MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 14-12-2010 16:52

ocramarco
@ Overal en nergens
Website

Excel formules

Ik zit wat te stoeien met wat formules met Excel maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik wil een lijst maken met personen, contactgegevens, artikel, student/niet-student en daarachter de prijs.
De prijs is dus afhankelijk van het artikel en wel/niet student zijn.
De prijzen staan in een andere sheet en worden dus als variabel ingevoerd in de formule.

Ik heb wat geknutseld met if/else en and maar ik kom er even niet uit. Kan iemand me hiermee helpen?

-- All the world's a stage; And all the men and women merely players -- Shakespeare

#2 14-12-2010 17:53

Pieterr
@ Eindhoven

Re: Excel formules

Er zijn goede voorbeelden te vinden. Had je die al bekeken?

#3 15-12-2010 10:49

Martiniman
@ Tikibad

Misschien niet het juiste gereedschap. Excel is niet echt een tabellentool.
Begin eens met Open Office Base (daarmee werk je al in SQL, een grote databasestandaard), of ga meteen kijken naar een webbased database. Open Office Base databases kun je zo online overzetten  op mySQL.
Ik weet niet of webbased access voor jouw iets toevoegt, maar het is al snel erg nuttig.

Laatst bewerkt door Martiniman (15-12-2010 10:49)

#4 15-12-2010 16:47

Julian

Als ik het goed begrijp is je ene sheet een lijst van transacties en de andere een lijst van artikelen. Ik heb even uitgeprobeerd of ik zoiets kon maken met NeoOffice en dat lukte.

Sheet "Transactie" bevat 5 kolommen met kolomkoppen op de eerste rij: achtereenvolgens "naam", "student", "email", "artikel" en "prijs". "student" moet ingevuld worden met een 'j' of een 'n', "artikel" moet ingevuld worden met de exacte en unieke naam van een artikel, en "prijs" wordt automatisch berekend met een formule (welke formule dat is laat ik straks zien).

Sheet "Artikel" bevat 3 kolommen, waarvan de eerste rijkoppen bevat (namelijke de unieke namen van de artikelen). De overige twee beginnen met een kolomkop, namelijk "student" en "niet-student". In die kolommen wordt de prijs voor resp. studenten en niet-studenten ingevoerd.

De formule voor de prijs-kolom van sheet "Transactie" is nu als volgt:
=LOOKUP(Dx;Artikel.A2:A100;IF(Bx="j";Artikel.B2:B100;Artikel.C2:C100))
Hierin is x rijnummer van de betreffende transactie, D de kolom waarin de naam van het artikel staat, Artikel.A de kolom in de andere sheet waar die naam opgezocht moet worden, B de kolom waarin staat of de persoon een student is, Artikel.B de kolom met prijzen voor studenten, en Artikel.C de kolom met prijzen voor niet-studenten.
Zoals de formule er nu uitziet wordt aangenomen dat er voorbij rij 100 in sheet "Transactie" geen artikelen meer staan, mocht je meer dan 99 artikelen willen bijhouden dan moet je dit getal dus aanpassen. Dat kan met zoek/vervang maar het blijft een beetje riskant.

Mocht de notatie in Excel een beetje anders werken dan kan ik het voor je exporteren naar een Excel-bestand, als het goed is worden de formules dan automatisch vertaald naar het juiste formaat. Zeg het maar als dat nodig is, dan stuur ik het per email.

Als je op deze manier met spreadsheets werkt heb je overigens eigenlijk een relationele database gemaakt. Martiniman heeft dan ook wel een punt dat werken met een echte database in principe handiger zou zijn, maar voor kleine toepassingen is dit misschien wel te doen.

Laatst bewerkt door Julian (15-12-2010 16:49)

#5 16-12-2010 09:28

ocramarco
@ Overal en nergens
Website

@Julian, thanks ik ga er mee aan de slag, ik denk dat ik met deze aanwijzingen wel verder kom.

Het is een lijst om verenigings kleding bij te houden daarom de keuze voor excel omdat dat nog overzichtelijk is voor iedereen en werkbaar is voor iedereen zodat mijn opvolgers het ook kunnen volgen. Het zou ook zomaar kunnen dat de automatische prijzen te ingewikkeld wordt. Dus ik ga er even lekker mee aan de slag!

-- All the world's a stage; And all the men and women merely players -- Shakespeare

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB