MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 25-10-2011 21:27

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Thunderbolt

Zo, maar ff een nieuw topic n.a.v. dit topic

unSOUND schreef:

Maar alles via thunderbolt is ook knudde, want ik heb bijvoorbeeld mijn 30 inch aan die tb poort hangen... Dus zit die poort gelijk vol en kan er niks meer bij. Dus MOET je een nieuw scherm van Apple kopen als je meer dan 1 apparaat wilt aansluiten... Maar dit is een beetje off topic.

Er komt steeds meer thunderbolt hardware, dus als je straks een hub op je bureau zet of een kastje waar een dikke videokaart en 2 HDD's inzitten kan je ieder beeldscherm eraan hangen wink

#2 25-10-2011 22:25

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: Thunderbolt

Wat ik weer een gemiste kans vind is dat er inmiddels wel wat Thunderbolt RAID sets beschikbaar zijn, zoals die van Promise, maar die hebben alleen maar een Thunderbolt aansluiting.
Er is niets dat naast Thunderbolt ook USB2, USB3, eSata en/of FireWire 800 heeft.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 25-10-2011 22:38

Merkava
@ Vught

Hangt het Reality Distortion Field nu boven Amsterdam? whistling

Het totaal aantal beschikbare apparaten is zeer beperkt en de prijzen zijn exhorbitant. Thunderbolt is de Gucci onder poorten.

Het komende jaar zal er echt veel meer keus moeten komen en zullen de prijzen drastisch omlaag moeten. Blijven betaalbare apparaten uit dan is het simpelweg een erg dure en gecompliceerde beeldschermaansluiting.

De waarheid verzin je niet.

#4 26-10-2011 01:18

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Dat is dus het punt. "Er komt wel een hub" is een simpele gedachte, maar Apple kennende gaat die hub geen 7,99 kosten zoals een USB hub, eerder iets van 59,99. En dan zit je met een hub waar je scherm, scanner en FireWire schijf aan moet, dan moet je nog minimaal 2 adapters kopen, die waarschijnlijk 19 euro per stuk gaat kosten.

En dan is het nog maar de vraag of het daisychainen van FireWire nog werkt als de eerste schijf niet aan een FireWire poort hangt, maar aan een TB poort.

Let wel, we hebben het hier dus over het beperken van het aantal ( verschillende ) poorten, en waarvoor ? Zodat de achterkant van je iMac netjes leeg is ? Of lekker symmetrisch met allemaal dezelfde poortjes ? Dan ga je dus echt je machine meer als een standbeeld bekijken dan als een functioneel apparaat.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#5 26-10-2011 06:36

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

De vorige poging om meer zaken door één videoaansluiting te laten lopen (namelijk de ADC bus) is in ieder geval geen schreeuwend succes geworden en heeft een hoop mensen vooral op (adapter)kosten gejaagd.

#6 26-10-2011 09:04

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Ik dat het met thunderbolt echt wel anders gaat worden, de grote fabrikanten als dell en sony hebben ook al aangegeven er mee te gaan werken. Sterker, sony heeft al een variant gemaakt waar thunderbolt over een usb connector loopt.

Ja, er zullen hogere kosten komen, maar ook meer mogelijkheden. Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met een paar kabeltjes kopen als mijn laptop daar kleiner, lichter en mooier van wordt en ik thuis alleen maar meer computer heb :-)

Ik denk dat thunderbolt een van de slimste dingen is die apple de afgelopen paar jaar heeft gedaan. Ja, je kan er nu nog niet alles mee wat iedereen wil of iig niet zonder hoge kosten, maar 't is een beetje een kip/ei verhaal.

#7 26-10-2011 09:44

inberlin
Pro
@ alway here
Website

vraagje: Mijn cinemadisplay is na 3,5 jaar niet meer om aan te zien.
Ik wil op mijn evenoude Mac Pro ( 2,66 Intel Xeon quad core) een nieuw scherm gaan aansluiten. Als ik een 27 inch Thunderbolt scherm zou willen, veronderstelt dit waarschijnlijk de aanschaf van een nieuwe videokaart. Of toch maar naar een Dell 30 inch voor de zelfde prijs en dezelfde specs zonder extra kaart?

#8 26-10-2011 10:02

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Er is (nog) geen thunderbolt ding dat je aan een oudere mac kunt koppelen. Maar ook als die er wel was zou ik wel 4 keer achter mijn oren krabbelen voor ik daar aan zou beginnen.

Overigens is dat met de minidisplay-versie al niet veel anders. Op een MacPro kun je eigenlijk geen Apple scherm maar aansluiten.

Sometimes you win - sometimes you lose.  En met statistische zekerheid meer lose dan win.

#9 26-10-2011 11:26

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Heb wel gehoord dat de Dell schermen na een paar jaar veel slechter worden. Met mijn oude 20" ACD had ik dat ook, die werd echt heel snel heel slecht, maar volgens mij komt dat ook doordat het geen LED is. nieuwe dell schermen zijn ook gewoon LED toch?

Je kan een thunderbolt scherm ook op iedere gewone displayport aansluiten en dan werkt het gewoon, dan werken alleen de poorten op de achterkant niet. (volgens mij ook de usb niet). Om futureproof te zijn is 't wel handig, maar volgens mij is het kiezen van het scherm tegenwoordig vooral een kwestie van smaak. Specs zijn zo goed als hetzelfde. Het ene scherm heeft wat meer plugjes, 't andere is een stuk mooier.

Voor mij waren de speakers in de 27" ACD een belangrijke reden om vorig jaar voor dat scherm te gaan.

#10 26-10-2011 12:39

Buzz
@ Delft

Als je een thunderbolt scherm op een gewone displayport aansluit dan werken dus naast de poorten op de achterkant ook je speakers, isight en helderheidsinstellingen niet. Vooral dat laatste is een belangrijke reden om dat dus niet te doen. De vorige 27" LED Cinema Display, met mini displayport en USB aansluiting, is niet voor niets nog steeds te koop bij Apple.

Het nieuwe thunderbolt scherm is er voor nieuwe thunderbolt Macs en het oude scherm voor oudere Macs en Mac Pros. Zo simpel is dat.

Laatst bewerkt door Buzz (26-10-2011 12:43)

#11 26-10-2011 14:14

inberlin
Pro
@ alway here
Website

bedankt voor de info. Het is een Dell UltraSharp U3011 geworden, die ik zonder toeters en bellen kan aansluiten op mijn MacPro. Weliswaar niet zo mooi als de ACD, maar zeker zo goed.grin

#12 26-10-2011 14:25

3dGuy

unSOUND schreef:

Maar alles via thunderbolt is ook knudde, want ik heb bijvoorbeeld mijn 30 inch aan die tb poort hangen... Dus zit die poort gelijk vol en kan er niks meer bij. Dus MOET je een nieuw scherm van Apple kopen als je meer dan 1 apparaat wilt aansluiten... Maar dit is een beetje off topic.

Als fabrikanten van bv HD het zelfde principe aan houden als ze met Firewire en al veel eerder scsi deden dan krijgt elk apparaat twee TB aansluitingen en kun je gewoon door "daisy chainen". 

Als je op de Thunderbolt pagina van Apple kijkt dan zie je (onderaan) al een aantal aangekondigde aparaten en adapters van andere fabrikanten staan.

Zo is er de echo expresscard34 > thunderbolt adapter die via een expresscard 34 slot alles van USB tot SATA Pro op Thunderbolt kan aansluiten. Jammer genoeg is er wel maar 1 slot en ook maar 1 thunderbolt aansluiting.
En als je even snel telt is het ook nog eens een dure grap alleen al de kabel (alleen via Apple verkrijgbaar) kost €49,-

#13 26-10-2011 14:36

Martiniman
@ Tikibad

inberlin schreef:

maar zeker zo goed.grin

Een sloot beter:
Ondersteuning van sRGB en AdobeRGB (ACD is sRGB+, oftewel vlees nog visch qua gamut).
Nog meer pixels
Mat
30-bit support.

#14 26-10-2011 15:32

inberlin
Pro
@ alway here
Website

Martiniman schreef:

inberlin schreef:

maar zeker zo goed.grin

Een sloot beter:
Ondersteuning van sRGB en AdobeRGB (ACD is sRGB+, oftewel vlees nog visch qua gamut).
Nog meer pixels
Mat
30-bit support.

me happy! grin

#15 26-10-2011 18:47

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

Als fabrikanten van bv HD het zelfde principe aan houden als ze met Firewire en al veel eerder scsi deden dan krijgt elk apparaat twee TB aansluitingen en kun je gewoon door "daisy chainen".

Het betekend dus wel dat je al je huidige apparatuur moet vervangen, of voor elk apparaat ( want een thunderbolt printer, scanner en dergelijke komt er niet, daar is de rechniek te duur voor ) een extra adapter moet kopen... Cha-ching! En zoals ik al zei is het nog maar de vraag of je een FireWire 800 schijf wel kunt daisychainen als de eerste schijf aan een thunderbolt poort hangt.

#16 26-10-2011 18:49

Pieterr
@ Eindhoven

Thunderbolt en Mini DisplayPort. Kijk tot wat welke "uitwassen" dit leidt, tabelletjes welke combinaties wel en niet met elkaar werken, het is gewoon een drama. blushing sad

Thunderbolt and MiniDisplay Mac Compatibility 101.

"Makkelijker kunnen we het niet maken".

http://img818.imageshack.us/img818/6863/tbmac.jpg

#17 26-10-2011 18:59

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

Ik dat het met thunderbolt echt wel anders gaat worden, de grote fabrikanten als dell en sony hebben ook al aangegeven er mee te gaan werken. Sterker, sony heeft al een variant gemaakt waar thunderbolt over een usb connector loopt.

En DAAR ga je dus al op je gezicht, als merken nu al verschillende stekkers gaan gebruiken, blijft er van het hele concept "standaard" al weinig meer over, want dan zit je straks dus met adapters voor zelfs onderlinge tb devices... Straks kan je dus niet eens een externe Sony TB schijf daisychainen met een LaCie TB schijf...

#18 26-10-2011 21:34

3dGuy

Andere bedrijven zullen het niet Thunderbolt mogen noemen en de stekker zal vast ook wel gepatenteerd zijn. Ik begreep ook via de website van 1 van de buren dat er ook nog veel technologie in de stekkers zit en dat dat ook voor de hoge prijs zorgt. iK denk wel dat het voor het snel adapteren niet goed is dat Apple het eerste jaar het alleen recht heeft om TB in computers in te bouwen. Van de andere kant is het samen met Intel ontwikkeld dus via hun zal het ook wel in windows wereld terecht komen.

Als ik bij de express 34 Firewire adapter van sonnet kijk dan zou die tot 63 firewire apparaten aan kunnen.
En je hebt natuurlijk altijd nog de al in je mac ingebouwde FireWire en USB poorten. En als je een scherm van Apple hebt zitten die daar ook nog in. En als ik het goed begrijp komen die usb en FW poorten ook via Thunderbolt. En daarvan heb ik nog niet gehoord dat er beperkingen zijn.

#19 26-10-2011 22:59

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Daar gaat het dus de hele tijd al over, het idee om Thunderbolt poort IN PLAATS VAN de huidige USB en FireWire poorten te gaan gebruiken... Dan ben je dus wel enorm beperkt, en semi verplicht je heil te zoeken in Apple's nieuwste hardware en adapters...

#20 26-10-2011 23:51

3dGuy

Maar je bent het toch niet verplicht!
De nieuwe mac's hebben toch nog steeds FireWire en Usb! Alleen de MacBook Air mist FireWire!
En er gaan dus ook nog meer adapters komen om ze via Thunderbolt te connecten met de Mac dus je bent niet verplicht om een Apple scherm te gebruiken.

Laatst bewerkt door 3dGuy (26-10-2011 23:54)

#21 27-10-2011 00:36

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

Maar je bent het toch niet verplicht!

Je mist blijkbaar het begin van het topic... Het gaat er juist vanaf post 1 van dit topic al over wat er straks gebeurt als Apple er straks voor kiest om in plaats van EN een usb poort, EN een FireWire poort EN een thunderbolt poort te kiezen voor enkel 1 of 2 thunderbolt poorten... DAN kom je dus met de problemen dat je afhankelijk wordt van Apple's hubs, Apple's adapters en Apple's schermen voor het aansluiten van alle randapparatuur.

#22 27-10-2011 01:01

3dGuy

En ik probeer je nu al de hele tijd uit te leggen dat helemaal niet afhankelijk zult zijn van Apple dingetjes. Er zijn al een aantal bedrijven bezig om van alles voor TB te maken. En ga er maar van uit dat usb en FireWire de eerste jaren niet zullen verdwijnen.

#23 27-10-2011 01:39

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

unSOUND schreef:

En DAAR ga je dus al op je gezicht

Niet helemaal,.. dit is niet een thunderbolt standaard, van intel mag sony het geen thunderbolt noemen, maar 't is wel dezelfde techniek.

unSOUND schreef:

Het betekend dus wel dat je al je huidige apparatuur moet vervangen, of voor elk apparaat ( want een thunderbolt printer, scanner en dergelijke komt er niet, daar is de rechniek te duur voor ) een extra adapter moet kopen...

Nee je zal 1 adapter moeten kopen in de vorm van een hub achtig ding, je hoeft niet ieder apparaat los aan thunderbolt te hangen, dat is ook verre van ideaal. maar een macbook air die tegelijkertijd een echte desktop machine is, dat is toch wel erg prettig.

3dGuy schreef:

En ik probeer je nu al de hele tijd uit te leggen dat helemaal niet afhankelijk zult zijn van Apple dingetjes. Er zijn al een aantal bedrijven bezig om van alles voor TB te maken. En ga er maar van uit dat usb en FireWire de eerste jaren niet zullen verdwijnen.

idd,.. er zijn nu al genoeg bedrijven zoals OWC die TB apparaten hebben aangekondigd, hubs, PCIx casings en ga zo maar door.

#24 27-10-2011 02:26

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

3dGuy schreef:

En ik probeer je nu al de hele tijd uit te leggen dat helemaal niet afhankelijk zult zijn van Apple dingetjes. Er zijn al een aantal bedrijven bezig om van alles voor TB te maken.

Ik zei ook dat ik dus GEEN interesse heb om mijn huidige externe schijven weg te moeten doen om TB schijven te kopen... Zeker niet als TB schijven gerust het dubbele tot drievoudige kosten van FW800 schijven. En er gaan echt geen TB printers, scanners, toetsenborden en geheugensticks komen, daar is de TB techniek te duur voor. Je wordt dus altijd afhankelijk van tussenstukjes / adapters.

HSL schreef:

Nee je zal 1 adapter moeten kopen in de vorm van een hub achtig ding, je hoeft niet ieder apparaat los aan thunderbolt te hangen, dat is ook verre van ideaal.

Het punt is dus dat ik nog maar moet zien dat Thunderbolt ECHT compatible gaat zijn met FireWire en USB. Een simpel voorbeeld: Ik heb nu 3 FireWire 800 schijven. Die hangen gedaisychained aan elkaar, aan de Mac mini. STEL: Ik heb straks een nieuwe Mac met enkel TB poorten, dan kan ik een verloop van TB naar FW800 kopen, maar ziet de Mac dan ook alle andere FW800 schijven die erachter hangen ? Oftewel: TB apparatuur kun je daisychainen, maar kun je ook FW800 apparatuur daisychainen aan een TB poort ?

En dan zit je nog met zaken als je printer, scanner, toetsenbord en andere USB apparatuur, daar moet dan een TB poort voor worden opgeofferd om plek te maken voor een USB hub... En dan zijn de poorten eigenlijk al op. Sowieso ben ik dan de klos, want mijn 30 inch ACD kan daar niet aan, want de adapter voor Dual Link DVI heeft een directe USB poort nodig.

Nog los van het feit dat het in mijn ogen juist een veel rommeliger geheel wordt als aan elke USB of FireWire kabel een verlengstukje naar TB hangt. Als ik dan moet kiezen tussen verschillende poorten op mijn machine, of allemaal TB poorten, dan liever van alles wat. Plek zat aan de zijkanten zodra de Optische drive permanent weg is.

#25 27-10-2011 09:39

Merkava
@ Vught

Mooi dat al die fabrikanten van alles aan kondigen maar ik geloof het pas als ik het daadwerkelijk voor een redelijke prijs aan kan schaffen.

Hieronder een afbeelding van de Light Peak connector.
Ziet er toch wel iets anders uit als 'onze' Thunderbolt connector.
Aangezien de pc markt veruit de grootste is en Light Peak goed combineerbaar lijkt met USB ligt het in de lijn der verwachtingen dat dit de standaard connector word.

http://www.techcavern.com/wp-content/uploads/2011/03/lightpeakconnector1.jpg

De waarheid verzin je niet.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB