MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 18-12-2013 10:45

3dGuy

Budget Mac voor Lightroom & Photoshop

Nu mijn MBP (Late 2006) steeds meer hapert (videokaart) en ik voor het kunnen gebruiken van Adobe CC (PS en LR) moet updaten naar een nieuwere systeem software ben ik opzoek naar een nieuw(ere) Mac.

Opties die ik dan zie zijn

Mac MIni
Omdat ik nog een goed los beeldscherm heb staan zou ik met een nieuwe 2.3 core i7 voor iets minder dan €850 al klaar zijn. Maar hoewel de i7 met 4 core's best snel (handig voor  exporteren is is de video kaart niet echt snel..
De nog goedkopere (€649,-) 2.5 GHz Core i5 MacMini lijkt me minder geschikt.

Gebruikte 15" MBP
Omdat ik nu een 15" MBP gewend ben zou een nieuwere gebruikte MBP een alternatief kunnen zijn. Als je dan onder de €1000,- wil blijven kom je bij een MBP van 2010 uit. Wat ook weer handig zou kunnen zijn omdat daar nog 10.6 op kan draaien waar door ik mijn adobe CS(1) suite programma's nog op kan gebruiken. De vraag is of de video kaart snel genoeg is om echt soepel te kunnen werken,

13" MBP retina
Hoewel het eigenlijk over mijn budget gaat lijkt me een 13" MBP met retina display ook wel interessant.
De combinatie van hoge resolutie scherm en klein formaat, lage gewicht maar toch redelijk snelle processor maken hem -volgens mij- handig om mee te nemen of om bij "tetherd" fotograferen te gebruiken.

Wie kan iets zeggen over hoe geschikt deze -of andere Mac's- geschikt zijn voor Lightroom en Photoshop.

#2 18-12-2013 13:23

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Re: Budget Mac voor Lightroom & Photoshop

Ik haak even aan... Ik heb geen tips, ik zoek ze echter ook.

Ik had (met de nadruk op HAD) een MBPro 13" uit 2010. Nu heb ik een politierapport...

Noodgedwongen dus ook in de ratrace voor een nieuwe Mac. Voor mij staat het al wel vast dat een een 13" macbookpro gaat worden.

Mijn hamvraag is ook in hoeverre moet je gelukkig worden van de Retina? Of van de SSD?

Hoofdgebruik is ook Lightroom.

Verder lichte frustraties over de prijsverschillen tussen NL en de US/Hong Kong... Toch maar eens even reizende vriendjes aanspreken.

#3 18-12-2013 15:10

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik denk dat je het verschil tussen een i5 en i7 in een Mac Mini nauwelijks zal merken. Er is de laatste 3-4 jaar best wat verbeterd aan de videokaarten. De hardware van de Mac Mini zal op korte termijn een upgrade moeten krijgen naar het zelfde type processor als in de huidige MacBooks en iMacs zit. Daar zit ook een hele grote grafische verbetering bij. Dus als je er NU één zou moeten kopen zou ik voor de 13" Retina MacBook Pro gaan. Wij gebruiken hier ook meestal een 13" Retina bij tethered schieten met Aperture.

Het grootste nadeel van een Retina scherm is dat je daarna nooit meer anders wil, het kijkt heel veel fijner. En hetzelfde geldt eigenlijk voor een SSD, ik wil nooit meer een niet SSD in een computer hebben vanwege het geluid, warmte productie en vooral de snelheid. Wij hebben een 13" Retina van de vorige generatie, die heeft al een snelle ssd, in de nieuwe schijnt hij nog sneller te zijn.

snowjunk schreef:

Verder lichte frustraties over de prijsverschillen tussen NL en de US/Hong Kong... Toch maar eens even reizende vriendjes aanspreken.

Als je hem door de douane weet te krijgen is dat inderdaad wel veel voordeliger, Singapore is geloof ik ook wel goedkoop. Maar als je je tas moet open maken schijn je tegenwoordig wel de lul te zijn. Ze kunnen aan de hand van het serienummer controleren waar hij gekocht is.

Update:
Je zou natuurlijk ook voor een oud model 13" kunnen gaan, die zijn inmiddels weer wat goedkoper en vallen misschien iets meer binnen je budget.

Laatst bewerkt door HSL (18-12-2013 15:31)

#4 18-12-2013 16:09

3dGuy

HSL schreef:

Ik denk dat je het verschil tussen een i5 en i7 in een Mac Mini nauwelijks zal merken. Er is de laatste 3-4 jaar best wat verbeterd aan de videokaarten.

De i7 heeft wel 4 cores en de i5 maar 2 dus dat zal toch wel wat verschil maken.
Zeker als je Raw bestanden om laat rekenen naar Jpg's en voor een 3D rendering die ik ook nog wel eens maak lijkt het me ook een plus.

Dat een SSD aangeraden wordt om de bestanden waar je mee werkt op te zetten had ik al begrepen.
vond zojuist dit: http://macperformanceguide.com/blog/201 … e-new.html

Werk je alleen met Aperture of ook met lightroom?
Ga je met zo'n retina scherm dichter op het scherm "zitten" of hoe werkt dat in de praktijk?

mbt de update:
En ik was eigenlijk al naar de 13" retina MBP van de vorige generatie aan het kijken.
Minder resolutie van de niet retina 13" tov de 15" die ik nu heb zal ik wel niet meer aan kunnen wennen.

#5 18-12-2013 17:48

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

3dGuy schreef:

De i7 heeft wel 4 cores en de i5 maar 2 dus dat zal toch wel wat verschil maken.
Zeker als je Raw bestanden om laat rekenen naar Jpg's en voor een 3D rendering die ik ook nog wel eens maak lijkt het me ook een plus.

't hangt helemaal van de software af, met 3D en video zal je het wel merken, maar een i5 is waarschijnlijk ook al veel sneller dan wat je nu gewend bent. Volgens mij doen lightroom en photoshop vooral heel veel op de GPU.

3dGuy schreef:

Werk je alleen met Aperture of ook met lightroom?
Ga je met zo'n retina scherm dichter op het scherm "zitten" of hoe werkt dat in de praktijk?

Nee, gewoon net als normaal, alleen ziet alles er veel scherper uit. Doordat alles er scherper uitziet wordt het veel rustiger voor je ogen.

3dGuy schreef:

En ik was eigenlijk al naar de 13" retina MBP van de vorige generatie aan het kijken.
Minder resolutie van de niet retina 13" tov de 15" die ik nu heb zal ik wel niet meer aan kunnen wennen.

Je kan een retina scherm "schalen" Hierdoor wordt hij minder retina, dus een fractie minder scherp, maar het blijft er altijd nog beter uitzien dan niet retina en je hebt er meer "bruikbare" pixels door. Mijn 15" Retina draai ik ook altijd op 1 stapje boven standaard.

#6 18-12-2013 20:18

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

Voor Lightroom en PS vind ik persoonlijk een 15" scherm te klein, laat staan een 13". Mijn edit-werk doe ik op mijn iMac. Op mijn MBP edit ik nauwelijks, alleen eenvoudige bewerkingen (bijv. verkleinen beelden), die meestal ook nog tussen mijn actions staan.

Enjoy Life, Enjoy Photography

#7 19-12-2013 09:16

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

HSL schreef:

Je zou natuurlijk ook voor een oud model 13" kunnen gaan, die zijn inmiddels weer wat goedkoper en vallen misschien iets meer binnen je budget.

Ik heb deze goedkopere, oudere modellen nog nergens (online) gevonden....
(tips zijn welkom...)

Een (foto-) vriend begon ook al over een 15", maar ik werk sinds de eerste Rev A Macbook op 13" (daarvoor overigens op een 12" iBook) en zonder vaste woon- of verblijfplaats is de portabiliteit van mijn computer wel een pré.

#8 19-12-2013 10:15

3dGuy

Het vorige model van de 13" retina MacBook pro
http://www.everymac.com/ultimate-mac-lo … ords=A1425
en every mac heeft ook een "Retina Display MacBook Pro FAQ"
http://www.everymac.com/systems/apple/m … splay-faq/

Bij Mediamarkt hebben de MD212N/A  (13,3 inch LED Retina Display • Intel Core i5 (2,5 GHz) • 8 GB • 128 GB SSD • Intel HD Graphics 4000 voor €1449,- in de webshop staan.
En ook nog een CTO  (13 inch LED • Intel Core i5 (2,4 GHz) • 8 GB • 128 GB SSD • Intel Iris Graphics) voor €1299,-
Maar dat is er volgens mij een van de nieuwste serie omdat die "Iris Graphics" heeft!
De eerste MD212N/A staat bij Dixons voor €1279,- te koop!

En op marktplaats staan er ook genoeg. Gebruikt en sommige zelfs nog "in de folie"..

#9 19-12-2013 14:54

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

HGT schreef:

Voor Lightroom en PS vind ik persoonlijk een 15" scherm te klein, laat staan een 13". Mijn edit-werk doe ik op mijn iMac. Op mijn MBP edit ik nauwelijks, alleen eenvoudige bewerkingen (bijv. verkleinen beelden), die meestal ook nog tussen mijn actions staan.

Nu heb ik alleen een 13" inch MBP, omdat journalistiek gezien ik snel op lokatie moet werken en geen groot ding in mijn rugzak past.
Op kantoor hang ik er een groot scherm aan. Werkt perfect met lightroom. Zowel op kantoor als in het veld.

Mijn MBP is wel een i7 zonder retina scherm.

Laatst bewerkt door luclodder (19-12-2013 14:55)

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#10 19-12-2013 15:34

3dGuy

Door de i7 heb je een krachtige machine en hoef je geen fotobestanden te verplaatsen om verder te werken.
Hoe soepel loopt jou MBP door Lightroom heen Luc?

Ik ben zelf aan het kijken of ik een gebruikte 15,4" kan vinden binnen mijn budget.
Als dat dan een quad i7 zou zijn met veel geheugen dan hoef ik niet perse een retina display.

#11 19-12-2013 15:59

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Ik vind het lekker werken. Heb wel de smart-previews uit staan 8Gb erin.
En dat met een bibliotheek (per jaar) van nu aan het einde van het jaar 120.000 foto's.
Zoeken in metadata gaat snel genoeg en bewerken ook.

www.luclodder.com |

#12 19-12-2013 16:01

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Effe gemeten. Het openen van een 22mpix raw foto in develop mode, met settings aangepast waaronder sharpen en noise reductie (die zijn het zwaarst) opent de foto binnen 2 seconden.

www.luclodder.com |

#13 10-01-2014 16:06

3dGuy

Even een update;

Ik heb gekozen voor de ]Mac Mini Quad-Core i7-2.3GHz en met de actie die dixons nu heeft is die ook nog eens €100,- afgeprijsd cool

Na wat discussie
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1499513
http://arstechnica.com/civis/viewtopic. … ;t=1201199
gelezen te hebben zou de HD4000 video kaart en max. 16GB geheugen de zwake punten voor gebruik van PS en LR zijn. En het zou kunnen dat er binnenkort een update van de Mac mini komt met de HD5000 video kaart zoals die in de nieuwere MBP's zit maar daar kan ik nu niet meer op wachten.

Bijkomend heeft hij (of is het een zij) een redelijk krachtige processor die door de 4 cores ook voor 3D renderingen goed van pas zal komen. Als het nu niet is dan straks misschien als Render Node.  Het scherm heb ik toch al staan en voor mobiel gebruik lijkt het me ook wel handig om een iPad te hebben in plaats van een MacBook. Het bewerken van Raw bestanden is daar mee -van wat ik gelezen heb- nog niet zo handig mee als met een MacBook maar om foto's te laten zien is hij -zeker met een retina display- prima geschikt.

De snelheid is vast meer dan ik nu gewend ben maar ik kan er straks meer geheugen in stoppen en een SSD als 2e schijf(voor inbouwen is nog plaats) blijkt voor Photoshop ook nog een behoorlijk speedboost te geven volgens de tests van Other World.

#14 10-01-2014 16:32

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

€100 op een mac is een hoop. Lekker; gefeliciteerd.

Zelf nog niet verder gekomen dan Lightroom 5 aan te schaffen. Draait nu nog op de geërfde Asus laptop. Beetje een cheapo apparaat, maar 'gelukkig' ook geen grotere foto's te bewerken dan 6mpx uit mijn D70.

Verder nog steeds niet uit de keuze wel of niet retina (13" staat vast). Maar goed, eerst even wachten op een aanbieding, of iemand die naar de VS gaat.....

#15 10-01-2014 17:01

3dGuy

Die korting is nog dit en volgend weekend -zie folder- en op alle mac's!

#16 11-01-2014 10:27

Pieterr
@ Eindhoven

De drie jaar garantie die Dixons geeft is ook niet verkeerd.
http://www.dixons.nl/apple.html

#17 13-01-2014 13:09

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Die drie jaar garantie is zeker niet verkeerd. Wel compleet tegen mijn principes in... In het kader van "Support your local scene" koop ik net zo lief bij een kleine dealer die al twintig jaar Apple verkoopt dan bij een grote (franchise-) keten.

Maar goed... voorlopig ben ik even (goede) klant bij Van Neerbos om mijn huis van top tot teen opnieuw op te bouwen..

Dus tot de tijd dat er een kennis naar de US gaat, òf ik de loterij win, blijf ik even Windows gebruiker (tegen wil en dank)....

#18 13-01-2014 20:51

Pieterr
@ Eindhoven

snowjunk schreef:

Wel compleet tegen mijn principes in... In het kader van "Support your local scene" koop ik net zo lief ...
Dus tot de tijd dat er een kennis naar de US gaat, ...

Je bent in ieder geval consequent. grin

#19 13-01-2014 21:15

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Pieterr schreef:

snowjunk schreef:

Wel compleet tegen mijn principes in... In het kader van "Support your local scene" koop ik net zo lief ...
Dus tot de tijd dat er een kennis naar de US gaat, ...

Je bent in ieder geval consequent. grin

Nood breekt wet.. 30% tegenover 'slechts' € 100 (op de goedkoopste macbook 8,14% (naar boven afgerond)) is -spijtig genoeg- wel zo'n wettenbreker.......

Eén voordeel, de US-ganger was net terug en hoeft voorlopig niet meer die kant op. Zoals het er nu naar uit ziet kan ik dus lang genoeg sparen om de macbook (al dan niet retina) pro gewoon 'om de hoek te kopen'.

#20 14-01-2014 11:19

3dGuy

Mooi principe!
Wilde ik me in deze tijd ook aan gaan houden maar dan moet er wel een lokaal alternatief zijn.
Ik vraag me trouwens wel af hoeveel marge er tegenwoordig voor de retailer op de Apple producten zit want ik dacht dat het maar een klein percentage was.

De Mac mini bevalt prima alleen moet er echt meer dan 4GB in voor Lightroom en Photoshop samen.
Wilde het eerst zo proberen en had nog niet direct een keuze gemaakt voor het merk en de leverancier van het extra geheugen. (tips welkom)
Dat verklaard vast ook waarom mijn MBP(max 3GB) vaak zo traag werd.
Ik verbaas me er wel over dat Safari en de flash plugins nog maar heel weinig van de processors vragen.

Ps als je aan de grens met Duitsland woont dan kan het voor de Mini interessant zijn omdat het al gauw 60-70 euro(mediamarkt) scheelt en er zitten toch geen land gebonden dingen als bv een toetsenbord.

#21 14-01-2014 11:44

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

snowjunk schreef:

Nood breekt wet.. 30% tegenover 'slechts' € 100

Je vergeet dan ook de Amerikaanse sales tax he. smile

#22 14-01-2014 14:00

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat vergeet iedereen. Altijd.

En een mini in je bagage meenemen is ook vragen om invoerrechten. Een laptop kan nog in je handbagage mee als 'gebruikt' maar een mini is dan weer niet zo vanzelfsprekend. En er wordt een hoop gescand tegenwoordig.

#23 14-01-2014 16:08

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

#24 14-01-2014 17:09

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

Had nog niet direct een keuze gemaakt voor het merk en de leverancier van het extra geheugen. (tips welkom)

Gewoon de goedkoopste van Alternate... Corsair, GEiL, mushkin, het werkt allemaal.

3dGuy schreef:

Ik verbaas me er wel over dat Safari en de flash plugins nog maar heel weinig van de processors vragen.

Omdat die de grafische kaart gebruikt in plaats van de processor. Dus dat verbruik is er nog wel, maar zie je niet terug in het overzicht.

Laatst bewerkt door unSOUND (14-01-2014 17:12)

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#25 14-01-2014 19:06

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Een laptop kan nog in je handbagage mee als 'gebruikt'.

Het schijnt dat ze tegenwoordig wel streng zijn, ze zien aan het toetsenbord al dat het een Amerikaans model is en aan de hand van het serienummer kunnen ze zo zien van wanneer hij is, zonder NL bon moet je dan invoerrechten betalen + BTW en daar wordt je niet heel blij van smile

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB