MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 16-02-2012 13:24

fotograaf
@ België
Website

Uurprijs

Goeie middag collega's,

Ik heb een vraagje.
Voor het eerst krijg ik een vraag om mijn prijs per uur op te geven.
De opdracht is, kledij fotograferen op poppen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk nooit bij stilgestaan heb.
Dus daarom wou ik dit even toetsen bij jullie.
Eventuele bijkomende tips zijn ook welkom.

Hartelijk dank

#2 16-02-2012 13:56

momono
Moderator
@ Haarlem
Website

Re: Uurprijs

Hoe kom je normaal gesproken aan je offerteprijzen dan? Dan maak je toch ook een ureninschatting gekoppeld aan een uurtarief?

#3 16-02-2012 15:05

Martiniman
@ Tikibad

Denk ook even aan hoeveel je spullen slijten:
Camera met 150000 shutter releases, zeg 500 kiekjes/uur, dus voor minimaal 1/300ste afschrijven. Flitsers, andere spullen. Eventueel zelfs studio-deel omslaan naar effectief gebruikte uren. Ik reken daar een stuk meer voor dan gewoon kantoorwerk.

#4 16-02-2012 15:41

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

500 kiekjes p/uur? Wow, dat haal ik niet op een dag als ik producten fotografeer.....

#5 16-02-2012 15:47

Martiniman
@ Tikibad

Kleding niet hws. Ik moest laatst 2000 printercartridges voor een website doen. Dat ging in zeer hoog tempo.

#6 16-02-2012 15:53

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Afhankelijk van het aantal beschikbare paspoppen en stylistes denk ik dat je er hooguit 10 p/uur kunt doen.
Maar wat betreft de vraag, ik denk ergens tussen de 100 en 200 euro. Excl. de nabewerking.......

#7 17-02-2012 10:03

Chuck
Ex-Crew

10 per uur lijkt me niet erg realistisch.
Misschien als je alles dubbel hebt en de ene pop kunt aankleden en de andere kunt fotograferen.
500 kiekjes per uur is volstrekt onzinnig. Kleding is wel iets anders dan printercartridges.
Of je moet het leuk vinden je tijd te verspillen met uitzoeken van de beelden.

#8 17-02-2012 13:04

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Bij zo'n offerte ga ik uit van de studiokosten per/uur of dagdeel en mijn uurprijs.

Dan rest alleen de schatting hoe lang het duurt per pop/kleding.

Overigens ga ik altijd van mijn uurprijs uit. Snap niet hoe je het normaal calculeert!? Per product?

En altijd natuurlijk de optie open houden om de prijs op basis van nacalculatie aan te passen. Indien de klant bijv. niet op tijd aanlevert of meewerkt. Alles moet klaar staan om in een ruk door te kunnen werken.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#9 17-02-2012 17:10

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Het is niet ongewoon dat velen nog steeds hun prijzen bepalen op basis van subjectieve gegevens: hoeveel vraagt de concurrentie voor een vergelijkbare opdracht, of wat zijn de gangbare bedragen. Ik krijg vaste prijzen per stuk als ik packshots laat maken. Ongeacht het aantal. Hoe mijn leverancier zijn prijs bepaalt maakt mij niet uit.

Maar eigenlijk zou je alle kosten van een jaar bij elkaar moeten tellen (inclusief je eigen loon en alles wat daarmee samenhangt), rekening houdend met wat je in de loop van het jaar zou willen aankopen aan materiaal en hoeveel jaar je denkt dat materiaal te gaan gebruiken. Ik zou zelfs geen rekening houden met slijtage, want die toestellen gaan toch langer mee en na een paar jaar wil je toch nieuw en beter.

En dat bedrag delen door het aantal uur per dag dat je effectief kan besteden aan werken (bv. 6) x het aantal dagen per week dat je zou willen werken (bv. 4) x het aantal weken per jaar dat je wil werken (bv. 3innocent.

En dat zou jou grofweg een uurkostprijs moeten geven. Tel daar nog een extra bedrag bij als winst. Je moet er tenslotte elk jaar nog wat aan overhouden.

Als je alleen werkt, dan zou het niet mogen uitmaken wat je op dat ogenblik doet. Een uur is dan een uur. Werk je met personeel dat verschillende taken doet, dan kan het wel nuttig zijn om je prijs af te stemmen op de taak die moet gebeuren.

Vroeger gaven beroepsverenigingen richtprijzen op, maar dat mag niet meer.

#10 18-02-2012 07:39

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Lees dit dan eens, waarin het antwoord waarom een tientje te weinig is aardig wordt gedocumenteerd.

#11 18-02-2012 11:04

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Deskman schreef:

Lees dit dan eens, waarin het antwoord waarom een tientje te weinig is aardig wordt gedocumenteerd.

Wat niet klopt in het verhaal is dat hij maar 20 bruiloften per jaar doet, waardoor hij, met de tijd die hij besteedt aan bewerking, op zo'n 70-80 dagen werken per jaar komt. (minder dan de helft van het urenciterium voor zelfstandigenaftrek)

Iemand die kan leven van 80 dagen werken per jaar, dure camera's kan kopen, een auto kan leasen, $2500 besteedt aan high speed internet en mobiele telefoon en $300 (?)aan DVD's heeft weinig reden tot klagen.

Laat staan dat je reden hebt "extremely insulted" te zijn.

Overigens is het allemaal waar wat hij zegt, maar als het werk wat hij nu doet maar net aan voldoende is om de vaste kosten te dekken zal hij meer werk moeten zien te vinden.

#12 18-02-2012 11:21

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

The Cost of Doing Business (CODB): http://www.burnsautoparts.com/BAPsite/M … s/CODB.pdf

Enjoy Life, Enjoy Photography

#13 18-02-2012 14:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Het was geloof ik ook vooral een wat cynisch bedoeld stuk. Maar eens uitrekenen wat je bedrijfsvoering kost geeft je al heel snel het inzicht dat je voor een 10tje per uur ook dag en nacht moet werken.

#14 18-02-2012 15:53

Roesch
@ Amsterdam

gaat die 10 nu een eigen leven leiden?
het ging over 10 foto's / kiekjes per uur.
niet over 10 euro....

#15 18-02-2012 23:49

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Pardon *zoekt bril*

#16 19-02-2012 18:39

3dGuy

Volgens mij gaat het urencriterium van de zelfstandigenaftrek niet alleen over het aantal declarable uren maar OOK over de uren die je verder nog voor je bedrijf bezig bent.

Ik heb eens een lezing van de KVK over het bepalen van je uurprijs gevolgd.
Die man begon met te stellen dat je maximaal de helft van de uren/dagen die je maximaal zou kunnen werken -dus zonder vakantie-echt kunt declareren. Dus het bedrag dat je aan kosten per jaar hebt -dus inclusief het loon dat je normaal zou hebben- moet delen door die uren.

#17 20-02-2012 10:11

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Chuck schreef:

Hier doe ik er met gemak 30 van in een uur, voorwaarde is inderdaad dat er voldoende popjes zijn en klaars staan om om te wisselen...maar goed, de hele discussie heeft nog steeds geen uurprijs opgeleverd tongue
http://i96.photobucket.com/albums/l168/mekkie01/12_Imps-Elfs_03.jpg

Laatst bewerkt door mekkie (20-02-2012 10:11)

#18 20-02-2012 10:35

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

EagerBob schreef:

Overigens is het allemaal waar wat hij zegt, maar als het werk wat hij nu doet maar net aan voldoende is om de vaste kosten te dekken zal hij meer werk moeten zien te vinden.

als je doorleest tot het einde vertelt hij zelf ook dat ie buiten die 4 maanden per jaar dat ie bruiloften 'doet' zoveel mogelijk portretjes schiet en andere fotoklusjes doet....niets nieuws onder de zon, in Nederland moeten 9 van de 10 fotografen iets ernaast doen om zichzelf te kunnen bedruipen.

#19 20-02-2012 11:46

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

mekkie schreef:

Chuck schreef:

Hier doe ik er met gemak 30 van in een uur, voorwaarde is inderdaad dat er voldoende popjes zijn en klaars staan om om te wisselen...maar goed, de hele discussie heeft nog steeds geen uurprijs opgeleverd tongue
http://i96.photobucket.com/albums/l168/ … lfs_03.jpg

30 in een uur lijkt mij toch schromelijk overdreven. Dat betekent twee minuten per pop... kleding bij elkaar leggen, uitkleden, aankleden, klaarzetten, foto maken, ... Maar goed, de ene is al wat meer georganiseerd dan de andere.

En het is ook niet echt mogelijk om een uurprijs op te geven. De ene fotograaf rijdt met een afgeschreven Honda uit 1990, gebruikt tweedhands apparatuur in een omgebouwde garage; de andere rijdt met een spiksplinternieuwe Porsche Cayenne, gebruikt de hypermodernste camera, in een studio met allerlei belichtingsmogelijkheden. Iedereen moet die prijs voor zichzelf uitrekenen. Het komt er meer op neer te weten hoe ver je kan gaan zonder dat de klant de indruk krijgt zijn dienst te duur te hebben betaald.

#20 20-02-2012 16:47

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

bartvdv schreef:

30 in een uur lijkt mij toch schromelijk overdreven. Dat betekent twee minuten per pop... kleding bij elkaar leggen, uitkleden, aankleden, klaarzetten, foto maken, ... Maar goed, de ene is al wat meer georganiseerd dan de andere.

Zeker, voor deze klus waren er 10 popjes beschikbaar, en een team van 3 stylistes en nog een assistente..

#21 21-02-2012 17:43

3dGuy

Oke maar die stylistes en assistente die werden door de opdrachtgever "mee geleverd"?

Als dat niet het geval is en je toch snel wil kunnen werken zul je die hulpkrachten zelf moeten in huren en dus ook betalen! En dan gaat het niet meer om je eigen uur tarief als fotograaf. Of je moet voor dit soort werk altijd als team werken en dan aparte uur tarieven voor diverse soorten werkzaamheden vaststellen.

#22 22-02-2012 17:35

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

3dGuy schreef:

Oke maar die stylistes en assistente die werden door de opdrachtgever "mee geleverd"?

Ja, is meestal met kleding/mode... bij de bladen wordt een fotograaf door de styliste geboekt....bij kledingmerken hebben ze ook vaste stylisten of zijn de ontwerpers bij de shoot.
Ze laten die popjes echt niet zomaar door een ander stylen denk ik!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB