MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 19-10-2010 16:17

Meneer Guggenheimer
Pro
@ internet
Website

XS4all only - Fritzbox probleem

Ik zit al jaren bij XS4all en sinds de snelheidsverhoging van ± 6 maanden geleden is mijn internet instabiel geworden. Ik heb last van wegvallend internet. Ik heb al vaak met de helpdesk gesproken en er is van alles geprobeerd maar probleem blijft....

Kort komt het er op neer dat meerdere malen per dag de internet verbinding wegvalt. Wifi Netwerk is er gewoon nog en Fritz.Box zegt dat er line sync is van 10Mbit Down 1Mbit Up.

Alleen een reset van de modem(s) herstelt de verbinding.

Probleem is dat ik veel uploads doe naar wetransfer of vimeo en dat is niet te doen als je internet verbinding er uit knalt.

Maar wat is er gedaan:
1. Internet snelheid is verlaagd naar 10/1Mbit
2. Speedtouch is vervangen voor een Fritz.box (top ding trouwens)
3. Heb ik de Fritz.Box verplaatst naar de gangkast dichter aan het ISRA punt

Maar toen kreeg ik problemen met het WIFI netwerk. Ik had geen bereik meer achter in het huis. (12 meter, 1 muur (baksteen en een houten deur) (iStumbler zegt 44% met 9% noise. Geen andere storende kanalen)

4. Fritz.repeater gekocht en halverwege geplaatst.
Dit gaf geen resultaat.
5. Fritz.repeater omgeruild
Werkt niet beter, teruggebracht naar de winkel

6. Fritz.box firmware naar beta geupdate.
Geen verbetering.
7. Fritz.box n snelheid uitgezet
Geen verbetering.
8. Macs van Wifi afgehaald en met ethernet kabels aangesloten.... en helaas nog steeds dezelfde problemen.

Dus in het kort:
- Modem 2x vervangen door Xs4all
- Fritz repeater helpt niet
- Mac via Ethernet aan modem hangen geeft geen verbetering
- Lijn is volgens Xs4all ok....?

Overstappen naar Ziggo?

#2 19-10-2010 16:25

Buzz
@ Delft

Re: XS4all only - Fritzbox probleem

Heb je nou nog steeds last van die wegvallende verbinding met je provider, of alleen maar met je WiFi verbinding?

Ik had vlak na mijn verhuizing ook last van een wegvallende verbinding tussen mijn Fritz.Box en de provider (ipact). Ze hebben bij mij toen de uploadsnelheid gehalveerd, dus naar 512k. Niet zo fijn, maar sindsdien is de verbinding in ieder geval wel stabiel. Je zou de helpdesk nog kunnen vragen of dat in jou geval nog te proberen is. Blijkbaar is op mijn nieuwe adres de lijn toch een stuk slechter dan op mijn oude adres.

En wat betreft je WiFi problemen: Zou het kunnen dat je te veel buren hebt met WiFi die je zitten te storen? Ik zou in ieder geval juist je N-netwerk aanhouden, er zitten waarschijnlijk minder buren op die frequentie. Vervolgens kan je nog verschillende kanalen proberen, als je dat al niet hebt gedaan.

Laatst bewerkt door Buzz (19-10-2010 16:28)

#3 19-10-2010 21:08

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Je opsomming doet vermoeden dat na stap 3 je internet niet meer uitvalt, en je enkel wifi problemen hebt. Vanuit je opening begrijp ik dat ook je internet nog steeds wegvalt.

Uitgaande van het laatste, heeft xs4all je niet vermeld dat ze dan het traject ingaan waarbij de kpn word ingeschakeld ? Toen ik laatst de helpdesk belde met mijn klapperverbinding (welke werd opgelost door de fritz.box naar fabrieksinstellingen terug te zetten), werd vermeld dat als dat niets zou helpen men de kpn in moest schakelen. Me dunkt dat als er op verbindingsniveau een falen optreed, het toch echt bij het aansluitpunt zit en de kpn de boel eens moet komen bekijken.

Is het misschien wijsheid hierover bij xs4all te informeren, voor zover je dat nog niet hebt gedaan ?

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#4 20-10-2010 00:05

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb op het werk xs4all (20Mbs) met Fritzbox 7170, vijf macs via ethernet aangesloten en dat werkt perfect. Nooit problemen, stabiele snelheid rond de 13Mbs en draadloos voor de laptops gaat ook prima.

Thuis ook een Fritzbox 7170 en adsl via telfort. Is ook 20Mbps maar in de praktijk rond de 9MBps. Hier zijn twee MBP's op aangesloten via WiFi en dat gaat goed, de G5 die op zolder staat (twee verdiepingen hoger) is lastiger. Wegvallende verbindingen die het opeens weer doen,langzame verbindingen etc. Overigens was dit met het oude modem (Draytek) precies zo. Heb ook al van alles geprobeerd, andere kanalen en ook de ingebouwde G5 airport vervangen door een Longshine USB adapter (met os x driver) maar het blijft ellende. De problemen worden blijkbaar veroorzaakt door de afstand, aldoet een MBP op zolder het wel goed.

Op het werk krijgen we van XS4ALL binnenkort een nieuwere Fritzbox omdat de snelheid naar 40 gaat. Als ze de oude Fritz niet terugwillen (het was "bruikleen") probeer ik die op de bovenverdieping als repeater in te stellen en dan de G5 er met een ethernet kabel op aan te sluiten. Als dat niet werkt misschien toch maar eens een kabel trekken.

Waren bij jou de problemen begonnen na de recente update naar 40mbs (ADSL Basic)?

Als het probleem bij jou niet aan de WiFi ligt zou ik toch nog eens contact opnemen met Xs4all.

Verder kun je in je Fritzboz zelf ook een hoop info (al zegt het mij niet veel) terugvinden over de kwalitiet van je verbinding met xs4all, onder advanced/internet/DSL information/ en dan DSL, Spectrum en Statistics.

[edit2]
hoever zit je van de centrale?

dit las ik op tweakerts:

Afstand tot de centrale bepaal je redelijk goed uit de downstream attenuation (Diagnostics, DSL line, Downstream Noise Margin). Waarde delen door 13.9 geeft afstand in kilometers.

Laatst bewerkt door EagerBob (20-10-2010 00:26)

#5 20-10-2010 07:58

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Als ik het adres goed heb onthouden, ca 1100 meter. Waarbij een snelheid voor adsl2 tussen 20 en 24 mbit moet liggen in theory.

#6 20-10-2010 09:28

Meneer Guggenheimer
Pro
@ internet
Website

@ Buzz.. alles werkte prima tot de snelheid verhoging. Ik heb alles uitgesloten en het probleem is bij Wifi en Ethernet. Geen WiFi storingen buren.

@ Sexybiggetje
Gideon is geweest en heeft alles pico bello verklaard... ik wordt niet geloofd op mijn blauwe ogen. Ik kan niet anders concluderen dan dat er iets op de lijn niet goed is... (eigenlijk de centrale).

@Eagerbob
Ethernet ook problemen. Fritz zegt dat alles ok is alleen in de email rapporten die ik krijg staan veel 'storingen' vermeld.

Period    Online Time    Data Volume    Connections
    [hh:mm]    total    sent /
received    Number
Yesterday    22:39    5840MB    1159MB / 4681MB    2
Current week    93:54    24993MB    14433MB / 10560MB    4
Current month    171:13    45372MB    25423MB / 19949MB    10
Last month    00:00    0kB    0kB / 0kB    0

-> 22:39 uptime totaal dus....

Verder op:
received    Number

Event Log
The following events were recorded by your FRITZ!Box on 14.10.2010:
Date    Event
14.10.10 23:51:03    "Registration of Internet telephone number xxxxxxxxxx failed. Remote site reports reason for error 403"
---
14.10.10 20:38:24    DSL is available (DSL synchronization exists with 10007/1029 Kbit/s).
14.10.10 20:38:11    DSL synchronization starting (training).
14.10.10 20:38:03    No WLAN device registered any more: Reducing power consumption (2,4 GHz).

Dus er is iets aan de hand....

#7 20-10-2010 10:08

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb even wat privacygevoelige gegevens uit het bericht hierboven geknipt...

#8 20-10-2010 16:29

EagerBob
Pro
@ 020
Website

Meneer Guggenheimer schreef:

@Eagerbob
Ethernet ook problemen. Fritz zegt dat alles ok is alleen in de email rapporten die ik krijg staan veel 'storingen' vermeld.

received    Number

-> 22:39 uptime totaal dus....

bij mij staat die uptime per dag op 24.01
de hele dag verbinding dus.
Die "connections" staan op 0

neem aan dat die op 0 blijft staan tot het modem gereset wordt danwel op een andere manier een nieuwe verbinding moet opbouwen?

had je al geprobeerd de DSL snelheid "manually" lager te zetten onder Account information/settings en dan helemaal naar onder scrollen?

#9 20-10-2010 19:25

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Storingen betrefd de sip server van xs4all (Registration of internet phone number bla failed) heb ik ook, is veel mis met bellen van xs4all wink.

Ik zit te denken aan 2 dingen.
a) inderdaad iets op je lijn
b) power saving

b klinkt wat onwaarschijnlijker omdat je speedtouch al eens is vervangen voor een compleet ander apparaat (de fritzbox).

Desalniettemin zou je de volgende settings (met waarschijnlijk weinig resultaat) kunnen proberen. Helaas weinig zinnigers meer te zeggen. Misschien zou je een ander bedrijf (hier in het noorden alleen bekend met AB Telecom) kunnen laten kijken, kosten zijn dan wel voor jezelf helaas.

Voor alle instellingen geld uiteraard eerst:
Fritzbox -> tabblad Settings.

- Expert settings inschakelen: System -> Expert Mode -> show expert settings

- Energie instellingen voor de ethernet poorten die je gebruikt: System -> Energy Monitor -> Energy Settings -> de poorten welke je gebruikt op "Always enable" ipv auto detection.
- Nightservice uitschakelen (als het goed is standaard uit): System -> Night service -> Vakjes leeg maken, en vinkje disable wi-fi uit.

Voor de goede orde de overige settings:
- Advanced Settings -> internet -> account information -> connection settings: Maintain Internet connection permanently, vinkje voor delay uitschakelen
- Advanced Settings -> internet -> account information -> set the speed automatically. Deze kun je eens afwisselen door de snelheid handmatig op te geven, maar dat helpt vaak alleen als hij niet de juiste attainable rate door krijgt, je log geeft een juiste snelheid aan, zou weinig verschil moeten maken.

Zou je verder een screenshot van het tabelletje kunnen maken onder:
- Advanced Settings -> internet ->DSL information, tabblad DSL en tabblad Spectrum ?

Enige nare dat ik heb met de Fritzbox is dat nadat ik een factory reset heb gedaan op advies van xs4all helpdesk, dat QOS niet meer werkt, ondanks dat deze correct is ingesteld.

#10 20-10-2010 20:18

Meneer Guggenheimer
Pro
@ internet
Website

Na mijn vakantie ga ik hier eens naar kijken! Ik hou jullie op de hoogte

#11 06-11-2010 19:53

Meneer Guggenheimer
Pro
@ internet
Website

Na een bezoek van Guidon Computer hulp, KPN en een magnetiseur zijn we achter het euvel gekomen.... de nieuwe iMac.... de airport kaart was kapot en overbelaste de Fritz waardoor ie... bleef hangen. Nu iMac weg is naar de Machouse..... is het hier door de repeaters een waar wifi walhala.... nu maar eens op zoek naar een fijne Wifi set speakers... grin

#12 07-11-2010 12:18

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Wat een stom euvel, dat je dat zoveel werk op de hals haalt neutral

Geniet van het walhalla.

ps; sonos heeft leuke apparaatjes voor wireless streaming door het gehele huis, met ondersteuning voor o.a. spotify en iPhone controller app.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB