MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 27-10-2011 12:01

Buzz
@ Delft

Re: Thunderbolt

UnSOUND: Waarom denk je dat je FireWire niet meer zou kunnen daisychainen als het via Thunderbolt gaat? Heb je daar aanwijzingen voor? Thunderbolt is in feite PCI-Express en Displayport gecombineerd over een kabeltje. Met FireWire 800 over PCI-Express heb je toch ook geen beperkingen wat betreft daisy chainen?

Ok, op een MacBook Air met maar één Thunderbolt poort zal de bandbreedte van deze poort niet genoeg zijn om daar tot in het oneindige schermen, schijven en andere randapparatuur, etc. aan te hangen, maar de bandbreedte van FireWire 800 is stukken lager dan Thunderbolt (de verhouding is grofweg 1:12).

En áls de FW en USB poorten al van Macs gaan verdwijnen (en daar is voorlopig nog geen sprake van - daarvoor zullen de prijzen van kabels, hubs en randapparatuur eerst moeten zakken), dan zullen daar op de high-end Macs meerdere Thunderbolt poorten voor in de plaats komen. De 27" iMac heeft al twee Thunderbolt ports (zelfs al naast de FW en USB poorten!).

Niemand heeft dus reden om te denken dat het er qua bandbreedte en bruikbaarheid op achteruit gaat in de toekomst. En op de MacBook Air en Mac mini is de Thunderbolt poort nu al een gigantische verbetering ten opzichte van de situatie hiervoor. Thunderbolt is door het gebruik van PCI-Express de eerste poort die in principe backwards compatible is te maken met álle veelgebruikte voorgaande poorten.

Laatst bewerkt door Buzz (27-10-2011 13:04)

#27 27-10-2011 14:42

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

unSOUND schreef:

Het punt is dus dat ik nog maar moet zien dat Thunderbolt ECHT compatible gaat zijn met FireWire en USB. Een simpel voorbeeld: Ik heb nu 3 FireWire 800 schijven. Die hangen gedaisychained aan elkaar, aan de Mac mini. STEL: Ik heb straks een nieuwe Mac met enkel TB poorten, dan kan ik een verloop van TB naar FW800 kopen, maar ziet de Mac dan ook alle andere FW800 schijven die erachter hangen ? Oftewel: TB apparatuur kun je daisychainen, maar kun je ook FW800 apparatuur daisychainen aan een TB poort ?

Tuurlijk,.. Er is helemaal geen verschil tussen native firewire en firewire via TB,... thunderbolt is slechts een drager, als jij er firewiredata overheen gooit dan blijft het firewire data.

#28 27-10-2011 19:19

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Buzz schreef:

UnSOUND: Waarom denk je dat je FireWire niet meer zou kunnen daisychainen als het via Thunderbolt gaat? Heb je daar aanwijzingen voor?

gewoon een stukje bezorgdheid / angst naar aanleiding van de problemen met mdp schermen op tb poorten ( niet werkende iSights bijvoobeeld )... Daarom zou ik graag eerst een echte setup zien draaien waar een FW800 schijf aan een tb poort hangt, met daaraan weer een FireWire iSight of EyeTV, zoals ik nu thuis heb...

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#29 27-10-2011 19:44

Buzz
@ Delft

Het klinkt misschien in eerste instantie ingewikkeld en zorgwekkend dat sommige apparaten niet samen werken. Zeker als iemand er zo'n uitgebreide tabel van gaat maken. Maar als je doorhebt wat thunderbolt eigenlijk inhoud zijn die zorgen en die tabel nergens voor nodig.

unSOUND schreef:

de problemen met mdp schermen op tb poorten ( niet werkende iSights bijvoorbeeld )

Het is precies andersom:

Een "oud" minidisplayport scherm werkt nou juist wel op een Mac met thunderbolt port, mits je het bijbehorende USB-stekkertje ook maar aansluit voor het iSight signaal (en de speakers, en de bediening van de helderheid).

Maar de iSight van de nieuwe thunderbolt cinema display werkt niet op een "oude" Mac zonder thunderbolt. Het iSight signaal gaat namelijk via de thunderbolt kabel.

In die nieuwe display zit een USB-controller die via thunderbolt op de PCI-express van je Mac zit aangesloten. Daarop zijn dan weer de USB iSight, USB speakers en USB helderheidsbediening aangesloten, die verder hetzelfde zullen zijn als in de vorige display. Daarnaast zit er nu nog een PCI-express FireWire controller in die thunderbolt display, die dus vergelijkbaar is met hoe een PCI-express FireWire chipset in een Mac Pro zou werken. Alleen nu werkt zo'n FireWire controller dus zelfs met een MacBook Air, en kunnen ze hem in een monitor (of in een ander soort hub) stoppen.

Edit: Ik was nog even vergeten dat er ook nog een gigabit ethernet controller in die thunderbolt display zit!

Laatst bewerkt door Buzz (27-10-2011 20:32)

#30 27-10-2011 20:00

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Het probleem waar ik dus tegenaan loop is dat ik straks dus 3 TB poorten nodig heb om mijn 30 inch ACD aan te sturen... Dat beangstigd mij als ik denk aan machine met enkel TB poorten in plaats van TB poorten als aanvulling op de reeds bestaande USB / FW poorten...

#31 27-10-2011 20:08

3dGuy

Waarom 3 TB poorten? Je kunt TB toch "daisy chainen"!
En dat er snel machines komen zonder usb of FW geloof ik helemaal niks van!
Maar dat had ik hier al eens gezegd whistling

#32 27-10-2011 20:12

Buzz
@ Delft

Waarom drie? De nieuwe 27" display demonstreert al dat één zo'n TB poort tegelijkertijd een videosignaal (vergelijkbaar met dual-link DVI) en een FireWire controller en een USB 2 controller aan kan. En aan die display kan je dan dus nog veel meer apparaten daisy-chainen.

Ok, als je nog een oude DVI of displayport monitor wil gebruiken neemt dat al één poort in beslag. Maar als de andere poorten daadwerkelijk verdwijnen dan denk ik dat de meeste Macs met twee TB poorten aankunnen. Alleen iMacs en Mac Pros (of hun equivalenten) zullen er wellicht meer dan twee krijgen, schat ik zo in. En twee TB poorten zijn ongeveer even groot als één USB poort, maar je Mac is er wel praktisch gezien even goed uitbreidbaar mee als de Mac Pro van nu.

Ook ik denk dat die andere poorten niet zo snel zullen verdwijnen. Een ingebouwde USB-controller en poort kost bijna niks. Wellicht alleen bij nog compactere opvolgers van de MacBook Air.

Laatst bewerkt door Buzz (27-10-2011 20:15)

#33 27-10-2011 20:24

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Buzz schreef:

Waarom drie?

Ik heb de MDP naar Dual Link DVI adapter nodig, die vereist al een MDP poort voor de video, en een USB poort voor de knoppen. Vervolgens heb ik nog een TB poort nodig voor de FireWire aansluitingen... Is opgeteld dus 3.

#34 27-10-2011 20:29

Buzz
@ Delft

Je zal in die (hypothetische) situatie sowieso een TB hub nodig hebben, dus waarom niet meteen één waar zowel FW als USB controllers in zitten? En een TB daisychain. Dan heb je dus maar 1 of 2 poorten nodig op je Mac.

#35 27-10-2011 20:32

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De USB stekker werkt niet via een hub, die moet direct aangesloten zijn... neutral

Mooiste zou gewoon een adapter zijn met aan de ene kant een TB stekker, en aan de andere kant een DVI, FW en USB poort, zodat ik mijn 30 inch ACD gewoon direct kan aansluiten. Maar Apple gaat dat niet doen, want Apple wil niet dat ik mijn 30 inch kan blijven gebruiken, Apple wil dat ik een nieuw 27 inch scherm koop.

#36 27-10-2011 20:34

Buzz
@ Delft

Dan gaat een andere fabrikant dat toch wel doen?

En over welk USB apparaat heb je het nou dat direct aangesloten moet zijn?

Laatst bewerkt door Buzz (27-10-2011 20:35)

#37 27-10-2011 21:29

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

De MDP naar Dual Link DVI adapter.

#38 28-10-2011 03:23

3dGuy

unSOUND schreef:

Buzz schreef:

Waarom drie?

Ik heb de MDP naar Dual Link DVI adapter nodig, die vereist al een MDP poort voor de video, en een USB poort voor de knoppen. Vervolgens heb ik nog een TB poort nodig voor de FireWire aansluitingen... Is opgeteld dus 3.

Ik geloof dat je nog steeds niet weet hoe "daisy chainen" werkt!
En je ook al van een situatie uitgaat die er helemaal niet is want usb en FW zijn er nog gewoon!
TB is geen vervanging van USB of FW maar een nieuwe snellere manier om data te verplaatsen!

#39 28-10-2011 03:55

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Ik snap het prima. Maar Daisychainen werkt alleen bij soortgelijke verbindingen. Dus als je een FireWire apparaat gebruikt, kun je aan dat apparaat alleen nog een ander FireWire apparaat hangen. Een USB apparaat werkt niet.

En dan komt het: Aan mijn Cinema Display hangt een USB stekker, een FireWire stekker, en een DVI stekker. Die nemen dus 3 poorten in beslag. Er valt namelijk niks te Daisychainen in dat geval...

En je ook al van een situatie uitgaat die er helemaal niet is want usb en FW zijn er nog gewoon!
TB is geen vervanging van USB of FW maar een nieuwe snellere manier om data te verplaatsen!

Het gaat er in dit topic juist om WAT ER IN DE TOEKOMST wellicht gaat gebeuren... Thunderbolt kan door een adapterstukje een USB of FireWire poort worden, dus is het logisch dat Apple op ten duur gewoon enkel Thunderbolt poorten op hun apparatuur plaatst, die kunnen immers iedere poort worden die je wilt.

#40 28-10-2011 09:51

Merkava
@ Vught

Buzz schreef:

Het klinkt misschien in eerste instantie ingewikkeld en zorgwekkend dat sommige apparaten niet samen werken. Zeker als iemand er zo'n uitgebreide tabel van gaat maken.

Maar dat is  nu net het hele punt wat sommigen hier proberen te maken.
Hoezo heb je een tabel nodig, nou omdat er wel degelijk compatabilteits problemen zijn.

2 jaar geleden werd met veel bombarie Display Port aangekondigd als de nieuwe standaard voor het aansluiten van beeldschermen. 2 jaar verder heet het ineens Thunderbolt en staat er op de site van Apple dat Thunderbolt een combinatie is van Display Port en PCI Express waarbij de specificaties van beide typen op individueel niveau gehandhaafd blijft.

Zoek je iets verder dan is het helemaal niet zo compatible en gaan mensen tabelletjes maken om het te kunnen begrijpen

Er zijn nu min of meer 3 typen aansluitingen in omloop voor Apple ACD LED beeldschermen en moet je als koper erg oppassen.

Wat bij mij vooral is blijven hangen is dat de nieuwe Thunderbolt schermen niet werken als je ze aansluit op een Mac met Display Port.
Dat er af en toe een keuze gemaakt moet worden is prima, maar om machines in leeftijd variërend van 1 tot 3jaar min of meer incompatible te maken vind ik niet erg klantvriendelijk.

Maar goed, met een groeiende klantenbase en tig milard aan reserves hoef je je als bedrijf natuurlijk niks van je klanten aan te trekken.

Laatst bewerkt door Merkava (28-10-2011 10:11)

De waarheid verzin je niet.

#41 28-10-2011 12:35

3dGuy

unSOUND schreef:

Ik snap het prima. Maar Daisychainen werkt alleen bij soortgelijke verbindingen. Dus als je een FireWire apparaat gebruikt, kun je aan dat apparaat alleen nog een ander FireWire apparaat hangen. Een USB apparaat werkt niet.

En dan komt het: Aan mijn Cinema Display hangt een USB stekker, een FireWire stekker, en een DVI stekker. Die nemen dus 3 poorten in beslag. Er valt namelijk niks te Daisychainen in dat geval...

Je daisi chained dan ook de TB apparaten en en adapters en als op zo'n adapter een FW adapter is kun je daar toch weer FW apparaten op daisy chainen! En aangezien TB schijnbaar-lees ik bij buzz- direct op de PCI express aansluit is zo'n adapter ook weer een express apparaat als of het direct die poort op je mac zit.

unSOUND schreef:

Het gaat er in dit topic juist om WAT ER IN DE TOEKOMST wellicht gaat gebeuren... Thunderbolt kan door een adapterstukje een USB of FireWire poort worden, dus is het logisch dat Apple op ten duur gewoon enkel Thunderbolt poorten op hun apparatuur plaatst, die kunnen immers iedere poort worden die je wilt.

En ik kan me niet voor stellen dat Apple al gauw al de Firewire gebuikers in de kou zal zetten door die poorten weg te halen. Lijkt me ook nergens voor nodig!
En dat in de toekomst over ± 5 jaar firewire en usb er niet meer zouden zijn zal je dan vast geen ramp vinden omdat je dan vast nieuwe HD's hebt die een veel grotere capaciteit hebben en die wel TB hebben. Dat hou je toch. Zo is ook bv scsi verdwenen en ook dat is geleidelijk gegaan en daar is niemand rouwig om.

Laatst bewerkt door 3dGuy (28-10-2011 12:43)

#42 28-10-2011 13:28

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

Je daisi chained dan ook de TB apparaten en en adapters en als op zo'n adapter een FW adapter is kun je daar toch weer FW apparaten op daisy chainen!

Maar je vergeet dat ik dus dat mijn ACD geen TB poorten heeft ! Dus als die 3 TB poorten nodig heeft om aangesloten te worden, ben ik al mijn TB poorten kwijt voor de USB en FireWire poorten op het scherm. Ik kan dus niks meer aansluiten qua schermen of toekomstige TB schijven.

3dGuy schreef:

En ik kan me niet voor stellen dat Apple al gauw al de Firewire gebuikers in de kou zal zetten door die poorten weg te halen. Lijkt me ook nergens voor nodig!

MacBook Air > Geen fireWire poorten meer
MacBook > Geen FireWire poorten meer

Apple is het uitfaseren al lang geleden begonnen, toen ze in 2009 de FireWire poorten al van de instap-modellen gooiden.

#43 28-10-2011 13:40

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Sja,.. hoe lang denk jij dat je 30" ACD het nog blijft doen?
Die heb je ook geen jaren meer waarschijnlijk.

#44 28-10-2011 16:37

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Voorlopig doet hij het nog perfect, geen verkleuring, geen ongelijke verlichting, wat dat betreft presteert hij zelfs beter dan de nieuwe schermen / iMacs... lol

#45 28-10-2011 17:11

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Sja, ik ken ook nog iemand die erg blij is met zijn flowerpower iMac,.. wink

#46 28-10-2011 17:29

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

"Blij mee zijn" is vooral emotioneel. Dat is niet hetzelfde als nog mee kunnen komen... Mijn scherm heeft een hogere resolutie dan de nieuwe 27 inch modellen, en nadat ik meerdere iMacs en 27 inch schermen in het echt heb gezien, vind ik de beeldkwaliteit van mijn ACD eigenlijk ook beter.

#47 28-10-2011 18:36

trabant
@ Luilekkerland

Dat mag ook wel, gelet op de toenmalige nieuwprijs en de dubbele grafkabelgrappen die je bij de introductie ervan moest uithalen.

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#48 30-10-2011 02:00

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

unSOUND schreef:

Mijn scherm heeft een hogere resolutie dan de nieuwe 27 inch modellen

Marginaal, alleen in de hoogte heeft hij 160px meer. dat zou ervoor moeten zorgen dat de 27" een stuk scherper is dan de 30". Maar nog steeds, ze hebben niet het eeuwige leven en zeker omdat het geen LED schermen zijn zullen ze op een gegeven moment hard achteruit gaan.

Dell maakt nog wel 30" schermen, gebruikt nu ook (mini) display ports en gaat binnenkort ook meedoen met het thunderbolt spelletje, dus ik denk dat daar ook nog wel wat leuke dingen aan kunnen komen.

trabant schreef:

Dat mag ook wel, gelet op de toenmalige nieuwprijs en de dubbele grafkabelgrappen die je bij de introductie ervan moest uithalen.

Toch mooi dat je een 27" met nagenoeg dezelfde resolutie nu gewoon aan de goedkoopste mac (11" Air) met een shares video-chip kan hangen en dat het gewoon probleemloos werkt :-)

#49 30-10-2011 02:43

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

unSOUND schreef:

Mijn scherm heeft een hogere resolutie dan de nieuwe 27 inch modellen

Marginaal, alleen in de hoogte heeft hij 160px meer. dat zou ervoor moeten zorgen dat de 27" een stuk scherper is dan de 30".

Marginaal, wink je praat over hooguit 10% kleinere pixels bij de 27 inch, dat levert nauwelijks een echt scherper beeld op.

En zoals gezegd, mijn "ouderwetse" heeft in ieder geval nog een heerlijk mat scherm waar ik geen hoofdpijn van krijg, en heeft een betere kleurweergave.

Apple managed to do relatively well with the WLED backlight but it's still no match for the color gamut you get from the 30 inch CCFL backlit displays.

#50 30-10-2011 07:08

Pieterr
@ Eindhoven

http://www.anandtech.com/show/3946/appl … lay-review

AnandTech schreef:

I hear the situation is near perfect with RGB LEDs...

Een scherm met RGB LEDs is ook niet perfect. Het probleem van verschil in "oudering" (aging) tussen de LEDs en de effecten daarvan (op je witpunt bv) is nog niet opgelost. http://en.wikipedia.org/wiki/Backlight

There are several challenges with LED backlights. Good uniformity is harder to achieve, especially as the LEDs age, with each LED possibly aging at a different rate. Also, the use of three separate light sources for red, green, and blue means that the white point of the display can move as the LEDs age at different rates. Aging also occurs with White LEDs, with changes of several 100K being recorded. White LEDs also suffer from blue shifts at higher temperatures varying from 3141K to 3222K for 10°C to 80°C respectively.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB