MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 20-08-2011 21:30

Ralph
Website

3D scannen toekomst?

Las net persbericht dat mijn ex-werkgever (masterfile) is overgenomen door Arius3d.
MF is nu een gewone 2D beeldbank en opzich lijkt het een goede zet van Arius3D om het
(klanten)netwerk zo over te nemen.
Zie dat ze tot nu toe veel voor musea werken en vraag me af wie er toekomstig nog meer interesse
kunnen hebben in hoge resolutie 3D scans cq iets willen laten scannen?
Ik heb geen verstand van 3D maar ik dacht dat nieuwe modellen al voor fabricage op computers gemaakt
worden, vraag me dus af wie (behalve musea) er nog meer achteraf zouden gaan scannen.

See the silence

#2 20-08-2011 22:06

Yachtbrochure
@ France
Website

Re: 3D scannen toekomst?

Ik heb een onderdeel nodig voor een apparaat, download het vanuit de stock library en print het uit op mijn 3D printer (of bij de kopieerboer op de hoek).

Ik denk juist dat stock libraries in 3d de toekomst zijn, niet alleen voor mooie plaatjes (de meeste kunst is 2D) maar vooral als verzamelplek van allerhande voorwerpen die dan 3D geprint kunnen worden.

KISS - Keep It Simple, Stupid

#3 20-08-2011 22:25

Chuck
Ex-Crew

Dat je nog snel even een nieuwe voorbumper kunt printer voor je man thuiskomt.

#4 20-08-2011 22:53

Ralph
Website

Chuck schreef:

die dan de volgende ochtend het kleurverschil opmerkt omdat je maar een A3 printertje hebt

Maar inderdaad 3D printen maken van 3D scans kan ik me voorstellen maar volgens mij is dat 3Dscannen
reteduur. Ik lees dat ze op licentiebasis werken (4-5 jaar samenwerking) dus niet voor 1 scan
Denk inderdaad dus dat musea en dat soort instanties er gebruik van gaan maken tbv archivering en "vermarkten' van rechten op die afbeeldingen

Laatst bewerkt door Ralph (21-08-2011 10:34)

See the silence

#5 21-08-2011 17:27

Yachtbrochure
@ France
Website

Chuck schreef:

Of een bosje bloemen voor haar verjaardag devil

KISS - Keep It Simple, Stupid

#6 21-08-2011 18:06

trabant
@ Luilekkerland

Plastic rozen verwelken niet...

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#7 21-08-2011 19:14

Ralph
Website

Chuck schreef:

of dat je gewoon een hele nieuwe vrouw uitprint uit de middensectie van de Panorama

See the silence

#8 21-08-2011 21:05

Chuck
Ex-Crew

Of alleen die onderdelen die je het meest interessant vindt.
innocent

#9 21-08-2011 22:09

Ralph
Website

ik zie opeens alleen maar voordelen en mogelijkheden in het 3d scannen... mijn topicvraag is beantwoord
en ga terug naar mijn oude werkgever whistling

See the silence

#10 22-08-2011 12:51

mvde

Chuck schreef:

Denk dat het toch goedkoper en sneller is om gewoon een voorbumper te halen grin

Voordeel is wel dat je voor hele kleine oplage iets kan produceren en uniek.
Vroeger was dit alleen prototyping, blijkbaar hebben ze een nieuwe markt gevonden.

Laatst bewerkt door mvde (22-08-2011 12:52)

Portfolio: http://id-me.nl

#11 22-08-2011 16:18

Martiniman
@ Tikibad

Chuck schreef:

Welcome to the Rileys gezien toevallig?

#12 22-08-2011 16:33

3dGuy

3D scan toepassingen die ik tegen ben gekomen zijn voor restauratie werk aan gebouwen maar ook voor onderdelen voor auto's. Bij restauratie moet je dan denken aan beelden en ornamenten die vernieuwd of bijgemaakt moeten worden. Na inscannen met een cnc freesmachine na maken.

En hoewel de auto industrie 3D modelen maakt krijgt en tuner die een ander type bumper maakt die niet altijd. En in de autoindustrie worden dacht ik ook nog steeds kleimodellen gebruikt om de vorm goed te kunnen beoordelen en aan te passen. Om die dan weer in de computer te krijgen zullen ze dus ook een 3d scanner gebruiken!

En hoewel 3D printen door velen als de fabricage methode van de toekomst wordt gezien denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen! Voor veel dingen zal je het nooit de kwaliteit en eigenschappen halen van de huidige fabricage methoden.

Voor prototyping en kleine gepersonaliseerde oplages heeft 3d printing zich al bewezen!

Leuk voorbeeld van de toepassing van 3d scannen en printen; http://www.a2models.nl/

#13 23-08-2011 17:37

SvenHeesterman

3dGuy schreef:

En hoewel 3D printen door velen als de fabricage methode van de toekomst wordt gezien denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen! Voor veel dingen zal je het nooit de kwaliteit en eigenschappen halen van de huidige fabricage methoden.

IBM dacht 20.000 pc te verkopen. Fotografen dachten dat digitale foto's nooit de resolutie van film zouden benaderen.

Shapeways biedt nu al 3d printwerk in heel veel materialen en technieken voor prijzen die voordeliger resultaat geven dan andere productieopties.
Festo maakt "ḧanden" uit 1 stuk voor pick 'n place robots die op geen enkele manier beter gemaakt kunnen worden.

Als je zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen dan is je hoofd omgeven door zandkorrels.

#14 23-08-2011 18:55

3dGuy

@Sven, Natuurlijk zijn er toepassingen die nu gemakkelijk met 3D printers gemaakt kunnen worden.

Maar ik denk dat een spuitgietmachine veel goedkoper sneller -en waarschijnlijk ook beter- grote aantallen -deel- producten kan uitspugen.  Natuurlijk zijn de mallen en de machine duur en daarom zullen kleine aantallen ook veel goedkoper met een 3d printer gemaakt kunnen worden! Maar uiteindelijk draait het voor de fabrikant om de prijs per stuk...

En natuurlijk is het fantastisch mooi wat je met een 3D printer kan maken maar voorlopig zal het maar een klein deel van de productie kunnen vervangen!

Of heb jij ervaring met het maken van grote aantallen met een 3d printer tegen concurrerende prijzen?

#15 23-08-2011 19:58

SvenHeesterman

Ah, ik heb een stukje gedachtenprocess weggelaten, sorry!

Op dit moment beginnen ontwerpers nog maar net te wennen aan de mogelijkheden van 3D printen. Het zal nog even duren voor (in die zin zal het letterlijk zo'n vaart niet lopen) voor de mogelijkheden onderdeel gaan uitmaken van de standaardopties waar ontwerpers mee werken.

Maar printers kosten nu al minder dan een beetje normale spuitgietmatrijs en het is een redelijke verwachting dat resolutie en snelheid heel snel gaan toenemen. De seriegrootte waar printen de voordeligste optie is zal rap omlaag gaan.

Maar wat volgens mijn verwachting de grootste impact gaat hebben is dat mensen behoefte gaan krijgen aan minder massaal geproduceerde goederen. Als printen tegelijk steeds goedkoper wordt dan is dat dodelijk voor massaproductie.

#16 23-08-2011 21:07

Chuck
Ex-Crew

Dodelijk voor massaproductie, dat lijkt me goed nieuws.
Maar er zal uiteindelijk zelfs een hele shift waar te nemen zijn waar voorraden helemaal niet meer nodig zijn en logistiek een heel andere invulling krijgt.

Nogmaals het voorbeeld van de voorbumper. Stel je voor dat die dus niet meer helemaal uit Japan hoeft te komen, niet met een trein vanuit Antwerpen naar Amsterdam moet en ook niet meer naar de plaatselijke dealer waar jij hem had besteld.

Lijkt me geweldig.

#17 23-08-2011 22:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Printen is dan alleen nog maar de vorm, maar je moet het ook van iets maken. Een fluitje is natuurlijk weinig veeleisend, dat kan van elke soort plastic  gemaakt worden. Maar een zadel, bumper, cylinderkop en om nog maar te zwijgen van complexere onderdelen die uit verschillende materialen bestaan. Dat materiaal moet dan wel op een of andere manier uit je printer komen. En dan wel graag met de juiste eigenschappen en toleranties. Je moet dan dus weer enorme voorraden aanleggen van allemaal verschillende grondstoffen.

Voor modellen is het ideaal maar voor 'the real thing' zul je nog even verder moeten werken.

Volgens mij zitten jullie al een planeet te ver met dit plan.

#18 23-08-2011 22:51

3dGuy

Naast massa productie heb je nu toch ook al dingen die in kleine oplages of helemaal met de hand worden gemaakt. Ik denk dat als iedereen dingen gaat ontwerpen je een zelfde effect krijgt als met grafische ontwerpen. Nu iedereen met zijn computertje wat in elkaar kan flansen zonder enige grafische kennis krijg je van alles waar de hier aanwezige grafisch ontwerpers heel erg kromme tenen van krijgen.
Nu word er nog door een ontwerper of op z'n minst door een techneut naar gekeken als iets industrieel vervaardigd word. Straks helemaal niet meer! En voor een fruit schaaltje maakt het allemaal niet uit maar als het om bv kinderspeelgoed gaat dan is het wel belangrijk dat ze het niet in kunnen slikken.

En waar zou je die bumper dan gaan halen Chuck? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je straks thuis een printer hebt staan die iets groots als een bumper uit kan printen.

En je kunt natuurlijk ook een Europese auto kopen. Daarvan hoeven geen onderdelen in Japan gemaakt te worden. En dat is ook nog beter voor het milieu omdat de bumper -en ook de auto- dan niet meer met die vieze zware-olie stokende schepen hier naartoe vervoert hoeft te worden.

#19 23-08-2011 23:10

Chuck
Ex-Crew

Die bumper haal je natuurlijk bij de Bumperette.
Als je snel bent. De .nl en .com extensies zijn nog vrij.
Weet ik veel. Bij de schadeboer?

Moet iedere revolutie dan met ratio om zeep geholpen worden?
Hoe kom je op nieuwe ideeën als er niks kan? Een A3 laserprinter hield iedereen 10 jaar geleden ook voor onmogelijk voor de doorsnee consument.
Het is juist geweldig voor jonge ontwerpers dat zij hun ontwerpen zonder tussenkomst van een grote fabrikant zelf in productie kunnen nemen. Stel je voor hoeveel nieuwe vormen en dingen we gemist hebben omdat die grote boze fabriek er geen brood in zag. Stel je aan de andere kant dan ook voor hoeveel dingen we niet zouden hebben omdat er geen enorme onverkochte aantallen meer zouden bestaan.

Waar is verdomme de romantiek!

#20 24-08-2011 08:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

HEt lijkt me een fantastische uitvinding en het legt de weg open voor de ultieme democratisering van industrieel design. Zullen de IDers niet op zitten te wachten. Maar een oplossing voor de logistieke problemen is het niet zolang je niet ook de fysieke stoffen kunt downloaden.

Maar een nieuw gripje op je camera, een statiefhoudertje voor de iPhone, steuntje voor de iPad of een ander briljant idee waar nu nog geld voor ingezameld moet worden via kickstarter

#21 24-08-2011 21:02

Ralph
Website

foutje

Laatst bewerkt door Ralph (24-08-2011 21:06)

See the silence

#22 24-08-2011 21:05

Ralph
Website

i.p.v. "Het beste idee van Nederland"
..krijgen we dus binnenkort "Het beste 3dee van Nederland"

See the silence

#23 25-08-2011 12:07

3dGuy

De meeste ideen van die wedstrijd zijn toch al 3d objecten dus ik weet niet hoe je dat bedoeld whistling
Het maken van een prototype word door 3d printing wel een stuk makkelijker.

#24 25-08-2011 15:53

HansenOFFLine

Maar met 3D scannen en een metaal machine zou je dus om de hoek een nieuwe bumper uit aluminium kunnen laten halen. Zal alleen niet echt goedkoop zijn, want de bumper moet uit een massief stuk gehaald worden en ik neem aan dat je niet alleen voor het eindproduct hoeft te betalen.

#25 25-08-2011 18:24

3dGuy

Je bedoelt een CNC frees machine?
Dan zou je eerder voor een 3D printer kiezen.
Zeker omdat aluminium niet gebruikelijk is voor bumpers en kunststof wel.

Voor wie nog niet goed weet hoe dat 3d scannen gaat vond ik een filmpje dat zowel 3D scannen en printen laat zien.  http://www.youtube.com/watch?v=ZboxMsSz5Aw
Het printen gebeurt met de techniek van Z Corporation die met poeder werkt dus niet zoals de Ultimaker die bij De Wereld Draait Door te zien was en die gesmolten plastic stapelt. De techniek van Zcorp word al een aantal jaren professioneel gebruikt en is volgens mij ook de techniek die A2 models gebruikt.

Ik vraag me trouwens af of er tussen scannen en printen niet een stap zit die ze niet laten zien!
Zo'n scanner kan bewegende delen die hij niet los ziet ook niet als als losse elementen zien. Bovendien zit er toch wel wat verschil tussen de baco die ze uitgeprint hebben en de echte die ze er op het eind naast laten zien. De echte heeft een gat aan het eind en de geprinte een bewegende ring.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB