MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 17-11-2010 14:35

Albertus
@ Dokkum

Optische uitgang Macbook

Ik overweeg de nieuwe Marantz SA-15S2 cd-speler aan te schaffen. Deze heeft een extra optische ingang, zodat de speler ook als externe dac is te gebruiken. In de specs van de Marantz staat echter 'Deze digitale optische ingang ondersteunt alleen lineaire PCM-signalen'. De vraag is nu of mijn macbook (unibody, 2 jaar oud) een dergelijk signaal afgeeft.
Op de site van Apple staat alleen maar dat er een digitaal signaal beschikbaar is, maar niets over de eigenschappen van dat signaal.

Weet iemand van de hoed en de rand?
Alvast mijn dank.

#2 17-11-2010 15:24

Martiniman
@ Tikibad

Re: Optische uitgang Macbook

Normaal gesproken komt er een lineair PCM signaal uit. Alleen bij films kan het soms een versleuteld signaal zijn als Dolby Digital of DTS. VLC kan die signalen overigens downmixen naar lineair stereo PCM.

Overigens zou het kunnen dat je wel met de bitrate moet spelen. Ik weet niet wat de Marantz allemaal ondersteunt, maar als het alleen 44khz/16 bit is dan moet je dat wel instellen.

Laatst bewerkt door Martiniman (17-11-2010 15:25)

#3 16-12-2010 08:47

Albertus
@ Dokkum

We zijn inmiddels een maandje verder. Het is niet een Marantz-speler geworden, maar de Quad CDP-2. Deze heeft zes digitale ingangen waarop ik mijn MacBook via de optische uitgang met een toslink kan aansluiten. Heb dat gedaan en stond verbaasd over de verbetering van de weergave. De plaatsing van MacBook en Quad leidde er echter toe dat ik mijn toevlucht moest nemen tot de Airport Express. Geen kabels meer in beeld, alleen maar prachtige muziek. En toen deed er zich iets onverwachts voor. Aangesloten met de toslink rechtstreeks aan de Quad speelde iTunes al mijn muziek. Maar nu, via de Airport Express, worden ogg-bestanden niet doorgestuurd. iTunes speelt ze wel af, maar stuurt het geluid naar de speakers van de MacBook. Onder andere mp3 gaat wel goed. Eerlijk gezegd begrijp ik hier weinig van. Kan iemand me uitleggen wat hier aan de hand is en of er ook een oplossing is?

Bij voorbaat mijn dank.

#4 16-12-2010 09:29

Buzz
@ Delft

OGG bestanden worden niet standaard ondersteund door iTunes/QuickTime. Je hebt er waarschijnlijk een plug-in voor geïnstalleerd. Zoek eens in de instellingen of op de support website van die plug-in, en/of laat ons even weten welke plug-in het is.

#5 16-12-2010 10:27

Albertus
@ Dokkum

Het gaat om XiphQT gedownload van http://www.vorbis.com/setup_osx/

#6 16-12-2010 12:50

Buzz
@ Delft

Dan staat hier het antwoord op je vraag:
http://xiph.org/quicktime/faq.html#faq_itunes_air

#7 16-12-2010 15:29

Albertus
@ Dokkum

Je bedoelde deze passage?

XiphQT doesn't even come near any audio output device. Basically all it does is it gets a handful of compressed audio data bits and decompresses them, when asked to do so, returning a (slightly bigger) handful of decompressed, raw audio sample bits to whomever asked XiphQT to perform that decompression task.

For some reason iTunes doesn't treat all the audio compression formats equally.

Als ik het goed begrijp is er dus geen oplossing sad
iTunes + Airport Express <> ogg-files.
En dan te bedenken dat ik er een paar duizend heb...

#8 16-12-2010 15:39

Buzz
@ Delft

Ja, helaas.

Het enige wat je kan doen is het als feedback doorgeven aan Apple.

http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html

#9 16-12-2010 15:44

Albertus
@ Dokkum

En er zijn geen andere spelers die dit wel kunnen (via Airport Express)?

#10 16-12-2010 17:13

Buzz
@ Delft

Je zou het met Airfoil van Rogue Amoeba moeten proberen. Ik denk wel dat dat werkt, waarschijnlijk zelfs in combinatie met iTunes.

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

#11 16-12-2010 17:24

Albertus
@ Dokkum

Aha, dus toch.
Ik ga het proberen en laat weer van me horen.

Dank je.

#12 16-12-2010 18:00

Pieterr
@ Eindhoven

Iets minder fraaie oplossing: converteer je Ogg bestanden (met XLD) naar Apple Lossless formaat.

#13 03-01-2011 09:00

Albertus
@ Dokkum

Even een update. Dank zij jullie tips ben ik een stuk verder.

Ik heb een nieuw modem/router aangeschaft (Thomson) die kan streamen op de 802.11 n snelheid. Vervolgens de Airport Express als client in het netwerk opgenomen. Nu kan ik vanaf elke Mac die hier staat muziek naar de stereo streamen. Werkt voortreffelijk.
Met Airfoil kan ik de ogg-files via iTunes streamen. Gaat ook prima.

Behalve de ogg-files heb ik ook nog een flinke portie Flac-files (lossless) met klassieke muziek. Die speel ik af met Ayrewave. Toch zou ik ook die graag met iTunes kunnen afspelen. Het lukt me echter niet om ze via Archief/Voeg toe aan bibliotheek op te nemen in de muzieklijst. Worden Flac-files geblokkeerd?
Als dat zo is, zal ik toch met XLD aan de slag moeten. Maar misschien weet iemand een oplossing. iTunes + ogg + Airfoil werkt, dus zou iTunes + Flac + Airfoil ook mogelijk moeten zijn. Of is dat te simpel gedacht?

Bedankt voor eventuele reacties.

#14 03-01-2011 13:59

tennapel
Pro
@ Rotterdam
Website

iTunes ondersteunt geen FLAC, ook daar heb je een plug-in voor nodig of een conversie naar Apple Losless.

Ik heb wel een paar vragen voor je aangezien ik al een tijd aan het kijken ben naar een digitale oplossing ter vervanging van mijn cd-speler.
- Hoe ga je om met de verschillende smapling freqeunties (als die er zijn) van je digitale bestanden? Of herkent je Quad dat en past deze het aan? (ik neem aan dat je 24 bits Flac bestanden hebt gekocht?)
- Hoor jij een verschil tussen een de afspelen of een bestand op losless formaat dat je geript hebt van die cd?

Wat mij tegenhoudt tot nu toe is dat ik nog maar weinig spelers gehoord heb die het geluid van mijn cd speler benaderen. En dan bedoel ik niet 'zo goed', maar eerder 'zo direct'. Zo'n cd speler die je ook als externe DAC kan gebruiken is wel een mooie oplossing, best of both worlds!

Life is a stage, but the play is badly cast * Oscar Wilde

#15 03-01-2011 15:34

Albertus
@ Dokkum

- Hoe ga je om met de verschillende smapling freqeunties (als die er zijn) van je digitale bestanden? Of herkent je Quad dat en past deze het aan?

Alle muziekstreams (goed Nederlands?) bereiken mijn Quad via de Airport Express. Ik heb het idee dat het digitale signaal van de Express standaard cd-kwaliteit (red book) is. Ik kan echter nergens in de Apple documentatie iets vinden over de eigenschappen van het signaal. Het geeft in ieder geval geen problemen. Mijn dvd-recorder heeft ook een digitale uitgang. Die geeft 96 kHz af en dat lust de Quad niet.
Nu heb ik niet de nieuwste Quad. Binnenkort verschijnt een vergelijkbaar apparaat als het mijne in de Elite-serie en die kan wel omgaan met 96 kHz.

Hoor jij een verschil tussen een de afspelen of een bestand op losless formaat dat je geript hebt van die cd?

Mede gezien bovenstaande is het een beetje appels met peren vergelijken. Laat ik echter het volgende zeggen. Tot voor kort luisterde ik (naast gewone cd's) naar streams vanaf mijn Macbook via een USB-omzetter van M-Audio. Dat leverde een duidelijk beter geluid op dan de analoge uitgang van mijn Macbook.
Nu ik via de Quad speel val ik van de ene verbazing in de andere. Zelfs het meest groezelige mp3-tje blijkt details te bevatten die ik voorheen nimmer hoorde. De kwaliteitsverbetering is enorm. Een tweede zeer opvallend resultaat is dat het laag veel beter is - meer druk, beter gearticuleerd. Let wel, er is niet meer laag, het is alleen spectaculair beter.
Ik kan je vraag dus niet helemaal beantwoorden. Wel dat de kwaliteit is verbeterd op een manier die ik niet voor mogelijk had gehouden.
Hopelijk heb je hier wat aan.

#16 03-01-2011 22:17

Pieterr
@ Eindhoven

Voor FLAC in iTunes zou je nog naar Fluke kunnen kijken.

#17 04-01-2011 08:47

Albertus
@ Dokkum

Dank je!
Zal het eens proberen...

#18 04-01-2011 12:22

Albertus
@ Dokkum

Fluke geïnstalleerd.
Maar nu?
Bestanden toevoegen (importeren) aan bibliotheek werkt niet.
Map in iTunes map geplaatst en vandaar proberen te importeren, werkt niet.
File in venster iTunes gesleept, springt terug, werkt dus ook niet.

Hoe voeg ik de FLAC-bestanden toe aan de muzieklijst van iTunes?

#19 04-01-2011 13:19

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Volgens mij kan je met Fluke FLAC bestanden omtoveren in andere files (mp3, AAC). Mapje met files op Fluke droppen?

#20 04-01-2011 14:19

Albertus
@ Dokkum

MacMickey schreef:

Volgens mij kan je met Fluke FLAC bestanden omtoveren in andere files (mp3, AAC). Mapje met files op Fluke droppen?

Volgens de site doet Fluke alleen dit:

Fluke is a small utility for Mac OS that lets you play FLAC files right within iTunes.

en behoort converteren nog tot de toekomstmuziek:

TODOs: Offer option to convert to Apple Lossless on the spot

Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Hoe dan ook, voor dat converteren heb ik inmiddels XLD geïnstalleerd, dat het converteren vlot uitvoert (van FLAC naar Apple Lossless). Bij het beluisteren van het resultaat kan ik me echter niet aan de indruk onttrekken dat er kwaliteitsverlies is.

Ik had gehoopt dat Fluke FLAC afspelen in iTunes mogelijk maakte. Volgens hun site is dat ook de bedoeling, maar ik krijg het niet werkend (Zie mijn vorige post).

Laatst bewerkt door Albertus (04-01-2011 14:20)

#21 04-01-2011 14:52

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Mijn fout, heb het oooooit eens gebruikt maar waarschijnlijk overgestapt naar een (andere) converter. Even uit mijn hoofd "Switch" of iets met "ALLMP3" ofzo.

#22 04-01-2011 14:55

Albertus
@ Dokkum

Geen punt.

Niettemin. Vorbis Ogg wil wel in iTunes importeren, na het installeren van XiphQT, maar FLAC niet na het installeren van Fluke.

#23 04-01-2011 16:46

Pieterr
@ Eindhoven

Albertus schreef:

Hoe voeg ik de FLAC-bestanden toe aan de muzieklijst van iTunes?

Zie je een Fluke icoon?

http://media.arstechnica.com/journals/apple.media/100/flukelogo.png

Zie ook How to play .flac files in iTunes.

Laatst bewerkt door Pieterr (04-01-2011 16:49)

#24 10-08-2011 09:23

Albertus
@ Dokkum

Even een berichtje ter aanvulling.
Ik heb inmiddels een iPad 2 - fijn apparaat(!).
Om de remote-app te kunnen gebruiken heb ik in iTunes op de Mini en in iTunes op mijn Macbook thuisdeling ingeschakeld. Alle muziek verschijnt nu netjes op mijn iPad. Even navigeren en de muziek klinkt.
Maar al gauw krijg ik van tijd tot tijd een klein venstertje met de mededeling dat het bestand niet kon worden geopend wegens een 'onbekende oorzaak'. Die 'onbekende oorzaak' is dat het om ogg vorbis-bestanden gaat. Ik vind dat toch wel lastig, dat Apple formaten als deze uitsluit - aan de kwaliteit kan het niet liggen lijkt me...

Nu schreef Pieterr eerder in dit draadje:

Iets minder fraaie oplossing: converteer je Ogg bestanden (met XLD) naar Apple Lossless formaat.

Dat heb ik geprobeerd, maar XLD opent geen Ogg Vorbis, althans niet bij mij. Ik vond nog een verwijzing naar http://www.mega-nerd.com/libsndfile/, maar daar worden de zaken me toch net wat te ingewikkeld - helaas.

#25 10-08-2011 21:33

Pieterr
@ Eindhoven

Met die XiphQT 0.1.9 QuickTime plugin (voor QT7) kun je je Ogg Vorbis bestanden in iTunes of in QuickTime Pro omzetten naar Apple Lossless.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB