MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#26 23-07-2011 19:19

Chuck
Ex-Crew

Re: Offerte de deur uit, en dan...?

Dus iedereen is oppervlakkig en kortzichtig behalve jij. Het communicatievak bezit -volgens jou- geen intelligentie en jij bent een soort zelfbenoemd expert?
Denk je echt -serieus- dat de mensen die hier op dit forum komen niet weten dat ze toeleverancier zijn met een commerciële (bij)bedoeling? Dat ze alleen maar mooie dingen willen maken,.. dik karton, foutloze code.

Ik denk dat 'Zo duur? Dat kan toch wel goedkoper!' een soort standaard kreet is geworden bij het zien van willekeurig elke offerte. Daar kun je handig op inspelen door elke offerte dan maar 10-20% duurder te maken zodat je die korting lachend cadeau kunt doen,.. feit is dat je hoogstwaarschijnlijk bij een klant aan tafel zit waar je liever niet wilt zijn en dat die klant zichzelf een een goede ondernemer vindt -zonder enige kennis van de echte waarde van communicatie- omdat hij 20% van de offerte af heeft weten te bedelen.

Ik snap ook dat tijdens de verkoop de verbouwing gewoon doorgaat,.. en dat omzet van groot belang is. Maar in feite doen we niemand een plezier door voor dit soort handjeklap-inkopers te werken.

#27 23-07-2011 20:46

Allard
@ Amsterdam
Website

Dat van die intelligentie en het communicatievak was een beetje flauw van me. 'communicatie' is natuurlijk niet zelf denkend en kan daarom per definitie niet intelligent zijn. Weet natuurlijk best wat je bedoelt. Maar voelde me een beetje aangevallen door jouw ADHD opmerking. Ik denk dat je ADHD verward met bevlogenheid en enthousiasme.

On topic. 'Zo duur? Dat kan toch wel goedkoper!'  kwam ik ook veel tegen, en ik merkte dat ik er zuur door werd. Ging dingen te goedkoop doen die ik ook nog niet eens leuk vond om te doen. Door te lezen over verkoop, marketing af en toe een workshop bezoeken ben ik gekomen tot wat ik in dit topic heb beschreven. En ik kom het gewoon echt minder tegen. Ik hoef bijna nooit meer handje klap te doen. Ik zak wel eens in mijn prijs maar dat is dan alleen omdat ik een opdracht leuk vind om te doen en me kan verdiepen in mijn werk. Vaak omdat ik dingen kan uitproberen. De klant neemt dan een risico omdat we iets nieuws gaan doen en dan vind het niet erg om ook een risico te nemen.
Die manier van mensen, klanten benaderen was voor mij een bevrijding, mijn werk is leuker geworden. Dat wilde ik graag delen en er feedback krijgen. En natuurlijk hoop ik dat mensen er wat aan hebben.

#28 23-07-2011 21:14

Merkava
@ Vught

Ik ga een grote lijnen in dit verhaal met Chuck mee. In de reactie van Allard lees ik nogal wat retoriek die mijn bekend in de oren klinkt uit de wereld van de sales goeroes.
Ik ken vrij veel goeroes meest opvallende vind ik dat ze zelf niet praktiseren wat ze verkondigen maar dit wel als de werkelijkheid verkopen.

De vormgevers die ik via MacMinds ken lijken mij geen van alle mensen die een klant iets opspelden. Een klant die binnenkomt met in de hand een advertentie met daarin de aanbieding van een complete huisstijl voor bijna niks daar kun je eigenlijk weinig meer mee. Die heeft dat bedrag al in zijn businessplan opgenomen en kan nu die net iets duurdere laptop kopen. No way dat die nog voor een fatsoenlijke huisstijl gaat.

Vorige week weer meegemaakt, klant levert spuuglelijk ontwerp aan, zolderkamerpiloot zet het om in pdf's en nu het drukwerk terug is deugt er niks van, olé.

Of wat te denken van die klant die maar bezig blijft met offertes aanvragen voor van alles en nog wat. De meeste offertes worden voor nop geschreven, bij andere offertes denken ze dat het om een menukaart gaat waar je naar eigen goeddunken onderdelen uit kunt kiezen terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is.

En dan die klanten die hun eigen website ontworpen hebben. Een jaar later komen ze met allerlei extra formulieren, contactbuttons en weet ik veel wat allemaal en dan gaan ze mij vragen waar die knoppen het beste kunnen komen. Met moeite kan ik dan voor mij houden dat de hele site eigenlijk gewoon opnieuw ontworpen moet worden. En dat natuurlijk pas na een goede analyse van wat voor hun eigenlijk belangrijk is.
De grootste grap is misschien wel dat dit bedrijf meedoet met die groeitoestanden van EL&I, op naar de 20 miljoen omzet. proest.

Dit zijn echt geen klanten waar je de pijn eens op moet zoeken, dat zijn klanten die zelf geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Personeel hebben dat daarom ook maar wat aanrommelt en met beschuldigende toon opbellen als zij zelf vanwege hun gebrek aan duidelijkheid op hun flikker hebben gehad.
Deze bedrijven hebben geen webbouwer of vormgever nodig die eens naar de pijn vraagt, deze bedrijven hebben een analyst nodig dat eerst het bedrijf weer eens helpt helder te krijgen waar ze eigenlijk mee bezig zijn, dat is hele andere pijn dus.

Maar goed, als over een paar jaar bedrijfsfimpjes ook voor 250 euri in elkaar geknipt en geplakt worden dan zul je misschien nog wel eens terugdenken aan deze discussie.

De waarheid verzin je niet.

#29 23-07-2011 21:51

Allard
@ Amsterdam
Website

@ Merkava, Blij dat je er inhoudelijk op in gaat. Ik denk sowieso vaak aan deze discussie en voer hem vaak met collega's. Ik wil me gewoon niet meer ongelukkig laten maken door klanten. Door jouw opmerking besef ik inderdaad dat het een beetje Goeroe achtig klinkt;) Maar ik probeer het wel te praktiseren.

Een klant die zelf met een script komt, ik ken ze. Maar ik ga er vaak niet meer op in, althans op het script. Ik probeer echt er achter te komen. De bedrijven die jij beschrijft ken ik ook, die zijn er legio. Maar daar werk ik ook niet meer voor. Simpel omdat als een bedrijf niet weer waar het staat, wat het wil, dan kan het ook nooit een goede film wordt. Dan vind ik het niet leuk om te maken, krijgt de klant een slecht product en is het vaak een te klein bedrag wat de pijn moet verzachten. Ja daar heb ik wel eens geld door laten schieten en een vakantie voor laten lopen. Het heeft me wel relaxter gemaakt ben gewoon gelukkiger in mijn werk.

Het klinkt misschien wat soft, maar laatst heb ik na een aantal gesprekken met een bedrijf samen de conclusie getrokken dat een film niet gemaakt moest worden. Simpel omdat wat we voor ogen hadden niet met het budget wat ze hadden gemaakt kan worden. Denk dat we allebei met een goed gevoel het gesprek zijn uit gekomen. (gelukkig werkt het ook wel eens andersom hoor, heb ook gewoon een huis en een gezin)

En geloof me ook bedrijfsfilms worden voor 250 euri in elkaar gestoken. Er zijn cowboys op een zolderkamer met een D7 en een iMac die echt heel veel goedkoper werken als dat ik zou willen. (en kunnen, heb ook een huis en een gezin).

Maar goed het topic ging er over hoe ga je om met 'dit soort' klanten denk dat ik mijn punt wel redelijk naar voren heb laten komen;) Beetje veel, maar ja geeft het dagje vrij en de regen maar de schuld;)

#30 24-07-2011 16:14

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Merkava schreef:

Ik ga een grote lijnen in dit verhaal met Chuck mee. In de reactie van Allard lees ik nogal wat retoriek die mijn bekend in de oren klinkt uit de wereld van de sales goeroes.
Ik ken vrij veel goeroes meest opvallende vind ik dat ze zelf niet praktiseren wat ze verkondigen maar dit wel als de werkelijkheid verkopen.

Dat zou ook vreemd zijn, want het zijn meestal trainers/ schrijvers. Meer representatief zou zijn om hun klanten te vragen of ze iets hebben aan die "sales goeroes"

Het zou zo kunnen zijn de de grafische industrie totaal iets anders dan elke andere branche. In dat geval zouden mensen als Allard en ik mijn mond moeten houden. Is dat zo?

Een klant van mij is net verkoopleider geworden bij het grootse grafische bedrijf van Nederland, sorry ik weet de naam even niet maar desgewenst kan ik dit achterhalen (na zijn vakantie). Wat ik bijzonder vond was de manier waarop hij gesolliciteerd heeft naar deze functie. Hij had geen ervaring in de grafische branche en kende geen personen in het bedrijf. Normaal gesproken zou hij nooit door de sollicitatie rondes zijn heen gekomen, en er stond destijds geen vacature open.Wat hij gedaan heeft is als volgt, via bekende headhunters heeft hij achterhaalt wie de beslissing bevoegde was, zou zomaar de directeur kunnen zijn maar dat herinner ik me nu niet. Waar het om gaat is het volgende, hij is het bedrijf naar binnengelopen en heeft gevraagd of hij even met deze persoon kon spreken. Hij werd ontvangen en mocht zijn verhaal doen. En dat ging op de volgende manier: ik weet niet of u op zoek bent naar een verkoopleider maar ik ben geïnteresseerd in uw bedrijf en ik denk dat dat verkoop om de volgende punten moet gaan...... Op dit gesprek van 10 minuten heeft hij de baan gekregen omdat volgens de persoon waar hij mee sprak hij de spijker op zijn kop sloeg. Ik heb zijn verhaal in grote lijnen mogen horen en dat komt op bepaalde vlakken erg overeen met het verhaal van Allard. En ja het kwam 100% overeen met mijn visie op verkopen.

Laat me het eens over een andere boeg gooien. Wat een beetje apart is dat "verkopen" als trucjes worden ervaren. Als je goed bent in je vak dan zou dit niet belangrijk zijn en verkopen wordt vaak als aansmeren gezien. Verder is het zo dat als mensen worden aangesproken op hun verkoopgedrag ze altijd denken dat zij niet aansmeren en heel erg met de klant meedenken. Dit soort vooroordelen en stigma's heersen jammergenoeg, wellicht vanwege de soms slecht toegepaste verkooptechnieken waardoor verkopen inderdaad aansmeren kan worden.

Ik kan mijn best doen om op te schrijven hoe ik verkoop zie, ik weet alleen dat ik, zeker gezien de reacties hier, op één of meerdere van deze vooroordelen of stigma's zal stuiten waardoor het direct zijn kracht verliest. Ik ben echter betrokken bij dit forum en zal eens goed nadenken hoe ik mijn verhaal wel goed kan vertellen. Ik beloof hierbij dat ik dit zal doen en mijn best zal doen om mijn stellingen kracht bij te zetten.

@ Allard, fijn dat de kennis jouw geholpen heeft
@ Chuck, ik begrijp je cynisme niet, daar Allard heel rustig probeert uit te leggen hoe het zou kunnen werken

#31 24-07-2011 17:06

Chuck
Ex-Crew

Dat zegt wat mij betreft meer over dat grootste grafische bedrijf van Nederland dan wat ook.
Erger nog,.. het is nogal verrassend als een passant -terwijl er geen functie is maar er wel geïnformeerde headhunters zijn?- zo aan een baan komt. Dat zegt ook wat over het huidige personeel en de ambities van die mensen en het geloof van de directie in de kwaliteiten van de eigen mensen.
Maar goed.

Als je in de perceptie van de consument een heel goed product hebt, of een uitmuntende dienst, dan valt mij op dat je dan helemaal geen trucjes of grote verhalen nodig hebt.

#32 24-07-2011 19:38

mekkie
Pro
@ amsterdam
Website

Fijn om bovenstaande op een regenachtige middag door te lezen, amusant ook...maar er wordt behoorlijk afgedwaald van de oorspronkelijke post:
'n.a.v. een offerte gaat het over de pegels i.p.v. de inhoud, klant wil alleen maar een lage prijs, wat ie er voor krijgt is blijkbaar minder belangrijk'

Ik heb inmiddels de klus die ik beschreef aangenomen en ook voor de lagere prijs, maar daarbij aangegeven dat ze dan ook iets 'minder' krijgen, nl. de hele afhandeling moeten ze nu zelf doen, het indelen en ordenen van de foto's in mappen en het naamgeven daarvan. Zo zijn we elkaar tegemoet gekomen, waarschijnlijk gaat nu een stagiaire dat werk doen wat ze mij niet willen betalen. Prima oplossing vond ik.

#33 24-07-2011 20:31

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ja, die taart heeft wat losgemaakt...

Ik heb nu (in dit geval) ook gekozen voor het uitkleden van mijn aanbod. Er worden dingen weggelaten die niet direct nodig zijn, ik maak geen eigen layout maar alleen een eigen kleurstelling en header binnen een bestaande WP-template en heb een paar zaken in de koelkast gezet.

Ze krijgen dus minder voor minder en niet dat ik  hetzelfde doe voor minder. Zakken met de prijs vind ik een doodlopende weg. Want dan kan het kennelijk altijd voor wat minder dan je eerst had gezegd... Bovendien hoort bij het laten zakken van de prijs volgens mij ook het rekken van de betalingstermijn.

Maar het geheel blijft toch een beetje een wip. Ik zou het graag hebben over wat de site (of het visitekaartje, de advertentiecampagne of wat dan ook) voor je zou moeten betekenen. In principe gaat het om het verhogen van de omzet.

Als het slecht gaat moet je je geld juist uitgeven aan reclame en promotie. Dat je probeert met weinig geld een zo groot mogelijk rendement te halen lijkt me bijna een voorwaarde. Maar de klanten waar ik het hier over heb vragen niet aan mij: ik wil meer klanten, hoe gaan we dat doen? maar ik wil een website.

Je zou wensen dat ik niet op cursus moet om mijn klant te begrijpen en bedienen maar dat mijn klant op cursus moet om een fatsoenlijke opdracht te kunnen geven.

Natuurlijk zijn er ook klanten die gewoon mooi werk willen. Die je plan zien zitten omdat het ze wat gaat brengen. Dat is het vlak waarop de samenwerking zich zou moeten afspelen en niet op het terrein van 'ik heb er toch mooi 700 euro afgeluld, in 10 minuten.

#34 24-07-2011 21:44

Chuck
Ex-Crew

Lion maakt van afgeluld -afgevuld?  grin

#35 24-07-2011 22:56

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Verdomd...

http://f.cl.ly/items/1Y322t0e2g3b3p1Z0w0L/Screen%20Shot%202011-07-24%20at%2022.55.04.png

#36 24-07-2011 23:28

Drieluikje
@ Brabant

Nou nou nou.... Jullie meerwaarde wordt eenvoudig vertaald in een aantal uren dat je voor een klant werkt. En ja, in die werkuren zitten ook ontwerp-uren en denkuren. Daar heeft ook de ondernemer last van die nagenoeg uitsluitend tastbare producten produceert en verkoopt. Het lijkt me toch geen onoverkomelijke zaak om bij elke offerte even een schatting van het aantal uren en de bijbehorende kosten op te voeren. Met andere ondernemers krijg je daar nooit een probleem mee want die gaan echt niet over het uurtarief discuteren. Meestal hanteren die zelf nog wel een hoger uurtarief. Het gaat dus gewoon om het aantal in te schatten uren dat je over een bepaalde klus gaat doen. Dan kan het vaststellen van het aantal uren nog best een moeilijke zaak zijn. Maar dat kun je oplossen door de klus in stukjes te hakken en daarvan de uren op te tellen. Neem voor de zekerheid 10% onvoorziene uren in je berekening en doe je offerte. Neem dan ook in je offerte op dat je 10% onvoorziene uren erin hebt opgenomen en dat je de klant openlijk laat weten wanneer je die ook moet gebruiken. Is totaal oncontroleerbaar natuurlijk, maar wekt wel vertrouwen. Laat de klant 50% vooruit betalen en vergeet vooral niet om ook je bestaande klanten te blijven leveren, voordat ja aan nieuwe klussen begint.

Wacht maar tot het ezeltje zich strekt!
Gr. Turb.

#37 25-07-2011 07:27

Chuck
Ex-Crew

Drieluikje schreef:

Jullie meerwaarde wordt eenvoudig vertaald in een aantal uren dat je voor een klant werkt.

Zou je dit voor me uit kunnen leggen,.. want ik snap deze stelling niet.
50% vooruit betalen is niet reëel. Doe je dat zelf ook?

#38 25-07-2011 09:16

Allard
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

Ja, die taart heeft wat losgemaakt...

Zeker! Maar ik ben de zoon van een bakker en bedien mij graag van brood en taart voorbeelden. Perfect gekozen dus;)

Deskman schreef:

Maar het geheel blijft toch een beetje een wip. Ik zou het graag hebben over wat de site (of het visitekaartje, de advertentiecampagne of wat dan ook) voor je zou moeten betekenen. In principe gaat het om het verhogen van de omzet.

Precies wat ik bepleit, en ik blijf daar naar vragen tot dat ik een bevredigend antwoord heb waar ik wat mee kan. Het is voor mij essentieel voor het bepalen van de waarde van de opdracht.

Deskman schreef:

Als het slecht gaat moet je je geld juist uitgeven aan reclame en promotie. Dat je probeert met weinig geld een zo groot mogelijk rendement te halen lijkt me bijna een voorwaarde. Maar de klanten waar ik het hier over heb vragen niet aan mij: ik wil meer klanten, hoe gaan we dat doen? maar ik wil een website.

Dat is ook lastig want het lijkt niet je werk om een klant daar om te vragen. Mijn ervaring is dat wanneer een klant dit niet kan uitleggen het een moeilijke relatie wordt die behalve geld oplevert ook veel energie kost die ik liever steek in bestaande klanten of de zoektocht naar nieuwe.

Deskman schreef:

Je zou wensen dat ik niet op cursus moet om mijn klant te begrijpen en bedienen maar dat mijn klant op cursus moet om een fatsoenlijke opdracht te kunnen geven.

En dat snap ik dan weer niet en staat eigenlijk ook haaks op wat je hier boven zegt. Volgens mij, en het is maar een mening, moet je altijd de klant willen begrijpen en proberen te doorgronden. Dat lijkt me de basis van het succes van ieder bedrijf. Albert Heijn zegt ook niet van zoek maar uit waar alles staat en als je mijn winkel niet snapt doe maar een cursus. Ik denk dat er ook een markt is voor dat soort winkels hoor. Maar dan weer dan moet je klant heel goed snappen en weten waar die te vinden is.

Mekkie schreef:

Fijn om bovenstaande op een regenachtige middag door te lezen, amusant ook...maar er wordt behoorlijk afgedwaald van de oorspronkelijke post:
'n.a.v. een offerte gaat het over de pegels i.p.v. de inhoud, klant wil alleen maar een lage prijs, wat ie er voor krijgt is blijkbaar minder belangrijk'

Volgens mij valt het wel mee. Ik denk dat als je alle posts van iedereen leest je kunt concluderen dat je eerder in het proces iets moet veranderen als je dit wilt voorkomen.

@ Digilux, volgens mij gaan dit soort 'wetten' op voor iedere branch de mens is het zelfde. Ik denk dat de verschillen zitten in de uitvoering van het vak. Of de manier waarop je benaderd. Maar in de basis lijkt me het allemaal gelijk.

#39 25-07-2011 09:28

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

deskman schreef:

Ik bedoel dat de klant wel weet dat hij een website wil hebben (onder andere omdat iedereen dat heeft) maar niet in staat is om mij te vertellen wat die website voor hem moet gaan doen. Maar ook dat opdrachtgevers geen idee hebben wat voor een relatie ze hebben met het geleverde werk en de maker, geen idee hoe hun opdracht juist gericht moet zijn op meerwaarde creëren. Zelfs bij grotere bedrijven kom je dan ineens in contact met amateurs in hun eigen vakgebied niet eens begrijpen.

Ik heb het allemaal meegemaakt en zien gebeuren.

Ik ben overigens een neef van een (banket) bakker. Dat helpt waarschijnlijk ook...

#40 25-07-2011 17:14

3dGuy

Deskman schreef:

Er zijn ook bedrijven die een website hebben -zoals je schrijft- omdat iedereen in de branche die heeft.
Maar die website is niet nodig voor het krijgen van opdrachten of klanten. Als klanten niet opzoek gaan naar je bedrijf via internet dan heeft veel geld uitgeven aan een website geen enkele zin!

En als je wil dat de klant je precies vertelt wat je moet/wil weten dan kun je beter voor een baas gaan werken. Maar ook dan zul je waarschijnlijk zien dat die je dat ook niet precies kan vertellen. 

Maar hoe "verkoop" je je zelf eigenlijk?
Is dat als iemand die website's maakt en visitekaartjes en huisstijlen ontwerpt?
Of als iemand die een totaal oplossing voor de klant bedenkt en maakt?

#41 25-07-2011 18:32

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Hier gaat bij mij het licht even uit hoor...

Ik moet voor een baas gaan werken omdat ik verwacht (of liever: hoop) dat een klant in ieder geval een notie heeft van zijn eigen wensen en doelen?

Ik verkoop mezelf helemaal niet. Ik ben van mezelf en hoop dat nog en tijdje zo te houden. Ook verkoop ik geen onzin. En ik ben al helemaal geen buro dat in de heftig overgewaardeerde 'totaaloplossingen' denkt.

Bovendien was de bedoeling van dit draadje niet zozeer om mij weer uit de nood te helpen maar om eens te redetwisten over werk, klanten en wat dat mag kosten.

Samenvattend: Ik weet prima waarmee ik een klant kan bedienen (en waarmee niet) maar als ik een plan en offerte indien dan moet het altijd voor minder. In mijn opinie kan ik voor minder alleen maar minder werk doen. Wat uiteindelijk resulteert in werk waar ik nog amper mijn naam onder zou willen zetten.

Dus hoe voorkom je de uitverkoop van je eigen werk.

#42 25-07-2011 19:23

bartvdv
@ Aalst (België)
Website

Het is een teken des tijds en daar kan je niets aan veranderen.

Kunst en kunde wordt niet meer betaald. Loyaliteit is alleen goed als het binnen het financiële plaatje past.
We worden 'beoordeeld' door spreadsheetmanagers die alleen nog naar de eindsom kijken.

Wij zijn in deze sector met veel te veel: alles is gratis voorhanden of goedkoop beschikbaar; de investeringen zijn beperkt. Er is altijd wel iemand die nog lager wil bieden. Nog een beetje en we maken geen offertes meer, maar moeten bieden zoals op een veiling om nog werk te mogen doen.

Deze sector loopt op zijn laatste benen. Ik laat zelfs mijn prijzen stelselmatig stijgen i.p.v. dalen. Ik kan het mij veroorloven. Ik heb wat reserve en nog enkele jaren en mijn huis is afbetaald. Maar de toekomst zie ik somber in. En daar zal vissen in andere vijvers niets aan veranderen; van zodra je het krukje hebt verplaatst hoor je het plonsen van andere dobbers al. En die mokkataart, als die elders een euro goedoper is dan wordt die toch gekocht, ook al smaakt die iets minder. Ik ben geen Don Quichote, maar ik hou wel de eer aan mezelf.

#43 25-07-2011 19:47

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Bij mij ging het licht al even eerder uit: wat een lappen tekst en meningen. Blijkbaar zo'n lappen dat het lezen lastiger is dan het reageren.

Deskman schreef:

Samenvattend: Ik weet prima waarmee ik een klant kan bedienen (en waarmee niet) maar als ik een plan en offerte indien dan moet het altijd voor minder. In mijn opinie kan ik voor minder alleen maar minder werk doen. Wat uiteindelijk resulteert in werk waar ik nog amper mijn naam onder zou willen zetten.

Dus hoe voorkom je de uitverkoop van je eigen werk.

Het blijft lastig. Sinds een paar jaar merk ik ook meer en meer dat het niet uitmaakt hoe of wat je offreert. Men leest het door en kijkt naar de prijs en daar oet nog ff iets van af.
Wonderlijk hoor, zeker als ik weet dat ik al onder de prijs van een concurrerende collega zit.
Ik vind het prima als iets goed en goedkoop moet maar waar liggen de grenzen? Soms kom ik voorstellen tegen van echt mooie fotografie. Of ik dat dan ff wil maken. Nou natuurlijk, graag zelfs. Maar als ik dan inschat dat zo'n kek opnametje dan minimaal een halve dag fotografie is en zeker een halve dag beeldbewerking om de gewenste elementen net zo kek tot een fancy geheel te brengen als het voorbeeld dan kijkt men me aan alsof ik met een minderjarig kamermeisje wil Straus-Kahnen.
Vaak bekruipt me het gevoel dat naast het prijskopen gewoon te weinig inzicht, verstand en beleving cq perceptie is bij opdrachtegevers. Ik kom regelmatig handjesvol accountmensen tegen die echt geen idee hebben wat er bij komt kijken. Nog los van het feit dat het anno nu allemaal sneller dan snel klaar moet.

Het liefst werk ik met mijn klant of opdrachtgever samen. Een eerste keer desnoods iets onder de prijs, als gaandeweg maar duidelijk wordt dat dingen iets kosten. En dat daar een nette rekening voor op mag komen.

Voorlopig maak ik helaas best veel dingen waar ik mijn naam niet echt aan zou willen verbinden.

PS1: een goede foto (of ontwerp, of campagne of wat dan ook) levert geld op.
PS2: [offtopic] wat de n**k is er met de scrollbalken van Safari gebeurd?! Kan iemand Steve even bellen dat dit niet fijn is? Dankuwel.
PS3: en ook zo'n lap tekst weten te produceren...

Laatst bewerkt door Freek. (25-07-2011 19:50)

Yeo, i know
[nevermind]

#44 25-07-2011 20:15

3dGuy

Het heeft allemaal met het verwachtingspatroon te maken.

Als je een winkel binnen loopt heb je dat toch ook.
Loop je een winkel binnen die als goedkoop bekend staat verwacht je andere prijzen dan in een dure zaak. En die prijs geeft ook een verwachting van de kwaliteit.

Zo heb ik eens gelezen van iemand die zijn prijzen verdubbelde en ineens meer werk en daardoor ook nog veel meer inkomsten had. Van zijn vaste klanten haakte een groot deel af maar dat maakte niet uit. De nieuwe klanten verwachten door de hogere prijs een zekere kwaliteit en werden daar in bevestigd.

En misschien krijg je als je een scherpe prijs vraagt wel die klanten die niet veel uit willen geven en er zelfs nog wat van afwillen pingelen.

#45 25-07-2011 20:48

Freek.
Ex-Crew
@ Overasselt
Website

Ah, 'probleem' opgelost! wink

[edit is knipoog toegevoegd]

Laatst bewerkt door Freek. (25-07-2011 21:30)

Yeo, i know
[nevermind]

#46 25-07-2011 21:56

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

@Freek: je hebt de voorkeuren eens opgezocht?

Wat je verhaal betreft zie ik bij jou dus hetzelfde gebeuren als bij mij: Dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar het maakt niet uit of dat dan bij Prince of bij een coveract van Jan Smit is. En dat het prijskopen waar de klant zichzelf voor op de schouders denkt te kunnen slaan in werk resulteert dat je in een bruine ongemaskerde enveloppe 's avonds door de brievenbus schuift.

@3dGuy Verwachtingspatroon? Het licht blijft uit hoor. Ik begrijp niet wat dat er mee te maken heeft. En verder wil ik helemaal niet van mijn klanten af - ik wil graag iets goeds en iets moois voor ze maken waar ze zich met trots mee kunnen presenteren. Het hoeft ook niet duur te zijn maar wel voor een prijs waarbij je er iets goeds van kan maken. We hebben het niet over luxe-artikelen en duurzame goederen zoals dat tegenwoordig heet maar een investering in je eigen bedrijf.

#47 25-07-2011 22:22

3dGuy

Ziet dat bedrijf het ook als een investering in het bedrijf?
Of zien ze het meer als een noodzakelijk kwaad?
Wat verwachten ze van jou en de website die je voor hun maakt?

#48 25-07-2011 22:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Volgens mij heb je een volkomen verknipt beeld van het soort werk dat ik en de geachte collega's hier zoal doen. Hadden we het al gehad over dat het een echt vak is?

Ik verkoop geen doosjes, ik heb geen winkel en bedenk niet van te voren wat voor een fantastisch nutteloos product ik iemand aan ga smeren waarna ik teleurgesteld ben als het niet gelukt is.

#49 25-07-2011 22:57

3dGuy

Sorry maar je reageert niet op wat ik schrijf dus ik ga hier niet meer op reageren!

#50 25-07-2011 23:21

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Jammer dat de tenen zo kort zijn, bij meerdere. Kalmte zal u redden whistling

Ik denk dat er grof weg hier twee stromingen/ werkwijze besproken worden.

1 Een fantastisch product aanbieden (ik geloof zeker dat de meeste dat hier heel goed kunnen)
2 Meedenken met de klant wat anders kan, beter kan, minder kan, meer kan etc etc

Nu even aub geen lange tenen gedrag, ja natuurlijk kunnen deze twee stromingen samen gaan en dat zullen ze ook doen in de praktijk. Het antwoord is echter ook niet eenvoudig. Desk heeft immers gezegd dat hij regelmatig klanten tegen komt die zelf echt niet weten wat ze willen. Ik geloof dat hij een heel strak visitekaartje kan maken, maar meedenken met een klant die zelf niet eens weet wat er allemaal speelt? Moet hij dan een compleet business plan voor deze mensen gaan maken?

Deze vragen komen wel van een persoon die een enorm voorstander is van meedenken en ik denk dat je werkelijk het verschil kan maken met meedenken.

Jammergenoeg heeft meedenken geen zin bij mensen die een budget hebben anders dat wij jij kan en wilt leveren. Indien je met een klein bedrijf praat is het wellicht eenvoudiger, je kan direct onderhandelen. Voor grote bedrijven, of zoals ik aan de lijve ondervonden heb de Publieke omroep kunnen je een prijs opleggen, take it or leave it. En daar kan gaan marketing techniek tegenop.

Toch denk ik dat het antwoord in klantgericht werken zit, hoe goed je product ook is. Puur alleen draaien op een product wat goed of zelfs fantastisch is, zal in mijn perceptie nooit een blijvende zaak zijn. Klantgericht ondernemen wel.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB