MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 09-08-2011 13:41

forum romanum
Pro
@ home/work

Auteursrecht - nieuwe ideeën

Interessant artikel over auteursrecht:

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/08/09/w … ient-meer/

'Onze' Pille - Jos - is ook een goed voorbeeld van hoe dit kan werken.

#2 09-08-2011 14:34

Chuck
Ex-Crew

Re: Auteursrecht - nieuwe ideeën

Ik snap die Herbert Blankesteijn dan blijkbaar niet,.. want waar zou ik tot dezelfde conclusie komen die hij maakt met 'Wie zijn werk weggeeft verdient meer'.
De muziekindustrie heeft juist enorme omzetten zien wegvallen,.. maar omdat we blijkbaar niet in staat zijn fatsoenlijk uit te leggen waarom mensen zouden moeten kunnen leven van hun unieke prestatie moeten we het maar weggeven?

Het woord succesvolle is een behoorlijke misvatting in deze zin: De bedoeling van het auteursrecht  is om succesvolle creatieve personen in staat te stellen te leven van hun werk en controle te houden over de verspreiding daarvan.

Het is een interessant en belangrijk onderwerp maar een discussie met Herbert Blankesteijn biedt geen oplossing.

#3 09-08-2011 14:49

forum romanum
Pro
@ home/work

Het geeft stof tot nadenken in een wereld waarin je een groot deel niet meer uit kan leggen dat iets wat je zo kan pakken niet altijd gratis is. En dat achter alles wat gemaakt is iemand zit die daar zijn of haar ideeën, tijd en energie en dus geld in heeft gestopt.
Als dat een gegeven is kun je proberen om dan manieren te verzinnen hoe je dan als creator wel geld kunt verdienen aan je creaties.
Daarom noemde ik Jos ook. Die heeft een manier gevonden om, door eerst fonts gratis ter beschikking te stellen en daar over te publiceren, zijn afnemers er van te overtuigen dat letters ontwerpen een vak is waarvoor uiteindelijk betaald hoort te worden.
Degenen die zijn letters eerst gratis gebruikten kopen nu vol overtuiging de rest van de fonts.
Het is kennelijk als met vissen en lokaas. En de aloude proefmonsters.
Niet dat ik zo blij ben met deze ontwikkelingen. Want het roept ook weer op: 'zie je nou wel dat het gratis kan'. Nee dus. Zelfs in deze zomer gaat de zon niet voor niets op.

Laatst bewerkt door forum romanum (09-08-2011 14:51)

#4 09-08-2011 15:17

Chuck
Ex-Crew

Ik weet niet of Jos zich geroepen voelt met ons te delen wat de revenu is van zijn gratis font.
Het komt op mij over als een aanname om er vanuit te gaan dat dat succesvol is geweest.
Hij is er wel door in beeld gekomen,.. en wellicht is het -achteraf- succesvoller te noemen dan een investering in een promotie. Er zijn bureaus die behoorlijk precies weten na te rekenen wat free publicity niet heeft gekost.

Maar dat is niet hetzelfde als de verkwanseling van het auteursrecht.
Het komt op mij nog steeds vreemd over dat iets maar weggegeven moet worden omdat we niet uit kunnen leggen dat iets eigenlijk geld kost.

#5 09-08-2011 16:44

Chartreuse
@ Luilekkerland

Het nadeel is ook dat auteursrecht een grote paraplu is waaronder veel creatieve uitingen vallen. Een artiest die zijn/haar muziek kosteloos beschikbaar stelt, kan wellicht nog inkomsten vergaren door de verkoop van concertkaartjes of merchandise, voor een auteur ligt dat anders.

Ik heb dit soort dingen de afgelopen jaren wel vaker gehoord en gelezen, maar vraag me nog steeds af wat het ideale verdienmodel zou kunnen zijn. Het uitstekend geregelde auteursrecht zomaar opgeven lijkt me in elk geval geen oplossing.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#6 09-08-2011 17:23

Chuck
Ex-Crew

Een artiest krijgt in elk geval nog iets van Buma/Stemra. Die verdeelden over 2010 een bedrag van ±170 miljoen Euro.

#7 10-08-2011 08:22

Chartreuse
@ Luilekkerland

Gelukkig wel. Ik ben ook nog steeds heel erg blij met bepaalde voorzieningen voor auteurs. Zonder die inkomsten had ik beter een baantje als appelplukker kunnen zoeken.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#8 10-08-2011 09:31

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Wie het copyright op wil heffen, heft niet de betalingsregeling op (die maar een zijpad van © is) maar heft het idee op dat een creatie aan iemand toebehoort die zelf bepaalt wat er met dat werk mag gebeuren.

© Opheffen da iemands dood betekent dat ik nu de Avonden kan gaan heruitgeven in een hedendaagse vertaling of een gekuiste versie van De Walgvogel van Wolkers....

Het mooie van © is dat het voor iedereen geldt en automatisch is. Nieuwe regelingen zullen ongetwijfeld zorgen voor een systeem waarbij je geld moet gaan betalen om iets voor je werk terug te krijgen en dat er allemaal patenten worden vastgelegd die er voor zorgen dat de industrie er aan blijft verdienen.

Open Source voor een roman? Lijkt me volstrekte flauwekul.

#9 10-08-2011 12:19

Martiniman
@ Tikibad

Ik zou graag zien dat copyright en patenten enkel nog naar natuurlijke personen kunnen (er is altijd iemand aan te wijzen die het heeft bedacht, ook in dienst van..), en dood is einde rechten. Zou de boel een stuk vriendelijker maken, en van dat gepatenttrol zoals Apple en Samsung nu doen stoppen.

#10 10-08-2011 13:15

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

patenttrol? Ik geef Apple groot gelijk, de Galaxy Tabs zijn een bijna een 1 op 1 kopie van iPad (1). Apple steekt daar enorm veel geld in de R&D om het dan maar gewoon te laten stelen? Dood is einde rechten? Ook fijn voor nabestaanden. Stel ik schrijf een briljant nummer dat enorme hit wordt, wel fijn dat mijn familie na mijn dood daar ook nog de vruchtjes van kan plukken.

#11 10-08-2011 14:53

Chuck
Ex-Crew

Er schijnen nog wat albums klaar te staan met muziek van wijlen Amy Winehouse. Dat is dan ook allemaal vogelvrij? En mag ik dan morgen ook iets doen aan die sompige kleuren van de Nachtwacht. Dat kan veel frisser...

#12 10-08-2011 16:57

forum romanum
Pro
@ home/work

MacMickey schreef:

patenttrol? Ik geef Apple groot gelijk, de Galaxy Tabs zijn een bijna een 1 op 1 kopie van iPad (1). Apple steekt daar enorm veel geld in de R&D om het dan maar gewoon te laten stelen?  .

Dan mag er van Apple ook wel het nodige naar Dieter Rams

#13 10-08-2011 18:15

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Apple en Samsung moeten dit maar lekker uitvechten in de directiekamers. Ik wordt er een beetje gestoord van. Wat kan mij het als gebruiker schelen wie wat bij wie heeft gepikt.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#14 11-08-2011 10:46

Chuck
Ex-Crew

Ja, die calculator was mij ook ooit al opgevallen,.. je vraagt je af waarom ze elkaar niet gewoon even bellen en er goede afspraken over maken. Aan de andere kant denk ik niet dat Herr Rams droog brood smeert.
Misschien interesseert het hem gewoon geen fluit. whistling

http://unitid.nl/wp-content/uploads/braun_t3_vs_apple_ipod.jpg

http://gizmodo.com/assets/resources/2008/01/mac-speaker.jpg

Hier staat ook nog het één en ander: http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-p … les-future

#15 11-08-2011 12:23

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Martiniman schreef:

Ik zou graag zien dat copyright en patenten enkel nog naar natuurlijke personen kunnen (er is altijd iemand aan te wijzen die het heeft bedacht, ook in dienst van..), en dood is einde rechten. Zou de boel een stuk vriendelijker maken, en van dat gepatenttrol zoals Apple en Samsung nu doen stoppen.

Dan zul je als designer/schrijver/kunstenmaker die tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan zit weinig werk meer krijgen...

Het hele eieren eten is dat als je de boel op zo'n maaier op de schop gooit juist de verkeerde mensen er mee aan de haal gaan. Er is vast wel iemand die het voor elkaar krijgt om dan het patent 'prematuur' aan zijn ingevroren zaad toe te kennen.

Ik zit nog steeds met het gat tussen de rechthebbende en de verdienende partij.

Apple laat nu wel zien hoe ver het kan gaan met patentrechten doen gelden maar er zijn in de USA nu bedrijven die hele flatgebouwen met patenten opkopen, aanklachten er van maken en naar de rechter rennen om een claim neer te leggen. En aangezien vrijwel alles een patent kan krijgen is het eind nog lang niet in zicht

#16 11-08-2011 12:32

Chuck
Ex-Crew

Sterker nog, Apple koopt -als één van 6 bedrijven- ook patenten uit de boedel van Nortel voor in totaal 4,5 miljard. Dat doe je niet als je daar niet op enige manier voordeel uit kunt halen.

Misschien is een klein juridisch bureautje onder de rook van Cupertino lucratief.

#17 12-08-2011 15:35

Chuck
Ex-Crew

'Alles € 0,79 cent'.
Mooi artikel van Gerrit Komrij in NRC Handelsblad.
http://www.nrc.nl/komrij/2011/08/11/alles-e-079/

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB