MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Video
  •  » Sony HXR-NX70 of Canon XF100 of Panasonic AG-HMC151 of JVC GY-HM100

#1 25-09-2011 15:54

kdewi
Website

Sony HXR-NX70 of Canon XF100 of Panasonic AG-HMC151 of JVC GY-HM100

Ik plan in het kort de aankoop van een nieuwe HD tapeless camera ter vervanging van mijn 9 jaar oude Sony DSR-PDX10 tape camera. Nu heb ik niet echt een groot budget, zodat ik een keuze wil maken tussen deze vier camera's:

Sony HXR-NX70 of Canon XF100 of Panasonic AG-HMC151 of JVC GY-HM150

Zijn er hier soms mensen die ervaring hebben met deze camera's en dus een vergelijking kunnen maken? Wat zijn de pro's en contra's van de camera's. Zijn er grote verschillen in beeldkwaliteit? ...

Alvast bedankt voor de eventuele reacties/reviews.

Laatst bewerkt door kdewi (25-09-2011 20:01)

#2 01-10-2011 13:57

kdewi
Website

Re: Sony HXR-NX70 of Canon XF100 of Panasonic AG-HMC151 of JVC GY-HM100

Na een week struinen op het internet en het lezen/bekijken van honderden reviews en tests, heb ik besloten om de Canon XF 100 aan te kopen.

Nu heb ik hierbij nog een vraag. Voor multicam-projecten in de toekomst is de XF 105 natuurlijk aangeraden, daar je op die (voor de rest identieke) camera ook HD-SDI, Timecode en Genlock op hebt. Maar die kost wel 1000 euro meer. Stel dat ik 2 XF 100's zou gebruiken, kun je dan een even goed resultaat bereiken voor multicam-editing met de Plural Eyes software (http://www.singularsoftware.com/pluraleyes.html)? Want die kost 'slechts' 149 dollar (ongeveer 112 euro), terwijl 2x XF 105 een slordige 2000 euro meer kost dan 2x XF 100.

Ik werk met FCS3 op een Mac Pro Quad Core 2,66 GHz met 8 GB Ram.

#3 02-10-2011 14:46

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Hoi kdwewi,

ik volg dit draadje al enige tijd, ik heb je geen antwoord gegeven omdat ik de vier camera's niet ken. Wel heb ik even naar de spec's gekeken en mijn eerste indruk was dat de Canon het beste is, dus ik denk dat je een goede keus maakt.

Op je tweede vraag kan ik je prima een antwoord geven.  Pluraleyes is een goede tool maar werkt alleen wanneer het audio van redelijke kwaliteit is. Verder is het zo dat audio een loopafstand heeft. Stel je hebt 1 camera achter in zaal voor een totaalshot, het geluid komt daar later aan dan het beeld. Pluraleyes werkt goed met losse clipjes, heel veel lossen clipjes tegelijkertijd syncen werkt minder goed. Dus als je camera's veel stoppen dan moet je rekenen op iets meer tijd in de montage om dit sync te krijgen.

Samengevat, Pluraleys is een goede tool maar geeft altijd meer tijd in de montage dan 100% gelijke tijdcodes. Wat nu te kiezen. Nou dat is erg eenvoudig, doe je elke week een meercamera klus doe het dan goed en sync de boel met Genlock en timecode. Doe je heel af en toe een meer cameraklus,wat geeft het dat je dan iets langer in de montage bezig bent.

Voorbeeld op een kleine klus scheelt het je misschien 10 minuten in de montage, in een grote klus misschien  1 uur. Stel ik zeg dat met Pluraleys ik 30 min meer tijd kwijt ben in de montage. Ik reken voormijzelf en de montageset 80 euro per uur ( ik roep maar wat) en de meerprijs voor 2 camera's met genlock is 2000 euro dan betekend dat dat omslagpunt is 2000=0,5x*80 betekend dat je na 50 montages pas voordeel zal hebben aan de meer investering.

Deze berekening wordt heel anders wanneer je met losse audio recorders en meer camera's, lockits grotere klussen gaat doen. Dan zal je montage voordeel gouw oplopen tot enkele uren per klus. Bij een setprijs van 100 euro en 5 uur montage voordeel zit je na vier montages reeds op het omslagpunt.

Wat voor werk doeje? Simpel interview op statief met 2 camera's daar kom je met pluraleys een heel eind echter muziekregistraties met meerdere camera's en losse audio recorders is er niets zo fijn als een betrouwbare tijdcode.

Dan rest nog de SDI uitgang, indien je ooit een monitor op de set wilt aansluiten wat is er mooier dan SDI, degelijk en betrouwbaar. Wil je een echt betrouwbare afkijk dan gaat er niets boven SDI

Heb je hier wat aan?
succes!

#4 02-10-2011 18:28

kdewi
Website

@digilux

Bedankt voor je antwoord!

Ik ben maar een héél 'kleine' zelfstandige in bijberoep (daarnaast full-time leerkracht) en heb tot nu toe nog geen multicam-edits gedaan. De montages die ik tot hiertoe gemaakt heb zijn altijd in SD (tenminste, als ik mijn eigen camerabeelden gebruik; Sony DSR-PDX10) en zijn grotendeels creaties voor de school waar ik tewerk ben gesteld. Enkele voorbeelden vind je op mijn website > video of op mijn Vimeokanaal (http://vimeo.com/phovid). Ik wilde gewoon weten of die extra 1000 euro voor de XF105 eigenlijk te verantwoorden was. Uit jou antwoord concludeer ik van niet. Als ik al multicam zou monteren, dan zal dat maar heel sporadisch zijn.

Nog eens bedankt voor je reactie.

#5 02-10-2011 20:15

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Dan is mijn advies niet doen totdat je erachter komt dat het echt nodig hebt. Het is namelijk heel makkelijk om teveel/ te duur te kopen dus inderdaad jezelf afvragen heb ik dit echt nodig is altijd verstandig.

Pluraleyes kan ik overgerens wel echt aanraden.

Succes met je camera!

#6 03-10-2011 22:23

kdewi
Website

Nog een tweetal bijkomende vragen:

1 Bij deze camera hoort geen microfoon. Ik dacht om de RODE NTG-2 (http://www.rodemic.com/mics/ntg-2) aan te kopen als shotgun-mic (de NTG-3 is mij te duur) met de Rode SM5 shockmount. Is dit een kwalitatieve goede microfoon, of zijn er andere aan te raden in hetzelfde prijssegment van 190-210 euro (zonder shockmount)?

2 Als verlichtingsmogelijkheid dacht ik aan de Rotolight RL48 Stealth Edition LED (http://www.rotolight.com). Een goede keuze in dit prijssegment (110 euro)? De Ledzilla Dedolight (http://www.youtube.com/watch?v=nOqBTOzm7Xs) is natuurlijk veel beter, maar die ligt ver boven mijn budget (+500 euro).

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Laatst bewerkt door kdewi (03-10-2011 22:24)

#7 04-10-2011 19:34

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

oew, audio is moeilijk hoor. Hoe goedkoper hoe slechter. Goed geluid is moeilijker dan goed beeld. Heb je mogelijkheid om eens een keer bij de Noyz Boyz in Amsterdam naar binnen te lopen? Of bel hun, dan krijg je echt professioneel advies.

#8 04-10-2011 22:57

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Ik heb nog even gekeken en ik zie dat Noyz Boyz echt buiten jouw budget zal zijn. Daarom kijk eens bij deze lui, die kan je bellen en daar vind je ook deskundige mensen. Zij kunnen je het verschil vertellen tussen de microfoon's. Ik zal lekker voor een senheiser gaan, kwaliteit punt.

Blijft wel dat een microfoon van 100 of 200 euro behelpen blijft, maar dat hoor je van een ex geluidsman dus ik ben ook wat kritischer op audio tongue

Het fijne van  winkels als fofic,, vocas, Noyz Boyz, AEM  is dat ze vanuit de praktijk je kunnen vertellen wat goed is en je het ter plekke kunt proberen en vergelijken.

Succes!

Ps dit zijn mijn microfoon's

#9 05-10-2011 15:19

kdewi
Website

Jou microfoon is waarschijnlijk steengoed, maar voor die prijs koop ik een XF100, enkele converters en nog wat accessoires.

Ik begin door jou suggestie een klein beetje te twijfelen tussen de Rode NTG-2 en de Sennheiser ME67. Maar bij de Sennheiser ben je niets zonder de bijhorende voedingsmodule K6, wat als gevolg heeft dat die mic meer dan dubbel zo duur (minimaal 475 euro) is dan de Rode (ongeveer 190-200 euro).
Naar de door jou aangehaalde winkels gaan is uitgesloten, daar ik in België (Watou, aan Franse grens) woon.

Nu, ik ga mijn camera aankopen bij FotoKonijnenberg in Turnhout. Daar hebben ze ook beide microfoons en kan ik ze misschien ter plaatse even uittesten. Dan zien we wel of die Sennheiser de extra 275-300 euro waard is.

Nog iemand tips over on-camera licht?

Laatst bewerkt door kdewi (05-10-2011 15:20)

#10 05-10-2011 15:51

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

kdewi schreef:

Nog iemand tips over on-camera licht?

Niet doen is mijn tip. Klinkt stom, maar vanaf de camera aanlichten is lelijk. Moderne camera's hebben een sterke lichtgevoeligheid dus je kan veel met bestaand licht. Hoeveel geld je ook uitgeeft aan een on-camera licht mooi wordt het nooit.

Een ledpanel wat je op een statief kan zetten, een meter van de camera af en iets hoger kan wel mooi worden.

Succes!

Laatst bewerkt door digilux (05-10-2011 18:53)

#11 05-10-2011 22:05

kdewi
Website

Ok, misschien spendeer ik het geld beter aan iets anders dan aan on-camera licht. Op het dvinfo.net XF forum kwam ik op dit:

You should have a Tiffen or Schneider 58mm UV protector or clear filter anyway. So if you run into something or something runs into you, you wreak the filter, not the lens. As for the ND, I'd probably suggest a ND.6.....2 stops should cover most of your applications. Also, if you are doing a lot of outdoor work, a circular polarizer should also be in your "tool box".

Dus beter een UV- of Clearfilter en eventueel nog een ND-filter?

Laatst bewerkt door kdewi (05-10-2011 22:06)

#12 06-10-2011 08:39

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Als je jouw lens wilt beschermen kan dat geen kwaad. Zit er geen ND in de camera? Zo niet dan wil die wel graag hebben.

• Forum
  •  » Video
  •  » Sony HXR-NX70 of Canon XF100 of Panasonic AG-HMC151 of JVC GY-HM100

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB