MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-04-2012 21:29

Foto-Marleen

Aperture werkt alleen na 'rebuild database'

Al een hele tijd gebruik ik Aperture. Doe er alles in, maar sinds een paar maanden heb ik problemen.

Als ik Aperture opstart crasht hij na enkele seconden. Nu is het zo dat hij het wel doet als ik 'Rebuild databasa' aanklik (met het inhouden van Alt-shift en het aperture icoontje). Dit duurt zeker 10 min.
Daarna doet hij het goed, maar tegenwoordig crasht hij soms zomaar onverwachts terwijl ik al een flinke tijd bezig ben. Ineens stopt hij ermee of ik kan niets meer en moet 'forceer stop' gebruiken.

ik heb, met hulp, al een keer Aperture verwijderd en hem opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat het probleem daarna opgelost zou zijn. Helaas. Het euvel bleef. Conclusie was dus eigenlijk dat het probleem in de library moet zitten. De hulp die we hadden kan niet meer komen en ikzelf weet niet hoe te handelen. Natuurlijk wil ik voor geen goud m'n foto's kwijt, maar op een één of andere manier moet die library voorgoed hersteld worden zodat ik niet bij het opstarten elke keer moet 'rebuilden'. Wie heeft ervaring met dit en kan mij helpen. De nood is hoog!

Hartelijk dank voor iedereen die met mij mee wil denken en mocht er iemand wonen in de buurt van Papendrecht...woot

Marleen

#2 18-04-2012 12:29

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Re: Aperture werkt alleen na 'rebuild database'

• Wellicht dat de harde schijf waar de library op staat beschadigd is ? Als je de library kopieert naar een andere harde schijf, crasht Aperture dan ook ?

• Het kan zijn dat thumbnails of previews corrupt zijn geraakt. In dat geval zou je de previews e.d. moeten wissen en opnieuw aan laten maken. Afhankelijk van hoe groot de library is kan dat een uur of een paar uur duren.

• Mocht dat niet helpen kan het in de database zitten. Wat je dan zou kunnen proberen is de library exporteren naar een mappen-hiërarchie, en daarna diezelfde mappen importeren als een nieuwe library. Op die manier importeer je alle originele bestanden, maar wordt de hele database opnieuw aangemaakt. Nadeel van deze optie is dat je puur met projecten werkt, dus albums, diashows en dergelijke ben je dan kwijt.

( P.S. Ik woon in Sliedrecht... wink )

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#3 18-04-2012 21:47

Foto-Marleen

Poeh, dat is nogal niet wat, wat je me allemaal verteld...

Ik heb een externe harde schijf aan de Mac hangen, dus als het goed is wordt daar alles geback-upt. Hoop ik...(Heb nog nooit kunnen ontdekken waar alles staat in de time-machine, dus ga er maar vanuit dat als ie draait hij alles back-upped).  De mac is overigens nog maar een jaar oud ofzo en verder heb ik nergens problemen mee.

Ik heb de eerste optie die je beschrijft nog niet geprobeerd. En durf dat allemaal ook niet. Ik ken het hoognodige van de Mac, maar verder niet. Ben ook veel te bang dat ik mijn foto's kwijt raak. Er moet ergens iets beschadigd zijn inderdaad, dat kan bijna niet anders. Maar hoe je daar achter moet komen is voor mij een probleem.
Ik zou niet eens precies weten hoe ik alles uit de library op een harde schijf zou moeten zetten. En dan nog, als er iets in de library beschadigd is zou dat er toch in blijven zitten als je hem in zijn geheel kopieert en weer terug zet? Of denk ik nu te simpel...

Maare ... sliedrecht?! Dat is wel errug dichtbij innocent

Zouden we wat kunnen regelen misschien?

Groetjes,

Marleen

#4 18-04-2012 22:37

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Het idee van kopiëren van de library heeft 2 doelen. Ten eerste kun je zo testen of het niet aan de harde schijf ligt, en ten tweede heb je gelijk een kant-en-klare backup om mee te experimenteren zonder dat je de echte library in gevaar brengt.

Het enige wat je hoeft te doen is het library-pakket te pakken ( staat standaard in de map Afbeeldingen ) en te slepen naar de externe schijf.

Hoe groot is de library ongeveer ? ( selecteer het library-pakket in de Finder, daar staat dan bij hoe groot het pakket is.

#5 18-04-2012 22:41

Foto-Marleen

Nog even een aanvulling.

Net weer voor de tweede keer Aperture moeten rebuilden. De laatste keer kwam er ineens een heel zwart beeld (is al eens eerder gebeurt) en kan ik niets anders dan de mac uitzetten. Bij het opnieuw opstarten van Aperture kwam er een schermpje waar dit opstaat:

'An inconsistensy in your database has been detected. The application will now quit, relaunch, and restore your database to a consistent state. This may take some time'.

Als ik dit laat staan loopt hij sowieso weer vast.

Laatst bewerkt door Foto-Marleen (18-04-2012 22:50)

#6 19-04-2012 22:51

Foto-Marleen

Heb net even gekeken en zie inderdaad bij Finder de Library staan. Hij komt gelijk met een eindeloze rij icoontjes, maar ik zie nergens staan hoe groot hij is. Alleen onderaan staan hoeveel items erin zitten. 8654.
Bij de icoontjes zie ik ook allerlei dingen die helemaal niet in de library staan volgens mij, zoals muziek. Ik heb er alleen foto's instaan nl. Waar kan ik zien hoe zwaar de library is?

Ik zal trouwens nog een externe harde schijf moeten kopen om het in z'n geheel te kunnen kopieren. Zag overigens wel ergens 'kopiëren library' staan. Die optie zou ik dus moeten gebruiken.

Hartelijke groet,

Marleen

#7 20-04-2012 06:34

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

In de Finder moet je kijken naar de Aperture library. Die staat meestal in de map Afbeeldingen:

http://www.antisound.nl/Plaatjes/Aperture1.png

Als je die selecteert, kun je de info opvragen met de rechter muisknop > Toon info,
of door op het toetsenbord de toetscombinatie ⌘ i in te drukken. Dan krijg
je een venster waarin ( soms pas na enige tijd ) de grootte van de Aperture Library verschijnt:

http://www.antisound.nl/Plaatjes/Aperture2.png

#8 20-04-2012 19:54

Foto-Marleen

HEBBES! 125,94 GB.

Vanavond ben ik al zo lang bezig met een paar foto's. Die moeten vanavond en hooguit morgen weg naar Schievink, maar Aperture heeft het nog nooit zo slecht gedaan. Na zo'n 10 min. loopt hij vast. Of ik kan niets meer doen, of er wordt een soort zwart rolgordijntje naar beneden getrokken met een venster dat ik de computer opnieuw moet opstarten, of het beeld wordt in 1x helemaal zwart en kan ik niets anders dan de Mac uit zetten.

Heb net een oproep op fb gedaan of iemand ook Aperture gebruikt zodat ik in ieder geval die laatste foto af kan maken. Dus hij is echt niet meer bruikbaar nu. Ben hem nu voor de 5-de keer aan het rebuilden in de hoop toch de laatste foto nog te kunnen doen.

Maar ik durf echt niet te gaan 'rommelen' met die library. Er staan heel veel belangrijke foto's op. Ook van uitvaarten, bruiloften en fotoshoots die ik echt niet kwijt mag raken. Kan een leek als ik zomaar iets kopieren of herstellen of wat dan ook? Die opties die je beschreven hebt.

Thanks voor je hulp tot zover...

Marleen

#9 20-04-2012 23:28

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Je hebt een Privé bericht. smile

#10 21-04-2012 08:05

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De tips die unSOUND je gaf kun je rustig uitproberen. Dat er iets goed mis is met je installatie is duidelijk, die kernel panic krijg je niet zomaar.
Heb je een Time Machine backup? Zo nee dan is dit je 1e prioriteit.

Er moet echt naar gekeken worden. Als unSOUND dit zou kunnen doen dan heb je meteen iemand te pakken die echt weet wat 'ie doet wink

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#11 24-04-2012 10:01

Foto-Marleen

Dat geloof ik ook! Hij weet dingen die ik niet eens snap als ik ze lees, laat staan uitvoeren. Heet dat Kernel Panic? Nooit van gehoord...
Ik heb de time machine altijd aan staan, maar heb nog nooit kunnen ontdekken waar ik m'n foto's kan vinden.

Groetjes,

Marleen

#12 24-04-2012 10:42

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Je foto's staan in de Aperture Libary. Dit is de standaard instelling.
Sinds de overgang naar Lion kan Time Machine niet meer functioneren in Aperture zelf. Wil je een of meerdere foto's terugzetten uit de Time Machine libary dan moet je de hele libary terugzetten.

Je kan er ook voor kiezen om foto's op hun originele plek te laten staan. Dit doe je in het import venster in Aperture.

#13 24-04-2012 13:09

Foto-Marleen

Ok, zelfs dit gaat me te ver...
Dus als ik naar Finder ga en dan de Aperture library aanklik zouden daar al m'n foto's moeten staan. Maar er moet ook een back-up zijn van de foto's en die staan dat toch ergens in de time-machine? Of ben ik nu van het padje... neutral

Maar ik ga eerst maar eens de instructies opvolgen die Unsound voor me heeft opgesteld. Dank voor je snelle reactie.

Hartelijke groet,

Marleen

#14 24-04-2012 13:45

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De libary van Aperture is een gesloten bestand waar inderdaad al je foto's in staan. De bibliotheek van iPhoto werkt ook zo. Je hoeft helemaal niet fysiek bij je foto's in de Finder om ze bijvoorbeeld te exporteren. Dit doe je namelijk vanuit het programma zelf, in dit geval Aperture.
Je kan met een omweggetje wel in dit bibliotheekbestand kijken, maar daar zal je verder weinig aan hebben. Je zal daar alleen je originele RAW-bestanden vinden. De bewerkingen die je hebt gedaan worden bewaard als een klein tekstbestandje. Pas wanneer je de bewerkte foto's wil exporteren zal Aperture de bewerkingen daadwerkelijk toepassen.

Time Machine werkt met zogenaamde 'referenced files'. Je zal in het mapje van Time Machine op je externe harde schijf niet veel vinden waar je wijs uit komt. Pas wanneer je Time Machine activeert zal Time Machine alle bestanden erbij gaan zoeken. Net als bij de bibliotheek van Aperture heb je ook hier te maken met een andere werkwijze: je zoekt je bestanden in de back-up in het programma Time Machine en niet in het mapje op je externe hd.

#15 15-05-2012 11:32

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

* UPDATE *

Via de mail was er bijna niet uit te komen, dus ben ik langs geweest om het probleem met eigen ogen te zien. Het bleek een combinatie van problemen te zijn geweest.

Er was ooit een Toolbar geinstalleerd ( niet bewust, waarschijnlijk meegekomen met een andere installer ), namelijk de Community Toolbar. Deze plugin is voor Safari, maar kijkt blijkbaar ook in de Aperture library, maar de plugin was niet compatible met de laatste versie van Aperture. Dus zodra Aperture startte, liep de plugin vast en daarmee ook Aperture. Waarschijnlijk hebben de meermalige vastlopers de Aperture library beschadigd.

Uiteindelijk zat er niks anders op dan om de hele Toolbar inclusief plugin en launchdeamon te verwijderen, vanaf dat moment draaide Aperture zelf weer normaal. Daarna hebben we een nieuwe library aangemaakt door alle projecten te exporteren naar mappen, en daarna de mappen te importeren in een nieuwe, lege library.

Het heeft wat tijd gekost, maar alles draait nu weer.

#16 25-05-2012 15:20

3dGuy

MacBeer schreef:

De libary van Aperture is een gesloten bestand waar inderdaad al je foto's in staan.

Dat is niet helemaal waar!

Klik maar eens met de ctrl toets ingedrukt op de Aperture library.
In het daarna verschijnende menu staat een optie "toon pakketinhoud"
En als je dat "trucje: nog een keer gebruikt op de bestanden met de projectnamen die je dan ziet dan kom je daarin mappen tegen met je Raw bestanden in mappen met de datum van import.
Dat is in Aperture 2

Bij Aperture 3 zie je direct na het openen van de Aperture library een mapje "masters" staan en daar in staan je originelen.

Ik zit zelf ook met een Aperture 2 probleem. Als ik Aperture open dan verschijnt direct de "strandbal" en reageert het programma nergens op! Het opnieuw op bouwen van de library (met consistency check) bleef ook al hangen op ±3/4 van de voortgangsbalk en ± 1 uur wachten. Daarna de laatste kopie die ik in timemachine had maar terug gezet maar deze bleek het zelfde probleem te hebben. Misschien logisch omdat de kopie van exact de zelfde datum en tijd was als die die ik niet kon openen. En daar zit dan zeker ook al het probleem in!

Volgende stap volgens de Aperture 2: Troubleshooting Basics is om de user preferences te deleten.

Misschien toch maar eens upgraden naar versie 3
Maar dat lost het probleem van de library vast ook niet op!
Hoewel de Library bij upgrade naar 3 wel helemaal omgezet wordt.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB