MacMinds - great minds think different

Navigatie

Zoeken

Inloggegevens

Je bent niet ingelogd.

#1 23-07-2010 17:42

Pieterr
@ Eindhoven

Weergave op iPad

Sinds vandaag heb ik ook een iPad. Ja, heel leuk.
Bij het bekijken van het forum kan ik niet inzoomen.
Dat is lastig als je in een multipagina onderwerp direct naar de laatste pagina toe wilt.
Kan het zoomen aangezet worden?
(Op de iPod touch / iPhone werkt dit ook al niet, maar dat was "by design" begreep ik van Harold.)

#2 23-07-2010 20:00

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Re: Weergave op iPad

En voor de iPad is het hetzelfde, de headers zijn geoptimaliseerd zodat de breedte op de iPad wordt aangepast (ongeacht hoe je hem vast hebt) en de site heeft dezelfde "behaviour" als een applicatie op de iPad.

Ik kan eventueel de tekst groter maken, maar persoonlijk zou ik dat heel raar vinden.

#3 23-07-2010 21:05

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

sja, je zou het eens op de webkit browser op android moeten proberen, een groot drama smile.

Sexybiggetje.nl :: cc-licensed by sexybiggetje.nl

Spreekt alleen wanneer ge iets te melden heeft.

#4 23-07-2010 21:15

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Ik heb er ook geen enkele moeite mee.

Wat ik wel leuk zou vinden is dat de tekstlinks in het menu iets ruimer aanklikbaar zouden worden. Doorschuiven naar de volgende pagina met een 'swipe' komt later wel...
woot

#5 23-07-2010 21:32

Pieterr
@ Eindhoven

Ik doe hierbij het verzoek om deze website via twee links toegankelijk te maken :

http://www.macminds.net/

waar gewoon alles werkt (zoomen etc.) zoals we voor normale websites in Safari op de iPad gewend zijn, en voor iPhone / iPod touch de "geoptimaliseerde" website:

http://m.macminds.net/

Dan laat je aan de gebruiker de keuze of ie de volledige website kan bekijken (wat ik graag zie) of de "geoptimaliseerde" versie.

Het is maar een idee. whistling

Laatst bewerkt door Pieterr (23-07-2010 21:33)

#6 23-07-2010 22:45

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Dus omdat jij nu een iPad hebt moet de site aangepast worden?

Zowel het bouwen als het onderhouden van MacMinds is vrijwilligerswerk dat voor iedereen naast het gewone drukke werk gedaan wordt.

Dat whistling maakt het er niet beter op.

Ik heb liever dat er aan belangrijker veranderingen gewerkt wordt dan dat er nu ineens een iPad-variant gebouwd moet gaan worden.

Alles op zijn tijd...

#7 23-07-2010 23:01

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Nou nou, beetje moderniteit kan wel, mobiele devices zijn hot. We zijn tenslotte een apple gerichte community. Laten we het op de planning zetten voor de grote vernieuwing. Er is vast in 2015 ook nog wel een iPad. smile.

Serieus, ik snap Pieterr wel, heb je zo'n leuk apparaat werkt je favoriete website niet zoals je zou verwachten. Je stapt over op een nieuw medium, en past je daar op aan, jammer dat je dan niet fijntjes kunt posten hier smile. Maar voor alles komt een tijd en plaats, en voor een feature request is altijd ruimte, niet geschoten is altijd mis smile.

Beetje geduld, dan komt alles goed, zoals Deskman bestaat de crew uit vrijwilligers met meestal wat minder tijd over dan dat je zou willen.

just my 2 cents whistling

#8 23-07-2010 23:08

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Pieterr schreef:

Het is maar een idee. whistling

:-)

Ik snap je maar nee, dat ga ik niet aanpassen, één site is meer dan genoeg om te onderhouden, mobiele sites zijn volkomen nutteloos, ik heb het juist zo aangepast zodat de iPad de website zo optimaal mogelijk maakt.
Voeg hem maar toe op je homescreen dan zie je gelijk wat er handig aan is, dan zie je zonder de safaribalken de hele site.

Ook in de nieuwe versie van MacMinds gaat er geen mobiele variant komen, wel gaat de hele site dan helemaal als een iOS applicatie werken (dat wil zeggen dat hij alles via .js kan doen) als je nu (na het toevoegen op je homescreen) op een link klikt dan opent die link in een nieuw safari venster met wel weer die balken.

Dat stukje modernisering gaan we dus wel oppakken, maar een aparte mobiele site is wel heel erg jaren 90, en dat is juist het geen waar we heel hard vandaan moeten gaan innoveren :-)

Zoals Desk aangeeft er is weinig tijd, die zet ik liever nuttig in om mm2.0 te ontwikkelen smile

#9 23-07-2010 23:52

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Edoch, optimalisatie binnen html/css voor mobiele platformen doet de desktop variant ook deugt. De huidige html/css is ook niet optimaal te noemen, maar ik neem aan dat een mm2.0 plan ook daar rekening meehoudt. Immers een goed mobiel apparaat past zich aan aan de desktop versie, en voor een iPad lijkt me dat weinig problemen. Als ik kijk naar Opera mini en Opera mobile dan kunnen deze momenteel wel veel beter mm.net weergeven dan mijn android of sony ericsson's ingebouwde browser.

Gezien mijn laatste regel, Pieterr, is het misschien een idee om Opera voor de iPhone eens te proberen of je dat iets helpt ?

#10 24-07-2010 08:44

Pieterr
@ Eindhoven

deskman schreef:

Dus omdat jij nu een iPad hebt moet de site aangepast worden?

Hier word ik een beetje moe van. Doet iemand z'n best om constructieve feedback te geven op de gebruikersvriendelijkheid van de website, wordt ie meteen afgezeken.

HSL schreef:

Ik heb het juist zo aangepast zodat de iPad de website zo optimaal mogelijk maakt.

Ik snap niet dat jij het uitzetten van het zoomen, zo'n beetje het handigste effect op de iPad / iPhone voor het browsen van websites, optimaal noemt. Maar ik begrijp dat we hier van mening over verschillen.

Dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan MM2.0 wist ik niet. Hopelijk kun je mijn feedback hierin meenemen. Succes.

#11 24-07-2010 09:35

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

Je citeert (en leest) wel heel selectief.
Een verzoek indienen is géén constructieve feedback. En ik leg je ook nog uit waarom.

Dat je niet weet dat er aan MM2 gewerkt wordt kan ik je niet kwalijk nemen maar er zijn een hoop andere punten die veel meer bijdragen aan een betere gebruiksvriendelijkheid (dat je ook aan gebruikersvriendelijkheid denkt vind ik fijn, maar daar kunnen we weinig aan doen).

Zowel in structuur als in functionaliteit hebben we een verlanglijstje met zaken die al heel lang spelen. Zoals een gebrekkige notificatie, om maar eens iets te noemen.

MM werkt op de iPad prima kan ik je uit (een maand of twee) ervaring melden. En in ieder geval goed genoeg om niet extra inspanning te leveren om deze versie speciaal voor de iPad aan te passen.

#12 24-07-2010 10:30

Pieterr
@ Eindhoven

Jij leest ook selectief. Mijn feedback heeft betrekking op het niet kunnen zoomen op deze website. Het verzoek in de tweede reactie was slechts een suggestie voor een mogelijke implementatiewijze. Als jullie een betere implementatiewijze weten (dan mijn "jaren 90" variant) vind ik dat uiteraard prima.

Laatst bewerkt door Pieterr (24-07-2010 10:38)

#13 24-07-2010 10:36

Pieterr
@ Eindhoven

PS Olof, zoomen (op de iPad) werkt heerlijk op deze website: http://www.deskman.nl/   wink

#14 24-07-2010 10:50

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Pieterr schreef:

PS Olof, zoomen (op de iPad) werkt heerlijk op deze website: http://www.deskman.nl/   wink

ja dat komt omdat die site geen iPad headers heeft meegekregen, ik heb je aangegeven waarom dat we dat doen. Wat mij betreft is het font ook groot genoeg, mochten er nou meer verzoeken komen dat mensen willen zoomen dan kan ik de tekst groter maken, maar op dit moment heb ik alleen nog maar positieve reacties gehad over hoe het nu werkt.

Het zoomen van tekst gaat in de toekomst ook niet mogelijk worden, simpelweg omdat MM op de iOS devices langzaamaan steeds meer in een applicatie zal gaan veranderen.

Heb je MacMinds aan je homescreen toegevoegd? als je dat namelijk doet dan zie je in een keer waarom ik het gedaan heb.

#15 24-07-2010 11:18

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

Heb je MacMinds aan je homescreen toegevoegd? als je dat namelijk doet dan zie je in een keer waarom ik het gedaan heb.

Net gedaan. Ik zie dat de Safari topbar dan verdwenen is. Dat is handig omdat je dan een groter gedeelte van je scherm overhoudt voor de inhoud van de website. Maar die eigenschap (afwezigheid topbar) staat toch los van het kunnen zoomen?

#16 24-07-2010 11:20

Pieterr
@ Eindhoven

HSL schreef:

Wat mij betreft is het font ook groot genoeg, mochten er nou meer verzoeken komen dat mensen willen zoomen dan kan ik de tekst groter maken.

Het gaat mij niet zozeer alleen om de tekst. Het is ook handig om bijvoorbeeld ietsje op een foto in te kunnen zoomen.

#17 24-07-2010 11:30

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Pieterr schreef:

Het gaat mij niet zozeer alleen om de tekst. Het is ook handig om bijvoorbeeld ietsje op een foto in te kunnen zoomen.

De foto's gebruiken nu nagenoeg (op een paar pixels de hele breedte) als je iets met die foto wil doen (hoe vaak gebeurt dat nou) dan kan je hem toch ingedrukt houden en via de photos.app bekijken.

Maar je probleem is dus heel wat anders dan dat je zegt, we kunnen voor MM2.0 wel een functie maken waarmee je een plaatje fullscreen kan klikken waar je alles kan doen. Lijkt me dat dat gaat doen wat je wil smile

#18 24-07-2010 13:44

Pieterr
@ Eindhoven

Die fullscreen optie voor plaatjes lijkt me inderdaad een handige!

Mijn andere reden om te kunnen zoomen was om het juiste getal (zie voorbeeld hieronder: klikken op de twee) aan te kunnen klikken in het overzicht van de topics als dat topic al meerdere pagina's beslaat. Het kost mij dan enige moeite het juiste getal aan te klikken. Maar een andere oplossing om direct naar die laatste pagina te gaan (zonder te zoomen) is uiteraard ook welkom.

http://img205.imageshack.us/img205/4780/macminds.jpg

#19 29-07-2010 22:17

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Heb nu op mien verse iPad macminds op de home screen geplaatst, wrest lekker zo op de bank smile

#20 09-08-2010 08:32

Pieterr
@ Eindhoven

#21 01-10-2010 09:23

forum romanum
Pro
@ home/work

Wat me opvalt is dat er op MM geen aparte rubriek is trouwens voor de ipad.
Ook nog geen ipad club zoals de iphoneclub.
Kennelijk al zo ingeburgerd of zo probleemloos dat daar geen behoefte aan is.

Las/zag overigens een idioot artikel in de Volkkrant over jailbreaken van de ipad.
Met prachtige reacties daarop.

#22 01-10-2010 09:35

Deskman
Beheerder
@ the desk
Website

http://www.ipadplanet.nl/ is er al vanaf het begin bij hoor...

#23 01-10-2010 10:21

HSL
Beheerder
@ Amsterdam
Website

Zou je onder hardware een onderdeel willen zien over mobiele devices van apple?

#24 01-10-2010 10:23

Pieterr
@ Eindhoven

@forum: Extra sneu (van de VK) is dat dat filmpje niet eens op de iPad te zien is. blushing

#25 01-10-2010 10:30

sexybiggetje
Beheerder
@ Drachten
Website

Wat een ongelovelijke monotone en oninteressante gozer in dat filmpje bij de VK.

Ik zie niet zoveel in een rubriek voor de iPad. Ik zou meer zien in een aparte groep iOS voor iOS devices (iPhone, iPad, nieuwe apple tv en iFutureDevice). Sowieso ontbreekt er ook een rubriek over de appletv, maar daar is ook geen behoefte aan zo te zien. Eveneens voor het enkele draadje over de iPad lijkt me dat dus ook geen meerwaarde.
Het lijkt me verder niet verstandig om de rubriek Mac OS X & Mac OS X Server aan te passen om iOS daarbij te noemen. Juist vanwege de hele specifieke scheiding tussen beide.

Hardware vragen over de iPad en iPhone en apple tv lijken mij gewoon onder Consumer Hardware te kunnen vallen.

Forum voettekst

MacMinds v 1.05 Powered by PunBB