MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 19-02-2011 12:51

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Fotoherkenning

Beste professionals,

Waar kan ik fotoherkenningssoftware (wat een woord!) vinden? Bestaat dit eigenlijk wel?

Probleemstelling:
Door een software-fout heb ik momenteel een fotomap waarin elke foto twee maal voorkomt. Alle foto's hebben een unieke filename, ze staan kris kras door elkaar in dezelfde map. Eén versie is de originele foto, de andere versie van dezelfde foto is gecomprimeerd.

Vraagstelling:
Graag wil ik de gecomprimeerde versies verwijderen, en de originele versie behouden. Omdat het uren werk is om alle (duizenden) foto's met elkaar te vergelijken en vervolgens de gecomprimeerde versie weg te gooien, ben ik op zoek naar software welke twee identieke foto's kan herkennen.

In iPhoto bestaat Faces, dus er bestaat in ieder geval herkenningssoftware voor foto's.

Waar kan ik software vinden welke mij gaat helpen in het herkennen van dezelfde foto's?

Alvast enorm bedankt!

#2 19-02-2011 13:06

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Re: Fotoherkenning

Miischien dat Kaleidoscope iets voor je kan doen. Maar hoe dan ook, het daadwerkelijke weggooien moet je alsnog zelf (handmatig) doen. Misschien kan je een en ander automatiseren met Automater die je laat kijken naar de filesize van twee bestanden met een identieke naam. Maar daar weet ik dan niets van helaas.

Maar stel nou dat je de map waarin de foto's staan eens op filesize sorteert en dan de kleinere bestanden weggooit, is dat niet een idee?

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#3 19-02-2011 14:06

forum romanum
Pro
@ home/work

Misschien te simpel maar: kun je ze niet sorteren op soort of bestandsgrootte in de map? Of verschillen ze niet dramatisch in filegrootte?

#4 19-02-2011 16:34

EagerBob
Pro
@ 020
Website

#5 19-02-2011 16:47

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

TidyUp is een briljant stukje software dat (mits goed gebruikt) erg netjes kan opruimen. Ik heb het al jaren en gebruik het niet vaak maar als ik het nodig heb (bijvoorbeeld na het verhuizen naar een andere computer) dan krijg ik echt alles er mee op orde.

Als er niet genoeg 'kenmerken' zijn om TidyUp zijn wer te laten doen dan kun je nog kijken naar Expression Media2. Vroeger iView. Dat herkent foto's aan het plaatje...

#6 27-02-2011 10:17

Rubio
@ Wijk bij Duurstede

Beste allemaal,

dank voor jullie feedback, en sorry voor de late respons!

Ik heb ondertussen PixCompare gevonden en gebruikt, geheel naar wens moet ik zeggen! Deze applicatie laat binnen korte tijd in een handig overzicht zien (met direct een 'delete' optie voor de versie die je weg wilt gooien) welke foto's, met welke percentuele zekerheid, gelijk zijn aan elkaar, ongeacht filesize en filetype (.tiff, .jpg etc.). Aangezien mijn foto-recovery software wel al mijn foto's had teruggevonden, maar in meerder file-sizes (waarschijnlijk omdat ik die foto's ooit in preview of andere applicaties had geopened), en ze allemaal een complete random naam had gegeven (zonder 'background' info zoals datum etc.), geeft dit mij de mogelijkheid om eenvoudig 'de beste' versie van een foto te bewaren en de 'dubbele' versies te verwijderen.

Nogmaals dank voor jullie suggesties; Hoewel ik geen performance- en/of accuraatheid vergelijk heb met ander tools, is PixCompare is wat mij betreft een aanrader!

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB