MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 13-06-2014 11:25

3dGuy

Re: Budget Mac voor Lightroom & Photoshop

Prijs ook wel oké voor die Plextor!
Zijn er behalve het MLC geheugen nog andere dingen om op te letten?
En dat snelheidsverlies dat die Samsungs met SLC hebben op welke termijn treed dat op?
Mijn ervaring is dat ik de HD vaan mijn Macbook ongeveer elke 2 jaar vervangen heb door een grotere.
Dus als de ssd binnen die tijd op een redelijke snelheid blijft dan zie ik het nog niet als een probleem.

Als ik kijk naar hoe ik schijfruimte wil gaan gebruiken dan wil ik op mijn SSD de projecten waar ik aan werk op zetten. En voor opslag van oudere projecten wil ik een externe raid HD aanschaffen. Liefst met 2 verwisselbare HD bay's zodat ik 1 (van de 3) HD steeds kan verwisselen en extern kan -laten- bewaren.

Veel 2bay externe HD units zijn NAS en dat is dan een netwerk HD en ik denk dat ik beter af bent met een direct op mijn Mac aangesloten unit. Want ik werk toch maar alleen met de bestanden. De Mac mini heeft USB 3 dus dat is de goedkoopste oplossing maar ook Thunderbolt maar vraag me af of de hogere prijs me meer snelheid geeft. Ik vond wel  HD van WD in de MY BOOK DUO serie die me wel aanstonden. En ik dacht dat daar ook een USB 3 versie bij was maar kan ze niet meer vinden.

Op die externe HD zou ik dan -met timemachine- ook een Backup van mij ssd kunnen maken.
Ik zat er eerst nog aan te denken omdat via een externe (usb3) HD te doen of op de HD die er al in zit maar dat krijg je alleen maar meer verschillende plaatsen waar bestanden staan.

#52 13-06-2014 12:26

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

En dat snelheidsverlies dat die Samsungs met SLC hebben op welke termijn treed dat op?
Mijn ervaring is dat ik de HD vaan mijn Macbook ongeveer elke 2 jaar vervangen heb door een grotere.
Dus als de ssd binnen die tijd op een redelijke snelheid blijft dan zie ik het nog niet als een probleem.

Dat hangt helemaal af van hoeveel bewerkingen de blokken te verduren krijgen, maar zelfs bij flink gebruik zal je dat binnen 2 jaar nog niet volledig zien.

3dGuy schreef:

De Mac mini heeft USB 3 dus dat is de goedkoopste oplossing maar ook Thunderbolt maar vraag me af of de hogere prijs me meer snelheid geeft.

Nee. Thunderbolt is wel sneller, maar USB 3 is al sneller dan die harde schijven die er in de externe kast zitten, dus merk je niks van de extra snelheid die Thunderbolt KAN halen, omdat de schijven de beperkende factor zijn.

3dGuy schreef:

Op die externe HD zou ik dan -met timemachine- ook een Backup van mijn ssd kunnen maken.

Maar dan staan je oudere projecten dus enkel op je back-up schijf, en heb je daar feitelijk geen back-up van als ik het goed begrijp ? Ikzelf ben fan van meerdere schijven als je kijkt naar veiligheid van je data. Ik zou backups echt op een aparte schijf zetten dan op data-schijven.

En als je ( zoals ik ) echt paranoia bent, maak je back-ups op 2 schijven en bewaar je één schijf buitenshuis. Een backup-schijf naast je computer werkt prima tegen crashes of per ongeluk wissen, maar niet tegen brand, inbraak en dergelijke zaken.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#53 13-06-2014 17:51

3dGuy

Wat ik bedoelde was dat ik 3 schijven zou laten rouleren en er dus steeds 2 in de Unit zitten en op raid 1 (mirror) dan heb je dus 1 oude kopie (extern) en 2 recente die elkaars veiligheidskopie zijn mocht 1 het begeven.

Ik liep vandaag bij staples (office center) binnen en keek daar tussen de de Externe HD en zag daar de My Book Thunderbolt Duo (2x2 TB) voor minder dan de helft van de normale prijs liggen dus die heb ik maar gelijk mee gepakt smile Heb nog even getwijfeld of ik er twee zou nemen maar niet gedaan. Hoewel je voor die prijs de losse HD niet eens kunt kopen….

Was misschien wel slim geweest want dan zou ik de Unit met een raid versie (is dat innocent die de data over beide schijven verdeelt kunnen laten draaien. Dat zou dan in de richting van 2x zo snel als met een gewone enkele HD moeten gaan. Moet je de Backups wel weer op een andere schijf zetten of op de tweede identieke unit. En ik zou ook gelijk 4 de zelfde HD gehad hebben wat ook weer handig is voor Mirorring (wat ik in de eerste alinea beschrijf).

Over de SSD bedoel je dan eigenlijk te zeggen dat je van het verslijten en langzamer worden van het SLC geheugen binnen 2 jaar niet veel zal merken? Als de schrijf snelheid dan niet of nauwelijks onder die van de andere SSD zou komen zou me dat niet storen want de prijs van de SSD's is vrijwel hetzelfde.

#54 13-06-2014 18:22

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

Heb nog even getwijfeld of ik er twee zou nemen maar niet gedaan. Hoewel je voor die prijs de losse HD niet eens kunt kopen…

Dan ben ik wel benieuwd naar de prijs, want ik heb nu een Seagate 4TB USB3 voor 120 euro... WD komt er bij mij niet meer in. Hoe fijn ik hun interne schijven ook vind, hun externe heb ik alleen maar ruzie mee.

3dGuy schreef:

Over de SSD bedoel je dan eigenlijk te zeggen dat je van het verslijten en langzamer worden van het SLC geheugen binnen 2 jaar niet veel zal merken? Als de schrijf snelheid dan niet of nauwelijks onder die van de andere SSD zou komen zou me dat niet storen want de prijs van de SSD's is vrijwel hetzelfde.

Zoals gezegd valt en staat alles met het gebruik. Het gaat om de kilometers, niet het bouwjaar om het zo maar te zeggen. Maar ik vermoed dat je er met 2 jaar niet veel van zal merken, tenzij je er ook een server vanaf gaat draaien.

#55 13-06-2014 20:22

3dGuy

unSOUND schreef:

3dGuy schreef:

Heb nog even getwijfeld of ik er twee zou nemen maar niet gedaan. Hoewel je voor die prijs de losse HD niet eens kunt kopen…

Dan ben ik wel benieuwd naar de prijs, want ik heb nu een Seagate 4TB USB3 voor 120 euro... WD komt er bij mij niet meer in. Hoe fijn ik hun interne schijven ook vind, hun externe heb ik alleen maar ruzie mee.

Het was meer dan €120 maar 179 ex btw voor een externe HD unit met 2HD is toch niet verkeerd.
In de Apple store (volgens tweakers de goedkoopste in NL) kost hij nog € 430,95 incl.

De schijven die er in zitten zijn GreenPower WD20EURS.
Hoeveel toeren ze maken kan ik er nergens op lezen.
Er is trouwens ook een snellere versie van die 10,000 RPM drives heeft en "My Book VelociRaptor Duo" heet.
http://www.wdc.com/en/products/external/desktopformac/

#56 13-06-2014 22:03

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Dat is een 7.200 rpm schijf. Maar die prijs is zeker niet verkeerd inderdaad.

#57 06-10-2014 12:30

3dGuy

Inmiddels de SSD binnen en ook het aansluitsetje voor de 2e HD in de MacMini.

Maar ben me af aan het vragen hoe en wat ik op de SSD ga installeren.
Een schone installatie van de systeemsoftware lijkt me logisch maar ik wil niet alles op de SSD zetten en vorige keren dat ik de migratie assistent gebruikte kon ik -als ik me goed herinner- niet bepaalde software/voorkeuren wel en andere niet kiezen.

Natuurlijk wil ik Photoshop en Lightroom (en nog wat 3D software) op de SSD installeren maar wat nog meer (of wat juist niet)?

En ook is het verstandig ook gelijk ook al Mavericks (10.9.5) te installeren want ik had de upgrade tot nog toe uitgesteld?

Ik was ook naar een Wacom Tablet aan het kijken.
Ik heb nu een oud klein Wacom tablet maar ik mis vaak de precisie.
De vraag is dan ga je voor (een budget PS Mac) voor de Intuos pen &Touch of voor de Intuos Pro?
En natuurlijk is het formaat belangrijk Ik zat zelf aan de Intuos Pro M te denken maar hoorde laatste een Retoucheur zeggen dat hij (om zijn arm niet te ver te hoeven bewegen) maar een klein deel van zo'n M tablet gebruikt dus lijkt me een S ook prima. (beste prijs die ik nu vond is bij Calumet)

#58 12-10-2014 07:37

Pieterr
@ Eindhoven

3dGuy schreef:

Maar ben me af aan het vragen hoe en wat ik op de SSD ga installeren. Natuurlijk wil ik Photoshop en Lightroom (en nog wat 3D software) op de SSD installeren maar wat nog meer (of wat juist niet)?

OS X en je programma's op de SSD en je Thuismap op de HD is een mogelijkheid.
http://www.macworld.com/article/1164891 … rives.html

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB