MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 24-11-2011 15:31

forum romanum
Pro
@ home/work

Re: Adobe Wijzigt Upgrade Beleid?

MacMickey schreef:

Elke 14-20 maanden is er een volledige upgrade. Dat is al vanaf CS. Dat de regels nu strakker zijn, tja, je kan ook zeggen je hebt in het verleden behaalde upgradebonificaties bieden geen garantie voor de toekomst. Het was natuurlijk ook niet eerlijk dat iemand van CS naar CS4 voor dezelfde prijs kon upgraden als iemand die wel CS 2 en CS 3 al aangeschaft hadden.

Toen ik dat een keer aangaf bij Adobe zeiden ze: 'dat is wel eerlijk want je betaalt voor de extra features.'
Degene die ging upgraden betaalde voor meer gemak.

Daarom is een systeem met maandabonnementen nog niet zo'n gek idee.
Dan kun je ook scholieren en studenten een laag tarief aanbieden en direct na hun studie een hogere als ze het blijven gebruiken. Nu nog een systeem dat illegale software zich zelf laat 'opblazen' wink.
Dan kan de maandprijs laag zijn en blijven.

#27 24-11-2011 16:23

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

forum romanum schreef:

Nu nog een systeem dat illegale software zich zelf laat 'opblazen' wink.
Dan kan de maandprijs laag zijn en blijven.

Dat blijft een kip-ei verhaal. Ik denk zelf dat als ze een non-commercial / non-profit licentie maken voor minder geld, het aantal illegale versies ook behoorlijk keldert. Kijk naar Aperture van Apple, die is exponentieel meer verkocht sinds de overgang naar de App store voor een veel lagere prijs.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#28 24-11-2011 16:26

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Inderdaad, voor bureaus die zo nu en dan een freelancer hebben werken is het abbo model een uitkomst. Dat kan je nl ook tijdelijk stopzetten. Zo ben je wel altijd verzekerd van de allerlaatste versie voor je freelancer. De vraag is dan wel of die freelancer ermee kan werken wink

Het probleem is niet zozeer het beleid, daar is de pro het wel mee eens/kan het wel begrijpen. Het is meer de manier waarop er nu "ineens" zo streng gehandeld wordt. Precies wat Scott Kelby aangeeft. Ok als jullie dit zo willen doen prima maar voer het in vanaf CS6 zodat men nu alvast daarmee rekening kan houden. That's it.

Voor de rest? Ach ken aantal bureau's dat meer belang hecht aan dikke leasebakken dan aan fatsoenlijke software om mee te werken. En ja ik vind dat je nu, met alle nieuwe tabletspeeltjes etc etc, niet meer genoeg hebt aan InDesign CS3. Doe je dan wel dan schrijf je jezelf af uit de markt. De vraag is namelijk niet of men richting tablet gaat maar wanneer men richting tablet gaat.

#29 24-11-2011 16:38

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacMickey schreef:

Het was natuurlijk ook niet eerlijk dat iemand van CS naar CS4 voor dezelfde prijs kon upgraden als iemand die wel CS 2 en CS 3 al aangeschaft hadden.

Hoezo is dat niet eerlijk?
Er heeft toch, voor zowel de leverancier als voor de klant niets tegenover gestaan? De leverancier heeft niets geleverd, geen software en geen support.
De klant heeft niets ontvangen en heeft dus ook al die tijd geen gebruik kunnen maken van de nieuwe features in de software, de verbeterde, meer geïntegreerde workflow, de "toegenomen productiviteit" en noem maar op.
(overigens HEB ik zowel CS, CS2 als CS4 premium gekocht, ik gebruik Photoshop al legaal sinds versie 2 en heb, behalve 5.5 alle upgrades aangeschaft, totdat de CS verscheen.

Eerder zei je dat Adobe de trouwe klanten "beloonde" maar dat klopt niet.
Het is eerder zo dat ze nu proberen de weg voor de "version skippers" af te snijden en deze te dwingen om of bij elke nieuwe release te upgraden, of elke keer een nieuwe, complete versie te kopen.

De nieuwe upgrade policy van Adobe lijkt bedoeld om zoveel mogelijk geld uit de gebruikers te persen.
Best onsympathiek  maar het goede is dat we allemaal weten dat het op de lange duur niet gaat werken.
Uiteindelijk is elk bedrijf gebaat met tevreden klanten, ook als er voor het product wat ze bieden weinig serieuze alternatieven zijn. Dat is dan alleen nog maar een kwestie van tijd.

#30 24-11-2011 16:53

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Afgezien van hun 'game changing politics' heb ik ondertussen meer bezwaren tegen hun merkwaardige prijsbeleid in het algemeen en ook tegen de hele CS-bundelmethode. Waar ik mijn eerste CS kon kopen als upgrade van een Flash-pro licentie (voor ik meen 250 gulden of zo) heb ik inmiddels door hun zwalkende samenstelling (dreamweaver er in, fireworks niet, fireworks er in, lightroom voor de helft, CS updates die niet synchroon lopen met Acrobat etc.) al heel wat geld teveel uitgegeven. Bovendien is hun online USA-methode nu definitief dichtgespijkerd waardoor de prijsverschillen nogal hardhandig door de strot geduwd worden.

Ik moet zeggen dat ik het beleid van Apple zo slecht nog niet vind: je koopt je software tegenwoordig inclusief alle updates maar bij een upgrade koop je gewoon opnieuw. Maar dan voor een bedrag dat in de buurt ligt van de huidige upgradeprijs. Geen gezeur meer met allemaal controletechnieken om licentienummers aan elkaar te koppelen.

Als ze alle gebundelde software gewoon weer uit elkaar trekken en voor 50 tot 150 dollar per item in de shop zetten is iedereen blij. Dan gebruik ik lekker ID 5.5 en Ai 3 en PS 5, Acrobat 9 en geen Flash en aanverwante zaken.

Dat Adobe geleid werd door marketeers was ondertussen ook wel helder geworden. Een oud verwijt dat steeds meer gewicht krijgt.

#31 24-11-2011 17:26

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

EagerBob schreef:

MacMickey schreef:

Het was natuurlijk ook niet eerlijk dat iemand van CS naar CS4 voor dezelfde prijs kon upgraden als iemand die wel CS 2 en CS 3 al aangeschaft hadden.

Hoezo is dat niet eerlijk?
Er heeft toch, voor zowel de leverancier als voor de klant niets tegenover gestaan? De leverancier heeft niets geleverd, geen software en geen support.

Iemand die upgrade vanaf CS 1 naar CS4 betaalde bv €800,- Iemand die ondertussen CS2 (€800,-) en CS3 (€800,-) betaald had komt dan in totaal op 3x €800,- uit. Dat verschil dus. Als je nu upgrade van CS2/3 dan kost dat €559,20 ex BTW (Business Store), vanaf CS5 ben je €299,- kwijt. Dat bedoelde ik met belonen.

En ja Adobe heeft een flinke fout gemaakt in marketing toen men alles maar dan ook alles op het Flash schip heeft gezet. Er is ook sinds de tablets flink geklaagd over de (on)mogelijkheden van de DPS. Eerst was dat er alleen voor de hele grote uitgeverijen en dat hebben ze nu ook aangepast richting de reclamebureau's en/of freelancers.

Het is een nogal log en zo nu en dan lomp bedrijf, ook naar de medewerkers toe. Kan mij nog herinneren dat Rufus Deuchler (Adobe Evangelist) eruit geknikkerd werd. Vele protesten maar Adobe hield poot stijf (ongveer 2 jaar). Rufus is nu weer Evangelist en zo blijven ze zelf bezig en zoeken. Het prijsverschil tussen de US en Europa is en blijft een belachelijke zaak (let wel dan hebben we het over de standaard US versie van de software en uiteraard niet de vertaalde versies).

Neem daarbij de overname destijds van Macromedia en de plek van DW/GoLive/Flash en FW en de chaos is/was compleet. Ik zelf werk bijna alleen maar met InDesign, het zou misschien zelfs wel lonen om een aparte InDesign aan te schaffen en alleen die up to date te houden.

Psst..tot 29 november krijg je nu 40% korting trouwens.

#32 24-11-2011 18:46

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Als ik ieder jaar een nieuwe auto onder mijn kont wil dan betaal ik ook veel meer dan iemand die zijn auto eerst uitrijdt. Daar kies je zelf voor.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#33 24-11-2011 18:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Software ruil je niet in. In tegendeel zelfs; ik kan mijn CS1 niet eens verkopen als ik dat zou willen want die is nog immer onderdeel van mijn upgradepad.

Maar ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt.
Wat je nu zegt sluit prima aan bij het Adobe beleid. Alleen is het A-label ineens niet meer BPM-vrij, zullen we maar zeggen.

#34 24-11-2011 18:53

woz
Pro
Website

Lekker bezig daar bij Adobe. Een tijdje geleden was Adobe's prijsbeleid in het nieuws omdat alle niet-US pakketten zo veel duurder waren.

Ter vergelijking:

US Store: $ 2.599
NL Store: € 3.687
Omgerekend zou hetzelfde pakket 1.948 euro kosten...

(Ik reken btw even niet mee, maar zelfs als je dat deed kom je op 2.337 bij 20% BTW)

#35 24-11-2011 22:01

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Klopt helemaal, net als Apple's prijsbeleid vroegah was. De stand $ <-> € maakt Adobe blijkbaar niets uit. De pest is gewoon dat ze een soort monopoly hebben. QXP is nog steeds te duur als los pakket en er zijn te weinig goede alternatieven. Het punt dat Forum Romanum aanhaalde over de hoeveelheid illegale versies zal ook niet helpen.

De vraag is nu, wat vind "men" een redelijke prijs voor de software en upgrades? En in welke mate wil men nw features of nieuwe technologie?

Mooi voorbeeld? Adobe Muse. Een programma dat nu nopg een offieciele beta is, voor non-coding grafici die veel met InDesign werken een leuke tool om websites te maken. Adobe heeft nu al gezegd dat het straks alleen maar te verkrijgen is in het "subscription model". Voor Adobe en de gebruikers een nieuwe stap. Hoe dat gaat uitpakken? Geen idee...

#36 25-11-2011 14:51

Sjaakman

Was het in het verleden niet zo dat wanneer je, vlak voor de release van het nieuwe pakket, een versie van een CS pakket koopt, je vervolgens recht hebt op een gratis upgrade naar het nieuwe pakket?

Stel je upgrade straks van Adobe CS2, 3 of 4 naar CS5, 3 dagen voor de release van CS6, dan zal de release naar CS6 toch gratis zijn? Ik meen dat dit in het verleden namelijk zo was, of geldt dat alleen voor volledige versies?

#37 25-11-2011 20:50

Martiniman
@ Tikibad

woz schreef:

Ter vergelijking:

US Store: $ 2.599

Die kun je overigens prima hier kopen. Komt zelfs geen BTW op. Maar geen support van Adobe NL en uiteraard een US engelse versie.

#38 25-11-2011 21:07

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

En hoe wil je die versie hier kopen?

#39 25-11-2011 22:07

Martiniman
@ Tikibad

Gewoon als download gekocht. Je kunt zelfs Adobe bellen over hoe dit te doen, leggen ze gewoon uit.

#40 26-11-2011 15:04

woz
Pro
Website

Als het niet lastig is wil je het ons dan eens uitleggen? wink

#41 26-11-2011 15:23

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ben er bij CS 5.5 niet meer doorgekomen... Na betaling met creditcard:

Dear Deskman,

We appreciate your recent order; however, we regret that we are unable to process the transaction at this time.

If you feel that this order has been declined in error, please select an alternative method of payment and place a new order at: 1 -800-585-0774 Monday–Friday from 5am–7pm (Pacific Time). Or, you can find a reseller (www.adobe.com/buy) that will be able to help you with your order.

At this time, your credit card has not been charged and your order #AD00123654 has been canceled. We appreciate your interest in Adobe products and apologize for any inconvenience.

Reden? Ik woonde niet op het adres van mijn oom in de USA.

#42 07-12-2011 17:01

woz
Pro
Website

***crickets***

#43 23-12-2011 11:54

Sjaakman

Zijn er eigenlijk veel van jullie die nu spontaan gaan upgraden?
We krijgen hier nog regelmatig de '20% korting aanbieding', maar ik zie het niet zo zitten.

Onze G5 computers en iMacs kunnen net CS4 aan, voor CS5.5 moeten er ook weer nieuwe werkstations komen. Dan zou ik meer dan dubbel moeten investeren omdat Adobe even tussendoor haar beleid aanpast.
Zeker in deze tijd vind ik dat niet netjes van Adobe.

#44 23-12-2011 16:37

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Die G5 computers zijn "natuurlijk" allang dood. Daar kan ook geen 10.6/10.7 op draaien. Dat had je allang mee kunnen nemen in je plannen. CS5 is sinds april 2010 beschikbaar, het enige dat Adobe veranderd heeft is het verplicht aanwezig hebben van minimaal CS5 om te upgraden naar CS6. That's it.

Beetje "flauw" om Adobe nu de schuld te geven van het feit dat je geen investeringen in je hardware gedaan hebt sinds 2006 (wat betreft die G5 machines).

#45 23-12-2011 17:52

3dGuy

Mijn CS1 suite is te oud en dus feitelijk waardeloos geworden voor upgrade.
Dus ga ik als ik meer nodig heb voor het abonnement.

Maar eigenlijk hebben ze de nieuwere versie's kunnen ontwikkelen met het geld dat met de oude versie's verdiend is! Dat was het principe van Kopen en later upgraden. Je betaald voor het ontwikkelen van de pakket en later een kleiner bedrag voor de extra's van de nieuwere versie.

Maar bij software gaat dat principe waarschijnlijk altijd mank!
Want eenmaal ontwikkeld kun je van software tegen relatief lage kosten meerdere kopieën maken en verkopen. En verpakkingen en cd's en dvd's zijn vaak ook al niet meer nodig.

@ MacMickey en Sjaakman, Als het werkt werkt het en als je niet meer "toeters en bellen nodig hebt dan kan je op de oude mac's nog jaren werken met de "oude software"
Iedereen wordt maar mee gesleurd in nieuwe systeem software en nieuwe programma's die steeds meer eisen van de Hardware of gewoon niet meer werken. Voor wie vette rekeningen kan versturen en de nieuwste mogelijkheden wil is dat natuurlijk prima maar is het echt nodig?

#46 24-12-2011 10:54

Pieterr
@ Eindhoven

3dGuy schreef:

Voor wie vette rekeningen kan versturen en de nieuwste mogelijkheden wil is dat natuurlijk prima maar is het echt nodig?

Dat vraag ik hier, zittend in mijn grot, me warmend aan een knetterend houtvuurtje, ook wel eens af!  grin

#47 24-12-2011 12:32

Chuck
Ex-Crew

Hout is ook niet goedkoop.

Vette rekeningen? Als je niet de luizige 2500 EURO incl. BTW op kunt hoesten heb je veel grotere problemen.
Een timmerman heeft meer gereedschap. En duurder. Neem dan 18 krantenwijken.

Laatst bewerkt door Chuck (24-12-2011 12:32)

#48 24-12-2011 12:47

3dGuy

Als het goed is moet je het "gereedschap" verdienen met het werk dat je er mee doet! Anders ben je verkeerd bezig. En ook een timmerman koopt -als hij slim is- geen gereedschap dat duur is en hij maar af en toe gebruikt! Dan kun je het beter huren!  En duurder en of beter gereedschap wil ook niet zeggen dat dan wat je maakt beter is!

En 18 kranten wijken gaat ook niet lukken! Die krijg je namelijk nooit allemaal voor 7 uur s'morgens in de brievenbus

#49 24-12-2011 13:02

Dick de Roos
@ Bedum (boven Groningen)

Op de Ambachtsschool (!) leerde ik: de vakman herkent men aan zijn (!) gereedschap.
Bedoeld werd: goed, netjes en goed onderhouden.
Om over na te denken dus. cool

I am not young enough to know everything.   - Oscar Wilde

#50 24-12-2011 13:17

3dGuy

Zeker maar dat wil niet zeggen dat dat gereedschap allemaal nieuw moet zijn
Goed gereedschap dat je goed onderhoud kan lang mee gaan! cool

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB