MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

• Forum
  •  » Pro Hardware
  •  » Devalueert een Mac te snel? G5 enkel nog goed voor vuilbak?

#1 13-05-2011 13:28

bloom

Devalueert een Mac te snel? G5 enkel nog goed voor vuilbak?

Hoi, ik ben een grafisch ontwerper en kan met een Mac werken maar weet verder weinig van computers. Vandaar dat ik hier mijn vragen kom stellen.

Ik heb een 1.8 GHz PowerPC G5 Mac met OS X versie 10.3.9 met scherm gekregen van mijn werk toen ze vernieuwden.
Als ik zo eens rondsurf heb ik heb de indruk dat ik daar nu niet veel meer kan mee anvangen. Adobe C2 werkt er voorlopig wel nog op. Heeft het nog zin om iets up te daten of niet?
Indien niet, waar kan ik er nog geld voor krijgen? (Volgens Mac2sell.net nog 100EUR waard)

Ook het kwalitatief LaCie scherm Electron22blueIII heb ik gekregen maar is dat nu nog wat waard?

Ik heb ook een HP laptop met Windows XP waar ik al jaren mee zoet was zonder updates te hoeven kopen. Nu heeft de HD  het echter begeven. Ik was aan het overwegen om een Mac laptop te kopen omdat ik liever op Mac werk dan op PC maar deze snelle veroudering ontmoedigd me enorm. Het is duurder en devalueert blijkbaar veel sneller. Mij lijkt het economisch gezien totaal niet interessant om een Mac te kopen. Of zie ik dit verkeerd?

#2 13-05-2011 13:56

Julian

Re: Devalueert een Mac te snel? G5 enkel nog goed voor vuilbak?

Macs devalueren niet sneller dan windows-pc's. Als jij prettiger met een mac werkt dan met windows, dan is dat meer dan genoeg reden om een mac te kopen in plaats van een windows-pc.

Daarnaast is het prijskaartje over het algemeen geen eerlijk vergelijk. Je kunt weliswaar hele goedkope windows-laptops scoren in allerlei aanbiedingen, maar meestal is de kwaliteit dan niet om naar huis te schrijven. Bovendien zijn macs, en zeker de laptops, erg energie-zuinig waardoor de iets hogere aanschafprijs (als daar sprake van is) zich vanzelf terugbetaalt via de elektriciteitsrekening.

Er zijn nog veel meer aspecten die invloed hebben op de prijs; over het algemeen krijg je gewoon waarvoor je betaalt in computerland. Je kunt er dus vanuit gaan dat een laptop van 500 euro lang niet zo goed is als een laptop van 1500 euro, of 'ie nou door Apple of door Dell is gemaakt!

Tot slot, wat je PowerMac G5 betreft: het hangt er helemaal vanaf of jij iets aan CS2 hebt. Als je er iets aan hebt zou ik het gewoon gebruiken zolang het werkt, en daarna verstuur je de mac gratis naar Apple om te recyclen (daar krijg je mogelijk zelfs nog een kortingsbon voor terug). Eventueel kun je Mac OS X opwaarderen naar versie 10.4, dat zou die machine nog met gemak moeten trekken, of misschien zelfs 10.5.

Als je hem toch niet wilt houden moet je misschien eens een blik werpen op http://www.tweedehandsmac.nl/

#3 13-05-2011 14:20

Chuck
Ex-Crew

100 EURO voor een Mac van 8 jaar oud. Is dat dan weinig?
PC's van meer dan 2-3 jaar oud pakken ze op school nog niet voor niets aan.

Mac's zijn juist zeer waardevast. Ik denk dat ik voor mijn stokoude Mac Pro van 2007 nog de helft krijg als ik die nu verkoop.

#4 13-05-2011 14:23

rudi
Pro
Website

Maar Upgraden heeft geen zin.
Nieuwere systemen draaien niet op deze processor.
Wel kan je natuurlijk nog steeds extra geheugen en nieuwe harde schijven er in doen.

#5 13-05-2011 14:25

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Ik heb het idee dat het alsmaar sneller gaat. Als je steeds qua software het nieuwste van het nieuwste wil hebben dan loop je tegen dit soort problemen aan. Softwaremakers stemmen hun producten altijd af op de hardware van dit moment. Adobe CS2 is verouderd maar zeker niet onbruikbaar. Wat wel vervelend is dat zijn de problemen die je tegenkomt met het OS. Ik krijg dagelijks mensen over de vloer die een iPhone 4 hebben gekocht maar iTunes 10 niet installeren kunnen omdat ze niet OS10.6 draaien. Dan moet er weer een nieuw OS gekocht worden en als je dan nog werkt op een G5 of G4 dan ben je helemaal de sjaak want 10.6 doet niks op PPC bakken. Dat is gewoon niet leuk, maar je doet er weinig aan. Stilstand is achteruitgang. Apple voelt de hete adem in de nek van Microsoft en nu ook Google. Innovatie gaat gewoon ten koste van ouder materiaal.

Trouwens, je hebt de machine gekregen. Da's een mooi extraatje. Ergens vind ik dat het je taak is om in ieder geval kennis te hebben van het gereedschap waar je mee werkt. En dan had je geweten dat deze hardware gewoon afgeschreven is. Je kan die machine prima inzetten als server voor je muziek en/of filmmateriaal. Maar een serieus DTP werkstation dat gaat gewoon niet gebeuren.
Die monitor is uitstekend. Als hij nog goed werkt dan kan je daar goed op werken. Het is wel een bakbeest (heb er zelf jaren met plezier mee gewerkt) maar als dat je niet stoort dan gaat die nog wel even mee.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#6 13-05-2011 14:51

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Een CRT-monitor als deze LaCie is, als hij niet jaren in de kast heeft gestaan ook niet goed meer te gebruiken hoor. Echt zwart was altijd al een probleem en met de teruglopende lichtopbrengst door de veroudering van de beeldbuis kun je niet echt betrouwbaar meer werken.

Ik heb hier een G5 i.6 staan die nog kan draaien maar dat is dan ook alles. Maar mijn MacBook white van 5 jaar oud zou ik nog zonder mankeren in kunnen zetten met CS4.

Dat is, gezien de lifecycle van computers in het algemeen een keurige prestatie.

Als je eens even verder kijkt zul je zien dat je PC-laptop er waarschijnlijk slechter aan toe is.

#7 13-05-2011 15:11

HansenOFFLine

Het probleem van de waarde van je G5 is dat sinds de overstap naar Intel processors de oudere modellen minder waard zijn geworden.
Op een Imac met een 2ghz G5 processor en 1.5gb ram kon ik prima werken met CS3 op 10.5, maar Lightroom werkte dan weer niet lekker op deze computer.

#8 13-05-2011 15:35

Pieterr
@ Eindhoven

bloom schreef:

Ik heb een 1.8 GHz PowerPC G5 Mac met OS X versie 10.3.9...
Indien niet, waar kan ik er nog geld voor krijgen? (Volgens Mac2sell.net nog 100EUR waard)

Voor een indicatie: Gebrauchtpreise für PowerMac G5.

Zoals hierboven al vermeld is jouw PowerMac inmiddels ruimschoots afgeschreven. De overgang naar Intel processoren maakt inderdaad ook dat de bruikbaarheid (voor nieuwe OS-versies en programma's) en dus de waarde van die PowerMac beperkt is.

Chuck schreef:

Mac's zijn juist zeer waardevast. Ik denk dat ik voor mijn stokoude Mac Pro van 2007 nog de helft krijg als ik die nu verkoop.

De helft lijkt me wat optimistisch...

#9 13-05-2011 16:34

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Overigens is de G5 1.8 een notoire stroomvreter. En een CRT al niet minder.
Je kunt al bijna een mooie tweedehands iMac kopen van het geld dat je uitspaart door 'm niet te gebruiken...

#10 13-05-2011 17:24

Chuck
Ex-Crew

Pieterr schreef:

De helft lijkt me wat optimistisch...

Volgens Mac2sell nog 2240 EURO. 8-core Xeon, 16GB Ram, dure videokaart en heel veel interne HD's.

#11 13-05-2011 17:52

Pieterr
@ Eindhoven

@Chuck: Aha. Jij hebt dan waarschijnlijk deze Mac Pro (BTO). Die zal inderdaad zeker nog meer waard zijn dan die uit de link.

#12 19-07-2011 18:46

bloom

Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik ben geweldig content voor een forum als dit zodat mensen die wél met de technische kant bezig zijn de technische analfabeten een beetje wegwijs kunnen maken. Maar zelfs in de reacties hierboven verschillen de meningen: updaten kan nog/heeft geen zin... tja. :-)

Maar ik heb wel meer inzicht gekregen waarom mijn 'niet meer zo jong' bakske niet meer mee wil en heb beslist om toch opnieuw voor Mac te gaan als laptop! cool

#13 19-07-2011 19:34

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

[beetje-zeur-modus] Je had natuurlijk ook "iets" eerder kunnen reageren in je eigen topic..tongue [/beetje-zeur-modus]

• Forum
  •  » Pro Hardware
  •  » Devalueert een Mac te snel? G5 enkel nog goed voor vuilbak?

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB