MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 01-11-2011 11:28

Buzz
@ Delft

Wat als Apple stopt met de Mac Pro?

Dit bericht op AppleInsider leek me wel een discussiedraadje op dit forum waard:
http://www.appleinsider.com/articles/11 … c_pro.html

Despite the coming availability of a new generation of Sandy Bridge desktop CPUs suitable for advancing Apple's Mac Pro line, the company has reportedly been evaluating whether to continue to invest in furthering its full-sized workstation line beyond this year in the face of limited sales.

Although the Mac maker has reportedly developed a revision to the existing Mac Pro that may or may not see the light of day, people familiar with the matter said management as far back as May of 2011 were in limbo over whether to pour any additional resources into the product line.

According to these people, the consensus among sales executives for the Cupertino-based company was that the Mac Pro's days -- at least in its current form -- were inevitably numbered. In particular, internal discussions were said to focus around the fact that sales of the high-end workstations to both consumers and enterprises have dropped off so considerably that the Mac Pro is no longer a particularly profitable operation for Apple.

Ik denk er zelf al over om mijn Mac Pro thuis in te gaan ruilen voor een mini. Op het werk heb ik al jaren voldoende aan een iMac. Wat is jullie mening hierover?

Laatst bewerkt door Buzz (01-11-2011 11:28)

#2 01-11-2011 12:31

ocramarco
@ Overal en nergens
Website

Re: Wat als Apple stopt met de Mac Pro?

Wat zo jammer is aan de iMac is dat ik geen keuze heb bij het scherm. Ik ben totaal niet van de glossy schermen. De inhoud is echt wel genoeg voor me maar het staat me tegen dat ik geen keuze heb wat betreft het scherm en de imac 21" is ook niet VESA compatible.

De mac mini heeft weer wat mindere hardware. Heb eerlijk gezegt nog nooit begrepen waarom die cube niet echt aangeslagen is. Zou de perfecte oplossing zijn voor het gat wat ontstaat als de Mac Pro wegvalt!

-- All the world's a stage; And all the men and women merely players -- Shakespeare

#3 01-11-2011 13:53

Chuck
Ex-Crew

Ik heb gisteren een Mac Pro gekocht. Doos staat naast me.
Tja,.. geruchten, geruchten, geruchten.
Ik kon het nu betalen, heb mijn oude 8-core voor een redelijke prijs kunnen verkopen, BTW er uit,.. dan is het nog wel te doen.

#4 02-11-2011 09:39

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik ga ander werk doen als de MacPro er uit gaat. Ik wil geen iMac en ook geen mini. Ik wil gewoon 4 harddisks in mijn computer die ik binnen een paar minuten kan wisselen, een eSATA kaartje er in voor externe drives, ik wil een interne raid kunnen bouwen en een extra videokaart bij kunnen prikken. Ook als ik het allemaal niet doe wil ik wel die mogelijkheid hebben.

Verkoopaantallen zijn natuurlijk relatief en als ze de hardware niet updaten (de kast is OK, een nieuw moederbord is wel eens tijd) dan is de MacPro natuurlijk vanzelf een minder interessante computer aan het worden...

#5 02-11-2011 12:23

Martiniman
@ Tikibad

Ach, ik geef niks om het bakje onder de tafel.
Ik kijk naar mijn scherm, ik gebruik OSX, en waar het op draait zal mij worst wezen. Van mij part staat er Shuttle op als Apple niks meer maakt.
Ik moet zeggen dat de nieuwe Mini met SSD zo snel is, dat ik me al bijna aan de Pro waan.

#6 02-11-2011 12:32

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Nou, ik ben juist van een Mac Pro naar een mini gegaan, maar het is geen vergelijk. De snelle respons van een SSD geeft je misschien een snel gevoel, maar daar houdt het wel op hoor, als het op schijf intensieve taken aan komt heb ik meer aan 4 interne HDD's dan aan een "snellere" SSD.

Om maar te zwijgen over de brute rekenkracht van de Mac Pro. Het coderen van een film ging op mijn Mac Pro een keer of 2,5 zo snel op mijn 2008 Mac Pro. Nu vind ik dat niet erg omdat ik dat toch veel minder doe, maar voor diegenen die dat wel doen, zal het eventuele verdwijnen van de Mac Pro echt een mokerslag zijn op de productiviteit.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#7 02-11-2011 13:07

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

#8 02-11-2011 14:04

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Die is altijd actueel gebleven.
FYI: bij ons in de fotostudio, op kantoor en bij het bureau staat geen enkele MacPro (meer). Fotografen, vormgevers, beeldbewerkers: alles op 27" iMac. Meer administratief personeel heeft, afhankelijk van functie, een MacMini, kleinere iMac of MacBook Pro.
Oftewel: killer!
Mss niet alleen om zijn prestaties maar wel om prijskaartje/budget/mogelijkheden.

Yeo, i know
[nevermind]

#9 02-11-2011 14:14

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik blijf het een suffe redenatie vinden. Wat kost een werkplek voor een vormgever in vaste dienst? In hoeveel jaar schrijf je een machine af? Dat is toch tientjes-verschil.

Ik ken in de wijde omgeving ook voornamelijk iMacjes als werkpaard. Maar ik merk ook dat het altijd om de centen gaat en amper om de mogelijkheden. Er wordt wat afgekloot met het delen van bestanden en accounts, (niet bestaande) backup-routines en illegale software.

#10 02-11-2011 15:08

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

I know, het zou mijn keuze ook niet zijn. Maar blijkbaar is ook voor (middel) grotere bedrijven de aanschaf van 50 computersystemen meer en meer dan ooit een centen(bespaar) kwestie.
En als "fotografen dan op een iMac net zo goed kunnen werken als een MacPro" dan is de rekensom snel gemaakt. Sja, MacPro killer dus...

Yeo, i know
[nevermind]

#11 02-11-2011 18:39

Pieterr
@ Eindhoven

Het is meer en meer: Apple, bedrijf dat z'n geld verdient met mobiele apparaten (iDevices) en de software (iOS, apps, muziek) daarvoor.

De Mac Pro gaat er als eerste aan, en als het zo door gaat zullen we hier over enkele jaren waarschijnlijk het afscheid van de iMac mogen bewenen.

#12 02-11-2011 20:37

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

En dan ligt of staat er wel weer iets anders klaar dat nog beter en makkelijker in gebruik is. Dus waar liggen we eigenlijk van wakker?

#13 02-11-2011 22:04

Buzz
@ Delft

Het einde van de iMac zie ik nog niet zo snel dichterbij komen. Al was het alleen maar omdat er machines nodig blijven om iOS software op te ontwikkelen (maar er zijn natuurlijk nog veel meer redenen).

De verschillende opties die Apple voor de Mac Pro zou kunnen hebben worden zorgvuldig op een rijtje gezet door Marco Arment (ontwikkelaar van Instapaper):
http://www.marco.org/2011/11/02/scaling … he-mac-pro

#14 03-11-2011 10:40

Martiniman
@ Tikibad

De iMac gaat er aan na de introductie van de iTV.

#15 03-11-2011 14:59

3dGuy

Volgens mij zit er nog steeds een gat tussen de MacPro en de MacMini. En het ie eigenlijk ook wel weer eens tijd voor een andere kast voor de pro desktop. Die stamt al vanaf het begin van de G5. En als je ziet wat voor power er in een macbook of macmini gestopt kan worden dan moet die kast van de MacPro ook wel een stuk je kleiner kunnen lijkt me.

De MacPro nu helemaal uit het programma halen zal Apple wel laten want dan valt een groot deel van de profesionele wereld over Apple heen. En veel winst heeft apple ook in het verleden niet gemaakt met de Pro machines. In de PowerMac tijd leden ze zeker op het top model al verlies en dat model had toen ook nog heel grote concurrentie van de cloon makers.

Ik denk dat het wel zo dat er veel meer consumenten mac's kopen dan bedrijven en dat was "vroeger" anders om.

Ik ben benieuwd wat er komt wants als ik het goed begrijp wacht Apple sowieso op de vertraagde Intel processors.

En die iMac die zal er nog wel een hele tijd blijven.

#16 03-11-2011 16:32

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Tussen de Mac Pro en de Mac mini zit de iMac...

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#17 03-11-2011 18:07

Chuck
Ex-Crew

Bijna elke reactie die ik van de mensen om me heen hoor is gebaseerd op emotie.

Veel professionele gebruikers vinden -terecht denk ik- dat Apple ze steeds meer in de steek laat.
Final Cut verwaterd, geen nieuwe Pro schermen,...
De pioniers en early adapters met hun Mac Pro's zijn niet meer dan de korst van de boterham geworden.
Zelfs de desktop gebruikers met hun iMac zijn bij lange na niet de belangrijkste moneymakers voor Apple.

Ik zie mezelf niet overstappen op een heel ander platform. Ik denk dat het ontzettend belangrijk voor Apple is om te beseffen dat die allereerste en die-hard Pro gebruikers ook de Core zijn van het merk.
De mensen die ik heel vaak ook als eerste met een iPad, iPhone 4s zie,..

Laat het maar een dure hobby voor Apple blijven. Gewoon break-even draaien. Wat stelt die hele divisie nou voor? Een paar honderd miljoen.

#18 03-11-2011 19:45

luclodder
Pro
@ Heerlen
Website

Ik ben  fotograaf.... Werk op een macmini en een 3 jaar oude macbook... Werkt goed... lever ook altijd snel werk af. Tijdens festivals Terwijl de bands nog spelen de foto's altijd al bewerkt online.
De kosten gaan voor de baten. MacPro is me gewoon veel  te duur en niet mobiel genoeg ;-)
Overigens gebruik ik ook geen hasselblad om dezelfde reden.

[ o ] luclodder fotografie
www.luclodder.com |
flickr | twitter/luclodder | weblog

#19 03-11-2011 21:24

liqie

oke we moeten dus gaan hamsteren ... ben ik even blij dat er net een nieuwe naast mijn been staat woot

#20 03-11-2011 21:56

Chuck
Ex-Crew

luclodder schreef:

Ik ben  fotograaf.... Werk op een macmini en een 3 jaar oude macbook... Werkt goed... lever ook altijd snel werk af. Tijdens festivals Terwijl de bands nog spelen de foto's altijd al bewerkt online.
De kosten gaan voor de baten. MacPro is me gewoon veel  te duur en niet mobiel genoeg ;-)
Overigens gebruik ik ook geen hasselblad om dezelfde reden.

Mja,.. vind je dat een logische redenatie?
Ik ken meer fotografen die echt zweren bij een Mac Pro. Zegt het niet meer over wat voor soort fotograaf je bent en -blijkbaar- wilt zijn?

#21 03-11-2011 22:39

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Tja, blijkbaar is volgens Luc de reden om met een Hasselblad te werken niet de kwaliteit maar de wil om geld uit te geven......beetje krom inderdaad. Ik heb een Hasselblad met Leaf Aptus 22 voor een bedrag gekocht dat minder is dan wat ik voor mijn Nikon D3 heb betaald whistling die wederom inderdaad, een stuk mobieler is. Ook ik heb een drie jaar oude Macbook, maar zou heel graag een nieuwere willen omdat ie 5x sneller is en Capture One veel makkelijker aankan. En ik zou ook heel graag mijn 4 jaar oude MacPro om diezelfde reden inruilen voor een nieuwe. Maar inderdaad de kosten gaan voor de baten en dus zegt het meer over het soort fotograaf dat we zijn en onze verdiensten.

#22 04-11-2011 02:39

3dGuy

MacBeer schreef:

Tussen de Mac Pro en de Mac mini zit de iMac...

Niet als je een mac wil waar je een los scherm aan kan hangen. En ja op een iMac kun je ook een losscherm aansluiten maar dan zit je dus naar 2 verschillende schermen te kijken. En de iMac is ook niet echt uitbreid baar.

Het ligt er maar net aan wat je doet welk "gereedschap" je het beste kunt gebruiken.
En dat geldt voor fotografie maar ook voor welke mac het beste bij je werk past.

Als je dan een Hasselblad gebruikt met hoge resolutie krijg je vast beelden van een hele mooie kwaliteit maar moet je ook wel weer een krachtigere Mac gebruiken om lekker vlot te kunnen werken. En als de opnamen alleen voor internet of klein formaat print bedoeld zijn dan gebruik je dus waarschijnlijk het verkeerde gereedschap.

Maar het staat iedereen vrij om zijn geld zo te besteden als hij /zij wil.

#23 04-11-2011 11:19

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Als de MacPro alleen maar uitgefaseerd wordt en Apple vindt dat ik dan maar over moet stappen op een Mini met wat externe hardware aan de ThunderBolt port of een iMac dan hebben ze de MacPro gebruikers (en niet de Pro gebruikers die allang over zijn op een  iMac) voorgoed van zich vervreemd.

Dat het werkpaard een minder hoge vervangingssnelheid heeft is logisch geworden in deze wereld. Maar wie gewoon een degelijk modulair op te bouwen systeem wil hebben kan alleen maar voor de MacPro kiezen.

De iMac is qua prestaties misschien wel geschikt en zéker bruikbaar voor professioneel werk maar niet toegespitst op de wensen van die gebruiker: Een grotere of snellere HD in een iMac plaatsen is ingewikkeld genoeg om het te laten. Hoeveelheid geheugen is beperkt en het scherm benadert echt niet voor iedereen het ideaal.

#24 04-11-2011 11:37

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

3dGuy schreef:

[Niet als je een mac wil waar je een los scherm aan kan hangen. En ja op een iMac kun je ook een losscherm aansluiten maar dan zit je dus naar 2 verschillende schermen te kijken. En de iMac is ook niet echt uitbreid baar.

Logische reaktie. Maar Apple gebruikt IPS panelen in hun machines. Zij claimen (en dat is terecht) dat ze schermen in hun iMacs stoppen die een hoge kwaliteit bieden.

Tot zover Apple's standpunt.

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die een ander scherm willen gebruiken, denk aan een EIZO scherm. Deze schermen bieden voor een selecte groep gebruikers meer mogelijkheden dan de panelen die Apple in hun iMacs stopt. De groep die echt lithografische kwaliteiten in een scherm zoekt is gewoonweg heel klein. De groep die is gebaat met een scherm dat kleuren mooier weergeeft dan ze daadwerkelijk zijn is vele malen groter. Je hoeft geen whizzkid te zijn in de economie om te snappen waarom Apple die grotere groep wil bedienen.
De kleinere groep wordt vanuit Apple geadviseerd om een mac Pro of een Mac mini te nemen omdat je daar ieder mogelijk scherm op kan aansluiten. Daar kun je het mee eens zijn of mee oneens, zo is de situatie nu eenmaal.

Stel nou dat Apple die Mac Pro uit hun assortiment dondert, dan wordt de veeleisende professional inderdaad het nakijken gegeven. Ik weet echt niet of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Ik hoop het niet maar als er een bedrijf is die zo'n stap aandurft dan is het Apple. Eens kijken of Tim Cook over een paar cohones beschikt.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#25 04-11-2011 11:51

Martiniman
@ Tikibad

Weinig lithografen misschien, maar er zijn ook nog mensen die gewoon niet zo'n lelijke protserige bak op hun bureau willen (iMac), en toch ongeveer dat budget aan vergelijkbare snelheid willen spenderen. En Eizo's worden een stuk minder gejat dan iMacs. Die zien er gelukkig uit als een LCD scherm van 5 jaar geleden.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB