MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 28-08-2012 01:04

trabant
@ Luilekkerland

Imac 24" (A1200) nog reparabel?

Sneeuwwitje is ziek.
Witte 24", core2duo 2.16, met de dikke 256MB grafkaart (sept 2006/aug 2007) kreeg ineens storingen in het beeld en bleef hangen. In de 2½ jaar dat ik de machine heb, is hij wel gevoelig voor zeer warm weer gebleken, maar tijdens de laatste hittegolf gaf hij geen krimp. En een week later gebeurt dit:
Wanneer ik hem aanzet krijg ik dit na de boing: http://farm9.staticflickr.com/8305/7876000954_e39e4d2dac.jpg
Dat bandenprofiel blijft in de helft van de gevallen ook over het erop volgende blauwe scherm staan, de computer komt niet verder in het opstartproces. Wel is de schijf normaal via wifi & fiwi benaderbaar, al wil schermdelen met remote desktop begrijperlijkerwijs niet.
Start de machine van een diagnose-DVD op, dan geeft ASD aan dat alles in orde is (passed/groen), de eerste keer met een gewoon scherm, en een tweede keer ook met Matsch&Schneereifen...
http://farm8.staticflickr.com/7258/7876000410_b6ea5744d6.jpg

Het model zit vrees ik tegen de grens van obsolete aan, maar hij is wit met een mat scherm en hij kan nog 10.5 Leopard draaien, een kat die ik intussen getemd heb zodat ik niet de sneeuw of zelfs de bergen in hoef.
Herkent iemand deze kwaal en kan die iets zinnigs erover zeggen?

Laatst bewerkt door trabant (28-08-2012 01:07)

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#2 28-08-2012 08:24

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Re: Imac 24" (A1200) nog reparabel?

Lijkt op een videokaart met zonnesteek.

Heb je niet een testprogramma voor je videosignaal in je verzameling? TechTool Pro of zo...

#3 28-08-2012 16:08

trabant
@ Luilekkerland

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... oops
Maar na enig grutten, blijkt dat de bootable TTP4 te 'oud' is, TTP4.6 krijg ik vooreerst niet bootable op een schijfje en wat ik dacht dat ttp5 was is een aiff-bestand van 2½ uur modemgeruis, dat ik ook met hernoemen naar mountbare extensies niet van zijn deuntje af krijg.
Zonet is de 24" uiteindelijk wel "gewoon" opgestart, en ik heb meteen gepoogd van een schijf ttp4.6 te installeren, maar voordat ik daarvoor mijn wachtwoord kon geven, was het een stilleven met autostarts, strandballenbal en een in intensie variërend roze bandenspoor.

Nu een poging om de 24" vanaf de MacBook als fiwischijf op te starten; hoewel de ventilatoren hun best doen, blijft het scherm de ene keer op egaal blauw zonder muispijl hangen, een tweede keer op blauw met banden èn muispijl...
Wanneer ik doe alsof ik een menuoptie aanklik, zie ik wel de pijl in een strandbal veranderen...
Benieuwd wanneer ik kansspelbelasting moet afdragen.

Wie op Tweakers.net naar "oven" zoekt, komt amusant en interessant leesvoer tegen, hoe men het soldeer van bepaalde Nvidia-kaarten weer goed contact laat maken door de kaart bij 220ºC in een oven te leggen waardoor het soldeer zacht wordt en na afkoeling  geen haarscheurtjes meer heeft. Het lijkt me vooralsnog een riskant paardemiddel.

#4 28-08-2012 16:14

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

... even compleet offtopic..

Mocht je tot het paardemiddel overgaan.... komt het dan wel in het juiste forum-onderdeel terecht??

#5 28-08-2012 17:10

Merkava
@ Vught

Toevallig het ding al eens een keer gedemonteerd en het stof verwijdert?

De waarheid verzin je niet.

#6 28-08-2012 18:14

trabant
@ Luilekkerland

Volgende stap, maar nieuwsgierige poezen en gruwelijk drukke week. Murphy jeweetz...
De bijgeleverde AHT doet ook alsof er niets aan de hand is. Terwijl door de roze artefacten het scherm het testresultaat een stuk minder leesbaar is. Saillant detail: bij de hardwareinventaris heeft hij het over een onbekende videokaart.

Met Disk Utility een bootable TechToolPro4.6.1-schijfje gebrand en zie: Als ik daarvan opstart blijft hij in het taalkeuzescherm hangen en zelfs de strandbal draait niet meer.
Of de machine nou warm is of de hele nacht heeft kunnen afkoelen: dat lijkt niets uit te maken.

Laatst bewerkt door trabant (28-08-2012 19:22)

#7 28-08-2012 22:05

Roesch
@ Amsterdam

ik had ooit een 17" iMac G5 met vergelijkbare strepen in beeld,
dat was volgens de kenners inderdaad een stukke videokaart.

door wat te gokken met de knoppen, kon ik toen de hardware test wel draaien, maar door de strepen het resultaat niet meer lezen...

succes met je machine, altijd spijtig als ze ziek worden.

Deskman schreef:

Lijkt op een videokaart met zonnesteek.

Heb je niet een testprogramma voor je videosignaal in je verzameling? TechTool Pro of zo...

#8 28-08-2012 23:28

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Op dat 'andere forum' is Sypie wel eens in de weer geweest met ovens en kaarten en soldeerbout. Het is wel een hoop geknutsel met een onzekere uitkomst dus ik zou het niet doen met een machine die nog iets goeds moet doen.

#9 20-09-2012 16:00

trabant
@ Luilekkerland

De ASP kan uitgaande van het serienummer niets meer bij Apple bestellen, want vintage. Vintage staat buiten de USA gelijk aan obsolete. So much for eco-friendly: Dit is eigenlijk 'planned obsolence'.

Ik zie Jobs nog pochen bij die keynote over de herbruikbaarheid van aluminium en glas, maar de praktijk is dus dat je niet meer bij Apple hoeft aan te kloppen terwijl de machine voor de fiscus nog niet geheel afgeschreven mag zijn.

Wel een interessant draadje op ifixit.
Er zijn wel mogelijkheden -zoals Applepalace- om aan een losse kaart te komen, maar die beginnen bij $230,- excl shipping.
Had de machine nog goed opgestart was hij bij Apples recycling programma van Dataserv nog 8,25 tot 140 euro waard...
Ik ga maar eens schroeven en bakken...oops

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB