MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#51 25-07-2011 23:35

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Re: Offerte de deur uit, en dan...?

[met zonder tenen, altijd zo geweest]
Als dezelfde persoon heb ik te maken met die twee (of zelfs meer) stromingen. Er is ook geen receptje voor. Nou ben ik zo'n loondienstjongen die, al zeg ik het zelf, goed met mensen en klanten kan omgaan. En heel aardig in opdracht beeld kan maken dat product, dienst of bedrijf verkoopt. Een meedenker met veel ervaring die met de voetjes op de vloer staat en de blik in de wereld heeft.
De ene klant, grote speler, laat mij juist komen om mijn inzicht, visie en creativiteit. Die worden meegenomen in de uiteindelijke opdracht en de klus loopt afgezien van wat tijdsdruk, deadline en bewerkelijkheid, prima.
Andere opdrachten waar je als 'handjes' mag aanschuiven hebben vaak meer strubbelingen omdat je feitelijk niet gezien en erkend wordt om je kunde. Men ziet soms niet eens wat je kan en wat je kan betekenen. Niet omdat ze geen vertrouwen in je hebben maar omdat mensen het soms zelf niet weten maar wel menen te weten. In ieder geval hun zegje erover doen omdat ze er een zegje over moeten doen ter ere van het ego.
Vaak duren die opdrachten langer dan nodig en is het resultaat met veel gedoe matig.
Bij beiden kan het prijsnivo matig of goed zijn (doet eigenlijk niet eens ter zake in dit voorbeeld).
Ik hoef niet zonodig te bewijzen dat ik iets al dan niet goed kan, ik hou er wel van als mensen dat zien, erkennen. Wil iets opbouwen, uitbouwen. Samen maken. Een relatie met een klant die bij mij iets vraagt juist omdat die klant weet dat ik 'm verder help. En sja, op zich is dat iets waard.

Yeo, i know
[nevermind]

#52 26-07-2011 12:17

Allard
@ Amsterdam
Website

Wauw drie pagina's al! je maakt wel wat los Deskman. En blij dat je af en toe terug stuurt naar de vraag:
"Hoe voorkom je de uitverkoop van je werk?"

Volgens mij hoeven we niet meer naar elkaar te roepen of we wel weten dat het een vak is. Als ik op de websites en de portfolio's van de forumleden kijk en zie wat ze maken denk dat we kunnen stellen dat een ieder met zorg en en aandacht zijn werk doet. Maar als je ondernemer bent is je vak niet alleen dat wat je wilt doen, ontwerpen, programmeren, filmen vul maar in. Ik maak graag films, ben regisseur dat is mijn vak. Maar als ik kijk hoeveel procent van mijn tijd ik nu daar mee bezig ben, is het bijna te verwaarlozen. Gelukkig niet helemaal, maar het grootste gedeelte van mijn tijd ben ik bezig mensen te overtuigen dat dat wat ik voor ogen heb er moet komen. Het is vaak zo dat ik een project bedenk en daarmee op pad ga. Maar het gebeurt ook andersom. Bedrijven komen bij mij en hebben het idee dat ze een film willen. En ik denk dat het bij een groot deel van de grafischemensen op het forum ook zo gaat. En dan blijf ik er bij dat je de uitverkoop stopt door te investeren in het gesprek voor af. Eerder noemde ik het opzoek gaan naar de 'pijn'. Klinkt misschien een beetje populair maar toen ik het begrip hoorde ging er lampje branden. Maar noem het wat je wil.

De opdrachtgever ziet wat jij maakt als een oplossing voor een probleem. Dat heeft hij zelf bedacht en aan jou de taak om uit te vinden wat het is. En wat het hem waard is. Ik heb ook nog vaak te maken met iemand die werkt voor een bedrijf en die gewoon een budget heeft. "Een filmpje, 500 euro, hoeft niet zo heel lang 10 minuten en gewoon leuk, hoeft niet heel goed."
Dan begin ik meestal achter aan, "als het niet heel goed hoeft zou ik je lekker zelf maken want dat kan je beter dan ik." Die breekt altijd lekker het ijs en geeft meteen het inzicht dat het toch niet zo eenvoudig is om iets te maken. Hij heeft 500 euro, dat weet ik want dat is gezegd nou voor een film kun je dan heel weinig doen. Zeg maar niets. Toch probeer ik te achterhalen wat ze willen met het filmpje. Simpel de vraag als de kijker het filmpje heeft gezien wat moet er dan blijven hangen wat moet die weten.

Nou goed ik ga er geen boek van maken. Maar dit gesprek geeft mij altijd een inzicht of ik met een bedrijf verder wil en of ik ze kan helpen.

En voor die 500 euro? Daar heb ik laatst een moodfilm voor gemonteerd met door het personeel met een handicam gedraaid materiaal. Een halve dag mee bezig geweest, zeer effectief geworden. Toen de vraag voor de film kwam hadden ze zelf iets veel groters in gedachte. Maar wat ze uit eindelijk wilde kon heel simpel bereikt worden. En dat heeft me ook een halve dag gekost om daar samen met ze uit te komen. Ik geloof niet dat ik mijn vak in de uitverkoop het gedaan op die manier. Ik denk dat ik ze zelfs goed heb kunnen overtuigen van mijn vakmanschap.  Nu zitten we om te tafel om samen iets moois te ontwikkelen.

Aan de andere kant ben ik door de aanpak die ik tegenwoordig hanteer niet meer zo bang een klant de deur te wijzen als ik denk dat ik hem niet kan helpen. 

"Hoe voorkom je de uitverkoop van je werk?"
Denk niet dat het simpel is, je ziet leest dat iedereen veel woorden nodig heeft om er iets over te zeggen. Maar ik denk dat het begint door het hele proces van verkoop tot productie als je vak te beschouwen een eerste stap is.

#53 26-07-2011 13:00

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Hoe voorkom je de uitverkoop van je werk?

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen? NIET.
Sorry maar het blijkt de realiteit voor ons hardwerkende ZZP-ers in een branche die over de jaren alleen maar verder uitgekleed is en wordt. Het wordt gewoon niet meer zoals het ooit was.

Dat kun je accepteren en behoorlijk wat water bij de wijn doen of niet en dan moet je op zoek naar een andere invulling van de jaren die je nog te gaan hebt als lid van de beroepsbevolking (en dat is in mijn geval tot mijn dood, want stoppen op mijn 65e of 67e zit er niet in, ook al zou het huis dan inmiddels afbetaald zijn en de kids de deur uit). Pessimistisch? Nee realistisch. Ben het dus met Bart uit Belgie eens, hij heeft alleen het geluk dat ie 't wel uit kan zingen en blijkbaar niet zoals Desk de drang altijd maar te streven naar het best haalbare.

enne Allard, ook al vind jij dat je je vak niet in de uitverkoop doet door zo'n 500 euri klusje, ik vrees dat je ondanks je goede bedoelingen keihard deel uitmaakt van het probleem en dat het professionele deel van jouw  branche dat alleen maar zal beamen, maar dat er niets tegen te doen valt.

Laatst bewerkt door mekkie (26-07-2011 13:17)

#54 26-07-2011 14:08

Chuck
Ex-Crew

500 EURO om een filmpje in mekaar te plakken,.. BELACHELIJK dat kan ook voor 350.
Wat zeg ik, 300, ik render het zelf wel. Oh nee, 250 en ik heb een neefje die die ondertitels er wel even inplakt.

Eens met Mekkie. En als antwoord daarop, pitchen op klanten die kwaliteit snappen. Die daar ook graag nog iets voor willen betalen.

#55 26-07-2011 14:53

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb er wel vaker naar verwezen. Mijnvader was graficus, ik uiteindelijk, na enige omwegen, ook en tot mijn verbazing is mijn jongste dochter via het GLR (Grafisch Lyceum Rotterdam, een MBO vakopleiding) ook ineens in mijn voetsporen getreden. Kortom, drie generaties Desk in de grafische sector.

Ik ben naar de eindpresentatie van het GLR geweest en ontdekte daar twee dingen: iedereen die daar de opleiding volgt denkt een creatief te zijn. Zowel in de fotografie als in de grafische opleiding wordt er enorm veel werk gemaakt om je het idee te geven dat je concepten bedenkt en kunstzinnig bezig bent. Waar dat zonder de nodige begeleiding toe leidt is daar te zien. Echt, ik heb er gewoon basisschool-niveau knutselkunst gezien. En bij de afdeling fotografie allemaal vage foto's van vriendinnen die naakt door het bos hollen, Erwin Olaf-achtige bizarre setups en surrealistische landschappen. Maar geen foto van een pak melk te bekennen.

Het tweede was dat er naast deze creatieve inslag er kennelijk ook het idee wordt gevoed dat je direct als zelfstandig vormgever aan de slag kan.

Ik ben verbijsterd naar huis gereden.

Elk jaar wordt de markt overspoeld met 1500 - 2000 nieuwe collega's die allemaal een Mac kopen, CS5 downloaden (op school wordt downloaden gepropageerd) en aan de slag gaan.

Ik weet niet wie van jullie een puber op school heeft zitten, maar als je ziet in hoeveel gevallen er voor de jongens en meisjes die niet zo in de maat lopen 'iets creatiefs' wordt aangeraden snapt waar de toestroom en wellicht ook het niveau vandaan komt.

Hebben we dus met zijn allen (min of meer) toekijkend laten gebeuren dat in ieder geval een deel van de grafische sector door het putje is weggestroomd? Dat wij niet in staat zijn om voor een doorsnee middenstander iets te betekenen omdat de overvloed aan grafici niet heeft voorzien in veel keus uit kwaliteit maar alleen maar in veel voor weinig? En dat we die middenstanders dus niets meer te bieden hebben...

In de fotografie is dat ook al een tijdlang aan de gang, in de journalistiek gebeurt hetzelfde.

Het is zoals Mekkie, Chuck en bartvdv zeggen: op zoek naar de steeds zeldzamere klanten die er nog wel iets voor over hebben en het verschil zien tussen stampwerk en iets dat met zorg en aandacht bedacht en gemaakt is. En eigenlijk is dat een treurige constatering.

#56 26-07-2011 15:22

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Ik zat er net aan te denken...Adobe, Apple, zijn zij niet degenen die ons de das om doen uiteindelijk?
Alle tools zijn binnen handbereik, kennis is niet nodig dus ook niet aanwezig en het idee dat iedereen creatief is doet de rest............

Waar ik ooit begon aan een opleiding die nu zo pretentieus 'Design Academy' heet met zestig eerstejaars, waarvan er amper meer dan de helft in slaagden om het succesvol af te ronden, overspoelen er nu jaarlijks tientallen de markt die allemaal zijn klaargestoomd om de nieuwe Marcel Wanders of Piet-Hein Eek te worden. Fotografie gestudeerd in Den Haag? 10% wordt geloof ik uiteindelijk fotograaf en dan nog blijft het sappelen. Laatst een mooie reportage in de Volkskrantbijlage op zaterdag over fotografen: allemaal hebben ze een bijbaantje of is de fotografie een bijbaantje geworden.

Als ouders mij vragen of ik tips heb voor hun kroost die ook wel iets creatiefs wil studeren zeg ik steevast 'niet doen'. Blijf vooral lekker fotograferen of schilderen of wat ook, maar studeer voor een echt beroep om teleurstellingen te voorkomen. De enige persoon in mijn kennisenkring die fluitend door het leven gaat is Wim, een loodgieter. Heeft recentelijk de andere helft van zijn 2-onder-1 kap gekocht en gaat nu weer 4 weken lekker op vakantie. Heeft geen last van digitale ontwikkelingen binnen zijn vakgebied grin

#57 26-07-2011 15:56

Allard
@ Amsterdam
Website

mekkie schreef:

Hoe voorkom je de uitverkoop van je werk?
enne Allard, ook al vind jij dat je je vak niet in de uitverkoop doet door zo'n 500 euri klusje, ik vrees dat je ondanks je goede bedoelingen keihard deel uitmaakt van het probleem en dat het professionele deel van jouw  branche dat alleen maar zal beamen, maar dat er niets tegen te doen valt.

Ehhh nee, uiteindelijk ben ik er een middag mee bezig geweest. Dus dat is best goed betaalt lijkt me. De 500 euro waren anders naar een videoboer gegaan die er een hele shoot voor had gedaan inclusief montage. En ik heb een duurzame relatie opgebouwd met de klant. De productie waar we nu mee bezig zijn zal het budget ruim 30x verveelvoudigen. De klant had geen idee en nu wel. Ik heb hem gegeven wat op dat moment voor zijn budget het best haalbare is.

Ik ga me niet neerleggen bij het het idee dat het vak uitverkocht is daarvoor hou ik er teveel van. En ik geloof ook niet dat het bereikbaar worden van de Tools de doodsteek is voor ons vak. Want wat hier ook beaamt wordt door iedereen is dat niet een ieder gezegend is creativiteit en de kunde om dat om te zetten naar een product.

#58 26-07-2011 16:05

trabant
@ Luilekkerland

Chuck schreef:

pitchen op klanten die kwaliteit snappen. Die daar ook graag nog iets voor willen betalen.

Trek daar even een blik van open, zou ik zeggen.oops

Positief bezien zijn selfiesticks ook goede bliksemafleiders… 

#59 26-07-2011 16:43

Chuck
Ex-Crew

Voorbeeld?

Tijdens de Amsterdam Fashion Week was daar opeens reuring in de vorm van een heel nieuw Nederlands merk. Frank. High Fashion zoals ze het zelf graag wilden positioneren.
Er waren -te weinig- uitnodigingen, er werden kleine hints gegeven van de kwaliteit. 'Stoffen uit Brazilië'. Er werd een steeds verder aanzwellende belofte gecreëerd.

Moment Suprême. Zaal vol. Ingehouden adem. Licht uit, spot aan. Spetterende presentatie, Oh's en Ah's van de incrowd. Prachtige kleding... En toen bleek alles in scène gezet en was het een geslaagde actie van Zeeman textielSupers. Nota bene de -volgens velen- absolute onderkant van de kwaliteitsmarkt met een non-modische uitstraling.

Actie haalde het landelijke nieuws. Knap genoeg bleek alles naadloos aan te sluiten op de positionering van Zeeman. 'Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn'. Voor ettelijke tonnen aan free-publicity.

Mijn vragen zijn.
Wat heeft het waard mogen zijn? Bedenk je dit zelf als klant en vraag je 3 partijen om het helemaal uit te werken en te produceren? Kun je hier wel een offerte voor maken,.. en wat als het allemaal voortijdig uitkomt? Wordt dat dan een hele grote creditnota?

Mijn antwoorden zijn,.. dit -Zeeman- is niet een klant waar veel van mijn vakgenoten heel graag hun mouwen voor oprollen. Toch kun je er -met alle moderne communicatiemiddelen die we tegenwoordig kennen- een bijna ongedacht mooi resultaat mee neerzetten.
Ik denk niet dat Zeeman dit zelf heeft bedacht,.. ik denk niet dat ze het tot op de allerlaatste eurocent hebben uitgeknepen met het risico dat het misschien helemaal was mislukt.
Ik denk wel dat ze heel veel vertrouwen hebben gegeven aan de mensen waar ze dit samen mee gemaakt hebben. En kijk wat het ze heeft opgeleverd,.. (voor de rekenaars) voor een fractie van de prijs van de publiciteit die ze hebben gekregen.

En ik denk ook dat dit opeens -voor heel vele vakbroeders- een interessant account is geworden waar opeens heel veel creatieven voor aan de bak willen.

#60 26-07-2011 16:44

Chuck
Ex-Crew

Er is nog een site in de lucht. http://www.frankfashion.nl/

#61 26-07-2011 17:12

Allard
@ Amsterdam
Website

Chuck schreef:

Voorbeeld?

Actie haalde het landelijke nieuws. Knap genoeg bleek alles naadloos aan te sluiten op de positionering van Zeeman. 'Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn'. Voor ettelijke tonnen aan free-publicity.

En ik denk ook dat dit opeens -voor heel vele vakbroeders- een interessant account is geworden waar opeens heel veel creatieven voor aan de bak willen.

Oke dan een keer omdat die echt voor het inkoppen ligt, een beetje cynisch en ironisch.

Maar Zeeman. Als je het nu hebt over een bedrijf dat het vak in de uitverkoop doet.... Zeeman. Kom op als je kijkt wat je daar voor een onderbroek betaald dan weet je toch dat er ergens iets in de keten mis is?
Fantastische stunt hoor, goed bedacht, heeft zijn uitwerking. Maar waar blijft de liefde voor kleding, voor mooie goede stoffen? Goede ontwerpen? Zo'n bedrijf is de dood voor goed gemaakte confectie!

Sorry, als je een vent bent, kun je niet voor dit bedrijf werken als je klaagt dat je vak in de uitverkoop wordt gedaan.

#62 26-07-2011 17:53

Chuck
Ex-Crew

Een vak in de uitverkoop is echt iets heel anders dan een onderbroek.
Liefde voor kleding? Voor mooie goede stoffen? Daar gaat het hele merk niet over.
Het is kleding op zijn aller-functioneelst. Dat is toch fantastisch?
Goed, ze zouden misschien ook eens druk kunnen maken over de afkomst en het milieu.

Maar dan maar geen vent.

#63 26-07-2011 20:17

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Het lijkt mij juist kicken om voor Zeeman iets geweldigs te maken. Iets dat helemaal des Zeemans is maar wat onwijs scoort. Daar zit toch veel meer uitdaging in dan iets moois of zogenaamd gedurfds maken voor een  kek en hip bonton merk? Of ben ik nou ook geen vent?

Fotografie is allang in de uitverkoop. Jammer, er wordt voor vakkundige en kwalitatief goede packshots en productfotografie steeds slechter betaald. Terwijl je het juist ook aan een packshot wel afziet of het goed gemaakt is. Zelfs een packshot kan door de manier van fotograferen bijstaan in het imago van een merk en uiteraard de verkoop bevorderen. Niet voor niets hebben sommige van onze grote klanten een soort handboek (achter buro bedacht dat wel dus redelijk onmogelijk...) waarin beschreven staat waar opnamen aan moeten voldoen om bij het merk te passen.
Het wonderlijke vind ik dat het heel moeilijk is om echt goede fotografen te vinden die mij en mijn collega's echt bij kunnen staan als het op kwaliteit (en productief zijn) gaat in mijn branche. Mooi, goed en fatsoenlijk verlichten (spélen met licht), goed meten, slimme composities maken. Juist het werk voor de camera.
Ik geloof dat Desk erg gelijk heeft dat er amper meer een pak melk gefotografeerd kan worden.

Overigens verwacht ik dat de bodem van de prijzen wel bereikt zijn in deze tak van sport. De volgende stap zou kunnen zijn dat er in het (verre) buitenland grote producties worden geschoten. Het lastige is om al die meuk (producten) heen en weer te krijgen.
Haha, het is dat ik gebonden ben maar anders opende ik mooi een fotostudio op Bali. Eindelijk lekker op Bali. En laat de spullekes maar daarheen komen. Meeste komt toch al uit Azië!

Yeo, i know
[nevermind]

#64 26-07-2011 20:19

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Deskman schreef:

@Freek: je hebt de voorkeuren eens opgezocht?

Inmiddels wel maar niets gevonden en dus ook iet opgeschoten...crying

Yeo, i know
[nevermind]

#65 26-07-2011 21:48

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

In maart 1967, opende de heer Jan Zeeman in Alphen aan den Rijn de deuren van zijn eerste winkel in huishoudtextiel en basiskleding. Amper 6 maanden later werd al een tweede winkel geopend.
De visie van de heer Zeeman was: "Goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn". Die formule sloeg direct aan. Inmiddels heeft Zeeman meer dan 1.200 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Het distributiecentrum in Nederland heeft een oppervlakte van ruim 40.000 m2.

en te oordelen naar de perfecte uitwerking van de Frank-campagne is die niet door een lullig burootje bedacht en zal best een paar centen hebben gekost!

edit: gevonden: http://www.cozmarketing.com/

Laatst bewerkt door mekkie (26-07-2011 21:55)

#66 26-07-2011 22:02

Chuck
Ex-Crew

Jos Burgers heeft net een passend boekje geschreven.

http://static.managementboek.nl/covers/9789089650719-230x290-top.jpg

Ik neem aan dat het zinloos is te wachten tot het ergens in de uitverkoop ligt. whistling

#67 26-07-2011 22:37

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Chuck schreef:

Jos Burgers heeft net een passend boekje geschreven.

http://static.managementboek.nl/covers/ … 90-top.jpg

Ik neem aan dat het zinloos is te wachten tot het ergens in de uitverkoop ligt. whistling

Ha eindelijk, als we dan toch bezig zijn heeft hij twee andere boeken geschreven die nog veel meer toepassing hebben op dit draadje, namelijk:

Een hogere prijs is pure winst
Hondenbrokken

Ik ben een groot fan van Jos Burgers, vooral bovenstaande titels

#68 26-07-2011 22:52

3dGuy

Ik zie die Frank-campagne als een voorbeeld van het verwachtingspatroon maar dan omgekeerd.
Wat verwacht je en wat zit er voor bedrijf achter. Als Zeeman het  direct onder haar eigen naam had gepresenteerd dan men er met heel andere ogen naar gekeken!

Ik lees hier hoe jullie vertellen dat jullie je vak uitstekend beheersen en er veel liefde voor hebben en goed werk leveren. Ik twijfel daar geen moment aan! Maar acquisitie en over prijzen onderhandelen is een vak apart en dat wordt op veel vakopleidingen niet geleerd. En ook al lever je fantastisch mooi werk en je weet dat niet als zodanig te verkopen dan kun je dat niet verzilveren. Daarom zie je vaak de combinatie's van vak- en commerciële mensen.

@ Deskman; Waarom heb je eigenlijk geen uitgebreide website? Is die nog in de maak?
Ik verwacht van iemand die website's maakt dat hij/zij er zelf een heeft die laat zien wat hij/zij kan.

En dat er zoveel mensen zijn die iets creatiefs leren heeft er voor een groot deel mee te maken dat iedereen maar dat moet kunnen gaan leren wat hij /zij leuk vindt. En wat moet ik me voorstellen bij een opleiding Grafische vormgeving op MBO nivo?
Van de andere kant is de productie van heel veel producten naar Azië (ook door Apple!) en oost europa verplaatst dus een vak leren in de industrie is nauwelijks zinvol. Welke bedrijven leiden er eigenlijk nog mensen op?
Ook is het volgens mij big Business om bv foto opleidingen en cursussen te geven! Als je ziet hoe veel vestigingen bv de FotoAcademie nu heeft tov 6 jaar geleden. En die geven nu zelfs een baangarantie. Maar dan moet je wel zo ver kunnen en mogen komen dat je af mag studeren!

#69 27-07-2011 00:00

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

@Allard met de opmerking na het verhaal van Chuck over de "Zeeman campagne-maar dan anders" Sorry maar dan snpa je dus zelf helemaal geen ene bal over het communicatievak. Juist deze campagne laat zien hoe je mensen, dus klanten, kan beïnvloeden. Iets waar elk beetje zichzelf respecterend bedrijf naar zoekt. Heel bot gezegd, ga maar weer fijn filmpjes maken.

Het feit dat elke afgestuurde grafische student gelijk denkt dat hij/zij de beste art-director/grafisch ontwerper van de stad is helpt niet echt mee. Ik akn het weten, ik moet deze mensen namelijk via cursussen bijspijkeren over de meest elementaire grafische (druk) dtp principes. Antwoord: Ja ik werd alleen beoordeeld op de print, niet op de manieer waarop het gemaakt werd. Combineer dat met de meest vage concepten en voila. Op de studentenkamer geproduceerd met illegale CS5.5 (want die mensen weten wel hoe je up-to-date meot blijven *insert sarcasme) voor jan en alleman want altijd goedkoper dan een echt bureau. Dat de PDF die naar de drukker gaat niet klopt en het eindresultaat vreselijk is, tja...

Het blijft zeker in economisch zware tijden lastig om (nieuwe) klanten te doordringen van je meerwaarde. Probleem, er moet ook brood op de plank komen. Of je dat nou zelf bakt of niet wink Doe je dan consessie aan die klant of strek je een streep omdat je weet dat het eigenlijk gewoonweg niet uitkan?

#70 27-07-2011 07:28

Allard
@ Amsterdam
Website

MacMickey schreef:

@Allard met de opmerking na het verhaal van Chuck over de "Zeeman campagne-maar dan anders" Sorry maar dan snpa je dus zelf helemaal geen ene bal over het communicatievak. Juist deze campagne laat zien hoe je mensen, dus klanten, kan beïnvloeden. Iets waar elk beetje zichzelf respecterend bedrijf naar zoekt. Heel bot gezegd, ga maar weer fijn filmpjes maken.

Het ging mij niet over de campagne, de voor en nadelen kunnen we in een ander topic wel bespreken.

Zeeman doet wat jullie hier de klant verwijten. Zij zetten hun leveranciers onderdruk om voor de laagste prijs te werken. Dat geld niet alleen voor de stoffen die ze inkopen, maar ook voor de ontwerpers. Bij iedere offerte die zij krijgen wordt steevast gevraagd of het niet voor minder kan. En door de schaal waarop dat gebeurt wordt hier niet de hard en alleen werkende ontwerper of maker getroffen. Hier gaat het om een om hele regio's die zich daarom niet kunnen ontwikkelen. En dan heb ik het nog niet eens over de belasting voor het milieu die die wijze van produceren met zich mee brengt.

Maar ja dat zal ons aan ons reet roesten niet? Is wel handig zo'n Zeeman als je zelf altijd onder de prijs moet werken. Om het bot te zegggen, hoe lekker zit je op je bureaustoel in zo'n jeukende onderbroek? Goede kleding hoeft niet duur te zijn, maar iemand betaald de prijs.

Ik ga weer filmpjes maken.

#71 27-07-2011 09:43

Merkava
@ Vught

@allard, als ik het goed begrijp stel jij voor iedere klant een mileueffect en MVO rapportage op en beslis je op basis daarvan of hij jouw klant mag worden?

Onderhand mis je door je moralistische goeroe praat compleet wat hier gezegd word. Geheel geïndoctrineerd door je managementboek.nl aankopen ben je het contact met de werkelijkheid verloren en sla je in je reacties hier compleet door.

De waarheid verzin je niet.

#72 27-07-2011 09:52

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb geen uitgebreide site omdat ik daar geen behoefte aan heb. Ik heb nog nooit een klant gehad die me koud gebeld heeft met de vraag of ik... Ik vis in een andere vijver en met ander aas. En dat bevalt me best.

MBO niveau grafisch vormgeven? Lees hier de gezwollen promotaal van het GLR

Art & Design, het staat er echt:

Een ideale richting voor ontwerpers die zich door niets laten beperken en vrij en origineel kunnen denken.

Instroom vanaf VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg. Er wordt vooral les gegeven door dames en heren die het als 'een stukje zekerheid' zien, naast hun baan als DTPer of ZZPer met een wankele zakelijke basis.

Afgezien van het promoten van het maar downloaden van Adobe CS is er de mogelijkheid om stage te doen bij een bedrijfje dat vanuit school gerund wordt en dat huisstijltjes bedenkt voor beginnende ondernemers. Voor weinig. Zo help je elkaar het ondernemersgraf in.

Wie er na de opleiding wat van weet te maken heeft dat vooral aan zichzelf te danken.

#73 27-07-2011 10:09

Allard
@ Amsterdam
Website

Merkava schreef:

@allard, als ik het goed begrijp stel jij voor iedere klant een mileueffect en MVO rapportage op en beslis je op basis daarvan of hij jouw klant mag worden?

Onderhand mis je door je moralistische goeroe praat compleet wat hier gezegd word. Geheel geïndoctrineerd door je managementboek.nl aankopen ben je het contact met de werkelijkheid verloren en sla je in je reacties hier compleet door.

Okee wees gerust dit wordt het laatste wat ik er over zeg.

Nee, ik leg mijn klanten niet langs die meetlat, niemand is perfect. Ja ik kijk wel hoe iemand handelt en als dat tegen mij gevoel in gaat doe ik het niet.

Ik lees heel goed wat hier gezegd wordt. Waar ik over val is de dubbele moraal. En het feit dat als ik hier iets vertel over hoe ik klanten benader er alleen maar wordt geroepen, te simpel, gelul en wat niet meer. Als je het dan zo goed weet geef me een inhoudelijk argument.

Het reclamebureau van Zeeman is heel goed opzoek gegaan naar, en zo noem ik het maar, de pijn van het bedrijf. Uit de behoefte van het bedrijf om een ander Fashionble imago te creëren en zo een andere markt aan te spreken is deze campagne voortgekomen. Daar zag Zeeman brood in en hebben daarom hier veel geld in gestoken. En volgens mij verschilt die benadering niet zo heel veel met wat ik in een van mijn eerste posts beschreef.

#74 27-07-2011 10:32

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Sorry maar volgens mij heeft die Fashion campagne juist die hele zeepbel doorgeprikt. Het hypen van merken is aan de orde van de dag. Of denk je nou echt dat het volk dat op uitnodiging op de eerste rijen bij die modeshows bij Zeeman koopt? Wie het breed heeft laat het breed hangen en laat dat ook vooral zien geldt vaak in dat soort kringen.

Hoe oneerlijk ook verdeeld, ook jij gebruikt/koopt artikelen die ergens door kinderhanden in mekaar worden gefrutseld. Software support? Bel met QuarkXPress NL en je bent zonder dat je het doorhebt met India aan het bellen. En dat is echt niet omdat daar de QXP guru's aan de bomen groeien.

Maar goed, denk dat het meeste wel gezegd is, na de reclamebureau boom van de jaren '90 komt het dus nu aan op echt vakmanschap alleen werken dan sommige zaken niet mee. Downloaden van een Adobe CS begin jaren 90? Nou dat kostte een vermogen aan inbellen, torrents, nieuwsgroepen? Laat staan 12-19 jarigen met een eigen Mac? No way... voor een gedeelte hebben we dus te maken met de zure bijvruchten van de huidige technieken. Aan de andere kant maken we er ook gretig gebruik van immers via een snelle ADSL lijn complete jaarverslagen even snel naar een drukker sturen is toch eenvoudiger dan het op cd('s) moeten branden en opsturen. Ik denk dat een ieder voor zich moet bepalen waar zijn/haar grens/bodemprijs ligt.

Voorbeeld: een vriend van mij werkt voor een groot uitzendbureau, hij heeft een aantal ZZP-ers die hij uitleent. Die jongens moeten eigenlijk minimaal €30,- per uur vangen om er nog wat aan over te houden. Hij geeft ze €26,- met de mededeling "anders zit je thuis, verdient je helemaal niets". Tja, wat doe je dan?

#75 27-07-2011 10:55

Merkava
@ Vught

Allard schreef:

Het reclamebureau van Zeeman is heel goed opzoek gegaan naar, en zo noem ik het maar, de pijn van het bedrijf. Uit de behoefte van het bedrijf om een ander Fashionble imago te creëren en zo een andere markt aan te spreken is deze campagne voortgekomen. Daar zag Zeeman brood in en hebben daarom hier veel geld in gestoken. En volgens mij verschilt die benadering niet zo heel veel met wat ik in een van mijn eerste posts beschreef.

Sorry Allard maar die informatie heb je alleen als je aan de tafel hebt gezeten waar deze actie is opgezet. Wat er in de media gezegd wordt hoeft helemaal niet waar te zijn, evenmin wat Zeeman hier zelf over gezegd heeft. Vanuit strategisch opzicht kunnen er hele andere redenen zijn voor zo'n actie. Het is zelfs mogelijk dat Zeeman gewoon zin had om de boel eens op te schudden, niks pijn in dat geval.

Het probleem met jouw benadering is dat jij vanuit een verkoop theorie het plaatje voor de klant invult. Jij denkt te weten waarom Zeeman deze actie heeft gevoerd, zoekt er een zelfbedacht pijnpunt bij, et voila, daar is het antwoord.

Wat je vergeet is dat het jouw interpretatie van de werkelijkheid is die je niet hebt kunnen staven aan de werkelijkheid van Zeeman.
En dat is nou precies wat mensen jou al 2 pagina's aan je verstand proberen te brengen. De redenen waarom klanten iets willen is heel verschillend, de variatie in leidmotieven is zo groot en breed dat ik maar niet eens aan een opsomming begin want dan komt er geen eind meer aan.

Dat het voor jou werkt is mooi maar dat wil nog niet zeggen dat jouw realiteit ook onze realiteit is.

Laatst bewerkt door Merkava (27-07-2011 10:57)

De waarheid verzin je niet.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB