MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 16-07-2011 18:01

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Tweedehands macpro

Beste macminders. Al jaren wil ik een nieuw systeem aanschaffen maar steeds kwam het er niet van. Behalve mijn wel up todate macboopro werkte ik thuis nog steeds op een G5, ongelofelijk bijna 8 jaar heeft ie zijn dienst gedaan. Nu is ie stuk en reparatie vindt ik uiteraard zonde. Ik werk thuis met twee 20 inch apple schermen en deze vindt ik wel wat klein. Nu krijg ik de kans van een kennis een 4 jaar oude macpro, met twee 30 inch apple schermen en een black-magic video kaart inclusief fcp en photoshop voor € 2250 te kopen. Vooral die 30 inch schermen vindt ik fijn. Toch maak ik wel een rekensom, want voor ongeveer € 2800,- exl btw koop je nu een 8 core splinternieuw. Software heb ik al en monitoren, zij het iets te klein heb ik ook. Deze zou ik later kunnen updaten. Een simpel blackmagic kaartje kan ik al voor 300 kopen.

Lastig om er een concrete vraag van te maken, daar er zoveel plus en minpunten zijn in deze keuze. Evengoed zijn alle tips welkom.

Dank,
Ronald

#2 16-07-2011 18:22

Pieterr
@ Eindhoven

Re: Tweedehands macpro

Een andere optie (die je zelf misschien ook al overwogen hebt) is om voor €1899 een 3.1GHz 27" iMac aan te schaffen. Of de i7 BTO versie.

Laatst bewerkt door Pieterr (16-07-2011 18:25)

#3 16-07-2011 18:29

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Nee, ik blijf op macpro. Di vanwege alle aansluit mogelijkheden, diversen drives etc
Bedankt voor je tip!

#4 16-07-2011 18:36

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Koop je het privé of zakelijk? In dat laatste geval kan een nieuw systeem misschien aantrekkelijker zijn.
Moet je dan eens aan je boekhouder/accountant voorleggen.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#5 16-07-2011 18:39

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

De tweedehands is ook met factuur, gelden wel iets andere regels voor maar gaat gewoon in de admin en afschrijving.

#6 16-07-2011 20:25

3dGuy

Is het 30" schermformaat echt nodig?

Op een nieuwe Mac Pro heb je natuurlijk wel garantie en misschien is dat ook wel iets waard?
En de 4 core MacPro is nog iet minder duur en misschien ook al voldoende krachtig?

#7 16-07-2011 22:12

Martiniman
@ Tikibad

Of je koopt m, en verkoopt alle extra's los behalve de macpro zodat je voor 0 euro een macpro hebt.
Wat voor werk wil je er eigenlijk op doen?

Laatst bewerkt door Martiniman (16-07-2011 22:16)

#8 16-07-2011 22:27

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Hallo Martiman, die extra's zijn juist voor mij een reden om de set te kopen. Behalve dan een aantal software licenties die ik reeds heb. Wat ik doe? Fotografie, video, opmaak

#9 16-07-2011 23:45

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Als ik hem koop, dan zal ik hem met een jaar of twee verkopen en de monitoren en video kaart houden. Ik twijfel nu vooral of die vier jaar oude macpro voor mij goed genoeg zal zijn.....

#10 17-07-2011 09:33

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je mag er ook aan twijfelen of een 4 jaar oude 30" nog wel helemaal je-dat is. En wat te denken van de nieuwe Tihunderbolt en USB3 connecties (die ook binnenkort wel op de MacPro zullen komen). Juist voor videowerk zal dat aantrekkelijk zijn, lijkt me.

Investeren in afgeschreven spullen is nooit de aantrekkelijkste optie. Ook al krijg je veel voor weinig.

#11 17-07-2011 09:57

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

@ Desk, je opmerking over de gebruikte schermen ga ik goed over na denken. Wat ik met USB 3 en thunderbolt voor video zou moeten is mij niet duidelijk. Mijn FW 800 drives zijn snel genoeg voor mijn type video en het is nog maar helemaal de vraag of thunderbolt in een macpro komt. Ik moet toch wel binnen nu en 2 maanden een desktop kopen en de geruchten zijn er dat thunderbolt aankomend jaar pas in de macpro komt. Een en ander staat hier te lezen

dank voor je mening smile

#12 17-07-2011 11:04

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

thunderbolt lijkt me voor video juist heel handig als je veel externe storage nodig hebt.
USB3 zal er niet inkomen denk ik, dat kan juist straks met een thunderbolt adapter goed werken.

Deze geruchten zeggen weer wat anders:
http://www.macrumors.com/2011/07/11/app … this-week/

En de buyers guide zegt ook wat anders,.. er moeten heel snel nieuwe macpro's komen, want de iMacs rennen met de huidige processoren rondjes om de mac pro's.

#13 17-07-2011 12:13

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

USB3 daar zal Apple niet aan beginnen. Thunderbolt is hun USB3 en voor videobewerkers is dit heel goed nieuws. Behalve de snelheid die ongeëvenaard snel is moet je je bedenken dat Thunderbolt behalve data ook video kan transporteren en dat door 1 kabel. Je kan dus 2 schermen verbinden aan je machine met 1 kabel. Daisychainen dus. En reken maar dat Thunderbolt naar de Mac Pro komt!
De opmerking van Desk over de schermen zou ik inderdaad heel serieus nemen als ik jou was. Het zijn mooie schermen die 30" maar na 4 jaar hebben ze toch al een deel van hun helderheid verloren. Tevens is er een kans dat deze schermen last hebben van 'ghosting' en een magenta gloed langs de randen.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#14 17-07-2011 12:20

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

USB3 komt er heus wel, alleen al omdat het eigenlijk gewoon een update is. Toen ik vorige week in de MM een klein on-the-road-harddiskje ging kopen kwamen de stickers met USB3 je al tegemoet tetteren.

Als je haast hebt zou ik voor een betaalbare en vlotte i7 iMac gaan en die niet zo lang gebruiken als de G5 maar op tijd van de hand doen zodat je er nog iets voor terug krijgt.

#15 17-07-2011 12:25

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Deskman schreef:

USB3 komt er heus wel, alleen al omdat het eigenlijk gewoon een update is.

Nee,.. Apple gaat eerder 5 thunderbolt poorten in een macpro bouwen,.. je kan namelijk alles over thunderbolt gooien, ook een usb3 connector kan heel makkelijk.

Kijk maar naar sony, die heeft nu ook in één machine thunderbolt ingebouwd, maar niet in een displayport aansluiting, maar in een usb3 aansluiting.

#16 17-07-2011 12:27

Pieterr
@ Eindhoven

Deskman schreef:

USB3 komt er heus wel, alleen al omdat het eigenlijk gewoon een update is.

+1.
Apple komt met USB3 in de Macs als Intel het standaard in z'n supportchip stopt. Momenteel is er nog een aparte chip voor nodig. Apple weigert die te gebruiken uit kosten- en ruimte-oogpunt.

HSL schreef:

want de iMacs rennen met de huidige processoren rondjes om de mac pro's.

Deskman schreef:

Als je haast hebt zou ik voor een betaalbare en vlotte i7 iMac gaan.

+1.

#17 17-07-2011 12:44

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Pieterr schreef:

Apple weigert die te gebruiken uit kosten- en ruimte-oogpunt.

Sja, als het goed is heeft de sandybridge chipset het al aan boord, maar ik ben er heilig van overtuigd dat zeker bij de laptops alles over 1 of 2 thunderbolt poorten gaat over een jaar.

#18 17-07-2011 13:31

Merkava
@ Vught

HSL schreef:

Sja, als het goed is heeft de sandybridge chipset het al aan boord, maar ik ben er heilig van overtuigd dat zeker bij de laptops alles over 1 of 2 thunderbolt poorten gaat over een jaar.

Dan zullen er wel heel snel veel verschillende producten moeten komen met een TB poort. Persoonlijk beschouw ik de poort als een minidisplayport die zorgt voor veel ellende op externe schermen (knipperen en black outs).

De waarheid verzin je niet.

#19 17-07-2011 14:09

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

Sja, als het goed is heeft de sandybridge chipset het al aan boord.

Nee, komt pas in de volgende generatie, Panther Point.

The biggest improvements are in the I/O segment. One long-awaited feature that’s coming in Panther Point is native USB 3.0 support. Many people were disappointed when Intel decided not to include it in Cougar Point, forcing motherboard manufacturers to use a separate USB 3.0 chip. All Panther Point chipsets will have four USB 3.0 ports which is actually pretty nice, considering that most of the current motherboards only come with two USB 3.0 ports. There are already many USB 3.0 devices (mostly external hard drive bays and flash drives), and with the added bandwidth USB 3.0 offers it’s already moving into the mainstream market. Though some rumors reported Panther Point would include support for Thunderbolt, there is absolutely nothing in the current roadmap to suggest its presence in the 7-series chipsets. There’s always the potential for motherboard makers to use a separate chip to add Thunderbolt, but that could be done with any current platform.

Cougar, Panther, geinig al die katjes.wink

Laatst bewerkt door Pieterr (17-07-2011 14:11)

#20 17-07-2011 14:15

3dGuy

USB3 kun je nu al op je MacPro krijgen via een PCIExpresscard zoals die van Lacie.
Omdat Apple een jaar het alleenrecht heeft van thunderbolt aan de computerkant is het niet iets dat voor hardware makers interessant is. Maar het lijkt me logisch dat Apple bij de eerst volgende MacPro upgrade met vaste thunderbolt aansluitingen komt.

En het handige van USB3 is natuurlijk dat de stekker past in een USB2 bus en omgekeerd. De snelheid is dan natuurlijk wel lager. Thunderbolt is totaal nieuw dus past nergens anders op enz

@digilux heb je nog overwogen om alleen op je MacBook Pro te gaan werken?
Of bestaat er niets vergelijkbaars alls de blackmagic kaart voor de Expresscad slot van de MBP

#21 17-07-2011 14:26

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

3dGuy schreef:

Omdat Apple een jaar het alleenrecht heeft van thunderbolt aan de computerkant is het niet iets dat voor hardware makers interessant is.

Dat hebben ze helemaal niet,.. Intel heeft aangegeven dat andere merken het ook gewoon mogen gebruiken. Sony heeft het ook al in een nieuwe computer gebakken van intel mag die aansluiting alleen geen thunderbolt heten omdat het in een andere stekkervorm wordt aangeboden. maar de techniek is wel gewoon thunderbolt.

maar we geraken een beetje offtopic geloof ik smile

#22 17-07-2011 14:35

3dGuy

Inderdaad een beetje off topic.
Maar een andere stekker voor iets dat ook Thunderbolt is maar niet mag heten betekent dat het nog minder gauw geaccepteerd zal worden als een standaard!

#23 17-07-2011 14:41

Pieterr
@ Eindhoven

Als simpele consument constateer ik dat er voorlopig nog geen enkele Thunderbolt schijf te koop is (op een of andere dure aangekondigde RAID na misschien) en dat je al honderden externe schijven kunt kopen met USB3.

#24 17-07-2011 15:16

3dGuy

Voor een deel waar want Lacie heeft een LaCie Little Big Disk maar dat is dan ook de enigste die ze hebben! Daarom is het ook niet slim van Apple om deze technologie zo exclusief te houden!

Edit zie net dat de "Little Big Disk" ook nog niet te koop is!

Laatst bewerkt door 3dGuy (17-07-2011 15:19)

#25 17-07-2011 15:24

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

@3dguy Op dit moment doe ik inderdaad alles op mijn MacBookpro. Maar dat vindt ik niet fijn werken. Ondanks dat het een vrij jonge machine is, als ik echt aan het werk ben houd een laptop mij tegen. Vaak heb ik diversen programma's tegelijkertijd open en schakel vlot heen en weer. Na verloop van tijd wordt de laptop warm en geeft wachtijden, strandballen. Bovendien werk ik normaal op twee computers tegelijkertijd. Monteren op de desktop, after effects op de laptop en gigabit netwerk wat de boel verbindt. Ik ben gewend aan deze werkwijze en wil dit zo houden. Dank, voor alle tips, morgen meld ik me met meer details

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB