MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 05-06-2013 10:49

forum romanum
Pro
@ home/work

Toekomst Quark en Adobe

Ik lees net een mail van Grafistore over de mogelijkheid om tot 30 juni voor 449 te upgraden van mijn quark 3 naar quark 9 om dan gratis straks quark 10 te krijgen.

Want de omgekeerde beweging is nu eigenlijk bezig. Destijds overgestapt naar indesign o.a. om de houding van quark rond upgraden. Nu gaat Adobe de abonnementen aanbieden, zonder de mogelijkheid, wat veel ons deden, om af en toe een update over te slaan uit kostenoverweging.
Ik krijg serieus de neiging om weer over te stappen...
woot

link

Laatst bewerkt door forum romanum (05-06-2013 10:56)

#2 05-06-2013 10:54

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Toekomst Quark en Adobe

Als je de abonnementskosten van creative cloud bekijkt dan komt het toch op ongeveer hetzelfde neer als vroeger steeds 1 versie overslaan? De prijs van een quark ziet er wel netjes uit, maar ja dan heb je nog geen oplossing voor illustrator en photoshop. Ik baal met name dat er alleen maar een mogelijkheid is om alle adobe programma's in de cloud af te nemen. Ik zou er alleen maar een paar willen gebruiken.

Inhoudelijk kan ik er weinig over zeggen hoor, heb al jaren niet meer naar Quark gekeken smile

Laatst bewerkt door HSL (05-06-2013 10:55)

#3 05-06-2013 11:10

forum romanum
Pro
@ home/work

Ik word zo moe van al die ingewikkelde constructies.
En wat ga ik dan betalen.
Ik heb een 5.5 licentie van Amazon VS - 'omgebouwd' via adobe NL naar een nl werkend serienummer.
Vreemd gegeven op de site dat je de valuta kan kiezen. Dat kon tot nu toe echt niet.
Een aantal macminders kocht daarom eerder in de VS hun pakket.
Als je nu kiest voor dollars ipv euro's zie je het verschil:
36,89 euro of 29,99 dollar!
in dollars betaal je dan dus 22,91 euro tegen de koers van vandaag.

Maar met de vermelding actieprijs voor het eerste jaar.
M.a.w. na dat eerste jaar weer duurdere abonnementen?

#4 05-06-2013 11:20

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Je vergeet alleen dat je in de Us dollars ook nog BTW moet betalen, alleen is die in elke staat anders.
Ja, er is een verschil, maar dat is niet heel gek toch?

forum romanum schreef:

Maar met de vermelding actieprijs voor het eerste jaar.
M.a.w. na dat eerste jaar weer duurdere abonnementen?

Maar dan nog, die prijs is toch lager dan de prijs van iedere 2 jaar een upgrade kopen?

Laatst bewerkt door HSL (05-06-2013 11:21)

#5 05-06-2013 13:18

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Adobe blijft CS6 als laatste versie van Creative Suite aanbieden en onderhouden. Let wel onderhouden, er komen dus geen nieuwe features voor Creative Suite. Je kan CS6 tot in lengte van dagen/maanden/jaren blijven gebruiken (afgezien van een move van Apple zoals van PPC -> Intel). Je kan nog steeds kiezen voor de standaard, premium versie in Design, Web en Video.

Wil (moet) je wel de laatste versie(s) hebben dan is de enige mogelijkheid abbo op Creative Cloud (en ja vanaf 17 juni zit InCopy er ook in). Ik denk dat Adobe altijd een prijsverschil zal houden tussen US prijzen en die van andere landen. Ik geloof zelfs (weet niet helemaal zeker) dat de Australische versie nog duurder is. Maar goed over het prijsbeleid van Adobe zijn in het verleden al genoeg opmerkingen geweest.

Het grote voordeel van CC is het feit dat Adobe continue nieuwe features kan blijven toevoegen, iets dat met de doosversie simpelweg niet kan (regelgeving US). Het scheelt ook in druk en deadlines voor alle ontwikkelteams die niet meer alles tegelijk af moeten hebben voor een nieuwe versie zoals voor de Creative Suite geldt. Ik denk dat het piraterij verhaal ook wel meegespeeld heeft. We balen allemaal van de neefjes en zolderkamerpiloten die met gehackte software een gedeelte van het beleg van de boterham afhaalde.

Gebruik je maar 1 applicatie kan je een los abbo op 1 applicatie afsluiten maar zoals ook al opgemerkt ook al ga je voor QXP dan zit je nog met Illustrator, Photoshop en Acrobat.

Overstappen op CC is (uiteraard) nu goedkoper. Zoals de prijzen er nu staan betekent het het volgende:
Heb je nu CS3/CS4/CS5/CS5.5 betaal je €36,89 per maand (1 jaar)
Heb je CS6 betaal je €24,59 per maand (1 jaar)
Na dat jaar is de prijs €61,49 per maand.

[beetje bezijden de discussie]
Over het versies overslaan: Adobe doet nu (bijna) wat ze al een tijdje aangekondigd hebben. Mensen die niet de laatste versie hebben betalen meer voor een upgrade dan de mensen die het wel hebben. Ik heb ook al een "klacht" gehoord van iemand die er zelfs boos om werd dat hij nu gelijk de volle mep van €61,49 per maand moest betalen. "Belachelijk want ik heb gewoon CS 1!" Tja.... denk niet dat Adobe rouwig is als ze die "trouwe klant" kwijt raken. De opeenvolging van nw versies van CS zijn (bijna) altijd op dezelfde tijd uit gekomen. Elke 17-20 maanden, daar kon je bijna de klok op gelijk zetten en van te voren rekening mee houden. Dat doe je immers ook met je hardware?
[/beetje bezijden de discussie]

#6 05-06-2013 15:35

forum romanum
Pro
@ home/work

Ja de praktijk was inderdaad ongeveer elke 2 jaar 500-600 euro betalen.
Maar strak betaal ik 61,49 per maand. Dat is per 2 jaar 1475 euro. devil

#7 05-06-2013 15:48

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Dezelfde prijs dus als elke keer upgraden i.p.v. een versie overslaan wink

#8 05-06-2013 15:51

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Maar misschien een veel belangrijkere vraag: Is Quark een alternatief voor Indesign?

Ik was altijd een groot fan van Fireworks, maar ben nu al een tijdje over naar het veel kleinere Sketch van indie developer bohemian coding: http://www.bohemiancoding.com

Sommige mensen zeggen dat pixelmator een goed alternatief is voor photoshop. Volgens mij is het een leuk programma, maar vooral gericht op amateurs. Is er wel een goed alternatief?

#9 05-06-2013 15:53

forum romanum
Pro
@ home/work

MacMickey schreef:

Dezelfde prijs dus als elke keer upgraden i.p.v. een versie overslaan wink

ja maar dat was nou juist net NIET de bedoeling.

#10 05-06-2013 15:56

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

forum romanum schreef:

Ja maar dat was nou juist net NIET de bedoeling.

Gaat het echt alleen maar over geld?

Ik mag aannemen dat als je creative suite professioneel gebruikt het toch geen probleem moet zijn om €462,50 per jaar extra uit te geven om altijd up to date te zijn?

#11 05-06-2013 15:59

forum romanum
Pro
@ home/work

HSL schreef:

Maar misschien een veel belangrijkere vraag: Is Quark een alternatief voor Indesign?

Ik was altijd een groot fan van Fireworks, maar ben nu al een tijdje over naar het veel kleinere Sketch van indie developer bohemian coding: http://www.bohemiancoding.com

Sommige mensen zeggen dat pixelmator een goed alternatief is voor photoshop. Volgens mij is het een leuk programma, maar vooral gericht op amateurs. Is er wel een goed alternatief?

Klopt. EN CC is een combi dus eigenlijk moet je de prijzen voor de afzonderlijke pakketten optellen.
En ik ben ook gewend aan de adobe pakketten. Maar zo af en toe lees ik over de mogelijkheden van Quark rond de conversie naar e-producten die concurrerend lijken te zijn met die van Adobe.

Sketch en andere kleinere app zijn vaak onderbelicht maar daar kun je inderdaad heel veel mee.
Ik word alleen kriebelig van een datum waarvoor je moet beslissen en van die ingewikkelde contructies. Net als bij het aanschaffen van een telefoonabonnement of van een energieleverancier. Om over de belastingen de zorg en de verzekeringen nog maar te zwijgen. Arghhhhh

#12 05-06-2013 16:02

forum romanum
Pro
@ home/work

HSL schreef:

forum romanum schreef:

Ja maar dat was nou juist net NIET de bedoeling.

Gaat het echt alleen maar over geld?

Ik mag aannemen dat als je creative suite professioneel gebruikt het toch geen probleem moet zijn om €462,50 per jaar extra uit te geven om altijd up to date te zijn?

Nee het gaat ook om de aanpassingen. Ben je net gewend moet je weer van alles uitvinden. Over functies die verplaatst zijn, dingen die missen, dingen die anders heten of vooral ook: heel veel dingen die toegevoegd zijn waar je niet op zit te wachten en waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. In de praktijk bleek vaak dat ik ging upgraden om slechts een paar functies die ik wel heel belangrijk vond.

#13 05-06-2013 16:19

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

MacMickey schreef:

Adobe blijft CS6 als laatste versie van Creative Suite aanbieden en onderhouden. Let wel onderhouden, er komen dus geen nieuwe features voor Creative Suite. Je kan CS6 tot in lengte van dagen/maanden/jaren blijven gebruiken (afgezien van een move van Apple zoals van PPC -> Intel). Je kan nog steeds kiezen voor de standaard, premium versie in Design, Web en Video.

Dus blijf je toch gewoon bij CS6?

Afgezien daarvan betaal je nu dus 2x zo weinig dan eerder. Want je hebt namelijk 19 apps meer tongue En ik kan je verzekeren zo nu en dan ben ik er al blij mee. Heb eerste dingen in Premiere Pro al gedaan voor mijn werkgever. Muse is een mooie aanwinst voor mensen die een site willen maken maar gruwelen van code. Ja, ik ben er één van. Muse is gemaakt met mensen uit het InDesign team dus ik ben erg blij met de mogelijkheden van alinea- en tekenstijlen in een websitebouwapplicatie. Laat staan de toevoeging van Typekit voor de desktop. Even voor $2500 aan fonts erbij...

Het grote nadeel aan CC? Je moet een creditcard hebben. Gelukkig heeft mijn werkgever CC Team aangeschaft en dat kon wel via de Adobe dealer op rekening.

#14 05-06-2013 16:31

forum romanum
Pro
@ home/work

Ik heb 5.5 - geen 6. Is het dan slim om nog een upgrade te doen?
Muse lijkt me wel leuk, maar in de praktijk gebruik ik nu CMS wordpress en Joomla voor sites. En met Artisteer kan ik daar templates voor bouwen.
Premiere lijkt me veel te ingewikkeld.

#15 05-06-2013 17:35

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

forum romanum schreef:

Maar zo af en toe lees ik over de mogelijkheden van Quark rond de conversie naar e-producten die concurrerend lijken te zijn met die van Adobe.

Wat is conversie naar e-producten? Want de mogelijkheden voor ePub/PDF/Interactieve PDF/DPS zijn sinds CS5 behoorlijk groter geworden in CS5.5 en CS6. Juist als je deze ontwikkelingen bij wil houden en optimaal van wil profiteren is eigenlijk CC een must.

Muse was maar een voorbeeldje. Weet niet wat jij nu gebruikt voor je foto-archivering maar in CC zit ook Lightroom. Om maar even een dwarsstraat te noemen wink

#16 14-06-2013 08:50

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Wat is er eigenlijk mis om met de paketten te blijven werken die je nu hebt? whistling

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#17 14-06-2013 09:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je kunt blijven bij wat je nu hebt. Tot in lengte van dagen (in computertermen is dat een paar jaar).

CC biedt alleen voor het geld wel veel meer mogelijkheden. En het beleid is zo gek nog niet. Ze hoeven namelijk geen ingewikkelde crossover support te geven. Ze kunnen de CC stukje bij beetje upgraden en niet allemaal non-upgrades in het pakket stoppen (In Ai is tussen 5.5 en 5 niets aan veranderd, maar je betaalde wel voor de upgrade). Er zit aanzienlijk meer in het pakket. Zoals InCopy maar ook Lightroom en de hele videosuite.

Ook ka een studio nu een paar licenties voor een maandje aanzetten als er veel werk is en hoeft er niet een startinvestering van 3000+ gedaan worden om iemand aan het werk te kunnen zetten.

En Quark is nooit een alternatief voor CC. Misschien voor InDesign, als je een sterke maag hebt, maar Ai en Ps kom je toch niet echt om heen voor professioneel werk.

Ik ben dus wél overgestapt naar CC en heb er tot nu toe geen nadeel van ondervonden.

De nadelen die er zijn zitten veel meer in een andere hoek: stel dat je niet meer meedoet en je doorlopende licentie beëindigt - dan kun je ook niets meer met je InDesign ( en wellicht ook op den duur je Ai en Ps, al zijn daar wel uitwegen voor te bedenken) documenten. Ook is er geen heel duidleijke informatie over hoe vaak de software checkt of je nog een licentie hebt en wat er gebeurt als de check niet kan plaatsvinden (als je in een betrekkelijk internetloos gebied werkt of een langdurige storing is) En zo zijn er nog een aantal valkuilen aan te geven waar Adobe toch echt een oplossing voor moet vinden.

#18 17-06-2013 12:01

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Het checken (naar huis bellen) stond eerst op 1x in de 30 dagen. Dat is nu al veranderd naar 1x per 90 dagen. Dan heb je ook nog eens 30 dagen de tijd om alsnog de rekening te betalen. Dus al met al wel tijd genoeg mocht je ergens in internetloosgebied zitten.

Voor wat betreft het kunnen gebruiken van je bestanden na beëindiging van je abbo op CC daar wordt nog wat op bedacht/gedaan. Voor wat betreft InDesign zal het toch betekenen (net als nu) dat je de bestanden altijd moet wegschrijven naar .idml voor later gebruik. Je kan nou eenmaal niet een InDesign-bestand gemaakt met de laatste versie niet openen met een lagere versie.

#19 17-06-2013 12:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat zijn allebei 'het zal zo'n vaart niet lopen' oplossingen. Als hun systeem op een of andere manier niet goed functioneert ben ik de klos. En je gaat er bij .IDML vanuit dat je dan nog een oude versie op de plank hebt liggen, maar dat is bij de nieuwe lichting dus niet meer het geval. Die hebben uiotsluitend de CC-versie die verlopen is. Er zou op zijn minst een read-only versie moeten komen of een versie waarbij aanpassingen niet meer opgeslagen kunnen worden (maar wel naar PDF worden geëxporteerd...)

Dergelijke oplossingen 'wordt aan gewerkt' maar dat had klaar moeten zijn voordat je de keus moet maken.

#20 18-06-2013 09:20

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Ik bekijk het nog even, tot 31 juli, vooraleer over te stappen; gunsttarief 25 euro/maand. Als professioneel kan ik het mij niet veroorloven achterop te blijven. Zowel technisch als imago-gewijs. En voor de prijs hoef ik het niet te laten. Die ligt lager dan de regelmatige updates die ik vroeger kocht. We stoppen wel geld in meer nutteloze dingen. En tenslotte werken er wel meer zaken met een abonnement: gsm, internet, leasen van materiaal, sporten...

Maar ik maak mij inderdaad 'zorgen' (te relativeren) om wat er gaat gebeuren met mijn archief. Dat mijn archief nutteloos wordt van zodra ik niet meer betaal, om wat voor reden dan ook. Tenzij ik één maand kan activeren en die kosten integraal doorreken aan één klant die toch nog een oud document wil recupereren. Dan pas ik meteen ook beter mijn verkoopsvoorwaarden aan.

Ik word dan wel overgeleverd aan de gekke sprongen die Adobe zou kunnen maken in de toekomst. Of mocht Adobe plots omvallen - er zijn wel grotere bedrijven geweest in het verleden die van de ene dag op de andere zijn verdwenen.

#21 18-06-2013 18:55

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Persoonlijk denk ik zelfs dat uiteindelijk de aboo's zelfs goedkoper (kunnen) worden. Het is natuurlijk voor Adobe fijn dat je een continue stroom aan inkomsten hebt per maand/jaar dan om de zoveel tijd maar te "hopen" dat men de nw versie inderdaad aanschaft.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB