MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 25-10-2013 17:02

Julian

GPU van mijn mid 2007 iMac raakt oververhit, wat is wijsheid?

Zoals gezegd wordt mijn GPU te heet. Om precies te zijn neigt de diode, dat is het heetste punt, naar temperaturen van 90˚-95˚ (volgens de metingen van iStat Pro). Althans, als ik de fans op maximaal zet met smcFanControl. Doe ik iets met video (youtube of skype) dan wil het nog wel eens doorschieten naar 100˚.

Dit probleem had ik al een tijdje, maar was tot mijn upgrade naar Mountain Lion nog te overzien. Ik hoefde de fans maar op half vermogen te zetten en de temperatuur bleef dan meestal onder de 80˚. De verergering van de problemen heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Mountain Lion meer hardwareversnelling gebruikt. Terug naar Snow Leopard is helaas geen optie.

De laatste twee weken merk ik dat mijn computer onbetrouwbaarder wordt, hij loopt vaak vast en bevriest dan helemaal op de muispijl na (die kan ik bewegen, maar er verschijnen geen hover effects en klikken heeft ook geen zichtbaar effect). Ik zie soms ook grafische "uitglijders" waarbij grote rechthoekige delen van het beeld vervangen zijn door ruis en (bijvoorbeeld) de muispijl vervangen is door een groen blokje. De uitglijders worden vaak gevolgd door een vastloper. Om deze redenen vermoed ik dat het einde van mijn GPU nu heel dichtbij is gekomen.

Ik kan niet zonder computer dus ik ben me alvast aan het oriënteren op vervanging. Omdat mijn budget op het moment erg beperkt is overweeg ik de volgende opties:

- Een vervangende GPU kopen. Exemplaren die geschikt zijn voor mijn model iMac zijn hier en daar nog beschikbaar. Dit kan voor ca. 150 dollar en met een jaar garantie, maar ik moet afwachten tot een winkel toevallig een tweedehands exemplaar binnenkrijgt dus de kans is aanwezig dat dit te laat komt.

- Een tweedehands iMac kopen. Dit kost me tenminste 400 euro en ik krijg geen garantie.

- Een nieuwe Mac Mini en een niet-Apple scherm kopen. Dit is de snelste en betrouwbaarste manier om zeker te weten dat ik door kan werken, maar het kost me minimaal 750 euro voor een langetermijnoplossing die ik eigenlijk niet wil (terwijl ik waarschijnlijk binnen een jaar een veel gunstiger budget heb).

Wat zouden jullie me in het algemeen aanraden? En wat zouden jullie me aanraden in het specifieke scenario dat mijn iMac het begeeft voordat er een tweedehands GPU vrijkomt?

#2 25-10-2013 17:18

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: GPU van mijn mid 2007 iMac raakt oververhit, wat is wijsheid?

Weet je zeker dat een nieuwe GPU het oplost? Voor hetzelfde geld wordt hij heet door een defect logic board en dan geef je straks misschien voor niets geld uit.

Is er niet op ebay een vervangende GPU voor minder te vinden zonder garantie?

#3 25-10-2013 18:40

Julian

Nee, dat weet ik niet zeker. Kan een fout in het logic board ervoor zorgen dat alleen de GPU te heet wordt?

Wat ik wel met redelijke zekerheid weet is dat er inmiddels defecten in mijn huidige GPU zitten. Voor de vastlopers en beeldfouten is het namelijk niet per sé nodig dat de GPU extra heet (> 95˚) wordt, voor zover ik weet.

De GPU is te vinden op ebay, maar niet voor minder dan 150 dollar. Dat is me een beetje te gortig voor een tweedehands onderdeel zonder garantie uit een apparaat dat bekend staat om dit soort ouderdomsproblemen...

#4 25-10-2013 19:46

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

In Amsterdam heb je nu een Leapp shop zitten. Zij verkopen tweedehands Macs die ze zelf hebben opgeknapt met 1 jaar garantie. Misschien de moeite waard om daar eens te gaan kijken.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#5 25-10-2013 20:58

Julian

Bedankt voor de tip. Helaas zijn de prijzen daar zodanig hoog* dat ik denk ik dan beter voor een nieuwe mac mini + apart scherm zou kunnen gaan.

* relatief gezien dan

#6 25-10-2013 22:07

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Alles beter dan een onbetrouwbare computer. Experimenteren met reparaties is een onzeker traject.

#7 25-10-2013 23:45

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Zitten de ingangen van de fan niet verstopt ? Er zit er eentje achter de aluminium poot op het punt waar hij het scherm in gaat, het helpt nog wel eens om die goed leeg te zuigen...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#8 26-10-2013 09:42

Julian

Nee, ik heb de iMac al eens helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, koelpasta van de GPU vervangen, stoffilters geïmproviseerd uit een oude panty. Maakte geen verschil. Zelfs als het daaraan zou liggen zou het voor mijn GPU nu al te laat zijn denk ik. whistling
Maar bedankt voor het meedenken. smile

@Desk: dank voor je input.

#9 31-01-2015 16:18

trabant
@ Luilekkerland

Het probleem met de actuele Mac Mini (en de instap-iMac) is dat je er met het uitgeklede basismodel nog niet bent. Wil je meer dan alleen het kale Yosemite draaien moet je ze al bij aankoop vol met duur Apple-geheugen stoppen en die lamme 5400rpm schijf is ook niet al te best voor je vocabulaire. De instapmini eindigt dan al snel op 870,- (8GB RAM en Fusion drive) en het middenmodel op 920,-. (dito).

Gelet op rekenkracht per euro begint dan een oude Mac Pro al weer interessanter te worden, vooropgesteld dat je nog met OSX 10.7 Lion kunt werken en er voldoende geheugen in zit, want bijprikken moet bij die oude dingen nogal eens puzzelwerk geven. (Recentelijk heeft er bij de blauwe buren iemand twee draadjes geopend omdat diens eerste generatie Mac Pro verschillende kuren had en daar zijn ook wat linkjes in gepost, o.a. een geheugen-uitleg van Apple zelf.)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#10 31-01-2015 17:41

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Is dit nog op een of andere manier actueel?

#11 31-01-2015 17:43

Oortjes
@ Drenthe
Website

Julian schreef:

Nee, ik heb de iMac al eens helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, koelpasta van de GPU vervangen, stoffilters geïmproviseerd uit een oude panty. Maakte geen verschil. Zelfs als het daaraan zou liggen zou het voor mijn GPU nu al te laat zijn denk ik. whistling

Draai een dag zonder filters. Een panty is er niet voor gemaakt om filter te zijn, mogelijk dat deze toch te weinig lucht doorlaat.

#12 01-02-2015 00:39

trabant
@ Luilekkerland

Deskman schreef:

Is dit nog op een of andere manier actueel?

woot
Ik word cijferblind. 26-10-2013 moet ik hebben opgevat als 26-01-2015 en aangezien ik doorgaans maar ongeveer weet hoever we in de maand zitten...

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#13 02-02-2015 23:33

Julian

Oortjes schreef:

Julian schreef:

Draai een dag zonder filters. Een panty is er niet voor gemaakt om filter te zijn, mogelijk dat deze toch te weinig lucht doorlaat.

Hoewel ik de iMac in kwestie al een tijdje helemaal niet meer gebruik, toch bedankt voor de input. :-)

Ik denk niet dat de stoffilters bijdroegen aan het probleem. De GPU werd er geen graad warmer (of koeler) van, ook niet over meerdere dagen genomen. Achteraf gezien had het misschien wel met loslatende soldeer te maken, ik heb in ieder geval laatst nog iets gelezen over iemand die een oververhittingsprobleem oploste door de betreffende printplaat in de oven te leggen zodat de soldeer weer kon aansluiten. Maar zo'n trucje kun je denk ik alleen proberen als er geen elco's op zitten.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB