MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 06-01-2011 21:14

EagerBob
Pro
@ 020
Website

werkt Adobe CS2 op nieuwste MacBookPro?

Voor zover ik me herinner was het een "fat binary" die zowel op een PowerPC als op een Intel zou draaien. Maar dat was toen. Draait het ook nog op de nieuwste Mac met Snow Leopard?

#2 06-01-2011 22:01

Pieterr
@ Eindhoven

Re: werkt Adobe CS2 op nieuwste MacBookPro?

Volgens deze lijst wel: http://snowleopard.wikidot.com/

#3 06-01-2011 22:53

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Die lijst spreekt over "PPC Only Binary. Launches under Rosetta. Applications appear to work, but there may be some glitches". Dat betekend dat je bij de snow leopard install Rosetta in moet schakelen. Dat word dus of herinstalleren of de after install vanaf de setup dvd draaien, wat je maar wilt.
Het "but there may be some glitches" maakt me wel een beetje zorgen, aangezien Adobe zelf expliciet enkel CS4 en CS5 op 10.6 ondersteund. Een snelle google op "CS2 Snow Leopard" levert gemengde resultaten.
Ik denk dat je daar zelf het best een conclusie uit kunt trekken, maar dat je je veilig aan kunt sluiten bij de lijst die Pieterr plaatste "Het werkt maar er kunnen kleine/middelgrote (?) problemen optreden".

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#4 07-01-2011 10:41

EagerBob
Pro
@ 020
Website

bedankt Pieter, maar die lijst lijkt me niet heel betrouwbaar eigenlijk.
Zo staat er dat bij Dreamweaver CS4 FTP niet zou werken, wat niet klopt.

@Sexybiggetje: Dus Rosetta staat er niet meer standaard op begrijp ik?

Volgens een Adobe document wat ik vond zou het met wat voorbehoud (Version Cue bijv) werken, en ik herinner me dat er hier toendertijd ook wel wat issued besproken zijn.

Het gaat erom dat ik hier nog een compleet CS2 pakket heb liggen wat ik wilde weggeven aan iemand die een MBP besteld heeft, en daar graag Photoshop op wil. Omdat ik niet iemand blij wil maken met een dode mus ben ik opzoek naar wat meer informatie. Als het iets langzamer werkt lijkt me dat niet zo'n heel groot probleem eigenlijk, als het verder probleemloos is.

Laatst bewerkt door EagerBob (07-01-2011 10:42)

#5 07-01-2011 11:09

Pieterr
@ Eindhoven

Die mus is niet dood, maar heeft waarschijnlijk af en toe een probleem om van de grond te komen. wink

#6 07-01-2011 11:42

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik heb CS2/3/4/5 werkend op MacBook met 10.6.6 als systeem. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik CS2/3 niet al te vaak opstart maar kan het wel voor je checken.

#7 07-01-2011 11:52

EagerBob
Pro
@ 020
Website

als je dat zou willen doen heel graag.
Het gaat eigenlijk alleen om Photoshop CS2:

-start het een beetje normaal op, en merk je tijdens het werken geen al te grote vertragingen.
m.a.w. kun je er een beetje "normaal" op werken?

#8 07-01-2011 13:54

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ok Photoshop CS2 op MB 2Ghz Intel Core Duo, 2GB geheugen, start gewoon op (uiteraard de tweede keer sneller dan de eerste wink ) en doet zijn ding. Geen vertraging (strandbal) en functies CS2 werken prima (so fa so good).

#9 07-01-2011 14:36

3dGuy

Hier werkt CS(1) zonder problemen op 10.6.5 (wel al geupgrade maar CS nog niet gebruikt) maar dan wel op een oudere MBP maar dat lijkt me niet de bottleneck!

#10 07-01-2011 14:38

EagerBob
Pro
@ 020
Website

prima, bedankt

had al wat gezocht op de internets maar mensen spreken elkaar nogal tegen en sowieso moet je niet alles geloven wat je leest.

Ik ga er een kadopapiertje omheen doen!

#11 07-01-2011 15:22

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Wat ik nog wel even als toevoeging wil geven: CS2 heeft er op gestaan vanaf dag 1 met 10.4 als besturingssysteem. In de loop der tijd is via upgrade (geen clean install) 10.6.6 bereikt. Of CS2 draait op een schone 10.6.x installatie weet ik dus niet.

#12 07-01-2011 15:25

EagerBob
Pro
@ 020
Website

dat zou nog verschil kunnen maken idd.

Ik las ergens op een forum dat als je de schijf erin doet je een mededeling krijgt dat er "additional installs" nodig zijn.
Zal wel Rosetta zijn, en of dat dan vanzelf gaat of dat de schijf eraan te pas komt zien we dan wel.

bedankt

#13 07-01-2011 23:34

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Rosetta staat in het mapje Additional Installs op de installatie dvd (of usb stick).
Mocht je een schoon systeem prefereren zonder iLife e.d., dan kun je direct een herinstallatie doen, en Rosetta installeren via het knopje "Customize".

In de meeste gevallen krijg je zelfs als je een PPC binary opstart de melding dat Rosetta benodigd is met de vraag of je alsjeblieft de dvd in het slot wilt schuiven. Is een kwestie van next next en optioneel een reboot.

#14 08-01-2011 10:33

EagerBob
Pro
@ 020
Website

OK, goed om te weten.

ik zal het van te voren uitleggen, of ik help er even mee.

bedankt.

#15 09-01-2011 08:39

Martiniman
@ Tikibad

Ik verbaas me nog steeds dat CS1 + Rosetta snappier is dan CS4 of 5. Gevalletje software-bloat?

#16 09-01-2011 11:29

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik verbaas me nog steeds dat er mensen zijn die zich daarom druk maken. Even he? Hoe groot is de installatie van CS1 t.o.v. CS4/5 en hoeveel features zijn er extra die (door mij zeker) gebruikt worden? Ik merk 0,0 verschil in gebruik tussen CS2/3/4/5 in de door mij vaak gebruikte applicaties op dezelfde machine. "Snappier" is zo subjectief als de pest.

#17 09-01-2011 12:23

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Ja maar jouw mening is natuurlijk subjectief als groot reclamemaker voor CS5 en Adobe fan whistling
Ik moet zeggen dat CS2 op mijn oude intel iMac (jan 2006) onder 10.4 beter liep dan CS3/4 onder snow leopard dan op mijn huidige (quad core, dec 2009), dat gevoel heb ik niet bij andere applicaties. De trial van CS5 gaf me ook alleen maar problemen en werkt niet eens meer op een hoofdlettergevoelig bestandssysteem. Ik ga dan zeker ook niet investeren in de creative suite upgrades en kan me in de opmerking van Martiniman goed vinden.

#18 09-01-2011 15:46

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacMickey schreef:

hoeveel features zijn er extra die (door mij zeker) gebruikt worden?

Kans is groot dat, met elke upgrade, er vooral features bijkomen die je niet gebruikt. Ik heb Photoshop extended, zou het nooit gekocht hebben als het geen onderdeel van mijn CS4 premium was. De features die ik niet gebruik kan ik ook niet uitzetten helaas, ondanks dat er "workspaces" in zitten waarmee je de interface zou kunnen aanpassen aan je wensen. Maar dat gaat, in het geval van Photopshop, niet verder dan wat paletjes. De menu's Analysis en 3D blijven in de balk staan, terwijl ik die nooit gebruikt heb en ongeacht welke workspace je kiest. Dit in tegenstelling tot ID, waar dat wél kan.(lekker consequent)

Ik zou zelf liever zien dat Adobe, in plaats van features toe te voegen wat meer aandacht aan de user interface besteedde. (don't get me started)

Maar goed, dat is bliojkbaar voor iedereen anders, en een geheel andere discussie, en we raken off-topic wink

#19 09-01-2011 15:52

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Ik werk al met de Adobe apps sinds pak-em-beet 1992/3 en heb nog nooit enige problemen gehad met welke app dan ook. Maar blijkbaar ben ik de enige ter wereld. Dat CS2 onder 10.4 beter loopt dan CS3/4 onder Snow Leopard is best te verklaren. Iets met release data van beide componenten? Je kan het simpelweg niet alleen toeschrijven aan Adobe maar het is de combi Adobe-Apple (en andere meuk op je Mac?) die blijkbaar niet lekker loopt bij deze en gene. Hoofdlettergevoelig bestandssysteem? Daar heb ik de ballen verstand van. weet wel dat CS4 ook al die sysreq had maar dat kan misschien wel omzeild zijn. Afgezien van dit alles, dan koop je geen upgrade meer toch? Niemand die je verplicht tot aanschaf.

Adobe fan? Ach als het troep is (FlashPlayer anyone? Fireworks upgrade mogelijkheden, InDesign featurerequests over geschrapte mogelijkheden) zeg ik ook gewoon dat het troep is. Ook opmerkingen die ik regelmatig in prerelease programma's plaats zijn kritisch genoeg wink Ik vind het te makkelijk om alle problemen maar op Adobe software te schuiven terwijl er zat mensen zijn die daar dus geen last van hebben. Standaard installatie op standaard machine.

Als je de Premium versie niet aanschaft krijg je de normale Photoshop versie wink En tja daar gaan we weer wat de een wel gebruikt en een echte bonus vind, is voor de ander ballast. het is ook maar net wat je core business is. Ik ben voornamelijk gebruiker van InDesign en daarnaast wat Illustrator en Photoshop maar diepgaand beeldbe(ver)werking doe ik niet. het verschil tussen InDesign CS3 en CS4 was ook minimaal, dat is met CS5 weer helemaal veranderd. User interface? Nou vergelijken met de losse apps en daarna de eerste versies van de Creative Suite kan je nu (CS5) toch wel spreken van een algemene interface? vergeet niet dat Photoshop al 20 jaar bestaat, dat schept ook wat "verplichtingen" maar goed, ieder zijn mening uiteraard wink

Het is natuurlijk wel mooi dat oude PPC meuk software als CS2 nog steeds op de nieuwste OS X versie blijkt te draaien en daar ging het om tongue

Laatst bewerkt door MacMickey (09-01-2011 16:02)

#20 09-01-2011 16:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Adobe CS en Freehand, meer heb je niet nodig!

#21 09-01-2011 16:42

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

To whom it may concern:

http://cl.ly/0l0X3d390u2c0R3u041T/PS_CS.png

Zojuist op mijn MacPro uit eind 2008 Adobe CS geïnstalleerd. Werkt als een tierelier. Althans, Photoshop 8 en InDesign 3.

#22 09-01-2011 17:54

EagerBob
Pro
@ 020
Website

MacMickey schreef:

Nou vergelijken met de losse apps en daarna de eerste versies van de Creative Suite kan je nu (CS5) toch wel spreken van een algemene interface?

Ik zei toch:

EagerBob schreef:

Don't get me started...

Verder hoor je mij niet klagen, en als zo'n oude versie niet of toch mischien wel (wel dus) goed draait op de nieuwste macs heb ik daar begrip voor, ik wilde alleen maar weten of dat zo was. smile

(ik ben overigens Photoshop gebruiker vanaf versie 2.0, ofwel de tijd dat het programma zelf nog op één floppy paste, dus van enige vorm van "bloat" kunnen we toch wel spreken)

#23 09-01-2011 20:57

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Vanaf 2.0? Ok, dus je gebruikt geen lagen, geen multiple undo, geen editable text, geen vector, geen healing brush, geen workspace en geen kloon tools. Nee dan snap ik het... wassat Begrijp me goed, heel veel van wat ik in InDesign maak kan ik nog steeds met QuarkXPress 3.3 ook fabriceren. Tijdwinst van InDesign is alleen een factor 10. Natuurlijk is alles zwaarder geworden, dat is inherent aan de technische mogelijkheden van de nieuwe hardware. Of is iedereen ook alweer vergeten dat elke versie van Photoshop ook genoeg patches heeft gehad en tussen versies? Affijn, ieder zijn mening en nogmaals, dan koop je geen upgrade, niemand die je verplicht toch? Oh ja, vroegah paste de isntallatie van Mac OS ook op 1 floppy/cd...

Laatst bewerkt door MacMickey (09-01-2011 20:59)

#24 10-01-2011 06:36

Martiniman
@ Tikibad

Maar soms maakt Adobe toch rare bokkensprongen. Kent iemand Photoshop LE 5.0 nog? Fantastische cheapo versie was dat, met heel veel van de volledige 6.0 versie toen voor heel weinig. Ik gooi deze versie nog steeds op een verse stagiairmachine omdat ie onder Windows nog steeds goed loopt, en dan hebben ze in ieder geval legale PS waar veel mee kan. Zelfs 16 bit HDR files werden ondersteund. Toen het Elements werd zaten we eerst weer een jaar of zes op de kleuterschool met rode-ogen tools etc, maar Photoshop daar leek het niet meer op.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB