MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 19-11-2011 15:12

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

Adobe Wijzigt Upgrade Beleid?

Op dit moment kun je twee versies overslaan om alsnog een upgrade te kopen. Dus je kan van CS2 naar CS5 upgraden. Maar ik heb gelezen dat Adobe dat per CS6 gaat veranderen: Je kunt alleen van CS5 naar CS6 upgraden. Wanneer je dus CS3of CS4 hebt, zul je dus eerst moeten upgraden naar CS5. En het beleid wordt dat je geen upgrades meer kunt overslaan. Je zult in dat geval weer de volledige versie moeten aanschaffen. Voor mij als fotograaf (met alleen PS) is dat niet zo'n heel groot probleem, maar ik kan me voorstellen dat een hoop 1-pitters met een suite dit minder leuk gaan vinden.
Hoe denken jullie hierover?
http://blogs.adobe.com/conversations/20 … ID=2159997

Enjoy Life, Enjoy Photography

#2 19-11-2011 16:08

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Adobe Wijzigt Upgrade Beleid?

Hier schrik ik wel van. Ik denk dat Adobe hier heel snel op zal terugkomen. Ik werk met CS4 en ben absoluut niet van plan om te upgraden naar CS5.5.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 20-11-2011 10:26

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De vraag is hoeveel je er mee inschiet, toch? En ik schrik nergens meer van. Iemand zal toch moeten betalen voor als die illegale versies die in omloop zijn, zelfs bij professionals.

Er is een hoop gescheld en getier op Adobe te lezen maar er wordt ook slecht gelezen. Software wordt door een enorme groep mensen nog altijd gezien als iets wat eigenlijk niks kost. Die mensen voelen zich bij voorbaat al genaaid. Software lijkt niks te kosten want je kunt gewoon eindeloos kopietjes maken - net een eigen geldpers.

Maar bedenk je nou ook eens even welk bedrag je als fotograaf neerlegt voor je apparatuur. Oh, een MKII zie ik daar op je buik hangen. Dat telt. Niemand vraagt of je wel Photoshop 6 hebt gebruikt voor de bewerking. Maar je werkt meer uren in Photoshop dan achter je camera.

Voor gebruikers van de complete CS is het vaak toch wel interessant om te upgraden. De investering is de software is niet zo enorm als nu wel door veel mensen geroepen wordt. En voor mij (zo'n eenpitter) is de upgrade van CS4 naar 5.5 voor € 650,- nog een wel te verantwoorden investering.

Afgezien daarvan is het hele verhaal het bestuderen wel waard.

Adobe wil graag over naar het oude 'bezit' naar een abonnementenmodel waarbij je software up-to-date blijft en je tegelijk een aantal diensten geboden wordt. Daar hoort bij dat de nieuwe abonnees niet de dupe moeten worden van de oude upgrade-politiek. (of andersom, dat huren aantrekkelijker moet worden dan op je eerdere versie blijven zitten). Het oude systeem blijft bestaan maar dan wel met de restrictie dat je blijft zitten waar je zit of mee doet in de race.

Een stapje verder gaat Adobe nu met de CreativeCloud waarin diverse diensten en alle software (de Master collectie) verenigd zijn in een abonnement van rond de 50 dollar per maand (op jaarbasis). Verschijnt er in dat jaar CS6 dan krijg je gewoon je upgrades zonder verder te hoeven investeren. En komt er een paar weken een mannetje naast je zitten dan huur je er even een licentie bij.

Daar hoort dan ook de verplichting van Adobe tegenover te staan dat er een stiptere upgradkalender komt met grote releases en tussenreleases. Want wie nu CS5.5 koopt krijgt 11 verbeterde programma's maar Photoshop (Extended), Illustrator en Fireworks is niets aan gewijzigd. Ook de gelokaliseerde (vertaalde) versies moeten nu gelijk uitkomen met de US versies

Voor de twijfelaars is er nu 20% korting om bij te trekken tot 5.5 en dan kun je er in ieder geval weer bijna twee jaar over nadenken.

Of het een enorm megalomaan experiment is of dat het het begin van een nieuw werk- en verdienmodel is waar beide partijen gelukkig mee kunnen worden kan ik niet overzien.

#4 20-11-2011 11:12

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk dat je door zulk beleid eerder gedwongen wordt om je heil te zoeken in de illegaliteit.

#5 20-11-2011 11:17

EagerBob
Pro
@ 020
Website

HGT schreef:

Op dit moment kun je twee versies overslaan om alsnog een upgrade te kopen.

Je hoeft natuurlijk geen upgrade te kopen zolang de bestaande versie voldoet.

De laatste aanschaf die ik gedaan heb was CS4 omdat ie destijds zowel op  mijn G5 als op nieuwere Intel machines draaide. Voor mij (en dat is natuurlijk voor iedereen anders) werkt dat prima, ik ga er niets op vooruit als ik de laatste versie zou hebben.

Verder heb ik ooit twee losse upgrades van Photoshop en Illustrator aangeschaft (CS4) voor thuis op de MBP.
Die voldoen ook nog prima en ook hier zie ik geen reden om ze te vervangen.

Tegen de tijd dat ik echt MOET upgraden omdat het niet anders kan koop ik de software via eBay in de USA, dat scheelt de helft, en je bent goedkoper uit dan iedere anderhalf jaar een upgrade kopen.

#6 20-11-2011 11:44

Pieterr
@ Eindhoven

110% eens met Deskman.

Voor een nieuw objectief of nieuwe DSLR betalen is de gewoonste zaak van de wereld. Kost klauwen met geld, een beetje pro heeft voor duizenden euros hardware om z'n nek hangen.

Nee dan een paar honderd euro voor een nieuwe versie van je favoriete softwarepakket. Moord en brand! Gedwongen tot de illegaliteit!

blushing

#7 20-11-2011 11:51

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Nee dat vind ik te simplistisch. Het gaat erom dat je min of meer wordt gedwongen om ieder jaar een paar honderd euro uit te geven omdat je anders niet meer mee mag doen en de volle mep mag betalen als het tijd wordt voor een upgrade. Je koopt ook niet ieder jaar een nieuwe dSLR omdat je van Nikon of Canon anders 4 maal zoveel moet betalen.

#8 20-11-2011 12:15

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

MacBeer schreef:

Je koopt ook niet ieder jaar een nieuwe dSLR omdat je van Nikon of Canon anders 4 maal zoveel moet betalen.

Maar dat is wel het geval. Als je een paar Nikons overslaat moet je ook veel meer bijleggen omdat je oude minder waard is, en als je nu een iMac van 2008 komt inruilen voor een nieuwe ben je ook meer kwijt dan wanneer je met een 2010 model aan komt...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#9 20-11-2011 12:15

Pieterr
@ Eindhoven

Even simplistisch dan:

Je koopt eens in de vier jaar een nieuwe DSLR (volle mep) en een nieuwe versie van PS (volle mep).
Niemand verplicht je om ieder jaar iets nieuws te kopen. Is ook helemaal niet nodig.

#10 20-11-2011 13:11

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

In Photoshop is het per upgrade meestal een kwestie van een featurebump. Maar met de komst van de iPad en alle mogelijkheden daarop te publiceren is er een hoop veranderd. Met de komst van HTML5 en CSS3 is er een hoop veranderd. Oudere versies InDesign en Dreamweaver kunnen in die race niet meekomen. Iets soortgelijks zal gelden voor Premiere Pro dat bij moet blijven met alle nieuwe videoformats.

Adobe wil graag (en terecht) dat de creatieve wereld een beetje bij blijft met wat er ontwikkeld wordt. Nu wordt er dus moord-en-brand geschreeuwd omdat Adobe de gebruikers van oudere software in de steek laat. Dat is niet zo (en dat zei ik hierboven ook al). Wel wordt er duidelijk geprobeerd het minder aantrekkelijk te maken om te blijven plakken.

deskman schreef:

Het oude systeem blijft bestaan maar dan wel met de restrictie dat je blijft zitten waar je zit of mee doet in de race.

Mijn idee dat je softwarebibliotheek deel van je investering in je bedrijf is blijft gewoon overeind. En net zo is het met jouw tubetjes dure verf: als je ze niet op tijd leegmaakt zit je tegen een blokje kleur aan te kijken. En die kun je niet inleveren voor een 'upgradeprijsje'.

De markt van de DSLR is juist een markt waar de beperkte houdbaarheid zichtbaar is. Je MOET wel op tijd over. Hoewel mijn 10D er best profi uitziet is wat er uit komt nog amper professioneel inzetbaar. Hoe anders was dat bij de introductie in 2003. Voor 2000 dollar...

De ingeperkte upgrademogelijkheden als reden noemen om illegale software te gaan gebruiken is jezelf en de rest van de wereld voor de gek houden. Het is je gereedschap om professioneel te kunnen werken. Alsof het zou helpen als ik een MKII plakkertje op min 10D knutsel. Of dat jij je kwastjes en verf bij de Toys 'R Us koopt. Of jat.

Adobe heeft het wel een stuk lastiger gemaakt om de prijsverschillen tussen de USA en de rest van de wereld gelijk te trekken zoals ik al eerder elders op MM heb gemeld. Dit is nog en stap verder: de software gaat straks in het abonnementensysteem alleen nog maar rechtstreeks via Adobe en zullen de schappen op eBay leeg blijven. Niet leuk, wel slim van Adobe. Maar die tuuks zijn we door Apple al lang aan gewend, toch?

Wie de high-end mogelijkheden van Photoshop niet nodig heeft kan heel goed terecht bij Pixelmator. Ik denk dat veel gebruikers van een illegale PS eigenlijk veel beter af zijn met een legale Pixelmator.
En voor veel professionele fotografen is een moderne Lightroom plus een bejaarde Photoshop al een uitstekende combinatie. En als je dan na 4 of 5 jaar eens een nieuwe licentie moet kopen is er toch geen man overboord?

#11 20-11-2011 14:27

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Heel simpel? Je had allang kunnen weten dat CS6 volgend voorjaar uit komt. Dat is gewoon de upgrade cyclus van 18-22 maanden. Net zoals dat gebeurt met je OS. Je had ook allang kunnen weten dat upgraden vanaf de laatste versie (sinds C4->CS5) goedkoper is dan vanaf een oudere versie. Dat heeft Adobe nou net in het leven geroepen om de trouwe upgrade klanten een voordeel te verschaffen t.o.v. degene die versies overslaan. Persoonlijk vind ik dat er ook een groot verschil is tussen het upgraden van een losse applicatie of het aanschaffen van een Creative Suite. Iemand die zich "alleen" maar bezighoud met fotografie heeft niets aan InDesign en/of Illustrator.

De tussentijdse CS5.5 upgrade is dan ook voornamelijk in InDesign en Dreamweaver geweest en heeft voornamelijk te maken gehad met het Digital Publishing verhaal voor tablets. Vandaar ook dat Adobe geen verschil maakt tussen een upgrade van CS5 of 5.5 straks naar 6.

Om nog even terug te komen op de openingsvraag, je kan altijd vanaf een oude versie (zelfs CS 1) upgraden naar de nieuwste, je betaalt er alleen een heel stuk meer voor. Opzich ook logisch want anderen hebben wel braaf de tussenliggende versies aangeschaft.

De tip voor fotografen? Neem een aboo op Photoshop, is altijd goedkoper en je hebt altijd de beschikking over de laatste versie. Of je de (nieuwe) features goed/mooi genoeg vindt moet je helemaal zelf weten. Voor een overzichtje kan je terecht op mijn blog waar ik de verschillen tussen Photoshop CS3/4/5/5.5 in een PDF heb gezet.

Oh en vergeet niet te kijken naar een mogelijke nieuwe feature voor Photoshop CS6 Image deblurring

#12 20-11-2011 15:10

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

MacMickey schreef:

Om nog even terug te komen op de openingsvraag, je kan altijd vanaf een oude versie (zelfs CS 1) upgraden naar de nieuwste, je betaalt er alleen een heel stuk meer voor. Opzich ook logisch want anderen hebben wel braaf de tussenliggende versies aangeschaft.

Dat is dus niet meer zo. Er is geen staffeltrapje meer dat hou ouder hoe meer je betaalt. Het idee is nu: upgrade vanaf de laatste versie of nieuw kopen.

In order to qualify for upgrade pricing when CS6 releases, customers will need to be on the latest version of our software (either CS5 or CS5.5 editions). If our customers are not yet on those versions, we’re offering a 20% discount through December 31, 2011 which will qualify them for upgrade pricing when we release CS6.

Overigens kun je nu dus wel je CS4 verkopen als je CS6 koopt. Dat kon/mocht niet als je het als upgradepakket gebruikte.

Overigens is het voor mij eerder zuur: ik heb CS5.5 zonder die 20% korting moeten kopen....

#13 21-11-2011 08:34

HGT
Pro
@ Nederland - Hoofddorp
Website

MacBeer schreef:

Ik denk dat je door zulk beleid eerder gedwongen wordt om je heil te zoeken in de illegaliteit.

De beperking van de upgrademogelijkheden geven je imho nooit een excuus om een oplossing te zoeken in de illegaliteit. En ‘gedwongen’ vind ik een sterk woord; het is altijd een eigen keuze.

EagerBob schreef:

Je hoeft natuurlijk geen upgrade te kopen zolang de bestaande versie voldoet.

Daar ben ik het mee eens. PS CS3 is toereikend voor mij (op dit moment). Meer dan driekwart van de functies in PS worden door mij niet gebruikt. Maar toch is het bijv. bij het kopen van een nieuwere camera wel handiger om de meest recente versie te hebben ivm de RAW-bestanden.

Op grote vlakken ben ik het met Deskman eens. Software is een investering in je bedrijfsmiddelen en zou net zo goed moeten worden 'gewaardeerd' als bijv. je camera. Zoals ik al eerder schreef is deze wijziging voor mij persoonlijk geen groot probleem en het zal mij aansporen om altijd met de meest recente PS te werken. Maar ik denk dat een hoop  creatieven een inperking van upgrademogelijkheden niet leuk zullen vinden. Vooral wanneer dat hun beurs raakt.

Enjoy Life, Enjoy Photography

#14 21-11-2011 10:01

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Het lijkt mij eerder dat gebruikers geneigd zullen zijn om aparte versies up te graden  i.p.v. complete suites.
Wie genoeg heeft aan PhotoShop CS3 zal misschien jaren bij dat programme blijven hangen, maar wel mee willen zijn met alleen maar InDesign CS6. Er is geen nood meer om mee te zijn met de laatste nieuwe versie van een programma omdat we toch drukklare PDF kunnen opleveren. Vroeger toen je van klanten/leveranciers zelf nog open bestanden kreeg, moest je wel mee zijn.

Maar over een periode van ongeveer anderhalf jaar scheelt zo'n upgrade eigenlijk toch maar een paar honderd euro? Als dat de doodsteek betekent van een bedrijf, dan scheelt er toch iets aan de rendabiliteit en kan je beter een andere sector opzoeken.

#15 21-11-2011 11:56

Martiniman
@ Tikibad

Adobe software ga je toch gewoon huren?
Ik heb laatst nog PS CS 5.5 gekocht, en ik moet zeggen, het viel me zwaar verrot tegen wat er ten opzichte van mijn oude CS1 PS in zit. Voelde eigenlijk als een miskoop. Maar misschien moet ik nog eens 1500 euro aan een cursus CS 5.5 uitgeven wink
Voordeel van niet meer kunnen upgraden is dat je steeds meer computers van legale software kunt voorzien! En doorverkopen is ook makkelijker.

#16 21-11-2011 12:40

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Tja het was al eerder gezegd als je alleen maar gebruikt maakt van de basis dingen van PS dan is er weinig verschil tussen PS CS1 en 5.5 tenzij je... laat maar. Huren is dan idd de beste/goedkoopste oplossing, neem abbo PS en klaar.

Edit: Scott Kelby (welbekend in Photoshop kringen) heeft een open brief aan Adobe geschreven over dit topic: http://www.scottkelby.com/blog/2011/archives/22903

Laatst bewerkt door MacMickey (21-11-2011 18:09)

#17 21-11-2011 20:31

EagerBob
Pro
@ 020
Website

het zou ook nog kunnen dat het nieuwe upgradebeleid van Adobe helemaal geen geld gaat opleveren, simpelweg omdat het de klanten geen goed gevoel geeft.
En dat is, op de lange termijn, moeilijk vol te houden.

Blijkens deze Poll op De Speld gaat niet iedere klant mee in het plan van Adobe.

#18 21-11-2011 21:48

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Waar Scott Kelby zich druk over maakt is eigenlijk wel terecht. Zo had ik er nog niet zo tegenaan gekeken.

Als je 4 hebt kun je nu naar 5.5 upgraden. Als je dat niet doet kun je niet meer voor een upgradeprijs meedoen. Dat is eigenlijk halverwege het spel de regels veranderen. Het gevolg is dat je tot 31 december de tijd hebt om je creditcard te trekken om in aanmerking te komen voor een product tegen een upgradeprijs waarvan je nu niet eens goed kunt bepalen of je het wel wilt hebben...

Scott Kelby schreef:

Those users who didn’t upgrade to CS5 or 5.5, either couldn’t afford the upgrade, or couldn’t justify the upgrade, or they would already be on CS5 or 5.5. But now you’re kind of holding us hostage—–you’re making us buy something we don’t need now, just so we will still have the option to get something that we may want (CS6) when it is released without buying it all over again from scratch. You’re playing hardball with your customers—either upgrade twice or you’re out. That’s not the Adobe we know.

Scott Kelby noemt Adobe dan nog heel vriendelijk een bedrijf waar de klant centraal staat. Dat gevoel heb ik nou nog nooit gehad. Zelfs niet toen ik in 1988 ATM kocht om mijn teksten fatsoenlijk uit de ImageWriter te krijgen. Of toen ik een LaserJet 4M kocht waarbij de M voor Mac stond. Het verschil was een postscript interpreter en een Mac aansluiting. Oja, en 48% duurder namelijk 4200 gulden waarvan 1900 gulden voor de licentie aan Adobe.

#19 21-11-2011 22:50

EagerBob
Pro
@ 020
Website

waar het om gaat is de mogelijkheid om zelf te beslissen of je een upgrade wel of niet nodig hebt.

Nu is het zo (en ik spreek hier voor mijzelf) dat ik van losse licenties naar een "Suite" gegaan ben: Voor weinig meer dan wat het gekost zou hebben om alleen Photoshop te upgraden kreeg ik nu ineens een heel pakket aan software. Na nog een upgrade en de aanschaf van een volledig pakket CS4 (en nog wat losse programma's) zit ik nu met een uitgebreide collectie software waarvan ik de helft niet gebruik. Flash en Fireworks heb ik zelfs nog nooit opgestart. Dreamweaver gebruik ik dagelijks maar alleen als editor, als het niet onderdeel van CS4 was zou ik het niet kopen, er zijn betere (en goedkopere) editors te krijgen.

Blijven over de programma's die ik wel gebruik, te weten PS (dagelijks) Illustrator (af en toe) en Indesign (zelden)
Photoshop en Illustrator zijn min of meer uitontwikkeld, al probeert Adobe ons anders te doen geloven. Maar de tijd dat er in nieuwe versies spectaculaire opties zijn die je echt niet meer kan missen, of die je manier van werken compleet veranderen zoals multiple undos, werken in lagen, actions, clone tool, colormanagement of laageffecten ligt al lang achter ons.

Adobe zou misschien graag zien dat Indesign in de toekomst onmisbaar wordt voor het vervaardigen van digitale media (moet dat nog zien) maar dat maakt nog niet dat ik dan behoefte heb aan een nieuwe versie van Photoshop of Illustrator, laat staan van Flash of Fireworks.

Dus, achteraf bezien had ik liever alles weer los dan alles in één. Dit verwijt ik Adobe niet, maar feit is wel dat je er niet makkeljk meer vanaf komt. Ik kan immers geen upgrade meer kopen voor dat ene programma wat nu wel opeens spectaculair geweldig en onmisbaar is in de nieuwe versie. Als dat al gaat gebeuren.

#20 22-11-2011 17:45

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Een beller is altijd sneller. Ik heb gewoon even de tel gepakt en gebeld met Adobe. Laat ik als eerste zeggen dat de medewerkers niet echt blij zijn met beleid lol
Laten we even uitgaan van het feit dat iemand Creative Suite Design (Premium) 4 heeft en eigenlijk alleen maar gebruik maakt van Photoshop.
1 Je kan niet vanuit een Suite (2/3/4) een losse applicatie upgraden naar CS5(.5), wil je dat wel dan zal je een nieuwe volledige licentie Photoshop moeten aanschaffen. Dat kan, die kan je dan ook altijd weer upgraden naar CS6 en verder.
2 Zodra je daar een programma bij wil hebben (dus ook apart bv Acrobat Professional of InDesign) ben je duurder uit dan een upgrade naar een volledige Creative Suite Standaard.
3 Upgraden van losse applicaties kan wel, dus een losse PS CS 2/3/4 kan een upgrade krijgen naar PS CS 5 (en verder)

Voorop gesteld blijft altijd gelden dat je zelf kan uitmaken of je een upgrade wel of niet aanschaft. Ik ken nog zat bureau's/drukkerijen die met CS3 werken. Dat kan, is op zich niks mis mee. Je kan alleen bij het accepteren van open bestanden van InDesign en/of Illustrator wat vreemde zaken wel/niet krijgen.

Even over InDesign, ja InDesign is het nieuwe vlaggenschip van Adobe. Geen andere applicatie kan wedijveren met de mogelijkheden voor (interactieve) opmaakmogelijkheden van ePub, tablets, PDF en good-old-fashioned-print. Ow wacht, iets met QX...

#21 23-11-2011 14:07

forum romanum
Pro
@ home/work

Tegen een upgrade is weinig in te brengen. Je krijgt iets nieuws en daar betaal je voor. Wil je het niet, dan kost het je niks.
Het is niks anders dan de dokamaterialen van vroeger die je 'verbruikt'. Een bedrijfsmiddel.

Wat het vervelend maakt is dat er zo veel illegaal gedownload wordt.
Als je de ontwikkelkosten uitsmeert over het aantal werkelijke gebruikers kan de prijs voor iedereen acceptabel blijven.
Ik denk dat er daarom ook veel meer legale gebruikers waren van het mac OS tegenover de nieuwere versies van Windows.

Dat Adobe naar deze methode zou gaan was al te verwachten toen ze CS gingen invoeren.
Vanuit de filosofie ook niet vreemd gedacht: CS zou gekocht worden door bureaus/vormgevers die Indesign Illustrator en Photoshop gebruiken. Dus logisch om dan telkens up to date te willen zijn.
Was je fotograaf en werkte je met Photoshop, dan ging je niet over naar CS. Idem voor illustratoren.

Ik vind het ook geen fijn idee om in deze tijd te moeten investeren. Maar waarom moppert iedereen steeds zo over software en inderdaad niet over de andere bedrijfsfmiddelen. Je betaalt toch ook wegenbelasting over een auto ongeacht het aantal kilometers dat je ermee rijdt? Of vastrecht over de electriciteit die je mac gebruikt?

#22 23-11-2011 18:56

Pieterr
@ Eindhoven

forum romanum schreef:

Maar waarom moppert iedereen steeds zo over software en inderdaad niet over de andere bedrijfsfmiddelen. Je betaalt toch ook wegenbelasting over een auto ongeacht het aantal kilometers dat je ermee rijdt? Of vastrecht over de electriciteit die je mac gebruikt?

Zoals je zelf ook al aangeeft, daarom:

Deskman schreef:

Software wordt door een enorme groep mensen nog altijd gezien als iets wat eigenlijk niks kost. Die mensen voelen zich bij voorbaat al genaaid. Software lijkt niks te kosten want je kunt gewoon eindeloos kopietjes maken - net een eigen geldpers.

#23 24-11-2011 12:51

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Zaken als belasting betalen en benzine voor in je auto zijn vaststaande zaken. Het gaat erom dat Adobe nu ineens een besluit neemt waardoor je ineens veel meer geld moet gaan uitgeven als je wil upgraden naar de laatste versie. Dat ze willen dat je bijblijft daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar ik bepaal graag zelf wanneer ik dit doe. Mijn machine wordt niet sneller door er CS5 of straks CS6 op te zetten, dat doe ik dan op een nieuwe machine. Maar eer ik die heb dan is CS6 er al en zal ik opnieuw 1600 euro neer moeten leggen voor een upgrade. Of het dat waard is wil ik ook zelf kunnen bepalen.

#24 24-11-2011 13:56

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Elke 14-20 maanden is er een volledige upgrade. Dat is al vanaf CS. Dat de regels nu strakker zijn, tja, je kan ook zeggen je hebt in het verleden behaalde upgradebonificaties bieden geen garantie voor de toekomst. Het was natuurlijk ook niet eerlijk dat iemand van CS naar CS4 voor dezelfde prijs kon upgraden als iemand die wel CS 2 en CS 3 al aangeschaft hadden.

#25 24-11-2011 14:00

woz
Pro
Website

Ik vindt het ERG onverstandig van Adobe. We weten allemaal dat ze het financieel niet goed doen. De ontslagrondes waarbij honderden mensen per keer er uit vliegen hebben het nieuws wel gehaald.

Dit nieuwe FORS duurdere upgrade-beleid is een reactie op het feit dat bijna IEDEREEN een upgrade-ronde overslaat met betrekking tot Creative Suite Upgrades. Dat is ontstaan toen Adobe de prijzen ging verhogen en het niet meer mogelijk maakte van (bijvoorbeeld) een Photoshop CS1 met korting het CS2 pakket te kopen. (Wie weet nog dat zelfs een licentie van QuarkXpress genoeg was op met korting InDesign aan te schaffen?)

SAS (Sofware As Service) is inmiddels een bekend fenomeen. Echter (en dit is belangrijk) het betreft veelal internet-gerelateerde diensten. Info in de cloud, backups verzekerd, geen downtime, etc etc). Het CS pakket is voor PowerUsers en die hebben (behalve wat Kuler toeters en bellen) niks te maken met de Cloud.

Als ik een feelancer aan het werk wil hebben ga ik echt niet een extra licentie downloaden, regelen, installeren, inrichten, de fonts uitzoeken en installeren etc etc. Zo iemand moet komen zitten en werken. Dan neemt ie maar zijn eigen laptop mee.

Ik kan me niet voorstellen dat dit nieuwe beleid Adobe goed doet. Er zitten verkoopmanagers achter het roer, net als Steve Ballmer. Innovatie alleen als ze gedwongen worden, zo lijkt het wel. (point-in-case: html5 debacle). Erg jammer. Ik hoop dat ze de founders weer terughalen!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB