MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 10-12-2012 10:58

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Probleem met herinstallatie

Mijn systeem draait op Lion en ik dacht laat ik eens schoon op Mountain Lion overgaan. Ik heb namelijk al sinds drie besturingssystemen migratie assistent gebruikt en er zweven allerlei programma's rond. Ik wil nu weer eens een schone installatie. Back-up gemaakt met carbon copy clone, systeem schijf geformatteerd en naar de app store om Mountain Lion te downloaden. Oeps mag niets, computer te oud! Het gaat om eem macpro  8core Xeon, wordt niet meer ondersteund. Ja en dan beginnen de problemen, nu wil ik dus opnieuw Lion downloaden. Is er niet meer in de store.  Dit artikel beschrijft een systeem herstel waardoor ik wel lino zou moeten kunnen downloaden maar met herstarten en appleR   komt de computer niet in systeemherstel. Ik zie ook nergens in hulprogramma's iets staan van systeem herstel of recovery.

Weet iemand hoe ik nu nog aan een kopie van Lion kom?

Dank,

Ronald

#2 10-12-2012 14:17

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Re: Probleem met herinstallatie

Nou ik heel misschien een oplossing. Die recovery mode bestaat niet in macpro Maar die recovery mode zal wel in mijn laptop moeten zitten. Eerst voor de zekerheid een back-up op mijn laptop draaien. Dan de recovery tool op de laptop draaien en dan kiezen voor herinstallatie op een externe schijf (macpro via fire wier) in theorie zou dit moeten werken.

#3 10-12-2012 14:32

Merkava
@ Vught

Als je laptop wel ML compatible is, kun je dan niet een harde schijf uit je MacPro daaraan koppelen en proberen daar ML op te installeren?

De waarheid verzin je niet.

#4 10-12-2012 18:45

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ik ga het risico niet lopen om ML te installeren op de macpro. Ik had er niet bij nagedacht maar het is niet voor niets dat deze niet meer ondersteund is. Lion installeren vanuit mijn macbook dat wordt inderdaad de optie. Altans dat ga ik proberen. Mijn angst is een beetje dat ie vanuit de laptop een incomplete versie installeert waar net die drivers missen die ik nodig heb. Maar we gaan het gewoon eens proberen.

#5 10-12-2012 21:58

Pieterr
@ Eindhoven

Als je een Mac Pro van voor 2008 hebt (MacPro1,1 of MacPro2,1) dan kun je inderdaad geen Mountain Lion erop installeren.

Wat je probleem betreft. Als je vantevoren een "bootable clone" gemaakt hebt met Carbon Copy Cloner, dan kun je die kopie weer terugzetten op je Mac door er van op te starten (Alt/Option toets ingedrukt houden), en de kloon weer terug te zetten.

#6 10-12-2012 22:28

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Pieter deze bootable kloon staat nu op een andere schijf die iets langzamer is maar gewoon in de macpro zit. Ik ben dus nog steeds up and running. Natuurlijk kan ik deze kopie weer terug zetten naar de snelste schijf maar daar heb ik het probleem nog niet mee opgelost. De installatie is al meerdere keren met migratie assistent van de ene naar de andere computer gegaan. Ik wil nu gaan stoppen met final cut pro monteren en ik wil over gaan naar CS6. Maar dat wil ik op een schoon geïnstalleerd systeem doen. Dit systeem daa kan van alles qua vervuiling in zitten. Ik zou me gewoon beter voelen bij een schone installatie.

Dank voor je tip

#7 10-12-2012 23:17

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik draai MountainLion op mijn MacPro (3.1) en als ik in de Appstore kijk bij 'aankopen' dan kan ik gewoon weer opnieuw Lion downloaden. Ik neem aan dat ik niet een unieke gebruiker ben en dat alleen bij mij kan...

http://f.cl.ly/items/3x2B1l2e0H03232x083h/Screen%20Shot%202012-12-10%20at%2023.17.35.png

Doe dat, en start niet de installatie maar zet de installer op de geëigende wijze op een 8GB USB stickje en dan kun je zo vaak als je maar wil schoon installeren.

Overigens wordt die recovery-partitie automatisch aangemaakt. Je moet wel rare fratsen hebben uitgehaald als die er bij jou niet op staat.

#8 10-12-2012 23:30

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Oef sadsadsad dom, hij stond gewoon bij aankopen. Ben hem nu aan het downloaden, dank voor alle reacties

#9 10-12-2012 23:32

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Overigens wordt die recovery-partitie automatisch aangemaakt. Je moet wel rare fratsen hebben uitgehaald als die er bij jou niet op staat.

De recovery werkt niet op een macpro, dit uit eigen ervaring en volgens een verkoper van de apple store. Ik had nog wel een mogelijkheid om via de recovery tool van mijn laptop te gaan werken maar zoals omschreven had ik over mijn aankopen lijst heengekeken en ben ik nu gewoon bij apple lion aan het downloaden

#10 10-12-2012 23:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De installer komt niet in 'downloads' terecht maar is een App die in je applicatiesmap komt te staan. Na de installatie wist hij zichzelf weer. Als je er voor die tijd een kopie van maakt op een andere HD dan kun je er op een later moment een stickje van maken of opnieuw gebruiken voor een installatie. Scheelt 4GB downloaden...

#11 10-12-2012 23:44

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Top! Zal ik zo effe doen, zet ik hem op een andere schijf.  Dank voor de tip:)
4,72 GB downloaden is op zich niet zo erg maar 4,72 bij apple downloaden gaat niet snel whistling

#12 11-12-2012 12:27

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Zo nieuw systeem is up and running. Nu nog even de software installeren en de klus is weer klaar. Dank allen voor de hulp

#13 11-12-2012 13:13

trabant
@ Luilekkerland

Apple doet wel een boel moeilijke moeite om zichzelf fysieke schijfjes te besparen.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#14 11-12-2012 23:25

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ik kom nu een probleem tegen wat ik niet helemaal snap. Ik installeer nu Lightroom 4, ik had lightroom 3. Mijn catalogus en foto's staan op een aparte schijf. Lightroom 4 wil die catalogus niet openen, er komt een melding: De Lightroom-catalogus kan niet worden gebruikt omdat het maken van bestanden in de bovenliggende map “/Volumes/Matteriaal/_FOTO/Lightroom/cat lightroom privee/prive catalog lightroom” niet is toegestaan.

Als ik de map met applei bekijk dan zie ik de verkorte naam van de beheerder van de computer tijdens de installatie die alle rechten heeft over deze map. Probeer ik deze te wijzigen in de accountnaam waar ik nu in werk dan veranderd osx deze schijnbaar kort om hem weer het zelfde te houden. En ze zijn ook hetzelfde.

Nu heb ik het kunnen oplossen door de bibliotheek naar een nieuw map te kopiëren maar ik lijk meer rechten problemen te hebben. Hoe kan ik dit soort rechten problemen oplossen?

Dank,

Ronald

#15 12-12-2012 08:03

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Hoe heb je de spullen teruggezet vanaf je backup? En waarom heb je een andere accountnaam gekozen. Dat is bij het terugkopiëren altijd een valkuil.

Gedoe met rechten is altijd lastig omdat je uit moet zoeken waar het zo vandaan is gekomen.

#16 12-12-2012 08:06

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

trabant schreef:

Apple doet wel een boel moeilijke moeite om zichzelf fysieke schijfjes te besparen.

Apple doet juist helemaal niet moeilijk. Vooral omdat fysieke schijfjes twee eigenschappen hebben die meer problemen veroorzaken: kwijtraken en nooit nodig zijn. Je wil niet weten hoeveel tweedehands macjes er zonder installatieschijfjes doorverkocht worden. En ik heb ze op mijn computer ook maar één keer nodig gehad in 6 jaar tijd.

#17 12-12-2012 13:35

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Hoe heb je de spullen teruggezet vanaf je backup? En waarom heb je een andere accountnaam gekozen. Dat is bij het terugkopiëren altijd een valkuil.

Gedoe met rechten is altijd lastig omdat je uit moet zoeken waar het zo vandaan is gekomen.

Ja met het terugzetten van de home account dacht ik de naam te hebben gewijzigd, maar nu blijkt die naam gewoon hetzelfde te zijn. Verder betreft het een andere schijf dan de home schijf. Ik heb het nu opgelost door de library in een andere map te plaatsen. Wat ik de laatste ook veel heb is dat extern inloggen van af een andere mac veel problemen geeft qua rechten. Ik moet er nog eens verder in duiken. De installatie is verder erg goed verlopen, 80% van de programma's draaien alweer. Ben nog wel even bezig met plug-inn's en licenties van die plug-inn's over te zetten maar dat komt goed.

De rechten daar moet ik nog eens verder induiken want het moet beter kunnen dan het nu gaat.

#18 12-12-2012 14:44

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Maar hoe heb je het teruggekopiëerd? Via Migratie assistent je usermap overgezet of gewoon met de hand van hier naar daar slepen? Dat laatste is een slecht plan...

#19 12-12-2012 16:08

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Nee natuurlijk via migratie assistent smile Bij de installatie werd mij gevraagd hoe de user moest heten, maar dat is niet de user die ik nu gebruik. Via migratie assistent heeft ie 1 op 1 de gegevens van de user van de ouder installatie overgenomen. En toch spelen hier en daar rechten problemen.

#20 12-12-2012 17:41

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

digilux schreef:

Nee natuurlijk via migratie assistent smile

Dat zou ik echt nooit meer doen.

Alles handmatig terug kopiëren is ook zo gedaan en dan heb je gelijk een mooi schoon systeem. De assistent geeft altijd heel veel problemen.

#21 12-12-2012 22:23

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Nou dan is het misschien de mooite waard om een nieuwe user aan te gaan maken. Want ik wordt nu helemaal gek van de rechten problemen. Ik kan geen enkel fcp project saven, wel als copy maar niet over het oude bestand heen. Super irritant dit.

Wel moet ik zeggen dat heel veel zaken gewoon direct werkte en dat scheelde veel instellingen. Dus ik vindt migratie assistent wel makkelijk werken. Om eerlijk te zijn heb ik dit rechten probleem nog nooit gehad....

#22 13-12-2012 08:20

Roesch
@ Amsterdam

en een rondje schijfbevoegdheden herstellen helpt niet?

#23 13-12-2012 08:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat helpt helaas niet, daarmee wordt niet je homefolder bijgewerkt (en terecht, hoe moet Apple weten wat je daar zou willen hebben...)

Dan moet je je ACL resetten. Beetje een ingewikkeld verhaal maar dit is de kortste versie:

Met behulp van de Mac O SX Lion herstelpartitie is het mogelijk om de thuismappen van de aanwezige gebruikers te herstellen.

1. Herstart je Mac en houd de cmd⌘ + R toets ingedrukt.
2. Na enige tijd verschijnt het Lion herstelprogramma, klik in de menubalk op Utilities ▸ Terminal
3. Typ in het commando: resetpassword
4. Klik nadat de ‘Password reset utility’ is gestart op het harddisk icon en selecteer in het dropdown menu het gebruikersaccount waarvan je de disk-permissies wilt herstellen.
5. Onder in het venster heb je de optie ‘Reset Home Directory Permissions and ACLs’, klik op de knop ‘Reset’ om het herstellen te starten.

#24 13-12-2012 16:00

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Roesch schreef:

en een rondje schijfbevoegdheden herstellen helpt niet?

Heb ik gedaan en helpt niet

#25 13-12-2012 16:03

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Deskman duidelijk dat lijkt me een goed plan. Ga ik doen, super bedankt voor deze tip.

Wat vreemd is ik heb deze rechtenproblemen ook op andere schijven. Als ik jouw verhaal lees dan ga ik rechten recette in mijn home map. Maar mij lightroom bibliotheek heeft altijd op een ander schijf gestaan en deze kon ik niet meer schijven. Ik heb deze dus wel als een kopie kunnen opslaan en dat werkt nu wel prima. Goed het werkt maar het is gewoon een beetje irritant om hier af en toe tegen aan te lopen. Lezen gaat wel altijd maar schrijven mag ik soms niet.......

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB