MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Pro Hardware
  •  » GEZOCHT: Eigenaar van een MBP 2.2 Quad i7 ( Early 2011 )

#1 06-01-2012 02:29

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

GEZOCHT: Eigenaar van een MBP 2.2 Quad i7 ( Early 2011 )

Ik heb op dit moment een paar Mac mini's die zijn geleverd met Lion. Ik wil echter graag proberen daar Snow Leopard op te zetten. ( Don't ask )

Apple ondersteund het niet, maar de MacBook Pro "Early 2011" met Quad 2,2 gHz i7 processor en 6750M grafische kaart heeft identieke hardware, en is geleverd met Snow Leopard. Een kloon van die harde schijf zou dus moeten werken in mijn Mac mini.

Wie o wie heeft dit type Mac, en is bereid mij hiermee te helpen ?

( bij voorkeur regio Dordrecht )

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#2 06-01-2012 10:21

Merkava
@ Vught

Re: GEZOCHT: Eigenaar van een MBP 2.2 Quad i7 ( Early 2011 )

En je kunt niks met een SL DVD?

De waarheid verzin je niet.

#3 06-01-2012 12:07

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Nope, dat werkt niet. Het MOET een reeds geinstalleerd systeem zijn met die specifieke hardware.

#4 07-01-2012 04:45

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik heb deels succes.

• Ik heb de Installatie DVD van een 2011 MacBook Pro kunnen lenen, en die heb ik gekloond naar een harde schijf, en daar vervolgens de installer aangepast om Mac mini's te accepteren.

• Toen heb ik de installatie gestart op mijn eerste mini, een 2,5 gHz i5 met ATI 6630M grafische kaart. Aan de mini hangt een TV, deze is aangesloten via een minidisplayport-naar-DVI adapter. De installatie werkt, en de mini start op, met de verwachtte vertraging.

• Vervolgens van de Lion installatie de benodigde extensies gekopieerd naar de Snow Leopard schijf, en na een herstart had ik een perfect draaiende Snow Leopard.

• Na dit succes heb ik de i7 server erbij gepakt, maar direct na het selecteren van de installatie DVD gaat het scherm op zwart. Toen via Target Disk de reeds gelukte installatie van de andere mini gekloond. Ik krijg een appeltje, maar daarna gaat het scherm weer op zwart.

• Vervolgens heb ik de TV aangesloten op de HDMI poort in plaats van de minidisplayport, en nu krijg ik wel beeld, en draait inmiddels de installatie.

Het gekke is dus dat bij de 2,5 gHz versie met ATI kaart de Thunderbolt poort lijkt te blijven werken, maar bij de server versie met de Intel kaart niet. Wat voor mij balen is, want juist aan de server hangt mijn 30 inch ACD via Thunderbolt... Ik heb nog niet gecontroleerd of mijn ACD het wel doet aan de 2,5 gHz versie.

To be continued...

#5 07-01-2012 21:38

Chuck
Ex-Crew

Check. Heb ik!
Wat heb je nodig?

#6 07-01-2012 21:42

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Een half uurtje alleen met die MBP en de restore DVD's ? tongue

#7 08-01-2012 10:42

Martiniman
@ Tikibad

Dus als ik het goed begrijp is de 799 euro Mini volledig werkend te krijgen op SL? Inclusief stabiele ondersteuning van de Radeon?
Werkt dat ook nog als je de i7 update daarbij hebt?

#8 09-01-2012 02:11

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Als het goed is wel. De i5 met Radeon kaart wel probleemloos, en de i7 ondersteuning is het probleem ook niet, mijn mini server presteert processormatig immers prima onder Snow. Het enige euvel is dat mijn 30 inch ACD niet werkt op de HD3000 kaart. Dus een Dual i7 met de Radeon kaart zou ook moeten werken.

#9 16-01-2012 01:01

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Inmiddels heb ik Snow Leopard volledig aan de praat, zowel op mijn i5 met ATI kaart als op de i7 server met intel kaart. Het is een gedoe geweest, maar ik ben voorlopig weer helemaal blij! grin

Nogmaals dank aan macpro voor het uitlenen van zijn restoreDVD. wink

#10 16-01-2012 07:53

Pieterr
@ Eindhoven

We hadden natuurlijk niets anders van je verwacht, unSOUND!smile

Wat waren de cruciale hacks die je hebt moeten doen om dit voor elkaar te krijgen, een aantal .kext bestanden verzamelen ?

#11 16-01-2012 12:21

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Direct na de 10.6.6 installatie heb ik de 10.6.8 combo gedraaid. Ik had beeld via HDMI ( nog niet via Thunderbolt ) en hij draaide op halve kracht. Ik moest dus eerst de plist bestanden met de speedstep-instellingen van de Mac mini CPU uit Lion halen en implementeren in de IOPlatform extensie van Snow Leopard:

Macmini5_1.plist > Voor de 2.3 gHz i5
Macmini5_2.plist > Voor de 2.5 gHz i5 en 2.7 gHz i7
Macmini5_3.plist > Voor de 2.0 gHz i7 server

Daarna moet je de kext bestanden de juiste eigenaar en groep geven, anders weigert OS X ze te prelinken en laden:

sudo su -
cd /System/Library/Extensions/IOPlatformPluginFamily.kext/Contents/PlugIns/ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext/Contents/Resources
chown root:wheel Macmini5_3.plist
chmod 755 Macmini5_3.plist
kextcache -system-prelinked-kernel
kextcache -system-caches

Dan moet je de Intel HD3000 nog laten werken, zodat je grafische accelleratie werkt, evenals de Thunderbolt poort. Daar heb je 2 kext bestanden voor nodig:

AppleIntelHDGraphic.kext
AppleIntelSNBGraphicsFB.kext

Dit gedeelte kostte verreweg de meeste tijd, want dit wou keer op keer niet lukken. Uiteindelijk bleek dat alleen build 1.6.42 van die kext bestanden werkt met de grafische kaart van de Mac mini 2011. Daarna was het een kwestie van ook die bestanden de juiste eigenaar en groep te geven, en de kextcache op te ruimen.

sudo su -
cd /System/Library/Extensions
chown -R root:wheel AppleIntelHDGraphics.kext
chown -R root:wheel AppleIntelSNBGraphicsFB.kext
chmod -R 755 AppleIntelHDGraphics.kext
chmod -R 755 AppleIntelSNBGraphicsFB.kext
kextcache -system-prelinked-kernel
kextcache -system-caches

De eerste keer lukte dit niet ondanks de tijdelijke root rechten. Toen heb ik de root-account geactiveerd, en vanuit het root account de Terminal commando's gegeven, en dat werkte wel...

• Forum
  •  » Pro Hardware
  •  » GEZOCHT: Eigenaar van een MBP 2.2 Quad i7 ( Early 2011 )

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB