MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 11-10-2011 11:11

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

Logo/huisstijl restyling: Hoe pak ik dit aan?

Aloha!

Ik zit met het volgende en kom het natuurlijk meer tegen, zo in het veld...

Ik ben benaderd om een folder te ontwerpen en hieruit voortvloeiend eventueel een complete aankleding van een broodjeszaak. Wat is nu het geval... het logo zuigt. Om iets van deze folder/aankleding te maken is, laten we zeggen, lastig/weinig eervol. Zeker niet iets om in mijn portfolio te drukken.

Graag zou ik een goede basis als uitgangspunt nemen en het logo restylen. Maar hoe verkoop ik dit soort 'brutaliteit' aan een klant?

Ik dacht er aan om gewoon aan de vraag van de klant te voldoen en daarnaast nog een variant te maken met de nieuwe look. In dit geval zou het de moeite kunnen lonen omdat er nog zoveel achter weg kan komen.
Dit dan met als begeleidend babbeltje dat dit natuurlijk 'no offense' is en geheel vrijblijvend. Gewoon om eens te kijken wat een make over kan doen voor de uitstraling van je toko. whistling

Ik vraag me af hoe jullie dit soort gevallen aanpakken en ook hoe hier mee om te gaan als er verder weinig tot niets achter weg zou komen.

Tevens vraag ik me af hoe jullie reageren, zo bij de klant aan tafel en een eerste blik op een draak van een logo werpend. Doe je hier dan gelijk iets mee, of probeer je je eerst rustig te herstellen en kom je hier later op terug?

Alvast bedankt voor het meedenken!

#2 11-10-2011 11:31

Chuck
Ex-Crew

Re: Logo/huisstijl restyling: Hoe pak ik dit aan?

Er is een anekdote van iemand die zo het hele ANWB account voor zijn neus zag opstappen.

Wat mij betreft ben je naast vormgever ook adviseur... je kunt zeggen dat je je zorgen maakt over de kwaliteit en uitstraling van het logo. Juist omdat er nu ook geld uitgegeven gaat worden aan een folder en de aankleding van de zaak.
Aan de andere kant zul je net zien dat ze dit zelf in elkaar hebben geflanst op een regenachtige zondagmiddag in Corel Draw en dat ze er ontzettend tevreden mee zijn.
Vergis je niet in de emotie die het met zich meebrengt als jij met een -in jouw ogen- niet zuigend logo aankomt. En het besef dat behalve de pui, die brochure ook de bestekzakjes en de bedrijfsauto dan moeten worden aangepast.

Het komt simpelweg neer op jouw gedoseerde overtuigingskracht en inlevingsvermogen.

#3 11-10-2011 11:32

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik denk dat het juist een uitdaging voor (en de taak van) de vormgever is om met een 'lelijk' logo iets fraais in elkaar te zetten. Als opdrachtgever zou ik het niet op prijs stellen als een vormgever tegen mij zou zeggen dat mijn logo zuigt.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 11-10-2011 12:13

ateliereb
@ Lochem
Website

Ik probeer een klant en z'n huisstijl altijd wel naar 'hoger' level te inspireren en mee te nemen. Als ik huidige logo bv niks vindt, zeg ik dat altijd en leg ook uit waarom #belangrijk. Je klant is er uiteindelijk ook bij gebaat om goede, mooie huisstijl te hebben.
Je noemt het brutaliteit ... ik zou het je morele plicht willen noemen als ontwerper, of je vanzelfsprekende visie als ondernemer, dat jij een mooiere en betere wereld voor je ziet, waar je anderen in mee wilt nemen.

Draak van een logo > beetje humor helpt vaak en vooral eerlijk zijn. Daar wordt je voor ingehuurd, niet om de hand van de klant vast te houden.

Als de klant kiest om aan iets vast te houden, heb ik daar uiteraard wel respect voor, zal toch altijd de grenzen opzoeken van wat dan wel kan, naar manier zoeken het wel verantwoord te maken.

#5 11-10-2011 14:36

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik vond dit dit wel een charmante oplossing. Verder ben ik het erg met Chuck en Beer eens.

#6 11-10-2011 21:04

Yachtbrochure
@ France
Website

Desk,

Dat is idd geweldig en helemaal waar wat mij betreft!

KISS - Keep It Simple, Stupid

#7 03-11-2011 09:30

Grisolda
@ Leeuwarden
Website

whistling

Whoops... opeens even heel erg druk. Maar niettemin dank voor het meedenken jongens.

De broodjesman kon zich overigens niet over de (zeer redelijke) offerte heen zetten, dus qua uitstraling verwacht ik weinig verbetering.

Mocht zich in de toekomst weer eens een situatie voordoen waarbij ik weer tegen een k*t logo aanloop zal ik proberen gelijk een goede inschatting te maken i.p.v. het aanvankelijk maar als gegeven te nemen. Het hangt overigens ook erg van de klant af is mijn ervaring. Het blijft balanceren. Het lijkt wel mensenwerk. wink

Groet!

#8 03-11-2011 10:18

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Misschien dat je hier nog wat inspiratie kunt opdoen...

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB