodillentranen heb geweend toen die mooie iMac G4 werd vervangen door een witte 24", die intussen ook alweer met dat klassieke grafkaartprobleem in de kelder staat en anderhalf jaar terug jaar door deze mini is vervangen.

#18 05-01-2015 21:48

trabant
@ Luilekkerland

Om de 'call' af te sluiten: Harddisk is inmiddels onder garantie (WD) vervangen, het geheel werkt momenteel sneller dan de standaard Late 2012 quadcore i7 Mini (maverix, 4GB, 5400rpm) die er momenteel naast staat.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB