MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-12-2012 16:33

trabant
@ Luilekkerland

ISDN, ADSL, VDSL en Glasvezel...

Iemand heeft onlangs onze steen opgetild en nu zijn we door het felle licht verblind...

Al jaren komen we heel aardig uit met de combinatie van ISDN-telefoon van KPN en 8Mb/s BasisADSL inertnet via Xs4all Only. Sneller was heel lang niet mogelijk vanwege de afstand tot een knooppunt waardoor dames van twintig kilometer verderop mij wilden leren kennen. oops

Maar men rammelt nu met glasvezels aan de deur. Van alles wordt uit de kast getrokken om minstens 30% van de huishoudens in dit feeërieke dorpje tot glasvezel te bewegen. Er wordt zelfs gedreigd, dat als het dorp deze kans voorbij laat gaan, het wel vijf jaar kan duren eer we weer aansluiting op de grote wereld krijgen. Maar met een sterk vergrijzende bevolking en een schutterij uit 16zoveel maakt dat niet zoveel indruk.

Eer dat glasvezel van 50 of 100Mb/s er echt is, zitten we al weer diep in 2013 en het blijkt dat hier intussen ook een 'Extra'-internetabo van 40 Mb/s mogelijk is. Dat maar eens aangevraagd in afwachting op die glasvezel. Vandaag kregen we antwoord:

U heeft onlangs een bestelling geplaatst voor een overstap naar VDSL internet toe. VDSL is de opvolger van de ADSL, waarmee wij u een betere internetsnelheid kunnen bieden. Ik constateer dat u een ISDN telefoonverbinding heeft van KPN. Het is helaas niet mogelijk om een VDSL verbinding op ISDN te realiseren. Daarvoor zijn twee mogelijkheden die hieronder beschreven zijn.

Mogelijkheid 1:
Mogelijkheid is dat u uw ISDN verbinding opzegt. Na een maand dienen we uw aanvraag voor (VDSL) internet van XS4ALL in. Vervolgens duurt het twee tot drie weken totdat deze is opgeleverd.

Mogelijkheid 2:
De tweede mogelijkheid is dat u uw telefoonnummer verhuist naar XS4ALL VoIP met nummerbehoud. Hierbij wordt uw ISDN verbinding automatisch opgezegd waarbij u uw telefoonnummer(s) behoudt. Overstappen duurt 2 weken. Wanneer de opzegging van ISDN is afgerond regelt XS4ALL uw aanvraag voor uw nieuwe internet verbinding. Tot en met 31 december betaalt u geen eenmalige kosten voor nummerbehoud (normaal € 10,16). Let op indien u gebruik maakt van een pin- of alarmlijn op uw ISDN-abonnement, dit werkt namelijk niet meer na nummerbehoud.

Ik ben geneigd dat als volgt te lezen:

• Mogelijkheid 1
    Van vier ISDN-nummers naar één pots-telefoonnummer, een nieuwe pots-centrale uitzoeken en betalen èn een maand en drie weken geen internet.
  • Mogelijkheid 2
    Een nieuwe VOIP-centrale en vier nieuwe satelliettoestellen, twee weken geen verbinding.

Zelf denk ik nog aan een mogelijkheid 3:
De bestaande ISDN en 8Mb/s ADSL behouden en t.z.t. de ADSL vervangen voor 50Mb/s glas.

Op die manier hoef ik me niet verdiepen in wat VOIP is en kan en toestaat, kunnen we door met de bestaande spullen en kan ik ononderbroken naar Macminds surfen.
Dat lijkt vrij simpel. Maar maak ik nu een (multiple) denkfout, een rekenfout of zie ik nog iets over het hoofd?

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#2 06-12-2012 17:07

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: ISDN, ADSL, VDSL en Glasvezel...

mhmm,...

Het lastige is dat XS waarschijnlijk niet op optie 3 is ingesteld.

één ding is waar,.. glas is de toekomst en 100x beter dan kabel en 200x beter dan ADSL.
Zolang je maar bij XS4ALL blijft. De infrastructuur van andere glasleveranciers is (na de centrale) nog steeds kut waardoor je niet het optimale uit glas haalt.

Het extra abonnement van 40 MB is bij lange na niet zo snel als de 50/50 van XS, met name door de upload snelheid. smile

#3 06-12-2012 17:21

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Klopt die 'drie weken zonder internet'-redenering wel?

#4 06-12-2012 17:47

trabant
@ Luilekkerland

HSL schreef:

Het lastige is dat XS waarschijnlijk niet op optie 3 is ingesteld.

Maar als we die tussentijdse 40Mbit VDSL niet hadden aangevraagd, waren die hordes van 1 en 2 er niet geweest. Zullie willen mij graag aan het glas. Dat moet vanuit die ISDN met 8Mbit Basis toch ook kunnen? Het wordt dan alleen moeilijk wanneer het dorp die 30% niet haalt.
Basis 8Mbit kost €30, voor een tientje meer heb je een vijf keer snellere verbinding van 40Mbit dat leek ons wel de moeite en de stap naar glas is van daaruit op jaarbasis een kistje wijn, niet eens de duurste, minder.
Aan de andere kant: 8Mbit is al heel wat voor iemand die vroeger nog hoopvol het V90protocol heeft meegezongen...

Deskman schreef:

Klopt die 'drie weken zonder internet'-redenering wel?

De redenering is zelfs 'een maand en drie weken zonder internet'. Die vraag stel ik dan ook. Ik weet dat ik kampioen 'beren op de weg zien' ben, maar ervaringen uit het verleden hebben mij wat kopschuw gemaakt. Zo ben ik behoorlijk immuun voor aanbiedingen die beginnen met "de eerste x maanden".

#5 06-12-2012 18:52

Merkava
@ Vught

Op de wat langere termijn gaat alle telefonie over op VOIP.

Zelf heb ik hier al een paar maanden draadloze Siemens VOIP centrale hangen en dat functioneert prima, hoef je weinig voor uit te zoeken.

Wat betreft het omzetten, ik kan mij bijna niet voorstellen dat je 2 weken zonder telefonie zou zitten, wordt er niet bedoelt dat het feitelijke omzetten tot 2 weken kan kosten?
Als je dan VOIP voorbereid hebt (zoals ik heb gedaan bij het omzetten) dan ga je van SIDN in die periode automatisch over op VOIP.

Wat betreft de technologie van glas, volgens mij wordt alles zo'n beetje aangelegd door Reggefiber. Reggefiber is een maatschappij met KPN en Reggeborgh als aandeelhouders. Reggeborgh is gelieerd aan Volker Wessels.
Het lijkt mij dat de wijkcentrales allemaal gelijk zijn en er qua dienstverlening dus niet heel veel verschil kan zijn maar dat weet ik niet 100% zeker.

Vwb draadloze telefonie, ik herinner me dat je over de bouwstenen in jouw huis ooit eens schreef dat de bouwstenen vol met koolstof houdende elementen zitten en daardoor voor radiogolven minder goed doorlaatbaar zijn. Dat kan natuurlijk roet in het draadloze telefoon eten gooien.

De waarheid verzin je niet.

#6 06-12-2012 20:47

trabant
@ Luilekkerland

Merkava schreef:

Vwb draadloze telefonie, ik herinner me dat je over de bouwstenen in jouw huis ooit eens schreef dat de bouwstenen vol met koolstof houdende elementen zitten en daardoor voor radiogolven minder goed doorlaatbaar zijn. Dat kan natuurlijk roet in het draadloze telefoon eten gooien.

Dat was een hypothese van de buurman, hij wist die indertijd erg overtuigend te brengen, maar later bleek dat het wifi-element van zijn PC of laptop gewoon ondermaats was. Inmiddels babbelen de airportjes sneller met oom Fritz dan de 10/100 utp-kabeltjes.
Ook DECT geeft geen problemen. Meestal ben ik het die lange pijnlijke stiltes laat vallen. whistling

Ergens op een medium van Xs4all (folder, webstek?) heb ik wel iets gelezen dat ze bij de  glasaanleg de oude internetverbinding twee weken door laten lopen, zodat je als klant niet zonder zit.

#7 06-12-2012 21:11

Merkava
@ Vught

Bij XS4all hebben ze toch ook van die mooie usb stickies voor het geval de draad storing geeft.

Ik heb zelf ook een stickie voor noodgevallen, is niet supersnel maar wel prettig om achter de hand te hebben.

#8 06-12-2012 22:29

trabant
@ Luilekkerland

Doel je op usb modemstickies of usb wifi? De draad is hier bij Xs4all nooit echt in de knoop geweest, noch gebroken. Kwijtgeraakt is wat anders. wink Ik zou die Edgar natuurlijk ook eens naar de beren bij mogelijkheid 1 en 2 kunnen vragen, kijken of die er een antwoord aan kan breien.

#9 06-12-2012 22:48

Merkava
@ Vught

Ik doel op de 3g mobiel internet stickies. Deze bijvoorbeeld
Zelf heb ik een prepaid usb stickie voor die enkele keer dat ik onderweg internet nodig heb of in het geval thuis de verbinding eruit ligt.

#10 06-12-2012 23:03

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Die kosten toch weer een ruime 10 euro in de maand extra?

#11 06-12-2012 23:10

trabant
@ Luilekkerland

Gaat hem voor ons niet worden. De dichtstbijzijnde gratis hotspot is station Sittard.

Merkava schreef:

3g mobiel

Doe niet zo eng. De DECT handsetjes hebben bereik tot het begin van de oprit. Dat vind ik mobiel genoeg. Eerst het VOIP-raadsel ontsluieren, en of dat wel de moeite is voor de 40Mb/s Extra-overbruggingsfase.
Punt is dat de boel het nu doet zonder dat ik er nog wat voor hoef te doen, behoudens abo betalen. Dat heeft me lui en dom gemaakt. Zou eigenlijk voor een paar dagen weer een puber van dienst moeten inhuren.

#12 07-12-2012 00:32

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Merkava schreef:

haha,.. alle telefonie is al jaren VoIP, alleen 't laatste stukje naar de klant niet smile

#13 07-12-2012 00:38

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Als je lijn omgezet moet worden van isdn naar analoog dan kan dat inderdaad wel eens lang duren, alhoewel het bij mijn pa volgens mij is gedaan met maar een paar minuten downtime.

Deskman schreef:

Die kosten toch weer een ruime 10 euro in de maand extra?

Vaak geven ze die in zo'n tussenperiode aan de klant om de pijn wat te verzachten.

Over je Voip vraag,.. Er zijn modems die een voip centrale en een ISDN uitgang hebben, dan kan je je bestaande apparatuur gewoon gebruiken. Dat hadden de fritzbox modems altijd, maar weet niet zeker of het huidige modem dat ook heeft.

Ik zit er niet helemaal meer in aangezien ik al langer dan een half jaar weg ben, maar wat je volgens mij ook kan doen:
1. Een nieuwe internet verbinding aanvragen (een huis heeft altijd meerdere telefoonaansluitingen).
2. Als die is opgeleverd je ISDN lijn opzeggen en je ISDN nummers omzetten naar je nieuwe internetverbinding smile

#14 07-12-2012 09:16

Chartreuse
@ Luilekkerland

HSL schreef:

Er zijn modems die een voip centrale en een ISDN uitgang hebben, dan kan je je bestaande apparatuur gewoon gebruiken. Dat hadden de fritzbox modems altijd, maar weet niet zeker of het huidige modem dat ook heeft.

Aha, dat is interessant. Er hangt al een Fritz, en vervanging wordt ook weer een Fritz, dus even kijken of dat zou gaan. (Op zich vind ik apparatuur vervangen niet zo'n punt, maar dan wel graag voor iets wat weer een tijdje mee kan.)

Ik heb geen idee of het trouwens gaat lukken qua vezel; Reggefiber doet zijn best, en ook providers roeren zich, maar 30% is veel voor een gemeente waar genoeg internetloze oudjes zitten.

Laatst bewerkt door Chartreuse (07-12-2012 09:17)

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#15 07-12-2012 16:15

Merkava
@ Vught

HSL schreef:

Merkava schreef:

haha,.. alle telefonie is al jaren VoIP, alleen 't laatste stukje naar de klant niet smile

Ik weet dat achter de schermen het grootste deel al VOIP is. Lastige is dat de KPN's van deze wereld in die keten nog altijd wat zaken controleren om de vraag naar VOIP wat af te remmen.
Als we straks echt alles 100% VOIP hebben dan wordt het opnieuw vervelend voor mogols die hun verdienmodel hebben gebaseerd op tikken ipv op abonnementen.

#16 07-12-2012 19:43

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Chartreuse schreef:

Ik heb geen idee of het trouwens gaat lukken qua vezel; Reggefiber doet zijn best, en ook providers roeren zich, maar 30% is veel voor een gemeente waar genoeg internetloze oudjes zitten.

Meestal gaat het gewoon door hoor, jullie dorp is waarschijnlijk een deel van een groter gebied waar ze in één keer glas gaan aanleggen. Ze kijken naar het gemiddelde in het hele gebied, maar volgens mij is er tot nu toe maar 1 vraagbundelingsgebied niet doorgegaan.

En reggefiber begint ook alleen maar aan een vraagbundelingsgebied als er genoeg potentiele glasklanten zitten. En dan houden ze ook rekening met leeftijd wink

#17 08-12-2012 02:05

trabant
@ Luilekkerland

Is er in die jaren toch iets geleerd. Ik weet nog dat er in het Limburg van de jaren zeventig gepionierd werd met kabeltelevisie. Uitgerekend daar waar je alles uit de lucht kon plukken.

#18 08-12-2012 13:52

Merkava
@ Vught

Chartreuse schreef:

Wat ik wel grappig vond hier in Vught is dat als je ging vragen hoeveel aanmeldingen er inmiddels waren ik nergens een antwoord kon krijgen op die vraag.

Ik ben ook naar een van de voorlichtingsavonden geweest. Ik was daar als midden veertiger de jongste in de zaal!

De oudjes worden niet alleen door de glasboer maar ook door andere instellingen gewezen op de mogelijkheden die internet biedt voor onder andere zorg op afstand. Ik denk dat e-health best wel een trigger is voor VUT'ers en ouderen om toch voor die aansluiting te gaan.

#19 09-12-2012 15:53

Chartreuse
@ Luilekkerland

O, ik zie zeker mogelijkheden voor de oudere generatie, dus wie weet. Aan de andere kant, het is voor velen met alleen aow en een klein pensioentje wel veel geld.

Ik denk dat we voor nu maar even de snelheidsverhoging overslaan en doorgaan met het huidige abo totdat er meer glasvezelnieuws is, en dan, indien aanleg volgt, meteen daarnaar overstappen.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB