MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 22-10-2013 11:34

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

iMac (late 2009) schijf vervangen en scherm schoonmaken

Heeft iemand hier wel eens een schijf in een 27" iMac (late 2009) vervangen?
Zit er aan te denken de schijf te vervangen voor een SSD.

Is dat een beetje te doen?

En zo ja, als hij dan toch open is, hoe kan je het beste stof aan de achterkant van de glasplaat wegkrijgen?

#2 23-12-2013 13:37

Sjaakman

Re: iMac (late 2009) schijf vervangen en scherm schoonmaken

Er zijn van die kitjes voor om de glasplaat te verwijderen, zie: http://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+ … ement/1634

#3 23-12-2013 19:54

Pieterr
@ Eindhoven

Het is niet de gemakkelijkste vervanging. Meer info:
http://www.everymac.com/systems/apple/i … drive.html

#4 23-12-2013 23:06

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb eventueel het kitje met zuignappen wel voor je te leen.

Handige dingen, overal voor te gebruiken...

http://f.cl.ly/items/2S1Q2K0S0v2T2a0l3c3E/5952.jpg

#5 23-12-2013 23:30

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik heb het één keer gedaan, en de rillingen lopen er nog van over mijn rug. Dat alleen al was voor mij altijd de reden om een Mac mini of Mac Pro te verkiezen boven een iMac...

De truc is vooral het op je gemak doen. Geen doel stellen, gewoon beginnen, en stoppen zodra je de zin verliest. Anders ga je afrafelen en voor je het weet zit je met je schroevendraaier door een flatcable. ( eigen ervaring ). Zo heb ik nu nog een iPhone 4s liggen die ik al een week links laat liggen. Geen motivatie. Dus laat ik hem liggen voor ik wat sloop.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#6 24-12-2013 09:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ach, als je een Saab uit elkaar kunt halen moet een iMac toch ook nog binnen je mogelijkheden liggen. grin

#7 24-12-2013 13:27

Roesch
@ Amsterdam

Deskman schreef:

Ach, als je een Saab uit elkaar kunt halen moet een iMac toch ook nog binnen je mogelijkheden liggen. grin

Het gaat ook meestal vooral om het in elkaar...

#8 24-12-2013 14:10

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

haha,..

't zal ook wel lukken, heb destijds mijn 12" PowerBook helemaal in onderdelen op tafel gehad en werkend inelkaar gezet, dus het moet zeker lukken. Zag vooral tegen het scherm op, maar dat is prima te doen met die zuignappen? Wil die dan tzt wel van je lenen Desk!

#9 24-12-2013 20:38

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Het scherm zit gewoon vast met magneetjes, die zuignappen zijn een hulpmiddel, maar met zuignapjes van de winkel om de hoek ( voor haakjes in de badkamer of zo ) werken ook best.

de flatcables vind ik het engst. Bij de witte intels was het lastiger, want daar zat je nog met lagen aluminium tape die los moesten en iSights die je bij één verkeerde beweging sloopte.

Wat je eventueel wel moet doen is de fan van de schijf aanpassen, want die krijgt geen info meer van de SSD en gaat dus preventief voluit draaien. Die kun je temmen met software zoals "SSD fan control".

http://exirion.net/ssdfanctrl/

Je zou de SSD trouwens ook op de plek van de Superdrive kunnen doen en zo een Fusion drive maken.

#10 24-12-2013 20:47

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ja, daar heb ik ook aan zitten denken, maar heb in het verleden met zo'n truc in een 15" MBP wel eens gedoe gehad. Mijn vader heeft ook nu ook net voor de tweede keer een stukke SSD terwijl hij de optical drive verwisseld heeft voor een SSD. Dus ben er een beetje huiverig voor. En we hebben in die machine de opslagruimte ook niet nodig.

Heb 1x zo'n witte intel open gehad, wist niet hoe snel ik die weer dicht moest krijgen, wat een chaos waren die van binnen zeg,.. en dat terwijl de powerpc varianten heel netjes inelkaar zaten smile

#11 24-12-2013 20:53

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ja, dat was voor mij ook een desillusie na de witte iMac G5 die van binnen misschien nog mooier was dan van buiten.

FusionDrive hoeft op zich ook niet, ikzelf heb de FusionDrive uit mijn 2012 iMac bewust gesplitst tot een losse SSD en een losse HDD. Niet vanwege kans op problemen, maar meer omdat ik zelf wil bepalen wat op de SSD komt en wat op de HDD.

Qua SSD's zit ik helaas al op meer defecte SSD's dan HDD's. HDD's deed ik gewoon weg omdat ik grotere wilde... Waar ik nog de meeste lol van gehad heb zijn de Corsair ForceGT. Meeste drama met de OWC Vertex. Daar heb ik een stuk of 4 van op kunnen sturen.

Laatst bewerkt door unSOUND (24-12-2013 20:53)

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB