MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 25-08-2012 11:12

Julian

[opgelost] MacBook (late 2007) wordt te warm en muis "plakt"

De MacBook van mijn moeder heeft last van een vreemde bug die vrijwel dagelijks optreedt. Het begint ermee dat er een grote vertraging optreedt tussen input (tobo/trackpad) en veranderingen op het scherm. Dit heeft niets te maken swapping; het kan ook gebeuren als alleen Safari bezig is. Vervolgens gaat het snel bergafwaarts, de muispijl (aangestuurd door de trackpad) "klikt" op willekeurige momenten (zonder dat de knop van de trackpad wordt ingeduwd) en dit heeft meestal tot gevolg dat je onbedoeld dingen versleept of selecteert, nog steeds met enorme vertraging. Hierbij moet opgemerkt worden dat we hebben ingesteld dat een tik op het aanwijsgebied van de trackpad niet als klik telt. Vergelijkbare vertraging en plakeffecten treden ook op bij invoer via het toetsenbord. De enige manier om van dit gedrag af te komen is door de computer te herstarten, wat nog een hele uitdaging kan zijn met de slecht functionerende muispijl.

Het probleem treedt altijd pas na een tijdje op, en het lijkt iets met warmte-ontwikkeling te maken te hebben. Als het probleem optreedt is de laptop altijd erg warm, vooral in het midden bovenaan het toetsenbord. Het probleem treedt minder snel op als de laptop op een tafel staat in plaats van op schoot.

We hebben de laptop opengemaakt aan de hand van een handleiding van iFixit en zoveel mogelijk stof verwijderd. Er waren geen versleten of loszittende onderdelen zichtbaar, maar daarbij moet ik opmerken dat er nog een stukje moederbord verborgen zat onder het extra stukje printplaat van de grafische kaart helemaal links (het is echter onwaarschijnlijk dat de warme daar vandaan komt, die is immers vooral in het midden te voelen; iStat Pro toont ook geen bijzondere temperaturen bij de GPU). Na deze operatie waren we een week van het probleem verlost, maar daarna begon het gewoon weer.

Wie o wie kan ons verder wijzen? Bij voorbaat veel dank!

Laatst bewerkt door Julian (07-10-2012 11:30)

#2 25-08-2012 12:05

Pieterr
@ Eindhoven

Re: [opgelost] MacBook (late 2007) wordt te warm en muis "plakt"

Julian schreef:

Het probleem treedt altijd pas na een tijdje op, en het lijkt iets met warmte-ontwikkeling te maken te hebben. Als het probleem optreedt is de laptop altijd erg warm, vooral in het midden bovenaan het toetsenbord. Het probleem treedt minder snel op als de laptop op een tafel staat in plaats van op schoot.

Laptop is ook eigenlijk een verkeerde benaming voor een MacBook. Het is een notebook. Als je zaken aan het doen bent die veel CPU vergen (filmpje bekijken, Skypen, actiespel etc.) kun je het beste voor een goede warmteafvoer zorgen. Dat betekent inderdaad de notebook op een vlakke ondergrond gebruiken en niet op je schoot.

#3 25-08-2012 12:43

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Maak eens een nieuwe gebruikersaccount aan en laat je moeder daar een tijdje in werken. Als er daar geen problemen optreden dan zit er softwarematig iets niet goed in die andere account. Met warmte heeft het euvel dan niks te maken.
Ik bezit overigens een MBP uit hetzelfde jaar en merk dat deze ook al meteen begint te blazen. Maar de door jou genoemde problemen ervaar ik niet.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 25-08-2012 13:27

Julian

Pieterr schreef:

Laptop is ook eigenlijk een verkeerde benaming voor een MacBook. Het is een notebook. Als je zaken aan het doen bent die veel CPU vergen (filmpje bekijken, Skypen, actiespel etc.) kun je het beste voor een goede warmteafvoer zorgen. Dat betekent inderdaad de notebook op een vlakke ondergrond gebruiken en niet op je schoot.

Dat kan allemaal wel zijn, maar het probleem treedt dus óók op als je hem op tafel zet en óók als je niets CPU-intensiefs doet (het duurt in zulke gevallen alleen mogelijk iets langer voordat het begint). Bovendien, het is toch niet normaal dat de invoer vertraagt en gaat plakken als een computer oververhit raakt?

MacBeer schreef:

Maak eens een nieuwe gebruikersaccount aan en laat je moeder daar een tijdje in werken. Als er daar geen problemen optreden dan zit er softwarematig iets niet goed in die andere account. Met warmte heeft het euvel dan niks te maken.
Ik bezit overigens een MBP uit hetzelfde jaar en merk dat deze ook al meteen begint te blazen. Maar de door jou genoemde problemen ervaar ik niet.

Bedankt voor de tip. Mijn moeder gebruikt haar MacBook overigens voornamelijk voor werk, en ze heeft een aantal bestanden en sleutelhangers in haar thuismap hard nodig. Het wordt nog een hele klus om te zorgen dat ze met een nieuwe account uit de voeten kan.
Is er toevallig een makkelijke manier om dit te ondervangen? Ik woon niet meer bij mijn moeder en ik wil haar niet achterlaten met een systeem waarin ze geacht wordt om (voorlopig) zoveel mogelijk met account A te werken terwijl ze geregeld dingen uit account B nodig heeft.

#5 25-08-2012 15:49

trabant
@ Luilekkerland

Vanaf een externe schijf werken en daar het account van moeder op migreren?

Wat is de firmware van de machine? Het probleem doet vaag een belletje rinkelen, kan me ook gedoe met de pad herinneren, en wij hebben hier ook een MB late 2007. Is er al eens een firmwareupdate uitgevoerd? Ik dacht dat het daarmee indertijd was opgelost, en dat MacBeer ons toen die kant op had gezet.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#6 25-08-2012 16:55

Julian

Dat van de firmware is een goede tip, daar ga ik zeker eens naar kijken. Als het automatisch via de software update wordt binnengehaald heeft ze 'm waarschijnlijk al, maar anders zou het natuurlijk zomaar de oplossing kunnen zijn!

#7 26-08-2012 14:22

3dGuy

Heeft de vertraging vooral te maken met Safari?
Heb je dan al eens in de activiteiten weergave gekeken als het probleem zich voor doet?
Het kan namelijk ook met flash te maken hebben. Het opnieuw starten van de browser heeft dan -inderdaad- weinig zin.

Als track pad niet reageert vraag ik me af of het aansluit kabeltje misschien niet helemaal vast zit.
Als het probleem zich niet voor doet met een gewone usb muis kan dat aan de hand zijn.

#8 26-08-2012 16:11

Julian

Aan Flash zal het niet liggen, want het kan net zo goed in Pages gebeuren. Safari was alleen een voorbeeld.

Het slecht aangesloten kabeltje is wel een goeie kandidaat, want volgens het laatste bericht van mijn moeder gaat het wel goed zolang ze haar Bamboo gebruikt en de ingebouwde trackpad niet aanraakt. We zullen die MacBook dus nog maar eens openschroeven.

Dinsdagavond ben ik bij haar, dan kan ik alle tips daadwerkelijk uitproberen. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken! smile

#9 26-08-2012 20:22

Chartreuse
@ Luilekkerland

Eveneens late 2007 Macbook hier. Ik heb niet helemaal hetzelfde probleem, maar herken wel de combinatie warm worden + vreemde reactie trackpad. Bij mij functioneert de muispijl op zich nog wel, maar reageert bij hevige warmteontwikkeling (inderdaad in het midden op het toetsenbord) het klikgedeelte van de pad niet meer, of uiterst traag. Lastig met uitzetten, zeg dat wel. Het is hier gelukkig heel incidenteel - toevallig gebeurde het gisteravond na een vrij lange werkdag - en het kan inderdaad ook op een harde ondergrond plaatsvinden.

Geen oplossing, helaas, wel benieuwd wat het kan zijn.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#10 15-09-2012 18:31

trabant
@ Luilekkerland

Vandaag oude paperassen opgeruimd en toen kwam ik een printje van deze webstek (versie 5 maart 2011) tegen: System Management Controller (SMC) opnieuw instellen. Omdat ik het op de andere intelmachines nooit heb gedaan, moet dit het belletje zijn dat hierboven op 25/8 rinkelde.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#11 07-10-2012 11:30

Julian

We weten eindelijk waar het aan lag. De batterij stond bol. Hierdoor drukte ze van onderaf continu de muisknop in, wat voor het "plakkerige" gedrag zorgde. Zonder de batterij gedraagt de macbook zich keurig, een verse batterij is onderweg. Zo zie je maar hoe eenvoudige mechanische invloeden soms je computer ernstig kunnen verstoren.

Alle tips in deze thread zijn geprobeerd, veel dank daarvoor!

De opbolling van de batterij werd voor het eerst opgemerkt toen we voor de tweede keer de macbook openschroefden om stof te verwijderen. Mogelijk heeft de opbolling iets met de warmte te maken (wat er eerder was, de warmte of de opbolling, zullen we waarschijnlijk nooit weten). Het verwijderen van stof lijkt in ieder geval wel geholpen te hebben tegen de warmte. Met dank trouwens aan het gereedschap en de handleidingen van iFixit, die ik iedereen kan aanbevelen.

#12 07-10-2012 13:56

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De bolling komt niet door de warmte, maar is een veiligheids-feature van Apple. Op het moment dat de cellen bijvoorbeeld gaan lekken, gaan de kussens in de accu bol staan, zodat je aan de buitenkant kunt zien dat er aan de binnenkant iets niet goed gaat.

Wel is het zo dat ze soms te snel bol gaan staan, dus zonder dat er iets aan de hand is.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#13 07-10-2012 21:25

Julian

Waar leer je zulke leuke weetjes? woot

#14 10-10-2012 06:56

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

google.com + vrije tijd + leergierigheid. grin

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB