MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 22-10-2011 17:28

Jensdh
@ Vorselaar
Website

Displaypoort - HDMI

Hey!

Ik heb net een TV gekocht met HDMI uitgang, en heb er dan ook maar een kabeltje bijgekocht voor naar m'n iMac.
Toen ik thuis kwam heb ik het meteen getest, jammer genoeg heb ik geen mini-displaypoort.
Ik geloof dat ik een mini-DVI poort heb (iMac 2008 ).
Is dit correct? Zonee, welke poort heb ik dan voor een extern beeldscherm?

Welke kabel moet ik dan kopen (ik heb nu een mini display -> HDMI).

Thanks!

#2 22-10-2011 17:47

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

Re: Displaypoort - HDMI

Goedkoopste combinatie is een mini DVI naar DVI adapter, met een DVI naar HDMI kabel.

http://store.apple.com/nl/product/M9321G/B?
+
http://www.alternate.nl/html/product/Ka … l/443101/?

De kabel zou je misschien nog kunnen terugbrengen naar de winkel, of verpatsen / weggeven.

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#3 22-10-2011 17:59

Pieterr
@ Eindhoven

Jensdh schreef:

Ik geloof dat ik een mini-DVI poort heb (iMac 2008 ). Is dit correct?

Ja dat klopt.

#4 22-10-2011 20:03

Jensdh
@ Vorselaar
Website

Ik heb inderdaad ondervonden dat de combinatie mini-DVI naar HDMI niet bestaat.
Saturn was zo vriendelijk om de kabel terug te nemen, en ik ben naar huis gegaan met een mini-DVI naar video, wat denk ik evengoed zal werken.

#5 24-10-2011 00:44

RedLocktree

Jensdh schreef:

...ik ben naar huis gegaan met een mini-DVI naar video, wat denk ik evengoed zal werken.

Volgens mij is dat zonde van je signaal(kwaliteit). S-Video is volgens mij gewoon een PAL signaal 720x576 dus de 1920x1080 van je HDtv zal je niet halen. Dan lijkt mij de oplossing van unSOUND de beste.

There's danger in frustration

#6 24-10-2011 01:20

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Inderdaad, de S-Video uitgang is inferieur vergeleken met het HDMI signaal. In feite ga je nu van een digitaal naar een analoog signaal terwijl je TV digitaal snapt. Ik zou ook voor de optie van Unsound gaan.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#7 24-10-2011 06:40

Pieterr
@ Eindhoven

Jensdh schreef:

Ik heb inderdaad ondervonden dat de combinatie mini-DVI naar HDMI niet bestaat.

Die combinatie bestaat wel, je moet er alleen wel even naar zoeken: http://www.neetcables.com/

Verder sluit ik me bij de rest aan dat je beter voor een HD digitaal signaal (DVI of HDMI) kunt gaan dan voor SD analoog (S-Video of Composiet).

#8 24-10-2011 19:48

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Als ze nou eens gewoon HDMI op de Appeltjes maken...

Yeo, i know
[nevermind]

#9 24-10-2011 19:59

Pieterr
@ Eindhoven

@Freek: Deze heeft het: http://www.apple.com/macmini/specs.html

Nu de rest nog....

#10 24-10-2011 20:19

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

En de net 'vernieuwde' MacBook Pro heeft 't niet. Ook niet bij de 15" voor € 2.149,00
#fail

Ik wordt er sowieso knotsgek van als je een paar verschillende typen Mac's hebt en je moet een beamer huren en aansluiten. Denk maar niet dat je die zomaar met 'een' kabeltje allemaal verbonden krijgt...
Dan weer die aansluiting, dan weer die. En dan past die ene weer net nie.

Yeo, i know
[nevermind]

#11 24-10-2011 21:22

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Dat valt toch wel mee? op alle macs zit al jaaaaren een displaypoort,..
Waarom zou je in godsnaam een hdmi poort op een macbook pro willen hebben?
Of nog beter, waar zou die moeten zitten?

En wat doe je dan met een beamer die geen hdmi heeft? Wij hebben op kantoor ruimtes waar beamers staan met VGA, DVI en HDMI, er er zal er vast ook nog een zijn die met S-Video gaat wink Dat probleem lijkt me groter dan een mac met een displayport tongue

Ik heb op ebay ooit een minidisplayport>>hdmi gekocht voor 5 euro, draait al jaren helemaal prima,  daarvoor had ik een minidvi>>dvi & dvi>>hdmi aan elkaar hangen.

#12 24-10-2011 21:36

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

...ik had laatst een presentatie op de studio met verschillende beamers en verschillende Macs. Een laatste generatie Macbook Pro (nog met zilveren toetsen), een half jaar oude 27" iMac en een nieuwe Macbook Pro (ook ± half jaar oud). 3 verschillende aansluitingen naar beamer en een beamer waar dan weer een andere *hoe-heet-zo'n-poort* op zit: zo'n rechthoekige met veel pinnen. Maar die paste weer net niet.
Ach er zijn ergere dingen om je druk over te maken. Maar ietsjes meer eenheid lijkt mij wel fijn.
En waarom HDMI? Omdat het kan en omdat je dan gewoon een draad zonder hulpstukken kunt gebruiken. Ach zo'n aansluitinkje moet er gewoon bij passen. Er liggen hier 3 laptops (van nieuwprijs € 300 tot € 700) met HDMI. Erg handig hoor wink

PS:

HSL schreef:

minidisplayport>>hdmi // minidvi>>dvi // dvi>>hdmi

Hier krijg ik het dus al benauwd van. Zo juist niet gebruiksvriendelijk, eenvoudig, overzichtelijk.

Laatst bewerkt door Freek. (24-10-2011 21:38)

Yeo, i know
[nevermind]

#13 24-10-2011 21:43

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Een AppleTV als draadloos snoer lijkt me geweldig. Kan de beamer gewoon aan het plafond hangen - mooie plek voor het beste beeld. En dan gewoon vanaf je iPhone bedienen.

Maar ik geloof niet dat je er zonder jailbreak gewoon alles er naar toe kan streamen. Helaas.

#14 24-10-2011 21:53

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Freek. schreef:

Een laatste generatie Macbook Pro (nog met zilveren toetsen)

Ehhh,.. de laatste MBP met zilveren toetsen is 4 jaar oud.
Die had DVI, daar kan de beamer dus rechtstreeks in.

Freek. schreef:

een half jaar oude 27" iMac

mini displayport

Freek. schreef:

en een nieuwe Macbook Pro

mini displayport

Je had dus eigenlijk maar 1 kabeltje nodig?  (mini DP naar DVI)

Ik kreeg het ook benauwd van mijn kabelketting, daarom was het kabeltje op ebay een prima oplossing. :-)

Overigens is HDMI ook geen standaard,.. apple is juist bezig om van miniDP uiteindelijk een standaard te maken, en dat gaat ze waarschijnlijk ook nog lukken door thunderbolt. En dan zitten ze niet met de licentiekosten die HDMI met zich meebrengt.

#15 24-10-2011 21:59

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

Overigens is HDMI ook geen standaard,.. apple is juist bezig om van miniDP uiteindelijk een standaard te maken.

Gevalletje  Reality Distortion Field? whistling

#16 24-10-2011 22:08

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

ehhh,.. ik bedoelde, HDMI zit niet standaard op alle devices,.. zoals beamers, dus het echte probleem ga je toch niet oplossen. aan 2 kanten heb je een standaard aansluiting nodig. En voor zover ik weet heeft HDMI ook een berperking aan signaal wat er doorkan en dat zal iedere aansluiting hebben, dus iedere x aantal jaar zal er iets veranderen.

De enige plek waar hdmi standaard in alle apparaten zit is bij TV's, de macmini is de enige mac die bij uitstek geschikt is voor TV's dus is het logisch dat het daar op zit en op de rest niet. Ik moet er niet aan denken dat er een groot lomp HDMI contact in mijn MBP zou zitten.

#17 24-10-2011 22:42

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Groot lomp contact? Kwa oppervlakte gelijk aan huidige USB. SCSI, dat was lomp wink
En als je 'm niet nodig hebt dan doe je de HDMI-stekker er toch niet in?

Btw: ja die zilveren MBP, die was het handigst ja. De nieuwere MBP en de iMac (echt twee verschillende aansluitingen) kilden me icm met een nieuwe beamer. Hoe dan ook een geleuter waar je geen trek in hebt als de deadline nadert en blijkt dat alle in huis zijnde kabels en verloopstukken iet werken of passen. Ech Har het was niet zo makkelijk als je hierboven schetst.
Ik weet dan niet uit mijn hoofd hoe al die aansluitingen en vormen heten maar ben ook niet bepaald een achterlijke kwa techniek ...

Yeo, i know
[nevermind]

#18 25-10-2011 00:29

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Freek. schreef:

Ech Har het was niet zo makkelijk als je hierboven schetst.

heheh, ik geloof je wel hoor, maar de 27" iMac heeft op alle modellen exact dezelfde aansluiting als de unibody macbook pro (ALU met zwarte toetsen) op alle modellen heeft. dus snap niet waar het dan bij jou mis ging,..

Een HDMI stekker is een flink stuk breder dan een usb poort, en er passen zeker 3 mini displayports in. Dus als ik moet kiezen, geef mij dan maar 2 displayports en dan koop ik wel 1 extra kabeltje van 20 euro. wink

Ik vind het niet zo zeer jammer dat je de kabeltjes nodig hebt, maar dat ze (als je de originele koopt) allemaal 20 of 30 euro kosten, zou liever zien dat apple ze gewoon standaard in de verpakking stopt.

:-)

#19 25-10-2011 06:48

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

ik bedoelde, HDMI zit niet standaard op alle devices,.. zoals beamers.

Wel op alle recente beamers. HDMI is ondertussen echt standaard voor video-apparaten.

Wat de grootte van de HDMI-connector betreft, er bestaat ook nog zoiets als mini-HDMI.

Apple is een eigenwijs bedrijf. Dat weten we, en dat vinden we allemaal leuk hier. Maar soms is dat wel eens onhandig. Nog zo'n standaard waar Apple maar niet aan wil: USB3. Want: "wij hebben Thunderbolt, veel beter!" Maar er is nog steeds geen betaalbare externe schijf voor te krijgen.

#20 25-10-2011 11:47

Martiniman
@ Tikibad

Pieterr schreef:

HSL schreef:

ik bedoelde, HDMI zit niet standaard op alle devices,.. zoals beamers.

Wat de grootte van de HDMI-connector betreft, er bestaat ook nog zoiets als mini-HDMI.

Inderdaad: keurig klein plugje. Zit ook op mijn Nikon en gebruik ik op locatie regelmatig met 23 inch FullHD beelscherm als live-view. Kunt er voor een paar euro's een 5m lange kabel voor kopen: MiniHDMI naar HDMI, en als een videokaartboer en displaymaker even tijd zou nemen om HDMI 1.3 normaal te ondersteunen, kan een 30 bit NEC PA301W ook prima gedraaid worden vanaf een powerbook. Prima plugje dat Mini-HDMI. Vind maar eens een 5m lange TB kabel! Alle macs aan de MiniHDMI 1.3 zou naar mijn idee een stuk handiger zijn. Die kan ook nog met een goedkope kabel van miniHDMI naar DL-DVI voor de oude grote schermen.

Laatst bewerkt door Martiniman (25-10-2011 11:48)

#21 25-10-2011 13:18

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

sja,.. leuk, mini hdmi >> hdmi, maar dan kan ik toch net zo goed een mini displayport >> hdmi kabel kopen?  Ik zie het voordeel echt niet meer.

De reden dat apple voor thunderbolt kiest snap ik heel goed, niet uit eigenwijsheid, maar omdat je straks in principe maar 1 aansluiting op een apparaat nodig hebt, simpelweg omdat alles over thunderbolt kan lopen, ook USB3.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk usb3 nog nooit gemist heb, schijven die snel moeten zijn sluit ik via firewire800 aan, de rest gewoon via usb2. heb niet het idee dat de boel veel sneller zal worden met usb3, maargoed, dat is een hele andere discussie.

#22 25-10-2011 15:22

Martiniman
@ Tikibad

Als Apple werkelijk geinteresseerd is in alles over 1 kabel, dan had er wel HDbaseT in gezeten. Hadden er zelfs nog 2 pluggen geschrapt kunnen worden bij een macbook, namelijk de TB poort én de magsafe. Alleen de ethernetkabel is dat geval voldoende voor 10Gb data incl HDMI compatible beeld en DTS/DD etc aan geluid, 100watt aan power, en kabels van een paar dubbeltjes/meter tot 50m.

TB is vooral weer een extra verdienmodel. Na FW heeft Apple niet veel meer bijgedragen aan handige kabels.

#23 25-10-2011 18:49

unSOUND
Ex-Crew
@ Sliedrecht
Website

HSL schreef:

sja,.. leuk, mini hdmi >> hdmi, maar dan kan ik toch net zo goed een mini displayport >> hdmi kabel kopen?  Ik zie het voordeel echt niet meer.

Maar die zijn er dus niet... whistling

En Apple is lang niet zo gek op "standaarden" als ze zeggen, ze zijn vooral gek op HUN standaarden. Want de Dock connector is bijvoorbeeld een "standaard" volgens Apple, maar voor de iPod, iPad en iPhone heb je afzonderlijke Camera Connection Kits nodig, want ze zijn niet uitwisselbaar... wassat

HSL schreef:

De reden dat apple voor thunderbolt kiest snap ik heel goed, niet uit eigenwijsheid, maar omdat je straks in principe maar 1 aansluiting op een apparaat nodig hebt, simpelweg omdat alles over thunderbolt kan lopen, ook USB3.

En omdat er dan geheid maar één poort op zit, ben je altijd verplicht een Cinema Display te kopen om als Hub te gebruiken... Nee, geef mij maar lekker veel losse poorten, van mijn part zit heel de achterkant van die iMac vol poorten, nu is het typisch "form over function".

Waarom moeilijk doen als het lastig kan ?

#24 25-10-2011 18:53

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Om dan ook nog maar even te zwijgen over het gebrek bij sommige opdrachtgevers.. Ja hoor we hebben alles om je laptop aan te sluiten op een beamer/netwerk/noemmaarop. Resultaat: zelf maar een tas vol met kabels en diverse verloopjes. Het kan idd makkelijker!

#25 25-10-2011 19:45

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

unSOUND schreef:

Maar die zijn er dus niet... (whistte)

Raar,.. heb er hier toch echt één.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB