MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Video
  •  » 5D Video en fotografie vraag 70-200 f2.8 of f4

#1 14-10-2011 19:16

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

5D Video en fotografie vraag 70-200 f2.8 of f4

Grote productie die eraan komt, zondagavond en ik zit met twee vragen. In carré gaan we fotograferen en filmen met vier camera's of eigenlijk 5. Ik bedien er 1 en daar twijfel ik nog even hoe ik het in ga zetten. De opstelling is 1 cameraman draait op XD-cam, 1 fotograaf fotografeert met 2 boby's 5D 1 met een 24-70 mm en 1 met een 70-200 mm. Dan heb ik nog een groothoek video camera op een Panasonic GH-1 en de laatste camera ben ik ook met een 5D, ik zal 90% van de tijd filmen en af en toe een foto nemen. Mijn vriend, die we filmen/fotograferen zal slechts een paar minuten op het podium zijn dus ik zal heel snel moeten zijn.

Ik heb twee 70-200mm lenzen, één is f2.8 en de andere f4 beide met IS. De 2.8 is de nieuwe versie en dus de beste. Ik twijfel wie nou beter af is met de 2.8, ik die 90% van de tijd video maak of de fotograaf?  Ik probeer de voor en tegens te beredeneren, 2.8 op 200 mm video met de hand scherpstellen zal misschien niet lukken dus wellicht kan ik net zo goed de f4 nemen. Aan de andere kant, stel dat er weinig licht is kan ik beter de lichtgevoelige lens op de video camera plaatsen denk ik.

Een ander punt waar ik niet helemaal zeker van ben hoe het werkt met de sluitertijd en video. We draaien 25p, dus zou je zeggen dat 1/50 sec het meest zeker. Ik weet niet wat het theater licht allemaal inhoud, maar als er lampen met ballasten zijn dan heb ik op 1/50 de minste kans op shutterproblemen. Echter met  dezelfde camera moet ik ook heel snel een foto kunnen maken op 200mm. Dan lijkt me, ondanks de IS dat 1/100 of zelfs 1/125 beter is. Maar vanuit de lifeview omschakelen naar de fotomode, sluitertijd aanpassen, iso aanpassen (diafragma blijft gelijk) foto maken, weer terug naar video mode en daar de sluitertijd weer terug en iso weer terug, pff kost veel tijd. Daarom twijfel ik om of de foto's te proberen op 1/50 of het video op 1/100 want dan kan ik met 1 instelling beide doen. Het is wel weer een compromie aan 1 van beide kanten.
Mogelijk dat ik dit laatste probleem kan oplossen met het voorkeuze wiel C1,C2,C3 maar daarvoor moet ik nog even de manual doorspitten.

Zo concreet heb ik twee vragen
1 Ik heb tussen twee lenzen te verdelen, een f2.8 en een f4 wie krijgt de 2.8 de video man of de fotograaf?
2 Iemand ervaring met sluitertijden op een 5D filmen bij theater licht?

Tips zijn welkom, resultaat zal ik volgende week tonen
Thnx,
Ronald

Laatst bewerkt door digilux (14-10-2011 21:40)

#2 16-10-2011 10:45

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Re: 5D Video en fotografie vraag 70-200 f2.8 of f4

Ik zou zeggen de f4 voor de fotograaf, die heeft minder last van te weinig licht.
Theaterlicht is kunstlicht dus sluitertijden maken niet zoveel uit, behalve voor bewegingsonscherpte......

#3 17-10-2011 12:23

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Re: 5D Video en fotografie vraag 70-200 f2.8 of f4

De praktijk blijkt toch elke keer anders dan je had voorspeld. Ik dacht dat ik wilde gaan filmen met een tele lens, maar ik stond zo dichtbij dat een standaard genoeg was. Dus ik heb gefilmd met de 50 mm en lichtsterke 70-200 is naar de fotograaf gegaan. En ja het is goed gegaan, we hebben de Publiekaward gewonnen!

http://www.jitty.nl/fotomacminds/gewonnen.jpg

• Forum
  •  » Video
  •  » 5D Video en fotografie vraag 70-200 f2.8 of f4

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB