MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 14-10-2006 22:36

Martijn

Chatten over lokaal netwerk en andere functies van computer locken

Goed, ik zal de situatie even uitleggen:
Volgend weekend is de JOTI (Jamboree On The Internet, heeft iets met scouting te maken wink ), het is in ieder geval de bedoeling om een zooi kleine kindertjes bezig te houden met een soort speurtocht.
Dit wordt zowel een offline als een online speurtocht, die oa zal moeten bestaan uit het chatten met een "mr. X" om informatie los te peuteren om de speurtocht op te lossen. (dat was even de achtergrond-info).

Wat ik wil:
één computer waarachter die "mr. X" zit, om informatie te geven en één, of meer computers, waarachter kindertjes kunnen chatten met "mr. X". Dit over een LAN.
Het lijkt mij dan handig om de rest van de functies op de client-computer vast te zetten: dat ze alléén kunnen chatten en verder niks...
Ik heb twee Macs en er zullen ook een heleboel windowsbakken zijn. Ik kan via ARD wel een chatvenster openen, wat de client niet kan afsluiten, maar dan kan de client nog steeds andere dingen gaan doen op die computer. Ook kan ik via ARD het scherm op slot zetten, maar dan kan er weer niet gechat worden...
Op zich is het dus geen zaak van levensbelang, maar het lijkt me toch wel aardig de rest van de computer te kunnen blokkeren...

iemand enig idee hoe dit te doen?

#2 14-10-2006 22:54

macpro
Pro
@ 3e byte rechts
Website

Re: Chatten over lokaal netwerk en andere functies van computer locken

Op de Macs kun je gewoon een nieuwe gebruiker aanmaken.
Vervolgens onder Toezicht instellen dat alleen iChat kan worden geopend.
Andere programma's zijn dan op de Mac niet toegankelijk.

Op Windows bakken heb je misschien iets vergelijkbaars.

"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety

#3 14-10-2006 23:09

Martijn

ik heb idd even in de systemprefs zitten zoeken: daar stond iets heel moois, nl. "Simple Finder"
dan kunnen ze helemaal niks en dan kan ik via ARD-admin tegen ze chatten: dat venster kunnen ze ook niet wegklikken smile

andere creatieve netwerk-chat-oplossingen zijn natuurlijk nog steeds welkom, maar in principe is er weer een probleempje opgelost smile

Laatst bewerkt door Martijn (14-10-2006 23:10)

#4 14-10-2006 23:40

kaydie
Pro
@ Vleuten
Website

Waarom laat je geen webservertje draaien met een simpel html/php chatprogramma. Kan je die kids ook nog eens een chatvenster voorschotelen helemaal in Mr. X style. cool
Op de client computers installeer je dan een webbrowser die kiosk mode kan draaien (bijvoorbeeld firefox met de R-kiosk extentie et voila !

Laatst bewerkt door kaydie (14-10-2006 23:44)

#5 14-10-2006 23:58

Vleer
@ Arnhem

Heey Martijn, ik heb hier nog wel een simpel java-chat servertje + flash client liggen (ooit gemaakt voor de lol) die kan je wel gebruiken anders smile
Browser of fullscreen en mooi flash chat ding maken. Kom maar ophalen als je wil (vanaf maandag ben ik weg)

#6 15-10-2006 12:00

Martijn

kaydie schreef:

Waarom laat je geen webservertje draaien met een simpel html/php chatprogramma. Kan je die kids ook nog eens een chatvenster voorschotelen helemaal in Mr. X style. cool
Op de client computers installeer je dan een webbrowser die kiosk mode kan draaien (bijvoorbeeld firefox met de R-kiosk extentie et voila !

Mac mini draait OSX-server, dus dat kan wel... heb alleen geen verstand van PHP en flash... hoe zou dat dan moeten?

#7 15-10-2006 19:51

Martijn

Iemand enig idee voor een (eenvoudig te installeren) web-chat-server??

dus dat op mijn mac mini (OSX Server 10.4.8 ) die server draait en dat anderen (windowsbakken) kunnen chatten in een chatbox op een webpagina op de mac mini

Laatst bewerkt door Martijn (15-10-2006 21:58)

#8 15-10-2006 22:03

kaydie
Pro
@ Vleuten
Website

Ik denk dat phpFreeChat wel een interressante is.
Gemakkelijk te installeren / configureren en makkelijk aan te passen style sheets. Heeft geen database als mySQL nodig.

#9 15-10-2006 22:50

Martijn

aah!
bedankt! daar lijk ik iets mee te kunnen smile

Laatst bewerkt door Martijn (15-10-2006 22:50)

#10 15-10-2006 22:51

rijsberman
@ die ene zwarte piste
Website

Martijn schreef:

Iemand enig idee voor een (eenvoudig te installeren) web-chat-server??

dus dat op mijn mac mini (OSX Server 10.4.8 ) die server draait en dat anderen (windowsbakken) kunnen chatten in een chatbox op een webpagina op de mac mini

In OSX Server 10.4.x zit een chatserver ingebouwd. Dat is een jabberserver. En volgens mij kan een standaard windows messenger daar prima mee overweg.

Server admin openen, vinkje bij ichatserver, naam van het domein invullen en klaar. Dan kan je alleen lokaal chatten via die server.

"Never delegate understanding" - Charles Eames

#11 15-10-2006 23:02

Martijn

maar, dan moeten de mensen op het lokale netwerk dus allemaal gaan inloggen met msn...
dan gaat er weer vanalles fout enzo...
ik vind de oplossing hierboven perfect smile

ik heb 'm al wel draaien, maar volg nog niet hoe ik die chat nou met eigen kleurtjes enzo in mijn eigen site ga krijgen, maar dat komt morgen smile

#12 15-10-2006 23:14

Jim
@ Utrecht
Website

Volgens mij doet PHP het niet automatisch op een macosx server dus je kan dan ook nog dit draaien:

http://www.mamp.info/

Misschien is het wat icm de bovengenoemde php-scriptjes.

#13 16-10-2006 00:14

ACSA
Pro
@ Vuren
Website

Jim schreef:

Volgens mij doet PHP het niet automatisch op een macosx server dus je kan dan ook nog dit draaien:

http://www.mamp.info/

Misschien is het wat icm de bovengenoemde php-scriptjes.

Op de Mac OS X Server draait standaard wel PHP, immers het is een server.... Op een Mac OS X Client dus niet..

En MAMP is niets meer dan eenvoudige serveromgeving waarin alle componenten zitten om op je (client OS ) een test server omgeving te maken... Meer niet. Je hoeft dit niet te doen.Je hebt nu eenmaal standaard op elke Mac eenj volledige Apache (lees webserver) draaien. Alleen staan een aantal zaken standaard uit. Omdat deze Apache alleen gebruikt wordt voor en door Personal Web Sharing... Maar deze kan je aanpassen door het bestand: httpd.conf te bewerken. Dit bestand staat in /etc/httpd/httpd.conf

Groet

Arnold

#14 16-10-2006 09:11

Martijn

inderdaad staat in OS X server PHP standaard geïnstalleerd, volgens de handleiding zou het uitstaan, maar bij mij was het al wel ingeschakeld.

phpFreeChat werkt perfect, ik moet alleen nog uit zien te vlooien hoe dit in een eigen website te krijgen smile

edit:
het is me gelukt smile had nog al wat voeten in de aarde, maar nu werkt het perfect woot

Laatst bewerkt door Martijn (16-10-2006 20:02)

#15 26-10-2006 21:00

Martijn

Nou,
de chat heeft tijdens de JOTI van afgelopen weekend fantastisch gewerkt!
Het hele programma voor de kindertjes was een groot succes en de chatbox heeft daar zeker goed aan meegeholpen! bedankt allemaal woot

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB