MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Web
  •  » Cookiewet - wat moeten we er mee

#1 08-06-2012 15:40

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Cookiewet - wat moeten we er mee

We zijn massaal in overtreding. Ook deze site. Want sinds een week moet ieder 'cookie' toestemming vragen om geplaatst te worden.

Wie zijn sitebezoek met google-analytics laat analyseren gaat al de fout in. Om nog maar te zwijgen van al die CMSsen die koekjes plaatsen (en waarvan het vooralsnog onduidelijk is wanneer dat nou wel of niet mag)

Zelf heb ik werkelijk geen idee hoe ik er technisch voor zou moeten zorgen dat de sites die ik gebouwd heb volgens de nieuwe wetgeving werken, vooral omdat ik al vanouds een tegenstander van popups en popovers ben die de voortgang van je gesurf danig in de weg komen te zitten.

Ik denk dan ook dat er al heel snel een cookie-auto-accept plugin komt die alle koekjes weer vrij toegang geeft. En weer is een initiatief dat de privacy zou moeten beschermen dankzij onkunde bij de wetgever om zeep geholpen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, zowel gebruikers als developers.

#2 08-06-2012 15:46

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Re: Cookiewet - wat moeten we er mee

Deskman schreef:

We zijn massaal in overtreding. Ook deze site. Want sinds een week moet ieder 'cookie' toestemming vragen om geplaatst te worden.

*IS* dat zo?
Ik had begrepen dat het ging om cookies van derden, en dat je voor cookies die uitsluitend nodig zijn om een site te laten functioneren, zoals een winkelmandje aanmaken, geen toestemming hoeft te vragen.

#3 08-06-2012 15:57

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Analytics bekijkt surfgedrag en je kunt er mee zien of gebruikers je site opnieuw bezoeken. Nou weet ik ook het fijne van koekjes niet maar dat lijkt me dan toch in ieder geval buiten de regels te vallen...

We hebben hier een tijd een systeempje gehad dat vanzelf van elk Apple-product een link maakte. En of analyse-koekjes nou wel of niet mogen is niet heel duidelijk.

Dit is wel een aardig stuk.

Het is in ieder geval duidelijk dat we er weer een vak bij moeten leren...

#4 08-06-2012 16:05

trabant
@ Luilekkerland

Ik ben zo'n gebruiker waarbij de browsers de hele cookietrommel (op een paar met de hand geselecteerde sites na) bij het afsluiten weggooien. Moet daarna wel overal weer opnieuw inloggen, en hier kreeg ik dan te lezen dat ik niet zó bijzonder was. Ik moest dat allemaal ook even zelf instellen. Ben ik nu bijzonder knap? Krijg ik een koekje als beloning?
Er zit, zoals EagerBob al opmerkte, wel een nuancering in, maar tl;dr.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#5 08-06-2012 16:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het gaat niet om koekjes weggooien maar om koekjes plaatsen. Het is best mogelijk dat als je bij een online boekenwinkel rondneust je een koekje geplaatst krijgt dat je IP-adres doorstuurt. Bij een volgende sessie kan dan toch ergens de link gelegd worden, ook al is het koekje gewist.

Met koekjes na een sessie deleten bereik je dus maar heel beperkt je doel.

#6 08-06-2012 19:42

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Deskman schreef:

Analytics bekijkt surfgedrag en je kunt er mee zien of gebruikers je site opnieuw bezoeken. Nou weet ik ook het fijne van koekjes niet maar dat lijkt me dan toch in ieder geval buiten de regels te vallen...

Hier een fijne discussie op de site van Arnout Engelfriet.

In deze discussie gaan de schrijvers er overigens van uit dat Google de gegevens de via analytics gegenereerd worden verzameld, terwijl dat volgens Google zelf niet zo is. Dit zegt Google erover:

Google Analytics uses cookies to define user sessions, as well as to provide a number of key features in the Google Analytics reports. Google Analytics sets or updates cookies only to collect data required for the reports. Additionally, Google Analytics uses only first-party cookies. This means that all cookies set by Google Analytics for your domain send data only to the servers for your domain. This effectively makes Google Analytics cookies the personal property of your website domain, and the data cannot be altered or retrieved by any service on another domain.

Verder zou ik de cookiewet wel eens precies willen lezen, iedereen lijkt er maar wat over te schrijven, en dat gaat vaker over meningen dan feiten.

#7 08-06-2012 20:18

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Er zijn al tools verkrijgbaar waarmee je relatief eenvoudig de cookie-vraag aan de gebruiker kunt stellen zonder je hele site layout naar de $##$%$@ te helpen.
Kijk maar eens op http://www.civicuk.com/cookie-law/index

De grote uitdaging is dat er nog onduidelijkheid heerst, maar je loopt wel een financieel risico met een boete die op kan lopen tot € 450.000,-.
Daar moet ik toch minimaal 4 maanden voor werken.

Ik heb bij de website van www.toefjekunst.nl ervoor gekozen om geen risico te lopen en Google Analytics gewoon te verwijderen. Dan maar geen statistieken. Loopt Toefje Kunst nou zo'n grote kans op die hoofdprijs van € 450.000? Ik denk het niet. Maar daar hoef ik me nu geen zorgen meer over te maken.

Over een tijdje zal de broodnodige duidelijkheid er wel komen en dan zie ik wel wat ik doe. Want ik neem aan dat Google nu actief bezig is om te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier gebruikt kan blijven worden. Dat is immers ook in hun belang.

Heb je sites gebouwd voor anderen? Kijk dan even goed naar de overeenkomst die je hebt gesloten en kijk waar de verantwoordelijkheden liggen. Want als Jan de Klant bij jou aan komt kloppen omdat de site die je voor hem hebt gebouwd opeens niet meer voldoet en hij heeft daar een boete voor gekregen, dan zal die ongetwijfeld proberen om die door te schuiven.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#8 09-06-2012 12:13

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

http://www.sprout.nl/302/56332/seo-enzo … okies.html

Volgens mij is een van de problemen dat Nederland als enige heeft gekozen voor opt-in en niet voor opt-out. Je moet dus toestemming vragen om een koekje te plaatsen en niet alleen de mogelijkheid bieden een koekje uit te schakelen. De vraag is dus in hoeverre daar internationaal gezien aanpassingen voor geleverd gaan worden die dit ondersteunen.

#9 09-06-2012 14:03

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Je moet niet alleen toestemming vragen, je moet ook uitleggen wat de cookies zijn en wat ze doen. Als iemand gekozen heeft om geen cookies te accepteren kan je die keuze ook niet opslaan op zijn systeen, je zal het elke keer opnieuw moeten vragen.

Ik heb me inmiddels een beetje ingelezen in het onderwerp. Lijkt me dat er een wet is aangenomen waarvan de reikwijdte nog door weinigen te overzien is, inclusief degenen die vóór de wet waren, of hem hebben gemaakt.

Het lijkt er zelfs op dat sommigen van hen in het geheel niet begrijpen waar het precies om gaat, terwijl zij zelf voorstander van de wet waren.

Stukje van Tweakers:

Jhim van Bemmel van de PVV, een van de Tweede Kamerleden die de strengere implementatie van de cookiewetgeving - 'ondubbelzinnige toestemming' - initieerde, noemt de houding van de websites 'heel erg laks'. "Er is veel weerstand, dat begrijp ik", aldus Van Bemmel. Een jaar nadat de wetgeving door de Tweede Kamer werd aangenomen, had hij echter meer actie verwacht.

Waarop Tweakers schrijft:

Ironisch is dat ook websites van politieke partijen zich niet aan de cookiewetgeving houden. Ook de partijen plaatsen de nodige tracking cookies, bijvoorbeeld van Google Analytics. Daaronder zijn ook de websites van voorstanders van de wetgeving, zoals D66, PvdA en PVV. Van Bemmel: "Ik ga dat onderzoeken. Als dat zo is, moet er een duidelijke boodschap op de website komen, maar we zullen die cookies absoluut niet gebruiken voor reclames en het volgen van bezoekers."

Vooral dat laatste: " maar we zullen die cookies absoluut niet gebruiken voor reclames en het volgen van bezoekers." vind ik behoorlijk stuitend. Je overtreedt je eigen wet, maar vind dat bijkbaar niet erg omdat je aangeeft de cookies niet te zullen gebruiken voor reclames. Als dat mag hadden ze die wet er ook niet in deze vorm hoeven laten komen.

#10 09-06-2012 14:17

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Deskman schreef:

De vraag is dus in hoeverre daar internationaal gezien aanpassingen voor geleverd gaan worden die dit ondersteunen.

Ik heb een licentie van Expresionengine, een van de CMS-en die, zoals je al eerder schreef, driftig gebruik maakt van cookies. Zij bieden al een Cookie Consent Module aan om dit te implementeren in je site. Ze schreven er wel bij dat naar verwachting tussen de 5 tot 10% van de bezoekers toestemming geeft, de rest weigert. Niet iets wat je wilt dus.

macpro schreef:

Ik heb bij de website van www.toefjekunst.nl ervoor gekozen om geen risico te lopen en Google Analytics gewoon te verwijderen. Dan maar geen statistieken.

Op alle sites die ik maak zet ik Google Analytics, al is het alleen maar voor mijzelf. Een goed alternatief is misschien het gratis Piwik. Sinds kort ook met de mogelijkheid om cookies uit te zetten

macpro schreef:

Heb je sites gebouwd voor anderen? Kijk dan even goed naar de overeenkomst die je hebt gesloten en kijk waar de verantwoordelijkheden liggen. Want als Jan de Klant bij jou aan komt kloppen omdat de site die je voor hem hebt gebouwd opeens niet meer voldoet en hij heeft daar een boete voor gekregen, dan zal die ongetwijfeld proberen om die door te schuiven.

Lijkt me niet dat een klant kan verlangen dat een site die in het verleden opgeleverd is voldoet aan toekomstige wetgeving waarvan niemand kon weten dat die ging komen, of wat de implicaties waren.

Maar wel goed om over na te denken, en een oplossing aan te bieden die je klant tevreden houdt.

#11 09-06-2012 14:39

Merkava
@ Vught

Zoals gebruikelijk is dit opnieuw een initiatief van een stel Haagse zwakbegaafden die zonder ook maar enige kennis van zaken ondernemend Nederland opzadelt met nieuwe belachelijke wetgeving.

Het heeft als doel om de privacy van digibeten te beschermen. Persoonlijk doet het mij erg denken aan de man met de rode vlag die ooit verplicht voor den eerschten automobielen uit moest lopen.

Zouden we dat met die rode vlaggen herinvoeren dan begrijpt iedereen meteen hoe idioot en onrealistisch dergelijke wetgeving zou zijn.

Onderhand schakelen grote bedrijven wiens verdienmodel is gebaseerd op het traceren van bezoekers over op een andere vorm van fingerprinten.
Ook al zet je geen cookies op een site, toch kun je aan de hand van ip adres, gebruikte software (OS, browser, plugins etc) alsnog een uniek profiel van bezoekers opstellen.
Het cookie verdwijnt, het traceren evolueert meteen naar een nieuwe vorm van registreren en traceren die misschien nog wel 'erger' is dan het cookie.

Tis blijkbaar de prijs die we met zijn allen betalen nu onze economie zo geweldig draait dat politici en beleidsmakers uit verveling maar nieuwe wetjes gaan bedenken omdat alle problemen van de afgelopen decennia al opgelost zijn.

De waarheid verzin je niet.

#12 09-06-2012 14:53

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Merkava schreef:

Het heeft als doel om de privacy van digibeten te beschermen.

En het lullige is dat dat vooral de digibeten (en ook de rest) alleen maar minder beschermd wordt, want de banner leveranciers die juist al je gegevens van je surfgedrag gebruiken hebben nu zelf een alternatief waarmee je in één keer alle cookies kan accepteren, heel handig, maar dat betekent dus ook dat al die data nu bij één partij ligt (o.a. http://www.youronlinechoices.com/be-nl/ )

#13 09-06-2012 15:57

Merkava
@ Vught

De simpele oplossing was geweest dat de Nl versie van de verschillende browsers eenmalig bij de volgende update of bij een verse installatie vragen welke cookie instelling je wilt gebruiken.

#14 10-06-2012 17:43

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Ben bezig met een site die in de loop van de week opgeleverd gaat worden. In plaats van een vervelende pop-up waarin je "onvoorwaardelijke toestemming" vraagt leek het mij beter de site vrij van cookies te maken. Dit omdat ik ervan uit ga dat zo'n pop-up slecht is voor de conversie. Zeker als de mensen het nog niet gewend zijn. Plus, als men "nee" zegt werkt een aantal dingen niet.

Maar de site geheel cookie-vrij maken zal nog niet meevallen.
Het is een relatief eenvoudige WordPress site met bezoekersstatistieken, Vimeo filmpje, contactformulier, facebook "like" en Twitter button.
Bekijk de site hier: Stichting Kids in Vietnam

Als je cookie-info opvraagt met Firefox webdeveloper tools vind je maar liefst 40 cookies:

4 voor de site zelf, waarvan 2 voor PIWIK analytics.
10 voor facebook.com
17 voor vimeo.com (waaronder Google analytics, die ik juist vervangen had)
9 voor twitter.com

Anyway, de titel van dit topic dekt de lading goed: wat moeten we er mee...

#15 10-06-2012 17:53

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dat was dus mijn hele punt: ik ben aardig doorgewinterd in het bouwen van sites en als ik in kaal html een site bouw zit het wel snor - dan gebruik ik geen cookies en ik wil best iets anders dan Google analytics gebruiken.

Maar zodra je aan het bouwen gaat met andermans techniek (zoals Wordpress, Joomla, Textpattern of Expression Engine) stuur je al heel snel een hele koektrommel rond. En ik moet me er in verdiepen om er achter te komen wat welk koekje aanricht en of het al dan niet binnen de reglementen toe te passen is of dat ik er een verzoekbutton aan vast moet knopen. En of je dan geen ultieme windowservaring aan het nabouwen bent: U gaat nu iets doen waarvan u geen idee hebt wat het is. Weet u dat wel zeker?. En klik je op nee dan kun je niet verder.

Ik zie de eerste Ja-plugin al verschijnen die je automatisch akkoord laat geven.

Ik zal de komende dagen eens mijn cookies blokkeren, kijken wat er nog werkt...

#16 10-06-2012 18:31

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Wat dan misschien een positief effect van de affaire is dat we gedwongen zijn eens kritisch te kijken naar het hele gebeuren.

Je moet voor de gein eens een Firefox plugin installeren die aangeeft waneer er een cookie geplaatst wordt cq hoe je "getracked" wordt. Of de vimeo privacy policy lezen waar je je filmpje "gratis" mag hosten. In de twitter cookies die ik net zag te bekijken op de site die ik nota bene zelf heb gemaakt zag ik verwijzingen naar sites die ik eerder vandaag bezocht heb. En ik twitter niet eens. Facebook is nog een graadje erger.

Van de "targeted" advertising had ik zelf al lang mijn neus vol. Eén keer info opzoeken over navigatiesystemen en de volgende dag krijg je advertenties te zien links, rechts én bovenin de website die je bezoekt. Surfen zonder ad-blockers is al bijna niet meer te doen.

Wat het hinderlijk, en mogelijk illegaal, volgen van websurfers en verhandelen van gegevens betreft is het niet zo slecht dat er paal en perk gesteld wordt, al had dat waarschijnlijk net zo goed gekund met de bestaande wetgeving (wet bescherming persoonsgegevens).

Beste is misschien, om de oorspronkelijke vraag "wat moeten we er mee" te beantwoorden is waarschijnlijk even rustig af te wachten hoe een en ander zich ontwikkelt. Al kan het geen kwaad na te denken over alternatieve oplossingen. Misschien is er zelfs wel een voordeel te behalen voor sites die zich verre houden van third-party cookies en trackingpraktijken.

//edit:

hier nog een link naar een vraag op het Vimeo gebruikers forum over Cookie free video embedding

Laatst bewerkt door EagerBob (10-06-2012 19:17)

#17 10-06-2012 20:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Welke plugin gebruik jij daarvoor??

Dat antwoord van Vimeo is overigens wel bot zeg...

#18 10-06-2012 20:38

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

EagerBob schreef:

Eén keer info opzoeken over navigatiesystemen en de volgende dag krijg je advertenties te zien links, rechts én bovenin de website die je bezoekt.

Beetje off topic, maar letten jullie daar op?
Ik ben 0,0 geïnteresseerd in advertenties, dus ik kijk er niet naar. In ieder geval niet bewust.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#19 10-06-2012 20:50

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Nouja. Het gaat niet om reclame alleen maar ook om zoekresultaten. je zoekresultaten worden ingekleurd door eerder activiteten

#20 10-06-2012 22:02

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Deskman schreef:

Welke plugin gebruik jij daarvoor??

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo … developer/

https://dl.dropbox.com/u/604341/cookieinformation.png

bestaat ook voor Firebug, heet dan Firecookie

//edit: vergissing, voor real time tracken (werkt niet foutloos maar toch leuk):

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo … collusion/

//edit2: hier een Ted talk van Gary Kovacs, baas bij Mozilla:

http://www.ted.com/talks/gary_kovacs_tr … ckers.html

//edit 3: en een stukje op tedblog:

http://blog.ted.com/2012/02/28/meet-col … -at-ted-u/

Deskman schreef:

Dat antwoord van Vimeo is overigens wel bot zeg...

nogal ja.

Macpro schreef:

Beetje off topic, maar letten jullie daar op?

was echt zoals ik zei en dus niet te vermijden: links, rechts en bovenin een scrollende balk met TomToms en Garmins van Wehkamp.
Kan goed de mbp van vrouwlief geweest zijn, mijne is volgespijkerd met adblockers.

Laatst bewerkt door EagerBob (10-06-2012 22:37)

#21 30-08-2012 09:58

3dGuy

Wat mij opvalt met het cookie gebeuren is dat je nu gevraagd wordt om toesteming te geven voor de cookies. Maar je kunt dus geen NEE aan vinken als je het niet wil! Laat staan dat de reeds eerder geplaatste cookie  verwijdert wil hebben!

Want wat gebeurt er als je de mededeling zonder akkoord te gaan met plaatsen van cookies weg klikt.
Wordt de al eerde geplaatste cookie dan toch gebruikt?

#22 30-08-2012 10:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ben al een heleboel varianten tegengekomen. Ik heb ze niet verzameld, maar er was in ieder geval een site bij waarbij je alle gebruikte cookies kon zien, ze aan of uit kon vinken en lezen waar ze voor gebruikt werden.

Meestal is het echter iets in de geest van 'wil je deze site gebruiken dan moet je cookies accepteren', analoog aan drankmerken die vereisen dat je 16 bent en dat verder niet controleren. Ga je door dan ben je kennelijk 16...

Ik ben nu met drie sites bezig voor klanten en ik heb ze aledrie moeten wijzen op de verplichting en alledrie vonden ze het kolder. Hetgeen ook aangeeft dat ze niet eens zin hebben in het analyseren en gebruiken van statistische gegevens.

Ze hadden beter de NS kunnen verplichten (en naleven) de verzamelde data te dumpen.

Zo gaat de maatschappij om met verplichte regelgeving waar je niks mee kunt.

sollicitant schreef:

'in het kader van de solicitatieplicht reageer ik hierbij op uw advertentie in het lokale sufferdje'

#23 30-08-2012 10:44

Merkava
@ Vught

Het zal wel weer typisch Nederlands zijn dat veel eigenaren van sites domweg meegaan in deze onzin.
Nou ik niet, ze zoeken het maar uit, als ze moeilijk gaan doen plak ik wel een be, eu of org domein aan mijn site(s) en wordt het NL domein gewoon een redirect.

Vraag me sowieso af waar de beleidsmakers zich mee bemoeien, surfen op het web is geen verplichting maar een vrije keuze. Opzouten dus met dit soort onzin regelgeving waarvan je je af kunt vragen of deze wel legitiem is.
Klantenkaarten zoals die bonuskaarten van de Appie heb je ook geen extra wegklikschermen voor als je bij de balie staat dus waarom wel voor cookies?

Onderhand werken de grote bedrijven waar het allemaal om begon inmiddels met fingerprinting. Voor fingerprinting heb je helemaal geen cookies nodig.
Browser Fingerprinting Can ID You Without Cookies

Laatst bewerkt door Merkava (30-08-2012 11:58)

#24 30-08-2012 16:05

Justhan
@ Amsterdam

Vita Zwaan, een advocate die zeer gespecialiseerd is in het ICT-recht, stelt dat eigenlijk niemand echt weet hoe de wet moet worden toegepast. Hier een interview met haar, waarin ze het een en ander uitlegt.

Life is to short, to eat crap
(Jamie Oliver)

• Forum
  •  » Web
  •  » Cookiewet - wat moeten we er mee

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB