MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-07-2012 22:49

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Switch van Windows SBS2003 server naar OS X server

euh. vage titel misschien.

Situatie is als volgt.

Ooit hebben we bedacht dat met 5 man de windows XP Pro met filesharing en mailservertje niet zou volstaan. We hebben laten overhalen om een windows SBS2003 server in de kelder te zetten. Ondertussen hebben we wel de wijsheid gehad om te besluiten dat we geen experts zijn op windows-gebied en zeker niet op (small business) server niveau en hebben we het onderhoud van de server overgedragen aan een grotere club hier in de regio.

Op kantoor zijn we noodgedwongen windows gebruikers. De software waar onze administratie en vooral onze verhuurvoorraad op draait is Windows-only. Het tekenprogramma (Vivien) ook.

Maar nu..
Euh.. we draaien 6 windows XP pro machines, maar de gebruiks laptops (en onze minds) zijn apple. Ons onderhoudscontract met de ICT partner kost ons klauwen vol met geld en nog meer frustratie.
We denken steeds "waarom hebben we ooit die XP-pro machine met file en printersharing weggedaan!!"

Aangezien great minds different thinken, speelt nu (weer) de gedachte om over te stappen naar een mini met osx-server, met genoeg (snelle) opslagcapaciteit.

Maar.. Worden we hier gelukkig van?
We willen een paar dingen. Gebruikers (niet te moeilijk), Mailen (BSMTP), filesharen (geen videofiles!), printen en het liefst ook nog een beetje mailen via iPhones en een verdwaalde Android...

Verdere tips zijn welkom.
Hoe goed is het te doen om zelf een mac-server in de kelder te zetten? Of toch maar een Apple expert opzoeken die eea voor ons kan doen / onderhouden. (ook daadwerkelijke tips zijn welkom)

#2 18-07-2012 07:36

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: Switch van Windows SBS2003 server naar OS X server

Haal er hulp bij.
OS X Server installeren vereist toch wel een bepaalde hoeveelheid kennis en in de praktijk blijkt dat er af en toe toch wel eens wat mis gaat. Dan moet je soms even diep onder de motorkap duiken om te ontdekken wat er aan de hand is.
Vergeet niet dat je er je brood mee moet verdienen.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 18-07-2012 07:54

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Ok. Duidelijk. Euh. Brood verdienen is ook niet erg. Ons als luxe banketbakker zien niet.. Dat is een beetje het gevoel wat we nu hebben.

Iemand tips voor een leuke en goede club in de omgeving van Gorinchem?

#4 18-07-2012 12:22

Merkava
@ Vught

Waarom wil je eigenlijk een computer als server en neem je niet gewoon een (raid) netwerkschijf?

Mail snap ik sowieso al niet waarom dat op een 'thuisserver' draait.
Afgelopen 2 jaar heb ik voor een internetbedrijf een deel van het projectmanagement gedaan en dus kreeg ik ook de klanten aan de lijn die geouwe^%$# hadden met mail. Oorzaak lag meestal bij de eigen mailserver (Windows) die mensen natuurlijk niet zelf in konden stellen.
Als ik jouw was zou ik voor de mail gewoon een provider zoeken die ook aan IMAP doet. Dat kost net zoveel op jaarbasis als jouw IT man aan voorrijkosten berekent.

De waarheid verzin je niet.

#5 18-07-2012 12:50

snowjunk
@ Gork, ZH
Website

Legitieme vragen die ik mezelf ook af vraag.

Hence the topic.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB