MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 11-10-2012 11:21

McJohn
Pro
@ België

Verschuiven van een pad Indesign

Onlangs kreeg ik een werkje binnen opgemaakt in InDesign en daarin had met een foto geplaatst in een afbeeldingskader met afgeronde hoeken.  Daarrond was er met een bepaalde afstand tot de foto, een stanslijn geplaatst die wij op die manier moesten afwerken.  Ik gaf de opmerking naar de klant toe dat de afronding van de stansvorm tov de afronding van de foto niet gelijk was.  Maw, de afstand in de afronding had een visueel merkbare afwijking tov de rechtste stukken van het kader.

In Illustrator is dit erg simpel om te lossen met "pad verschuiven". Doch na telefonisch contact met het reclamebureau bleek dat in Indesign niet te kunnen??? (vond ik beetje vreemd) Althans, men wist niet hoe.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet actief ben met Indesign, daar ik hoofdzakelijk Illustrator en Photoshop nodig heb voor mij dagdagelijkse taken.  Doch, ik was nieuwsgierig en ben even gaan speuren in Indesign.
Daar vind ik wel de optie "verplaatsen" en "schalen", maar de afronding klopt dan inderdaad visueel niet.

Je kan natuurlijk wel kopiëren en plakken vanuit Illustrator naar Indesign, maar hoe los je dit vrij simpel iets op in Indesign?

Thanks smile

#2 22-10-2012 15:00

Hopsa

Re: Verschuiven van een pad Indesign

De hoeken van elk kader zijn apart  af te ronden indien nodig.
'Gewoon' onder Object - Hoekopties, de hoeken kunnen allen tegelijk aangepast worden of per hoek een eigen waarde ingevuld. ('kettinkje' afvinken in het midden voor individuele instellingen)

#3 22-10-2012 16:16

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Ik denk dat McJohn het heeft over de optie in Illustrator om een pad ten opzichte van een ander pad over een bepaalde afstand te verschuiven (Offset Path), en waarbij de vorm van de figuur behouden blijft.

In InDesign heb je die optie niet en kan je alleen de diameter en de vorm van de hoeken aanpassen.

Ik zou het dus ook via Illustrator doen. Of als het gaat om een eenvoudige, regelmatige en symmetrische figuur: kopiëren, een lijndikte meegeven, er een tweede lijn overkopiëren die iets dunner is; en alles naar de achtergrond brengen.

Eigenlijk toch een minpuntje als je weet dat je tekst wél in omtreklijnen kan omzetten. Maar dat zal wel een commerciële reden hebben.

#4 04-11-2012 08:40

McJohn
Pro
@ België

@ bartvdv:  Correct, dit is wat ik uiteindelijk in Indesign wil bekomen.

Ik krijg héél vaak ontwerpen binnen waar ik merk dat het verschuiven van een pad niet correct is verlopen en ik vroeg me af hoe het mogelijk was.  Zelf werk ik niet vaak in Indesign en ben ik hoofdzakelijk 90% van mijn tijd in Illustrator bezig.

We moeten vaak borden uitfrezen in een getekende vorm met een egale witte rand van laat ons zeggen 1 cm rondom, en frequent zie ik dan bv bij objecten met afgeronde hoeken dat het bij de de ronde hoeken fout gaat.

Heb al her en der mijn licht opgestoken en blijkbaar is dit in Indesign indedaad niet direct mogelijk, mits
je natuurlijk een "copy/paste" doen vanuit Illustrator.

#5 04-11-2012 13:29

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Inderdaad typisch een Illustrator klusje i.p.v. InDesign. InDesign blijft wat dat betreft een "simpel" opmaakprogramma. Het kunnen omzetten naar lettercontouren in InDesign is eigenlijk iets dat je niet wil. Je kan daarna immers je tekst niet meer aanpassen. De simpele vormen kan je in InDesign doen maar de grotere mogelijkheden zitten in Illustrator (vector technisch gezien). Kijk bijvoorbeeld alleen naar de (nieuwe) mogelijkheden in Illustrator in het Appearance/Vormgevings paneel.

#6 04-11-2012 15:14

3dGuy

Is het dan mogelijk om het in Indesign gemaakte ontwerp in Illustrator binnen te halen?
Al dan niet via de tussen stap van een PDF?

#7 04-11-2012 16:43

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Dan kan je inderdaad beter vanuit InDesign een PDF maken en die openen in Illustrator.

#8 04-11-2012 20:17

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wat je wil kan ook wel in InDesign. Werk wel even in een kopietje of een kopie van de laag...

Kies het object met de ronde hoekjes en kies het menu object > path > open path
Nu is het een object met beziercurves geworden dat je kunt schalen. De hoeken schalen dan netjes mee.

http://f.cl.ly/items/1l473P2d0b1Y2t0c3b3H/Screen%20Shot%202012-11-04%20at%2020.16.06.png

Indesign naar PDF naar Illustrator voor iets met foto's lijkt me een gevaarlijke toer.

#9 04-11-2012 23:21

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Voor iets anders dan objecten alleen kan het inderdaad wel tricky zijn via de PDF manier. Om dan maar helemaal terug te gaan naar de eerste post: Laat het in Illustrator aanleveren. Zeker als je daar 90% van je werk mee maakt en dat het beste is voor de verdere verwerking.

#10 04-11-2012 23:36

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dan moet het buro het InDesign document overzetten naar Ai. Dat lijkt me ook geen handige optie. Mijn methode werkt prima. Even twee magnetische hulplijntjes om de juiste eindpunten aan te geven en je bent klaar. Voor freeswerk lijkt dit me ook beter dan een PDF met al die losse maskers die je dan krijgt.

#11 07-11-2012 18:10

McJohn
Pro
@ België

@Deskman: Bedankt voor de tip in InDesign!

Voor freeswerk wordt er bij ons uitgegaan van een Illustrator file.  De Esko Kongsberg machine die wij hebben leest native Illustrator files in en neem keurig de lagen over die in Illustrator zijn gemaakt.  De ontwikkelaar van de software voorziet zelfs een Illustrator plugin om registratiemarkeringen te plaatsen die de camera op de machine dan kan inlezen om zo de stanslijn te snijden/frezen. Voor InDesign was dit,bij de laatste keer dat ik het nakeek, (nog) niet het geval.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB