MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 02-09-2010 15:28

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Afgestudeerd. En nu een baan?

Beste Macminded,

Sinds vorige week vers afgestudeerd. Fijn. Eindelijk van de studie af en aan het werk. Maarrr...
Het aanbod is vrij schaars. Zeg maar gerust niks. Uiteraard heb ik een aantal studio's op het oog, maar dat zullen open sollicitatie worden. Die ga ik volgende week schrijven en versturen.

Het liefste wil ik nu eerst een vaste baan, maar tot dat zover is, moet er wel brood op de plank komen. Morgen vraag ik voor de zekerheid een uitkering aan, maar dat wil ik natuurlijk liever niet.

Nu heb ik een aanbod voor een freelance klus en ik kan er nog eentje doen. Het gaat om 2 simpele logo animaties, dus leuk en niet al te ingewikkeld.

En nu komt de vraag. Hoeveel moet ik vragen en hoe krijg ik betaald?

Nu ben ik een aantal maanden terug naar de KvK geweest met het leuke idee om als ZZP-er in te schrijven. Mij werd geadviseerd om dat niet te doen, omdat je dan aan verplichtingen van de belastingdienst vast zit. Controle op de hoeveelheid klanten en of je daarvan rond kan komen en dergelijke. Dit klopt toch ongeveer?

Nu vroeg ik mij af. Het moet toch ook mogelijk zijn om enkel een KvK nummer aan te vragen, of niet?

Daarbij adviseerde de man mij dat een payroll bedrijf ook handig kan zijn. Aangezien ik nog niet zo sterk ben in het vragen om betalingen, lijkt mij dit niet zo'n slechte optie. Daarbij wil ik toch liever eerst een vaste baan en met een aantal klussen via payroll betaald, ben ik toch wat vrijer toch?

En hoeveel dan? Deze maand kan ik nog zuinig rondkomen met de laatste studiefinanciering en dan hoop ik dat ik de eerste uitkering snel krijg. Maar ik ben bang dat dat nog even op zich laat wachten. Dus ik moet zien rond te komen. Ik werk thuis en heb daarom geen extra kosten dan huur, internet, tv, telefoon en verzekeringen. Daarbij komen nog de overige uitgaven. Nu kan ik dat allemaal optellen en tot een uurloon berekenen, maar ik wil ook wat verdienen dus er moet wat bovenop. Maar wat rekenenen de meeste beginnende freelancers?
Ik weet dat ik niet goedkoop moet zijn, maar ik wil ook niet te duur zijn. Stel dat de klant de offerte te duur vindt. Is het verstandig om iets meer te rekenen dan je eigenlijk wil krijgen en als de klant niet akkoord gaat om dan wat van de prijs af te doen. Of moet ik zo niet denken?

Daarbij ook nog de vraag wat verstandiger is om op de offerte te zetten. Is een uurloon slimmer, of een vastbedrag? En hoe zit het met correcties die de klant wil. Stel je daar eisen aan of niet?
En nog meer tips hierover zijn welkom.

Dus even in het kort.
Wat is het beste in mijn situatie? KvK of payroll, of kan het ook nog anders?
En hoe bereken ik een goede prijs?
Wat is verstandig om in een offerte te zetten?

Ik heb zelf nog het boek: Freelance Designer Handboek.
Daar ga ik straks en vanavond maar weer eens in lezen, maar alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gegroet, Mac Daddy cool

www.paaj.nl | Clients from hell

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#2 02-09-2010 16:11

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

Re: Afgestudeerd. En nu een baan?

In verband met je (eventuele) uitkering zou ik voor Payroll gaan. Simpelweg omdat dan alleen de uren die je freelance werkt gekort worden, de rest krijg je dan aanvullend. Bovendien lopen dan de nodige verzekeringen ook automatisch bij de Payroll instantie.

...en deze voorbeeld contract-papieren etc zijn vast ook wel ergens in het Nederlands te vinden...
wink

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#3 02-09-2010 16:12

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Ik zou in ieder geval stevig gaan solliciteren. Mocht je toch niet aan een uitkering kunnen ontsnappen vraag dan liever een WWIK aan. Op die manier heb je geen sollicitatieplicht. Uiteraard moet je dan wel ieder jaar een x-bedrag winst maken en is de WWIK maar voor (ik dacht) 4 jaar maximaal. Als je bent afgestudeerd van een HBO opleiding wordt er in het eerste jaar na afstuderen bij aanmelding van de WWIK niet onderzoek gedaan naar je 'kunstenaarsschap'.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#4 02-09-2010 16:15

Justhan
@ Amsterdam

Nou Mac Daddy, dan komt de eerste tip van een nitwit op het gebied van jouw (en jullie) vak.
Mocht je nu toch echt aangewezen zijn op die reeds aangevraagde uitkering en de bodem van je schatkist(je) komt echt in zicht, weet dan dat je bij de Dienst Werk en Inkomen (want daar zul je de uitkering denk ik hebben aangevraagd) ook om een voorschot op de uitkering kunt vragen. Het vervelende is dat je dat dus echt zelf moet vragen, want aanbieden doen ze het je niet.
Ik hoop in ieder geval dat je mijn tip naast je neer kunt leggen en dat je voor die tijd al iets hebt wat een beter perspectief geeft. smile

De tip van MacBeer is inderdaad een hele goede, maar hou er rekening mee dat de aanvraag van een WWIK vaak nog iets langer duurt. Anderzijds de aanvraag van deze twee uitkeringen kan naast elkaar lopen, waardoor je bijv. vast een WWB-uitkering krijgt in voorschot op de WWIK-uitkering.

Laatst bewerkt door Justhan (02-09-2010 16:17)

Life is to short, to eat crap
(Jamie Oliver)

#5 02-09-2010 16:16

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

MacBeer schreef:

Op die manier heb je geen sollicitatieplicht. .

kleine tip: ook je bezighouden met netwerksites als LinkedIn, en netwerkborrels gelden tegenwoordig als sollicitatieactiviteit wink

"You must first know the rules, and then break them in an intelligent way." Paul Rand, Designer

#6 02-09-2010 16:16

Mac Daddy
@ Mokum
Website

WWIK is dus de kunstenaarsuitkering begrijp ik? Daar maak ik volgens mij geen kans op, omdat ik niet van een kunstacademie ben afgestudeerd.

@marloez: Aha. Dat is handig om te weten. Bedankt.

Stevig solliciteren ga ik zeker doen MacBeer! wink

LinkedIn heb ik, eigen site ook. Volgende week zet ik daar nieuw werk op. Verder ook nog Vimeo.
Visitekaartjes heb ik ook, maar nu moet ik er nog achter zien te komen waar er borrels zijn. Of animatiefestivals, of wat dan ook.

Laatst bewerkt door Mac Daddy (02-09-2010 16:18)

"The death of a designer's career starts when he thinks work from three months ago looks good." - Dustin Curtis

#7 02-09-2010 17:13

Chuck's wife
@ Gorinchem
Website

Ik ben misschien heel ouderwets, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat er überhaupt een uitkering is voor pas afgestudeerden. Volgens mij weet je al geruime tijd dat de kans groot was dat je rond deze tijd afgestudeerd zou zijn en dus op een andere manier in je dagelijks onderhoud zult moeten voorzien.

Desnoods voorlopig achter de kassa bij AH en vanuit daar gewoon op je gemak verder zoeken.

Of ben ik nou gek?

#8 02-09-2010 19:45

MacBeer
Ex-Crew
@ Limbabwe

Nee je bent niet gek. Ik vond het toen ik afstudeerde erg demotiverend om overal afgewezen te worden. Ik zat vol ideeën en wilde maar wat graag aan de slag maar we zaten in een recessie. Niet de goede tijd om af te studeren. Ik heb toen ook ander werk gedaan (wc rollen inspecteren...) Een WWIK is aan de ene kant een uitkering (verzorgd door de gemeente) en aan de andere kant begeleiding om aan de slag te gaan in je eigen vakgebied middels cursussen en bijscholing (verzorgd door Kunstenaars & Co). Ik was blij dat ik het even heb mogen doen. Vergis je niet, er wordt wel degelijk veel van je verlangd. Op je lauweren zitten en incasseren is er echt niet bij met een WWIK. Hoort ook niet.
Overigens hoef je niet als minimum een HBO opleiding te hebben. Kijk eens of je er toch voor in aanmerking komt, desnoods met een speciale toetsing.

Computers are to design as microwaves are to cooking. Milton Glaser

#9 02-09-2010 21:10

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Chuck's wife, dat is nou ook wat ik gelijk dacht. Natuurlijk is niet iedereen gezegend met direct een baan, en is het werk van Mac Daddy natuurlijk niet direct op te pakken.

Mac Daddy, ik stuur je even een lijstje van bedrijven die misschien in je interesse liggen, omdat ik vandaag in zo'n goede bui ben. Doe er je voordeel mee smile.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#10 03-09-2010 08:24

Justhan
@ Amsterdam

Zoals al eerder gezegd, ben je niet gek Chuck's wife. Eigenlijk had Mac Daddy al eerder moeten gaan beginnen met solliciteren en eventueel zelfs al op banen waarvoor hij niet is opgeleid.
Anderzijds, hij heeft wel de zgn. kosten voor het levensonderhoud en het moet niet zo zijn dat hij deze niet kan betalen op een bepaald moment. In dat geval heeft hij (en iedere Nederlander) recht op een uitkering (en geloof me, die krijg je echt niet zomaar; het is bijv. zelfs mogelijk dat hij strafkorting krijgt omdat men vindt dat de uitkering in een te laat stadium is aangevraagd, of dat men vindt dat hij eerder had moeten gaan solliciteren).
Maar je hebt volkomen gelijk dat een uitkering niet de eerstaangewezen weg is.

Life is to short, to eat crap
(Jamie Oliver)

#11 03-09-2010 09:09

Chartreuse
@ Luilekkerland

Hier nog een ouderwetse oude taart die adviseert toch maar een baantje te zoeken (sterker nog, als het in mijn sector zo slap blijft als nu, zit ik straks in hetzelfde schuitje). Een uitkering klinkt misschien simpel, maar het is een hele berg bureaucratie, en sollicteren vanuit een baan, hoe lullig ook, staat beter dan solliciteren vanuit een uitkering.

Wil je ernaast nog gaan freelancen, laat je dan door de Belastingdienst voorlichten over de do's en don'ts. De KvK kán behulpzaam zijn, dat ligt eraan wie je treft en welke regio je zit, maar ze zijn er voornamelijk om het geld voor je inschrijving te innen en je gegevens te gebruiken voor direct-marketing waar je niet op zit te wachten. En uiteindelijk heeft de BD gelijk als het om de BD gaat.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#12 03-09-2010 09:58

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Ik vraag de uitkering enkel aan om iets meer zekerheid te hebben dat ik niet straks noodgedwongen terug naar het oosten en ouders moet. Ik wil niets liever dan werken en doe er ook alles aan om dat te bereiken.

Ik had misschien eerder moeten beginnen met zoeken ja, maar ik was de afgelopen tijd ook behoorlijk druk met mijn afstudeerstage. En had na het slagen pas weer echt rust. Dat ligt ook aan mijzelf. Gewoon niet goed gepland, maar dat is allemaal achterwege.
Nu moet ik op zoek naar werk en geld zien te verdienen. Ik ga zo naar het UWV om de uitkering aan te vragen en zal dan ook eens vragen naar die WWIK en wat dat precies inhoudt.
Ik heb overigens wel een HBP opleiding nu afgerond, maar het is geen kunstacademie. Het was een vrij commerciële opleiding en verwacht daarom niet dat ik er voor in aanmerking kom. Maar ik ga het zeker zometeen navragen en wie weet.
Dat je bepaalde dingen ervoor moet doen is niet heel verkeerd, want dat houdt je dan lekker actief.

Maar voor de duidelijkheid. Ik heb absoluut niet te intentie om een uitkeringstrekker te worden, maar het is enkel voor de zekerheid. Wie weet heb ik volgende week een goede baan en kan ik het gelijk stop zetten. Maar de economie is slecht en dat zie ik aan het aanbod wat er op dit moment is op mijn vakgebied. Dat is motion graphics voor de duidelijkheid.

Ik zit er ook wel aan te denken om iets anders te gaan doen. Editor is bijvoorbeeld een optie, of helpen bij een filmopname. Die laatste leek mij slim om wat contacten te leggen. Maar het is toch niet zo vreemd dat ik het eerst in mijn eigen vakgebied wil proberen toch?

En nu over die 2 klussen die ik kan gaan doen. Wat adviseren jullie daar? Payroll lijkt mij de beste optie. Hebben nog tips aan goede paytoll bedrijven?

#13 03-09-2010 16:31

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Wat blijkt nou. Ik kan geen uitkering aanvragen. Je moet eerst alles hebben geprobeerd (lees: veel solliciteren) om aan een baan te komen. En dat heb ik nog niet gedaan. Pas als het echt niet lukt, heb je er recht op. Dat is niet meer dan logisch.
Dus nu moet ik zeker als de sodemieter gaan solliciteren.

Daarom ook een oproep. Als iemand hier ergens te horen krijgt dat ze ergens op zoek zijn naar een Motion Graphics designer. Laat het mij alsjeblieft weten. Of bedrijven die ik misschien nog niet ken in de buurt van Amsterdam. Ik heb intussen een hele lijst, maar je weet maar nooit welke je nog niet kent.

#14 03-09-2010 16:53

marloez
Moderator
@ Amsterdam
Website

http://www.quince.nl/job.php?key=motion … =Amsterdam (leuk bureau trouwens, ooit bijna gewerkt)
http://www.pixoyo.nl/ (bij mij om de hoek)
http://www.maestro-dna.com/contact.html
http://www.lava.nl/contact//dutch/ (mooie locatie!!)

...maar deze had je waarschijnlijk zelf ook al gevonden.. wink

#15 03-09-2010 17:08

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Bedankt!
Bij Lava heb ik ooit het C YK shirt besteld, maar verder ken ik ze ook niet echt. De anderen zeggen mij ook niet zo wat, dus dit is zeer waardevol. En die vacature zeker. Dat word brieven schrijven dit weekend! Spannend. Mijn showreel ben ik nu de laatste dingetjes in aan het verfijnen, dus die komt snel online.
Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga er snel werk van maken!

#16 10-09-2010 17:20

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Even een update.

Ik heb op de vacature van Quince gereageerd, maar nog niks terug gehoord. Aanstaande maandag zal ik even bellen. Gisteren ook 10 open sollicitaties de deur uit gedaan met ook het aanbod erbij voor freelance werk. 2 hebben gereageerd. De ene zocht niemand, maar vroeg wel om mijn freelance tarief. De andere neemt mijn sollicitatie in behandeling, dus wie weet.

Verder heb ik erg nagedacht over mijn freelance tarief. Ik heb vandaag bij 3 payrollbedrijven een offerte aangevraagd. Nog even afwachten wat daar uit komt.
Nu heb ik een netto tarief berekent. Dat is 25 euro per uur, of 200 euro per dag. Ligt aan de grote van de opdracht wat ik reken. Mijn oude stageadres zei dat anderen vaak meer vragen, maar ik ben nog maar een beginner. Het is ook nog even afwachten hoeveel de payroll bedrijven erbij rekenen, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan denken?

En dan nog de laatste vraag. Sexybiggetje wees mij op het Klik Animatiefestival. Ik wil daar dus erg graag heen. Nu zijn er meerdere tickets, maar wanneer en waar kan ik het beste contacten leggen? In het weekend van het festival is er een symposium. Daar zijn de tickets een stuk goedkoper voor, maar is dat ook handig voor contacten te leggen? Of is een festival dag met een feestje op het einde om daar mensen te kunnen spreken?
Ik heb op dit moment niet veel geld, dus ik wil het graag goed besteden. Zijn er mensen die ervaring hebben met Klik of dergelijke festivals/evenementen?

Volgende week maandag maar alle sollicitaties bellen die niet hebben gereageerd en goed uitkijken naar vacatures of nieuwe bedrijven. Mochten jullie horen dat ze ergens op zoek zijn naar een Motion Graphics Designer, dan hoor ik het graag.

Mijn website heb ik inmiddels ook een update gegeven: www.paaj.nl

#17 10-09-2010 17:51

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Mac Daddy schreef:

Dat is 25 euro per uur, of 200 euro per dag.

Ehhhhh,…. en waar leef je dan van? Zet je wel geld opzij voor de inkomstenbelasting, de ziektekostenpremie(!) en je pensioen?

#18 10-09-2010 18:17

Mac Daddy
@ Mokum
Website

Inkomstenbelasting heb ik geen rekening mee gehouden, maar hoe werkt dat precies dan? Dat los je af bij de aangifte? Pensioen is er ook niet bijgerekend.
Maar voor de rest heb ik alle uitgaven meegerekend en zet ik ook maandelijks iets opzij. Als ik een klus doe van 2 werkweken, dan kan ik alles maandelijkse lasten aflossen en houd ik nog iets over.
Ik heb op dit moment niet zoveel lasten, omdat ik nog in een kamer zit en alleenstaand ben.

Maar ik snap aan deze reactie dat het nog vrij laag is voor een beginnende freelancer?

Laatst bewerkt door Mac Daddy (10-09-2010 18:18)

#19 10-09-2010 18:23

MacMickey
Pro
@ Corusant
Website

Als ZZP-er moet je minimale uurtarief €30,- zijn anders kom je er niet van rond. Tenminste dat heb ik ergens twee weken terug gelezen in de krant, verhaal van expert op dat gebied. Dat je alleen in een kamer zit is nu juist mooi meegenomen, kan je buffertje opbouwen etc.

#20 10-09-2010 18:59

Chartreuse
@ Luilekkerland

€ 25 is wel erg weinig, hoor. Heb je ook rekening gehouden met verzekeringen en dergelijke? Een AOV is voor de meesten van ons sowieso niet te betalen, maar onder sommige omstandigheden misschien aan te raden. Vergeet ook niet te kijken of je apparatuur al goed verzekerd is.

Qua inkomstenbelasting weet de BD je wel te vinden, vrees niet. Het is bij iedereen anders, maar ik ontvang doorgaans de aanslag voor het lopende jaar aan het einde van januari. Dat mag ik in een keer betalen, of in elf maandelijkse termijnen. Later (soms wel twee jaar later) volgt naar aanleiding van de aangifte de definitieve aanslag. Bij mij betekent dat meestal bijbetalen, en dat moet dan binnen erg korte tijd, vaak twee maanden. Om die reden heb ik ook altijd de vaste 'belastingbuffer'. En verder zoals je gewend bent; verdien je veel, dan klim je vanzelf een schijfje hoger. De premies volksverzekeringen zijn 31,5 %, als ik het wel heb.

O ja, en als je geheel zelfstandig bent, ben je natuurlijk ook verantwoordelijk voor het werkgeversdeel van de ziektekostenpremie, dat is maximaal zo'n € 1300 per jaar. Dat zal nu nog niet van toepassing zijn, sterker nog, waarschijnlijk heb je recht op zorgtoeslag.

Sometimes the fluffy bunny of incredulity zooms around the bend so rapidly that the greyhound of language is left, agog, in the starting cage.

#21 10-09-2010 19:39

Martiniman
@ Tikibad

Nou, 25 euro NETTO zoals wordt genoemd is prima. Tel daar dus alles bij op. Loonbelasting, stukje afschrijving van spullen, BTW etc. Bruto is dat eerder 35-40 ex BTW.

#22 10-09-2010 19:49

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

35-40 lijkt me echt een summier basistarief voor dit soort werk. Je mag dan wel een beginner zijn, maar je moet je prijs natuurlijk ook baseren op wat de ander bereid te betalen is. Een 5 jaar werkervaring hebbende motion designer zal eerder rond 75-90 euro per uur kosten, als je het echt druk hebt en de vraag niet aan kunt kan je prijs verder omhoog. Lijkt me eerder dat je je prijs dus bijna kunt verdubbelen.

Natuurlijk kun je niet gelijk met een grote opdracht beginnen, dus als iemand je werk kan bieden voor 35-40 euro per uur (bruto dus, die 25 euro netto), en je kunt dat 20 uur doen, waarom zou je het niet aanpakken.

Nou dat is makkelijk gezegt natuurlijk, het payroll bedrijf kun je vertellen dat je bijvoorbeeld een onder en een hoog tarief regeld. Is iets vrij simpel te doen voor 20 uur, reken je 35 bruto, is iets lastig en ingewikkeld te maken, reken 60 euro per uur.

Heeft in mijn vakgebied freelance vaak genoeg gewerkt, zelf nog nooit nee tegen iets gezegt wink. Je kunt makkelijker 60 euro per uur vragen als je een paar klussen tegen ondertarief hebt verricht natuurlijk.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#23 10-09-2010 19:58

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

Misschien kan ik je bij wat mensen introduceren, voor wat eenvoudige free-lance vormgeving klusjes. Indien je dit wilt moeten we een keer afspreken. Als je wilt, pb maar

Grtz,

Ronald

#24 10-09-2010 20:09

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Mac Daddy schreef:

Maar ik snap aan deze reactie dat het nog vrij laag is voor een beginnende freelancer?

Je moet ongeveer de helft van je inkomsten apart zetten voor de belastingdienst, meestal is dit iets teveel, maar dan heb je aan het einde van het jaar een beetje een meevaller.

Volgens mij zijn er weinig serieuze freelancers die werk doen voor minder dan 60 euro per uur. Dat lijkt veel, maar aangezien je niet 40 uur per week zal werken en al je kosten er nog af moeten valt dit echt wel mee.

#25 10-09-2010 20:27

digilux
Pro
@ Amsterdam
Website

HSL schreef:

Volgens mij zijn er weinig serieuze freelancers die werk doen voor minder dan 60 euro per uur. Dat lijkt veel, maar aangezien je niet 40 uur per week zal werken en al je kosten er nog af moeten valt dit echt wel mee.

Helaas is de prijs in de video branche niet zo perfect. Als video editor moet je rond de 40 euro zitten, beginnende vormgever mag best 35 euro zijn maar wil je geloofwaardig zijn zal je dit echt als een welkomstprijs moeten uitleggen. Voor vormgevers wordt normaal tussen de 50 en 70 per uur betaald. Dit met uitzondering van de luxe klussen waar het uurloon snel boven de 100 komt. Ik zal zeker niet lager dan 35 gaan, als ik je introduceer bij enkele klanten moet je daar ook op rekenen. Overgerens zal je als vormgever vaak er tegen aanlopen dat een all-in prijs gevraagd wordt. Als je voor 500, of een 1000 de vormgeving van een project kan doen moet jij dus zorgen dat je echt niet meer werkt dan x uur = offerteprijs/35

Grtz,
Ronald

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB